Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Olympijské zlato z maratonu pro Ugandu, Kreisingera potrápilo vedro

Olympijské zlato z maratonu pro Ugandu, Kreisingera potrápilo vedro
foto: Barbora Soukupová

Daniela Havránková | 12.08.2012 | přečteno: 12304×

Atletický program londýnské olympiády v neděli zakončil mužský maratonský běh. Očekával se souboj tradičních běžeckých rivalů, Keni a Etiopie. Vytrvaleckým velmocím však rybník vypálil 23letý Uganďan Stephen Kiprotich, který doběhl v čase 2:08:01. Český reprezentant Jan Kreisinger v závodě bojoval především s velkým teplem a výkonem 2:25:03 skončil na 67. místě. Obsadil tak shodnou příčku jako Ivana Sekyrová na stejné trati přesně před týdnem.

Závod se nesl ve slavnostním duchu, vždyť první olympijský maraton na trati dlouhé 42 195 metrů se běžel právě ve městě nad Temží v roce 1908. Letos tu na běžce čekala komplikovaná, dosti členitá trať s mnoha zatáčkami a ostrým stoupáním po kostkách. Vše bylo podřízeno její divácké atraktivitě, proto se nečekaly rychlé časy – i když při závodě žen tu před sedmi dny padl olympijský rekord.

Na start se postavilo celkem 105 maratonců. Po volnější první desítce přidali běžci na předních pozicích do kroku, když se od hlavní skupiny odpoutal Keňan Kiprotich, vítěz jarního londýnského maratonu, který dlouhou dobu udával tempo v osamění na čele závodu.

Keňana však dostihl jeho krajan Kirui a jmenovec Kiprotich z Ugandy, který se připravuje shodou okolností se skupinou keňských běžců. Uganďan keňskému duu nastoupil zhruba 6 kilometrů před cílem a v pohodě si doběhl pro olympijské vavříny v čase 2:08:01. Jeho africká domovina tak získala první zlatou medaili a třetí celkově v historii olympijských her.

Český zástupce Jan Kreisinger z AK Kroměříž do závodu nastoupil s tím, že chce zopakovat čas 2:16:26 ze svého květnového debutu v Praze, jak prozradil v nedávném rozhovoru. „Naším cílem bylo potvrdit Prahu, držet plánované tempo a postupně se propracovávat v poli běžců,“ shodně uvedl trenér Róbert Štefko, který svého svěřence do Londýna doprovodit nemohl.

Podle pětikilometrových mezičasů 16:14, 32:16, 48:15 a na metě půlmaratonu za 1:08:27 Kreisinger skutečně svůj velký maraton rozběhl na hranici svého maxima. Bohužel v druhé půlce závodu už tempo držet nedokázal a časomíra v cíli mu nakonec ukázala 2:25:03. „Nevím přesně, co se stalo, ani jaké panovaly při závodě podmínky. Honzův organismus byl zřejmě přehřátý a to už pak není moc o běhu, ale spíš o vůli,“ zhodnotil bezprostředně a trochu zklamaně na dálku Kreisingerův výkon jeho kouč Štefko. A situaci odhadl správně.

Český vytrvalec si v cíli skutečně postěžoval na velké teplo, které ho při závodě vždy dokáže pořádně potrápit. „Vedro bylo šílené, do dvacítky to šlo, pak přišla krize a nechtělo to povolit. Dnes to bylo hodně těžké. Ale jsem šťastný. Kdyby mi někdo v lednu řekl, že poběžím tento závod, nevěřím,“ řekl s patrným uspokojením Kreisinger. „Atmosféra byla skvělá, na trati jsem slyšel fandit spoustu Čechů, takže závod na olympiádě jsem si moc užil,“ uzavřel zástupce českého maratonu na letošních hrách.

