Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

NÁZOR: Běhání přes špičku není jen pro chrty

NÁZOR: Běhání přes špičku není jen pro chrty
foto: New Balance

Luboš Brabec | 23.06.2010 | přečteno: 28048×

Před týdnem se rozhořela bouřlivá debata pod naším článkem o „správném“ dopadu. O tom, zda běhat raději přes patu nebo špičku – velmi zjednodušeně řečeno – však vedou spory i renomovaní odborníci. Neuplyne snad měsíc, aby se neobjevila nová vědecká studie. Jejich výsledek přitom bývá většinou stejný: přirozený dopad je k tělu šetrnější než dopad přes patu.

Jako jeden z posledních přišel letos s podobnými závěry profesor Lieberman z Harvardu. Staří běžečtí praktici možná namítnou, že se za velké peníze objevuje již objevené. A budou mít pravdu.

Už před mnoha lety o tom například psal Gordon Pirie, bývalý světový rekordman a velký Zátopkův soupeř, v knize Running fast and injury free, která je volně ke stažení. Vyčítal výrobcům moderních bot a řadě trenérů, že učí běžce běhat špatně. Tedy přicházet do kontaktu s podložkou přes patu. Podle něj moderní boty mají příliš robustní paty, takže neumožňují přirozený dopad ani odraz, způsobují častěji zranění a koneckonců i běžce zpomalují. Jinými slovy: méně je více. Těžké, nestabilní a super tlumivé boty nejsou pro běžce žádným požehnáním a civilizačním pokrokem, tvrdil Pirie.

Zároveň velmi vášnivě a také velmi přesvědčivě obhajoval běžecký styl založený na dopadu na přední až střední část nohy. Tedy přirozený styl, kterým bude běhat každý, kdo si zuje boty a proběhne se po trávě.

Mimochodem, viděli jste třeba někdy fotbalistu běhat po patách?

Doprovodným jevem běhání přes patu je i to, že k dopadu dochází daleko před těžištěm těla. Při dlouhém kroku je noha natažená, což znamená větší nápor na kolena a kyčle – a hlavně běžec nevyužívá přirozených tlumících schopností svalů a šlach. Při dlouhém kroku s dopadem daleko před těžiště navíc dochází i k vytočení trupu a ramen a vertikálnímu pohybu těžiště, běh je tedy méně ekonomický.

Naopak dopad na přední část nohy už sám o sobě vyžaduje kratší krok a pokrčenou nohu, která pružně tlumí dopad. Nedochází ani k nežádoucímu vytočení ramen a trupu do strany. A ekonomicky výhodnější je běhat krátkým krokem s vyšší frekvencí než dlouhým krokem s dopadem přes patu, který sám o sobě navíc pohyb brzdí a zpomaluje. Logicky – noha je delší dobu v kontaktu se zemí.

Diskuse „špička, nebo pata“ je někdy vedena trochu nešťastně. Špičkou se totiž u vytrvalců nemyslí dopad přímo na špičku (de facto na prsty), jak to třeba dělají sprinteři, ale na přední až střední část chodidla. A samozřejmě to také neznamená, že by se noha vůbec nedotkla patou podložky. Dotkne, ale jen lehce a rozhodně ne při prvním kontaktu. Žádné prásknutí patou na zem a pak převalení ke špičce.

Když už jsme u té terminologie, někdy místo stylů přes špičky a paty můžete najít termíny „aktivní běh“ versus „pasivní běh“.

Problematice běžeckého stylu se také rozsáhle věnuje německý trenér a lékař Matthias Marquardt, třeba ve své knize Laufbibel. Jeho základní argument zní: běh není rychlá chůze a tyhle dva pohyby se od sebe dost liší. Rozhodně způsobem dopadu. Zároveň dodává, že na svém stylu jen málokdo z běžců systematicky pracuje. Všichni jsme přesvědčeni, že běhat přeci umíme. „Než jde golfista na hřiště, pilně trénuje odpaly. Než se tenista odhodlá k zápasu, trénuje údery u stěny. Podobně na stylu pracují plavci. Jen běžci si myslí, že to není potřeba,“ píše.

