Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

SERIÁL: Cíl - půlmaraton pod 1:40. Začínáme!

SERIÁL: Cíl - půlmaraton pod 1:40. Začínáme!
foto: Jan Pelikán

Veronika Šimáčková | 21.03.2017 | přečteno: 34635×

Nejdřív bych vám měla napsat, kdo jsem a co tu vlastně dělám. Jmenuji se Veronika Šimáčková a dávno mi už není dvacet. Mám rodinu a žiju spokojený život v malé vesnici nedaleko Kladna. Nejsem žádný vrcholový sportovec, ale sport provází můj život snad od narození – kariéra Graffové mě “těsně” minula, a tak jsem ke konci střední čuchla k boxu.

Čuchla trochu víc a v roce 2003 se stala vicemistryní ČR v klasickém boxu. A pak to šlo tak nějak, jak to přicházelo: aerobik, zumba, spinning a posilovna, kterou mám ráda dodnes, i když na ní kvůli běhu nezbývá tolik času. Všechno na sebe tak nějak plynule navazovalo, nebo se prolínalo až do doby, kdy mi do cesty přišel běh.

Běhat jsem začala aktivněji v roce 2011 a od té doby mě to nepustilo. Běhám, kde můžu, protože tenisky se vždycky do kufru vejdou a k zoufalství mého muže je beru i tam, kde se na ně nakonec ani nedostane. Prostě pro sichr.

A taky o běhu píšu. Jak jinak. Blog Jeden měsíc běžce je založený na měsíčních běžeckých výzvách, na čemž byl právě v roce 2014 postaven.

S tvrdým tréninkem mám už taky pár zkušeností. Nejdřív jsem v roce 2015 pod vedením Jakuba Bíny trénovala na MS ve Spartan Race a hned po tom jsem navázala tréninkem na loňský pražský marathon s Terčou Beitlovou. Kdo ji neznáte, určitě si její jméno zkuste zadat do vyhledávače. Taková nenápadná slovenská běžecká naděje.

Jenže jak tomu tak bývá, zaměstnání, rodina a tréninky se dost často nedají lehce skloubit a já po “svém” maratonu běžecky vyhořela. Neměla jsem chuť se dál posouvat, nedej bože se pustit třeba do ještě větších výzev. Běh jsem neopustila, ale už jsem prakticky netrénovala. Mé výběhy se smrskly do nepravidelných běhů. Chyběla motivace.

První takové záblesky na další mety přišly někdy v září. Postupně se prohlubovaly až do října, kdy jsem poprvé měla chuť zase pořádně zabrat. Bohužel i tenhle pokus selhal. Faktorů tam bylo víc – v listopadu už začalo vánoční šílenství a tudíž práce mi zabírala podstatnou část dne a do toho po asi pěti letech antibiotika. A i když jsem měla skvělý plan podle mých představ, tak jsem v lednu do něj prostě nebyla schopná znovu naskočit. Potřebovala jsem nad sebou bič. Potřebovala jsem zase Terču, která mi už ráno v den tréninku píše: “jakej byl trénink, Verča?”. A právě proto jsem tady.

Chci vám ukázat, že běhat a zlepšovat se, můžete kdykoliv. Že stačí jen chtít, nastavit v hlavě mód beast a jít si za svým. A co je vlastně mým cílem? Chtěla bych se letos v půlmaratonu dostat na čas pod 1:40 a nejlépe se dostat až k 1:35. Bez stresu a bez toho, aniž padala na pusu a někde něco šidila. Tedy hlavně rodinu a práci. Zatím mám dobře našlápnuto a první pokus o útok na vlastní osobáček si odbudu na půlce v Karlových Varech. Snad to tam padne.

Jak se tedy připravuji a co všechno s tím souvisí, kdo všechno se nakonec na mé přípravě bude podílet, o tom napíšu zase příště.