VÝSLEDKY ZÁVODU

Komentáře (Celkem 34)

Nalezené položky: 35 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední

daniela82 žena 12.08.2012 15:14:25

Atletický program londýnské olympiády v neděli zakončil mužský maratonský běh. Očekával se souboj tradičních běžeckých rivalů, Keni a Etiopie. Vytrvaleckým velmocím však rybník vypálil 23letý Uganďan Stephen Kiprotich, který doběhl v čase 2:08:01. Český reprezentant Jan Kreisinger v závodě bojoval především s vedrem a výkonem 2:25:03 skončil na 67. místě. Obsadil tak shodnou příčku jako Ivana Sekyrová na stejné trati před týdnem.
Odkaz na článek

avatar

makys žena 12.08.2012 19:06:56

docela mě štvou komentáře na adresu Honzy Kreisingera na diskuzích on line deníků…jasně, neřikám že se mu ten závod zrovna poved, ale ty lidi si přečtou že byl někdo 67. za 2:25 a automaticky ho považují za výletníka který se na to uplně vyprd, který asi tréninku moc nedá a vubec neviděj co ten člověk musel obětovat, aby splnil nějakej limit,dokázal být nejlepší u nás a tim se vubec nominovat, potom se v závodě samozřejmě snaží převést to nejlepší, ale ne vždy to prostě jde, to je sport, ale přece nikdo neběží schválně blbě

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 12.08.2012 19:34:58

>> makys, 12. 08. 2012 19:06:56

Plně souhlasím, navíc je pravděpodobné, že horší čas vyplynul z chvályhodné snahy o osobní rekord v první polovině (pětky byly za 16:14 16:02 15:59 16:32 16:54 18:06 18:54 18:22 8:00, půlmaraton za 1:08:27). Málokdo z nemaratonců je schopen posoudit, že v případě krizí a problémů je úspěchem už jen to, že závodník dorazí do cíle.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

půlmaraton: 1:44:29 (2012)
maraton: 3:48:06 (2012)

JirkaN muž 12.08.2012 20:22:08

>> makys, 12. 08. 2012 19:06:56 Internetove diskuze ignorovat, to je sbirka kecu zoufalcu co nikdy nic jinyho nez vyrvavat ..... nezvladnou. Kazdej tady kdo odbehl vic nez dva zavody a je jedno jestli na vitezstvi nebo s cilem „jen“ dobre zabehnout vi, ze se to vzdy nepodari, treba i vlastni chybou. Honzovi se to nepovedlo, ale urcite se na to nevykaslal a bojoval. Podobny kecy byly i kdyz vypadl Berdych, tam navic okorenene o kecy o tom jak se mu nechce hrat, kdyz za to nejsou poradny prachy. Ze par nedel pred tim vypadl ve Wimbledonu kde slo o tezky prachy s zebrickove jeste horsim hracem? Ne urcite na OH nevypadl proto, ze by byl totalne z formy, ale vykaslal se na to to je jasny.

avatar

Praha

Celkem 26381 km
Minulý měsíc 21 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 12.08.2012 20:53:05

>> JirkaN, 12. 08. 2012 20:22:08

Stoprocentní souhlas. To jsou lidi, kteří běžci, kterej uběhne maraton i pod tři (tady všichni víme, co to je za výkon) tak mu řeknou: Tos to pěkně flákal, vždyť se to běhá pod dvě. :-)). Přitom sami dokažou pod dvě (tentokrát minuty) urazit tak 100 metrů.

avatar

Celkem 18761 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:21 (2015)
půlmaraton: 1:29:52 (2014)
maraton: 3:10:54 (2015)

Ján Bellay muž 12.08.2012 21:09:07

2:25 je dobrý výsledok ku ktorému treba pogratulovať. Každý maratón je iný, čas závisí na počasí a na celkovej pohode. Po 30 km je to pri týchto výkonoch len o náhode. Ak však na tento výkon boli nejaké negatívne komentáre, zaujímali by ma komentáre v Ethiopii :) a taktiež trocha v Keni.