Příliš neobstojí ani argument, že běh přes přední část chodidla je určen jen „chrtům“ a pro hobíky je tady pata. To je stejné jako tvrdit, že rekreační tenisté by měli podávat spodem. Žádná taková dělící linie mezi rychlejšími a pomalejšími nevede.

Ostatně, došlapem přes patu se proslavil skvělý maratonec osmdesátých let Alberto Salazar. Třikrát vyhrál New York a jednou Boston, osobní rekord stlačil na 2:08:13. Mnozí ho dokonce napodobovali, protože si mysleli, že je to cesta k úspěchu. Teprve po letech si Salazar přiznal, že kdyby běhal lepším stylem, mohl dosáhnout ještě více úspěchů a hlavně si odpustit mnohá zranění.

Běhání je svobodný sport a každý ho může praktikovat, jak uzná za vhodné. Na závodech nejsou styloví rozhodčí, kteří budou někoho napomínat. Samozřejmě lze běhat po patách a vyhnout se nějakým zásadním zdravotním trablům či dosahovat zajímavých časů. Stejně jako je možno přecházet silnici na červenou a dožít se vysokého věku. Jak píše Marquardt: „Pochopitelně mohou běžci běhat stylem, který k jejich tělu není příliš šetrný. Otázkou je, jak dlouho jim to vydrží.“

Do diskusí o běžeckém stylu nevstupují už jen lékaři, vědci nebo trenéři, ale v poslední době také výrobci. I někteří velcí hráči na trhu oprašují koncept „natural running“, ať už si pod tím pojmem představují cokoli. Malá americká firma Newton Running vyvíjí boty jen pro „špičkaře“ a svůj marketing postavila na zdůrazňování výhod došlapu na přední část chodidla. A je v tom celkem úspěšná.

Každopádně je vždycky lepší zjistit si pokud možno co nejvíce informací a nenechat si diktovat žádná dogmata. A vůbec nejlepší je si to vyzkoušet. Samozřejmě opatrně a s rozumem.

Anketa

Pokud běháte převážně přes paty, zvážili jste argumenty zastánců špiček?

Celkem hlasovalo 325 uživatelů.

Komentáře (Celkem 84)

Nalezené položky: 85 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední

mirekk muž 14.06.2010 00:21:50

Mám při běhu dopadat na špičku nebo na patu? Někdo bude jednoznačně tvrdit, že jedině na patu, jiný nás bude přesvědčovat, že na špičku. Prostě neexistuje jeden správný došlap. Ale je dobré vědět, jaké výhody a jaká rizika mají oba způsoby běhu.
Odkaz na článek

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 15.06.2010 08:13:45

V úvahách o správném došlapu podle mě velice schází faktor délky kroku, respektive místa prvního doteku nohy se zemí, vzhledem k tělu. Myslím, že spousta i docela dobrých běžců dělá příliš dlouhé kroky – dopadají na téměř napnutou nohu daleko v předu před tělěm, čímž je náraz na patu až moc prudký. V případě snahy o došlap na špičku je tento styl skoro nepoužitelný a škodlivý. Při zrychlení mají pak běžci tendenci ještě více krok prodloužit dopředu. Snad by stálo za to i faktor délky kroku a s tím související frekvenci kroku, vysvětlit. Při dopadu nohy pod tělo mi už pak pořadí pata nebo špička nepřipadá tak důležité.

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 15.06.2010 09:32:18

Faktická poznámka – při dopadu nohy pod tělo vlastně ani nejde dopadnout nejdříve na patu. Nebo to snad někomu jde?