Zatím tedy páčko a běhejte a smějte se,

Vaše Veronika

Komentáře (Celkem 293)

Nalezené položky: 294 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Další Poslední
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 04.04.2017 22:52:31

>> Kniga, 04. 04. 2017 20:14:43

Ale zásadní otázka je, jestli nemůže nebo nechce. Já si pořád stojím za tím, že průměrná žena může dát půlmaraton za 1:40, ale většina z nich nechce (lepší případ), anebo používá spoustu zástupných argumentů jako výmluvy, že to nejde.

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Celkem 14977,6 km
Minulý měsíc 94,1 km
10 km: 0:47:20 (2018)
půlmaraton: 1:43:57 (2018)
maraton: 3:51:57 (2013)

tinaB žena 04.04.2017 22:54:27

>> gilwen77, 04. 04. 2017 22:49:35

spíš je důležité nepřemýšlet nad blbostma....... :-)

avatar

Celkem 14977,6 km
Minulý měsíc 94,1 km
10 km: 0:47:20 (2018)
půlmaraton: 1:43:57 (2018)
maraton: 3:51:57 (2013)

tinaB žena 04.04.2017 23:02:11

>> Luckyboy, 04. 04. 2017 22:52:31 asi by bylo dobré objasnit pojem " průměrná žena ", protože ženy v mém okolí pracovním i osobním půlmaratony vůbec neběhají, a to v žádném případě nemám na mysli ženy v mém věku :-) :-) :-)

avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 04.04.2017 23:02:11

>> tinaB, 04. 04. 2017 22:54:27

Teď mě napadlo, že my dvě se potkat na startu, tak se možná zakecáme a ani si nevšimneme, že už se běží :-D

Jinak pravda pravdoucí, kluci umí být velmi empatičtí a příjemně povzbudit, zamávat. To mě opakovaně překvapilo, speciálně na 1/2M. Jen jim nepřekážet a ctít právo na prostor, když běží tak rychle.

avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 04.04.2017 23:03:25

>> Luckyboy, 04. 04. 2017 22:52:31

Co kdybys slevil na 1:50. To myslím ,že by průměrná 35 let, měla dát.

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21713,08 km
Minulý měsíc 66,85 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 04.04.2017 23:10:22

>> Luckyboy, 04. 04. 2017 22:52:31

Taky by mě zajímaly ty parametry průměrné ženy. Váha, výška, počet dětí ve společné domácnosti, počet hodin volného času týdně, atak podobně…

(A pak ještě, co vlastně znamená „nemít v hlavě seno“, ale to je z jiného vlákna.)

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 04.04.2017 23:15:38

>> MartiNo, 04. 04. 2017 23:10:22

Požadavek zúžil jen na absenci sena, z čehož mi vyplývá, že piliny by mu asi nevadily.

avatar

Celkem 14977,6 km
Minulý měsíc 94,1 km
10 km: 0:47:20 (2018)
půlmaraton: 1:43:57 (2018)
maraton: 3:51:57 (2013)

tinaB žena 04.04.2017 23:19:08

>> gilwen77, 04. 04. 2017 23:02:11

já ani nemůžu dát smajlíka, protože – no prostě na startu nejmenovaného závodu jsem si stoupla za kamarádkou běžící poloviční trasu, dlouho jsme na konci startovního pole ještě před startovním výstřelem probíraly ježíšíkristea­ninemůžuříctco,fakt nemůžu, pak jsem v závěru byla třetí, ale real time jsem měla druhý, nějak mi nedošlo, že nejsem na běžeckém poháru, kde se měří JEN real time......