Motto: Nikdy nehovor - to sa nedá.
avatar

půlmaraton: 1:44:29 (2012)
maraton: 3:48:06 (2012)

JirkaN muž 12.08.2012 21:41:08

>> Ján Bellay, 12. 08. 2012 21:09:07 Jestli je 2:25 dobry vysledek vi nejlip Honza. Nesouhlasim, ze je to o nahode. V tom je beh krute spravedlivej, pokud te nesejme z trate divak (ano vim, ze i to uz tu bylo) tak je to vyhradne o tvych rozhodnutich a priprave. Komentare v Keni muzou byt celkem v klidu ve stylu Ugandan byl dnes lepsi, ale mame 2.,3. misto. V Etiopii si budou drbat hlavu vyrazne vic, proc zadny z jejich reprezentantu nedobehl.

avatar

Sloviensko

rudo muž 12.08.2012 23:00:47

cas startu bol zvoleny nestastne bolo jasne ze ak bude jasne obloha, tak slnko bude prudke vo vyprsanom cistom vzduchu. snad to casovali pre divakov aby sa pekne vyspinkali, dali si ranajky a dogulali sa ku trati. tunajsi komentatori boli katastrofalni vobec sa nevenovali zavodu ale kecali svoje spomienky na stare maratony a vysvetlovali stare 30 rocne teorie na trenink a carbloading

jedinu zaujimavu info, co som sa dozvedel, ze vitaz Kiprotich UGA behal velmi casto ako zajac na velkych maratonoch a tahal vzdy do 30km a odstupil, v praxi mal teda nabehane tempa na svetovy rekord a v cili mi pripadal velmi sviezi, uz na trati vyzeral ze si kludne dycha a bezi bez nejakej namahy v provnani s KEN bezcami, keby bolo treba bol schopny dat aj dost rychlejsi cas

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Celkem 6856 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:59 (2007)
půlmaraton: 1:46:39 (2010)
maraton: 3:53:44 (2012)

ipeterka muž 12.08.2012 23:09:48

>> makys, 12. 08. 2012 19:06:56

Tohle vůbec neřeš! To jsou hňupi, kteří jsou schopni za výletníky označit i multišampiona Šebrleho, nebo letos čtvrtou nestárnoucí Štěpánku Hilgertovou. Prostě paka, která sportu nerozumí a berou to „ekonomickým“ pohledem. Ostatně v jednom z oněch online deníků jsem se k tomu vyjádřil: http://ivopeterka.blog.idnes.cz/…spechem.html . Naštěstí ani tam nejsou všichni takoví hlupáci.

avatar

Praha

Celkem 26381 km
Minulý měsíc 21 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 13.08.2012 07:19:28

>> ipeterka, 12. 08. 2012 23:09:48

Díky, napsal jsi to skvěle!!! Lidi, přečtěte si to !!! To je prosím reklama. Neplacená. :-).

avatar

Celkem 6856 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:59 (2007)
půlmaraton: 1:46:39 (2010)
maraton: 3:53:44 (2012)

ipeterka muž 13.08.2012 08:42:04

>> EvženGe, 13. 08. 2012 07:19:28

Díky Evžene. Napsat jsem to musel, protože mě štvali články rádobyfanoušků o výletnících.

avatar

Praha

Celkem 26381 km
Minulý měsíc 21 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 13.08.2012 08:51:34

>> ipeterka, 13. 08. 2012 08:42:04

Mě taky!!! A kdybys slyšel Sáru, co tady krákala. To se ani nesmí v ZOO dozvědět !! :-)

avatar

Lysá nad Labem

10 km: 0:41:08 (2012)
půlmaraton: 1:30:08 (2013)
maraton: 3:22:31 (2014)

zdeno muž 13.08.2012 11:35:58

>> ipeterka, 12. 08. 2012 23:09:48 MOc hezky napsaný článek, ale bohužel si nemyslím, že by většina z těch kritizujících se nad ním zamyslela.

avatar

Celkem 6856 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:59 (2007)
půlmaraton: 1:46:39 (2010)
maraton: 3:53:44 (2012)

ipeterka muž 13.08.2012 13:41:28

>> zdeno, 13. 08. 2012 11:35:58

Díky. Opravdu, moc těch zapšklých kritiků to asi nepřesvědčí, nicméně si myslím, že není na škodu jim opakovaně dávat najevo, že jsou lidé, kteří jejich náhled na věc ani trochu nesdílí.

avatar

Alen žena 13.08.2012 14:29:07

Přeji všem běžcům, aby se jim dařilo natrénovávat, jak by si představovali, ale ještě více nebo stejně hodně bych jim přála, aby ČAS (atl. svaz) vydával limity pro maraton rok před šampionátem. A ne aby se běžci dozvídali limity až v daném roce a honili je na poslední chvíli. Když se vyždímají ve snaze o limit, moc času na další natrénování, po nutném odpočinku, nezbývá.