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 15.06.2010 10:45:12

pekne to bylo popsano v tistenem „behej“, kde jsem mel pocit, ze autori „priznavaji“, ze prirozeny beh je ten pres spicku (i kdyz to neni presne), ale po urcite dobe se lytka unavi a telo se zacne flakat pres patu. to je podle me ten moment: nedostatecna sila lytek prece nemuze ospravedlnovat vznik nejakeho stylu pres patu. jsem zvedav, jestli ten trend bude pokracovat a i klasicke patarske obuvnicke sportovni firmy zacnou vyrabet boty pro spickare. zacal jsem behat pres predni cast chodidla pred cca 2 mesici, postupne, a i kdyz je to narocnejsi, tak uz se k pate nevratim, prislo by mi to neprirozene a krok zpatky. jen to prosim nevnimejte jako reci „prohlednuvsiho“, at si kazdy beha jak chce:).

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 15.06.2010 10:50:49

Pod telo jsem myslel hlavne jako kontrast k prilis dlouhemu kroku. Ale boty s vysokou tlumici patou zpusobuji, ze na patu jako prvni jde dopadnout skoro kdykoliv.

avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 15.06.2010 12:29:35

>> SlavoK, 15. 06. 2010 10:50:49

pravdu díš, s tou patou. jde to tedy taky, ale s nizkou botou je to jednodussi. mas neco osvedceneho? ja uvazuju o silnicnich inov-8: http://www.habbybikes.cz/…lite-220.htm. cena trochu vyssi, pravda.

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 15.06.2010 13:18:00

>> martin76, 15. 06. 2010 12:29:35

3l za boty je teda pálka, zvlášť když lehký závodní boty neoplývají tzv. technologiemi, kterými se odůvodňuje vysoká cena „odtlumených“ bot.

Náš učitel tělocviku říkal těm, co si stěžovali na kvalitu školního fotbalového míče, že kdyby byli tak dobří jak ten balón, tak by hráli minimálně krajský přebor.

V čem běhal Zátopek 10 km pod 29 minut a jak zaběhl Abebe Bikila na olympiádě v Římě rekordní maratón za 2:15?

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 15.06.2010 13:33:45

>> martin76, 15. 06. 2010 12:29:35

Nic osvedceneho nemam. Běhám přes špičku asi 6 měsíců, předtím jsem si ale udělal takovou zásobu tlumivých bot, že jsem neměl svědomí nakupovat znovu. Jediné boty s nižší patou mám Adizero Boston, ale ani to neni úplně ono a ještě mi delají puchýř, takže jsem je měl jen párkrát. Pokukuji ale po nečem podobném, zkoušel jsem Mizuno Ronin http://runningtimes.com/Article.aspx?… a zamiloval se. Pak ještě Asics Trainer http://www.runnersworld.co.uk/…4/50905.html , ale ty mi pripadali težké a vysoké a drahé. Naopak Asics Hyperspeed http://www.triexpert.cz/…-3-s28755253 jsou už dost extrémní závodky, to bych na trénink nebral. Ty Inovy co pises se nejvic asi podobaji prave asi Mizunam, cenove myslim taky podobny, bohuzel… Souhlasim s Mulisakem, ze zavodky jsou prodrazeny, ale ma nekdo navrh co si kopit levnejsiho a neubrat na uzitecnosti? Budu vděčný.

avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 15.06.2010 13:51:24

>> mulisak, 15. 06. 2010 13:18:00

ty inov-8 jsem si i zkousel, neprijdou mi jako klasicke zavodky, ktere i celkem brzy odejdou. ale drahe jsou bohuzel stejne. penize na ty boty mam, ale z principu nechci dat za boty 3 tisice.
s temi casy zatopka a spol: to je prave to, meli obycejne lehke boty, ktere jim ostatne pri behu pres spicku bohate stacili. neplati tady ze „bota slouzi jako opora noze“, protoze noha si pomuze sama, jen ji neomezovat a nechat zesilit.