avatar

Celkem 14977,6 km
Minulý měsíc 94,1 km
10 km: 0:47:20 (2018)
půlmaraton: 1:43:57 (2018)
maraton: 3:51:57 (2013)

tinaB žena 04.04.2017 23:21:10

>> MartiNo, 04. 04. 2017 23:10:22

>> gilwen77, 04. 04. 2017 23:15:38

šel radši spát a já taky, dobrou :-)

avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 04.04.2017 23:23:59

>> tinaB, 04. 04. 2017 23:02:11

Rozklikl jsem si ted vykony u par jmen z absolutniho poradi letosniho BBP , a 1/2M vykon pod 1:40 v kategorii ZV2 maji prvni 3 (plus Marta Durnova v teto sezone s malo zavody , ale zato opakovane prvni pro zmenu v MSBP). Proste PRUMER … ;-)

avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 04.04.2017 23:46:54

>> tinaB, 04. 04. 2017 23:02:11

Co já vím, do 40 let, relativně zdravá, nebo aspoň ne nemocná tak, aby to komplikovalo běh.

A pořád se bavíme o tom, že pokud by chtěla, měla by to být dřív či později schopná bez nějakého speciálního vyladěného tréninku dát, ne o tom, že to dává na počkání :-)

>> MartiNo, 04. 04. 2017 23:10:22

Vstupní váha, výška není rozhodující, jen to při velké váze bude déle trvat :-) Počet dětí není rozhodující, ženská by si to měla umět zařídit (pokud tedy není single matka, anebo nemá doma debila – kterýho si ale sama aspoň v našich končinách vybrala).

Nemít v hlavě seno = bude schopná se se mnou bavit o něčem jiném, než počasí, co bude k večeři a co se má nakoupit, bude rozumět většině toho, o čem mluvím, a hlavně si nebudu připadat při rozhovoru s ní jako v práci (tj. že musím pořád něco vysvětlovat a učit, ale že to obohatí třeba i mě) :-) Čili je to závislé na kontextu (mě), nelze to definovat absolutně :-)

>> jm1, 04. 04. 2017 23:23:59

Ty Tvoje statistiky, které nic neříkají… Chtějí běhat pod 1:40 nebo ne? A pokud ano, jak moc to ve skutečnosti chtějí? Až vyčteš ze statistiky tohle, tak to možná k něčemu bude. Pokud bys to chtěl jo interpretovat, tak by Ti mohlo vyjít, že ženským je nejspíš putna, jak rychle běhají. Takže nechtějí…

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Desert muž 05.04.2017 06:21:15

>> Luckyboy, 04. 04. 2017 23:46:54

drobný háček a i nadhled nad tvými názory vůbec dává požedavek 1:40, čemuž u chlapů odpovídá 1:25, což ty nemáš, tedy poměrově jsi náročnější na svůj protějšek, než sám na sebe, takže bych klidně zůstal u 1:50, :-)

avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 05.04.2017 06:31:33

>> Luckyboy, 04. 04. 2017 23:46:54 …Ty Tvoje statistiky…

Nepletes si trochu statistiku s pripadovou studii;-)

A pojdme se na tu mou „sociologickou jednotku, jakou může být typicky i specifický jednotlivec, rodina, pracovní, zájmová či etnická skupina“ (vcera byla rec o jedne konkretni vekove kategorii ucastnic kazdorocni brnenske serie zavodu a jejich casech na 1/2M) podivat detailneji.

Kohopak tam s temi nejrychlejsimi 1/2M casy (=osobak pod 1:40) vidime:

  • 2 mistryne republiky (jednu v M, druhou v silnicnim ultra),
  • jednu opakovanou kategorijni vitezku bezeckeho serialu ze sousedniho regionu, …
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 05.04.2017 06:48:14

>> jm1, 05. 04. 2017 06:31:33

A co z toho tedy vyplývá? Stručně, ale opravdu výstižně. Tu pointu spatřuješ v čem?

avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 05.04.2017 07:16:43

Z mojí „osobní případové studie“ :-D kategorie 40+ vyplývá např.