avatar

Brno

Celkem 4707 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:52 (2008)
půlmaraton: 1:31:48 (2008)
maraton: 3:33:57 (2008)

Mond muž 13.08.2012 16:20:26

Podle mě je „ekonomický pohled“ v tomto případě celkem oprávněný. Pokud přijmu srovnání ipeterky z jeho blogu, tak vidím největší rozdíl ne v čase, za který maraton uběhne on a za který ho uběhne Jan Kreisinger. Hlavní rozdíl vidím tom, že ipeterka je běžec, který si běhá za své peníze ve svém volném čase a startovné a cestu na závody si platí sám. Kdežto Jan Kreisinger je profesionál, který se běháním živí, který reprezentoval Českou republiku a kterému účast na Olympiádě platil olympijský výbor.

A to taky dává právo lidem v diskusích na Idnes kritizovat jeho výkon, i když ještě nikdy sami žádný marathon neuběhli…

avatar

Celkem 6856 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:59 (2007)
půlmaraton: 1:46:39 (2010)
maraton: 3:53:44 (2012)

ipeterka muž 13.08.2012 17:16:16

>> Mond, 13. 08. 2012 16:20:26

Jenže Jan Kreisinger splnil předem daný A-Limit ČAS pro účast na olympiádě, proto je sprosté mluvit o něm jako o výletníkovi. Snad ještě sprostší je to v případě Ivany Sekyrové.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 13.08.2012 17:31:04

Honza si dal ambiciózní cíl (zaběhnout OR), o jehož splnění se pokoušel první polovinu závodu, což ho možná stálo pár minut ve výsledném čase. Ivana si dala cíl méně ambiciózní (zaběhnout pod 2:40), který byl ale realistický a který s rezervou překonala. Oba dle mého názoru podali výkon hodný olympionika a ostatně dosáhli shodného pořadí. Pro maraton a jeho propagaci udělali dost už jen tím, že se kvalifikovali, takže se finanční prostředky do nich vložené dle mého názoru ČASu vyplatily. I já přitom věřím, že ČAS příště limity vyhlásí s větším předstihem, aby maratonci měli dost času na regeneraci mezi kvalifikačním závodem a samotnou soutěží. Všem přeji hodně štěstí!

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

půlmaraton: 1:44:29 (2012)
maraton: 3:48:06 (2012)

JirkaN muž 13.08.2012 18:49:59

>> Mond, 13. 08. 2012 16:20:26 Kritika je v poradku, ale vyrazy "nás reprezentuje totální troska,tragéd,vý­letář,turista…já už nevím jak ho nazvat.. " jsou proste jen urazky a to je dost rozdil.

avatar

Libor Želinský muž 13.08.2012 20:42:46

http://zatecky.denik.cz/…12_0812.html hezký den všem běžcům! :)

avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 13.08.2012 21:37:13

>> ipeterka, 12. 08. 2012 23:09:48

Rozhodně bych si nedovolil označit Romana Šebrleho jeko výletníka. Přesto se mi však nelíbí jeho vystoupení v Londýně. Již před odjezdem na olympiádu jsem vyslovil názor, že místo něj měl odjet Adam Sebastian Helcelet. Roman určitě udělal pro českou atletiku mnoho, to mu nikdo vzít nemůže. Ale odjet na olympiádu s vidinou umístění kolem 10 místa si myslím, že mu nebylo zapotřebí. Zvláště když jeho zdravotní stav nebyl 100%-ní. Za této situace se mi jevilo rozumnější aby odcestoval Helcelet a získal zde zkušenosti do budoucna. Zvláště když oba splnili B limit a rozdíl jejich výkonů v letošním roce byl pouhých 53 bodů. (Šebrle 8 097, Helcelet 8 044)Vím, že tímto asi „nadzvednu“ řadu Romanových příznivců, ale určitě nejsem s tímto názorem sám. Nicméně mu přeji brzké uzdravení a dokončení toho padesátého desetiboje s výkonem přes 8 000 bodů. :-)