>> SlavoK, 15. 06. 2010 13:33:45

ty mizuna nevypadaji spatne. jen nevim, co obecne tyhle boty udelaji s nohama i v lehcim terenu, myslim tlakem nerovnosti na plosku. ale to je asi u vsech techto bot a noha si asi zvykne. ted jen dodelat tu zasobu nakoupenych bot (jsem na tom podobne) a treba uz bude na trhu o neco vetsi nabidka…

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 15.06.2010 14:36:35

Já běhávám v „konfekčních“ sportovních botách z obchoďáku v ceně okolo 1000 Kč, ve kterých nejprve normálně chodím a až je zničím a jsou na ostudu, tak je mám tzv. na ven, takže i na běh. A vždy, ještě než jsem začal běhat a nasávat rozumy z Internetu, jsem si vybíral boty s nízkou podrážkou, protože byly lehčí a líp se mi v nich chodilo. Ale když říkám nízká podrážka, tak ta je pořád luxusní ve srovnání s „keckama“, který jsem měl do tělocviku a na ven v 80. letech za komunistů. Vzpomínáte na ně někdo? To byly vlastně ty pravý minimalistický boty. Jímá mě nostalgie, když si vzpomenu, jak jsme v tělocviku poprvé běželi 1500 m někdy v pátý nebo šestý třídě, já byl ze třídy první za 6:25 a týden mě pak bolely lýtka, protože se běhalo bez předchozího tréniku. Jaký máte vzpomínky na první školní běhy?

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 15.06.2010 14:47:58

>> mulisak, 15. 06. 2010 14:36:35

tak na tohleto zaloz nove vlakno:).

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 15.06.2010 14:57:02

Kdyz ony se ty boty po prechodu na spicku prakticky nenici, budu muset pocat az se jim potrha vrsek, nebo prodere podrazka, protoze tlumici vlstnosti na nich nepotrebuji. :)

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 15.06.2010 15:12:25

>> SlavoK, 15. 06. 2010 14:57:02

Až začnou všichni běhat po špičkách, tak budou výrobci do bot muset implementovat čipy, aby se po určitý naběhaný kilometráži zničily, podobně jako jsou čipy v náplních do tiskáren :-)

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 15.06.2010 15:26:49

to mulisak:

kdyby se ekologicky rozlozily, to bych i privital, vybuchovat by ale nemusely:).

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 15.06.2010 15:36:14

>> mulisak, 15. 06. 2010 13:18:00

…nějak se mi tahle analogie zdá zjednodušující, všici víme, v čem běžel Bikila v Římě, ale on takhle běhával od dětství…, jeho noha se vyvíjela na nerovných prašných i blátivých cestách, nikdo z nás nemá natolik vyvinuté svalstvo nožní kleby a i kdybychom se teď všichni v rámci boje za zdravou nohu zuli, tak nám naše asfaltobetonové komunikace a plovoucí podlahy nohy spíše zničí.., takže posilovat klenbu, ale nedoupuštět se žádných exrémů, které by spíše ublížily…tretry, ve kterých běhal Zátopek se myslím od současných zas až tak moc neliší, prostě jen podrážka s hřebíkama, ten zbytek ji jen drží na noze:-) A že Zátopkovy nohy víveméně vydržely maximální tréninkovou zátěž po celou jeho běžecké karéry je malý zázrak.., nicméně chůzi o holi se ke stáří nevyhnul…

Motto: ...kam až?
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 15.06.2010 16:02:45

>> Dav, 15. 06. 2010 15:36:14

Jasně, že je to zjednodušující, ale když pominu Bikilu, tak ne extrémní, protože jestli někdo z nás v minulosti nějaký běhavý sport (fotbal, tenis) dělal, pak vlastně v minimalistických botách, na který je jeho noha zvyklá stejně jako byla Zátopkova.