  • jen jedna vnímá dosažený výkon jako podružnou záležitost
  • ostatní podrobně sledují výkony svých vrstevnic
  • po závodě jsou schopny do nekonečna ;-) rozebírat průběh závodu, sledovat výsledky, svoje naměřené hodnoty…
  • jen výjimečně se dostanou nad 50 km týdně
  • ani jedna se zdaleka nepřibližuje hranici 1:40 h
  • půlmaraton je mimořádná událost na rozdíl od závodů na 5 – 10 km
  • zaměstnání, péče o rodinu, psy, kočky, barák… jim zpravidla neumožňují věnovat běhu dostatek času podle svých představ
  • zdraví jim neumožňuje věnovat běhu dostatek času podle svých představ…

Vloni se dostalo v ČR v této kategorii pod hranici 100 minut 8 žen. Michale, ty priority jsou jinak nastaveny než u tvých vrstevnic nebo dokonce mladších… ;-)

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 05.04.2017 07:20:34

>> Desert, 05. 04. 2017 06:21:15

Z toho ale neplyne, že u chlapů je to jiné, tedy že tu není spousta z nás, kteří jsme se nikdy nepřiblížili ke svým možnostem. Tady bych vyšel z toho, že jsem kdysi považoval za naprostý nesmysl, když tu někteří psali, že každý zdravý mladý muž by měl být schopen zaběhnout maraton pod 3 hodiny, když já ho měl o hodinu pomalejší, i když jsem věděl, že zdravý pořád ještě nejsem a že rozhodně mám podprůměrné pohybové nadání, nicméně jsem se i tak dostal s maratonem na 2:54 a půlmaratonem na 1:22. A to jsou ještě názory, že jsem mohl (či že bych i mohl později) běhat ještě rychleji. A když LuckyBoy nemá 1:25, tak to nemusí znamenat, že by to nedal, kdyby nechtěl, ale spíše to, že raději běhá traily, než trénuje a závodí na rovině.

Věřím, že by po nějakém systematičtějším tréninku dala pod 1:40 i Jana, kdyby měla chuť a motivaci, však se na těch 1:56 dostala velmi rychle a lehce. Ale samozřejmě je to i o tom, co se vlastně změní, když muž dá 1:25 či žena 1:40 a proč o to usilovat, a jaký má pro dotyčného smysl za tím jít.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 05.04.2017 07:24:45

>> Desert, 05. 04. 2017 06:21:15

Zkusil bych rozlišit aktuální výkonnost, historické výsledky, běžecké priority ;-)

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 05.04.2017 07:25:44

>> milan, 05. 04. 2017 07:16:43 kategorie 40+

Michal píše „do 40 let, relativně zdravá“

Ale jinak s většinou uvedeného souhlasím, ostatně proč se soustřeďovat na HM, když se závody na 5–10 km konají třeba v Brně a okolí každý týden, někdy i vícekrát, a není k nim třeba ani taková kilometráž pro solidní výkon?

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 05.04.2017 07:27:44

>> jm1, 05. 04. 2017 06:56:18

Stručně to je, děkuji. Výstižně bohužel ne. Smířím se tedy s myšlenkou, že to buď nechceš nebo neumíš.


>> milan, 05. 04. 2017 07:16:43

znalec průměrných žen :-D

Řekla bych, že jsi dodal velmi pěkně vyváženou studii, 1:40 je scifi, 1:50 je poctivý reál.

avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 05.04.2017 07:40:46

>> Petr Kaňovský, 05. 04. 2017 07:25:44

Půlmaraton okolo 2 hod je skvělá zážitková trať. Desítka a pětka, to už je moc na tepovku, hlasuji tedy pro 1/2 M.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 05.04.2017 07:45:09

>> gilwen77, 05. 04. 2017 07:27:44

Koukni na mou tabulku , jak výrazné u HM byly posuny v průběhu let. Myslím, že 1:50 by bylo reálné pro Tebe do roka, 1:40 pak až za několik let běhání, ale za scifi to nepovažuji. Co se teď může zdát jako scifi, to za 3 roky může být realitou, nebo ne, to by se muselo vyzkoušet.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 05.04.2017 07:48:58