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

Sloviensko

rudo muž 13.08.2012 22:21:19

>> 321919, 13. 08. 2012 21:37:13

suhlas, ved dlhe dni rozpraval ze je zraneny a asi nenastupi

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Celkem 6856 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:59 (2007)
půlmaraton: 1:46:39 (2010)
maraton: 3:53:44 (2012)

ipeterka muž 13.08.2012 22:21:48

>> 321919, 13. 08. 2012 21:37:13

To bohužel není tak jednoduché. Roman Šebrle dopředu avizoval, že se chce porvat o účast na své poslední olympiádě. Je asi dost velká škoda, že se mu nepodařil A-limit, protože pak by jeli na olympiádu s Adamem Helceletem oba a patrně by tady žádné kontroverze nebyly. Nicméně Roman tvrdě makal a účast na olympiádě si vybojoval. No a teď na něj spousta lidí sypalo, že se na to měl vyprdnout a radši pustit mladšího. To mi vůči němu nepřijde fér. Navíc Adam Helcelet aspoň ví, že účast na olympiádě je třeba si vybojovat. Teď se otrká na světových šampionátech a za čtyři roky v Riu už může být mnohem silnější.

avatar

Sloviensko

rudo muž 13.08.2012 22:29:08

a ja zase neverim ze CAS vyhlasi maratonske limity rok dopredu.

nakoniec to by ich musel vyhlasit teraz, Moskva je za 12 mesiacov.

Ked porovnavame Honzu a Ivanu, okrem zhodneho umiestnenia 67 si treba vsimnut aj ich cas voci svetovemu rekordu, obaja zhruba 21 minut teda asi 30 sekund na km

voci vitazovi mala Ivana asi 14 minut, Honza asi 18 minut.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Sloviensko

rudo muž 13.08.2012 22:31:41

>> ipeterka, 13. 08. 2012 22:21:48

keby Roman splnil A limit, isiel by sam pretoze v takej situacii musi splnit A liomit kazdy z tej krajiny, takze obaja by museli dat A limit

ale ked Roman vedel ze je zraneny mal poziadat o zmenu v nominacii.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Desert muž 13.08.2012 22:31:48

>> Mond, 13. 08. 2012 16:20:26

existuje podnik, který má přímo deklarovánu podporu sportu, jeho čelní představitel pobíral před krachem částku kolem pěti M ( opomenu, kolik brali ostatní), jeho běžná výplata by byla pro sto profesionálních sportovců exkluzivní gáží ( tuto výši u nás moc sportovců v atletice nemá), a pokud kohokoliv z našich sportovců bude v jeho výkonech brzdit ekonomická stránka, potom se určitě najde hodně rejpalů,

avatar

Celkem 6856 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:59 (2007)
půlmaraton: 1:46:39 (2010)
maraton: 3:53:44 (2012)

ipeterka muž 13.08.2012 22:46:11

>> rudo, 13. 08. 2012 22:31:41 O změnu nominace požádal 2. srpna. Bohužel už nebyla možná.

avatar

Praha

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km

zmatloj muž 13.08.2012 22:48:16

>> 321919, 13. 08. 2012 21:37:13

Nesouhlasím. A nepíšu to jako obdivovatel Romana. Limity byly dané. V případě více splnění B-limitu postupuje ten lepší. A jelikož byl Roman lepší než Adam, jel on. Prostě si to vybojoval a nezáleží na tom, komu kolik je a jaké má zkušenosti. Pokud Roman Adama za čtyři roky porazí znovu (což už se asi nestane) a třeba jen o bod, měl by jet zas on.

avatar

Desert muž 13.08.2012 22:54:49

>> zmatloj, 13. 08. 2012 22:48:16

komerce spočívá i v tom, že komise může nominaci zrušít a nominovat jiného, jsou -li známy třeba ty zdravotní důvody,

nestačí splnit limit, někdo tě musí nominovat,

u nás to není, zvykem

avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 13.08.2012 22:59:40

>> ipeterka, 13. 08. 2012 22:46:11

Žádat o změnu nominace dávno po uzavření termínu přihlášek mi přijde trochu mimo mísu.

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
Nalezené položky: 35 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.