Jinak částečná invalidita je častým údělem všech vrcholových sportovců, nejen běžčů, protože vlastně dlouhá léta zneužívají své tělo.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 15.06.2010 16:17:23

>> mulisak, 15. 06. 2010 16:02:45

taky se podivej jak behaj – ted narazim na Nedveda a spol s pulmaratonem za 1:45. Profesionalni sportovec v 35letech. :) Na maraton pak nesel? Chtel jsem vyskouset ty kecky z 80tych let. Cinani je maji za 80kc. Ale vis jak jsou tezke?… :)Mate nekdo dostatecne detailni fotku maratonske boty ze 70tych let, nebo starsi? At vim co hledat.

avatar

Chebsko

Celkem 6455 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:00 (2012)
půlmaraton: 1:40:00 (2010)
maraton: 4:01:00 (2010)

R V M muž 15.06.2010 21:23:03

Tahle diskuze mě zaujala. I v návaznosti na článek v Respektu: Běžím tedy jsem… Jsou nějaké takové lehké boty třeba od New Balance? Díky za tip.

Motto: http://RunningVillageMetrosexual.blogspot.com
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 15.06.2010 22:10:42

>> YuppieRunner, 15. 06. 2010 21:23:03

schvalne jsem si prosel stranky NB, ale nic jsem nenasel, kdyz nepocitam zavodky. ze stranek obecne stejne moc nepoznas, chce to zkusit v obchode, jestli jsou ty boty „nizke“ ve smyslu tenci podrazka.

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

ŽIVANICE

Celkem 740 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:33:43 (2009)
půlmaraton: 1:14:56 (2009)

Olaff muž 16.06.2010 07:13:54

>> martin76, 15. 06. 2010 12:29:35

INOV8 mohu jen doporučit. o uvedeném modelu jsem také přemýšlel. nakonec jsem ale zvolil Flite230 (ty hezky modré). zatím jsem v nich běžel závody jen na dráze (10 km)a pár tempových tréninků. jsme s nimi spokojen stejně jako s Xthalony. Flite jsem kupoval přes net na wiggle.com, tam přijdou minimálně o 800kč levněji.

Motto: Omnia mea mecum porto
avatar

Kolín

10 km: 0:37:00
maraton: 3:05:00

lubos.rosenberger muž 16.06.2010 10:26:02

Na většinu otázek světa neexistuje jednoznačná odpověď. Zde to však neplatí. Běhej tak, ja Ti nohy narostly, tj.nejpřirozenějším způsobem, do ničeho se nenuť !!! Tím Ti nejspíš vychází:„přes paty“. Změna stylu může pro amatéra dálkoplaze způsobit nevratnou destrukci pohybového aparátu.

Motto: Žít jde i bez běhání, jen tomu něco chybí.
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 16.06.2010 11:29:05

>> lubos.rosenber­ger, 16. 06. 2010 10:26:02

Tohle je podle me nesmysl, to bys pak mohl stejne rict, o plavani. Nebo treba o hre na piano. To, ze je beh prirozeny pohyb, neznamena, ze neni uzitecne naucit se ho delat efektivne a zdrave.

avatar

Kolín

10 km: 0:37:00
maraton: 3:05:00

lubos.rosenberger muž 16.06.2010 12:02:24

>> SlavoK, 16. 06. 2010 11:29:05 Hra na hudební nástroje a dokonce ani plavání není pro člověka přirozený pohyb. Správně píšeš efektivně a zdravě. Dovolil bych si podtrhnout slovo zdravě. Každý den běžet 20km po špičkách se dá naučit a dlouhodobě zvládat i u amatéra-veterána. Trpějí tím „POUZE“: klenba, kotníky, kolena, kyčle, páteř atd..

Motto: Žít jde i bez běhání, jen tomu něco chybí.
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 16.06.2010 12:14:50

>> lubos.rosenber­ger, 16. 06. 2010 12:02:24

promin, ale nemas pravdu. nazor, ze behat pres spicky je prirozene, vychazi z faktu, ze bosky bys nikdy pres paty nebezel. jestli chces, napis mi na mail svoji adresu, poslu ti pekny clanek z casopisu Respekt. nechci te presvedcovat, jen seznamit s tematem.