>> gilwen77, 05. 04. 2017 07:40:46

No vida, to mi něco připomenulo. Jak nízké byly tepy na HM u těch 1:56. Vždyť toto rozhodně nebyl pokus na maximum, prostě to byl jen řízený běh na čas pod 2 hodiny, proto tak pohodový. Při pokusu poblíž maxima by tep na HM byl jen o málo menší než na desítce.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 05.04.2017 07:49:09

>> Petr Kaňovský, 05. 04. 2017 07:45:09 …1:40 pak až za několik let běhání…

mozne vedlejsi dopady vid aktualni zdravotni problemy letosni vitezky BBP v kategorii zv1 (PB na 1/2M 01:34:40)

avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 05.04.2017 07:52:14

Ale jinak s většinou uvedeného souhlasím, ostatně proč se soustřeďovat na HM, když se závody na 5–10 km konají třeba v Brně a okolí každý týden

>> Petr Kaňovský, 05. 04. 2017 07:25:44

Protože je článek o půlmaratonu pod 1:40 h? ;-) Právě ty pohárové pětky a kratší závody jsou vnímány mnohem konfrontačněji, půlmaraton je hlavně zážitek.

>> gilwen77, 05. 04. 2017 07:27:44

Takovou neznám… ;-)

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 05.04.2017 07:58:34

>> milan, 05. 04. 2017 07:52:14

Ono je to pak i o tom, že těch pětek mají ženy naběhaných spoustu, takže vědí, co je v jejich možnostech a dokáží je běžet naplno, i kvůli té soutěživosti navzájem (viz můj nedávný zážitek z BBP Myslivna), ale u HM tyto zkušenosti nejsou, běží raději opatrněji, protože tu je přirozený strach z přepálení, a celé je to více zážitkové a méně soutěživé, s výkony dost daleko i od aktuálního potenciálu/mož­ností.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 05.04.2017 08:05:11

>> milan, 05. 04. 2017 07:52:14

;-)
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 05.04.2017 08:10:01

>> Petr Kaňovský, 05. 04. 2017 07:58:34

Celou dobu se to tady snažím naznačit. :-D K tomu ta dlouhodobě nízká kilometráž, půlmaraton je většinou víc než polovina týdenního objemu. Atd. Ani muži až na výjimky neběhají víc než jeden HM ročně, naštěstí…

avatar

10 km: 0:37:24 (2018)
půlmaraton: 1:25:06 (2018)

pepa.m muž 05.04.2017 08:15:58

>> Desert, 05. 04. 2017 06:21:15

Podle čeho odpovídá 1:40 u žen 1:25 u mužů? Pokud bych bral procentuální posun maximálních výkonů tak 1:40 je nějakých 153% rekordního času žen a to by u mužů bylo někde kolem 1:28 – 1:29.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 05.04.2017 08:22:13

>> milan, 05. 04. 2017 08:10:01

A ani většina mužů není u HM zdaleka u svého potenciálu.

Však mohu v tomto vyjít i z hlášení svých svěřenců, kteří i po osobácích na HM psali, že se báli přepálení, tak běželi opatrně a ke konci zjistili, kolik jim ještě zbylo sil, ale samozřejmě někdy i naopak, že se nechali strhnout davem. Trochu se tomu dá předejít, pokud se dopředu něco spočítá s tím logaritmickým pravítkem, ale i tak je to u ojedinělých závodů těžké.

Ale znám muže, kteří běhali HM skoro každý týden, a měli na nich s ohledem na svou výkonnost z jiných tratí velmi slušné výsledky, třeba Honza Tecl.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 05.04.2017 08:31:52

>> Petr Kaňovský, 05. 04. 2017 08:22:13

Tak HT je typickým sběračem půlmaratonů, který podle svých vyjádření staršího data (aktuálně nevím) víceméně mezi závody netrénoval.

Před logaritmickým pravítkem bych dal přednost tempovým běhům přiměřených vzdáleností a temp… Možná by to tvoji „svěřenci“ ocenili.

Nalezené položky: 294 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.