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 16.06.2010 13:59:32

>> martin76, 16. 06. 2010 12:14:50

Martine, posli prosim ten clanek taky me. Diky. Zkousel jsi uz behat bosky? Ja se zatim odhodlal jenom v ponozkach a na pasu v posilovne. 1km v tempu 4–5min/km a docela jsem si spalil chodidla. Od te doby jsem se nejak k dalsimu pokusu nedostal.

avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 16.06.2010 14:15:04

>> SlavoK, 16. 06. 2010 13:59:32

bosky jsem jeste nezkousel, asi by to chtelo nejdriv jen chodit, at kuze ztvrdne, jinak bych dopadl spatne. a plaz ani snih v blizkosti bydliste bohuzel nemam:). myslim ze by i bohate stacilo toto: http://www.barefootted.com/index.php?q=. poslal jsem ti mail, tak mi jen odepis a poslu ti ten clanek.

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 16.06.2010 14:22:10

>> lubos.rosenber­ger, 16. 06. 2010 10:26:02

Ano, do niceho se nenut – vybehni si naboso a uvidime, jak se ti pobezi pres paty. A o tomhle ta diskuze je.

„Prirozeny“ beh pres paty je mozny jenom diky tlumivym technickym botam na behani, behani pres paty je tedy adaptace lidskeho tela na zmenene podminky (mekke doslapiste a ruzne zabudovane korekce pohybu). Obdobne by se telo napriklad adaptovalo, pokud bys skakal na pruzinach.

V ramci teto adaptace dochazi ke zmenam cele svalove soustavy, predevsim k ochabovani urcitych, pro beh bez bot nezbytnych, svalovych skupin. Z toho i vyplyva, ze pri zmene techniky behu spicka/pata je zapotrebi byt opatrny, protoze svalova soustava i neurosvalova koordinace se musi prizpusobit a to je otazka delsi doby. Ale rozhodne neni duvod se domnivat, ze to automaticky vede k „destrukci pohyboveho aparatu“.

Ale nikterak z toho nevyplyva, ze ten dany zpusob je spravny. Oba dva druhy behu jsou „prirozene“ (stejne jako by bylo skakani na pruzinach), pouze k jednomu nutne potrebujes technickou pomucku v podobe bot, ktere prevezmou na sebe praci casti svalu.

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

10 km: 0:51:00 (2009)
půlmaraton: 1:39:22 (2010)
maraton: 4:11:44 (2010)

jans muž 16.06.2010 14:53:06

no, tak sem taky něco napíšu, k věčnému sporu :D

článek je tady, snad ten odkaz funguje http://cs-cz.facebook.com/topic.php?…

>> lubos.rosenber­ger, 16. 06. 2010 10:26:02 psát běhej jak Ti nohy narostly a k tomu že to bude nejspíš přes paty je fakt nesmysl, těžko někomu naroste odpružená pata

>> Dav, 15. 06. 2010 15:36:14 psát, že kdyby všichni začli běhat naboso tak si zničí nohy, si myslím, že je taky nesmysl, běh naboso má právě tu výhodu v tom, že Tě pustí jenom tam, kam na to opravdu máš, potom toho prostě necháš, protože přece nebudeš běhat přes bolest, zpětná vazba je stoprocentní

taky neznám nikoho, kdo by se zničil běháním naboso, kdežto lidí, kteří to běháním v odpružených botech dotáhli až k operacím kolene je víc

avatar

Kolín

10 km: 0:37:00
maraton: 3:05:00

lubos.rosenberger muž 16.06.2010 15:04:45

Jen připomenu téma: Začátečníci, pata nebo špička. Začátečníkům (neatletům v závodním věku) doporučuji jen a pouze naprosto přirozený běh, žádné nucení se do špiček, žádné experimenty s dopady na malíkovou hranu.

Motto: Žít jde i bez běhání, jen tomu něco chybí.
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 16.06.2010 15:16:42

>> lubos.rosenber­ger, 16. 06. 2010 15:04:45

Takze kdyz budou behat napriklad ve Fivefingers, tak prirozeny beh bude pres spicku a je to vsechno v poradku, ne?

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
Nalezené položky: 85 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.