Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Ranní dilema - přivstat si a jít běhat, nebo se vyspat do růžova?

Ranní dilema - přivstat si a jít běhat, nebo se vyspat do růžova?
foto: Zdenek Krchák

Gabriela Gaudlová | 07.11.2013 | přečteno: 23119×

Pokud nemáte to štěstí a nejste profesionální sportovec nebo rentiér, musíte svůj čas dennodenně dělit mezi práci, rodinu a sport. Teď na podzim časový management navíc ještě ztěžují krátké dny. Spoustě běžců se během pracovního týdne rozhodování zúží na otázku, jestli jít běhat, nebo si raději hodinu přispat. Přinášíme vám několik tipů, podle čeho se rozhodnout.

Poslouchejte svoje tělo

„Potřeba spánku je zcela individuální,“ říká zkušený maratonec a trenér Róbert Štefko. „Jako ideální dobu spánku uvádí většina lidí sedm až osm hodin, nicméně někomu stačí i pět. Je ale důležité mít na paměti, že spánek je nejlepší regenerací a není rozumné ho dlouhodobě šidit.“ Pokud u vás tedy ranní běh znamená, že po obědě padáte únavou, bude lepší zvolit spánek.

Rozlišujte psychickou a fyzickou únavu

S radostí vyběhne ráno jen málokdo. Je však důležité sledovat, zda pociťujete únavu spíše psychickou, či fyzickou. Poznávacím znakem té psychické je, že se po běhu cítíte lépe než před ním a i během dne jste příjemně nastartovaní. Pokud se však po doběhu cítíte hůř, jedná se nejspíše o fyzickou únavu – v tom případě je na místě ji ranním vstáváním neprohlubovat.

Uvědomte si, proč běháte

Pokud je hlavním cílem, proč člověk běhá, spalování tuků, může mít hodinka spánku blahodárnější vliv než ranní trénink, a to kvůli chemickým procesům, které v těle probíhají během spánku. Pokud si však chcete zlepšit fyzickou kondici, bude lepší si přivstat: jinak než tím, že se budete hýbat, se nezlepšíte.

Myslete na rovnováhu

Pravděpodobně nejdůležitější ze všeho je udržovat rovnováhu. Pokud jeden den zvolíte spánek, druhý den už se vstát donuťte. Tak například: třikrát týdně se vyspěte, dvakrát si přivstaňte – a další týden v opačném poměru.

Nepřidělávejte si stres

A hlavně: nemyslete na to, co jste nestihli, ale radujte se z toho, co jste stihli. „Běh má u pracujících lidí sloužit k tomu, aby si vyčistili hlavu a setřásli stres, nemá jim stres ještě přidávat výčitkami z toho, že ten den běhat nešli,“ říká Štefko. Ve dnech, kdy zvolíte spánek, se těšte z pořádného spánku, a naopak když vyběhnete, nemyslete na případný spánkový deficit. Pocity viny si zakažte – není k nim důvod. Všechno stihnout nemůžete, tak se alespoň zbytečně netrapte.

Komentáře (Celkem 57)

Nalezené položky: 58 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 11.11.2013 09:53:38

Nikdy se mi po ránu vyběhnout nechce, ale vždy po návratu si musím přiznat, že to stálo za to.

Ono to ale obecně platí pro všechno moje běhání.., nikdy mi po běhu nebylo hůř, než před ním…, což vlastně už ale asi patří do vlákna o motivaci.. :-)

Motto: ...kam až?
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 11.11.2013 10:15:27

>> Luckyboy, 08. 11. 2013 12:05:16

Je prokázáno, že ráno jsme méně výkonní. Řešením je rozbíhat se po ránu opravdu pomalu a ani pak moc nedivočit. Máš-li ráno při stejném tempu o 10 tepů víc, tak to ber pozitivně – máš kvalitnější trénink.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 11.11.2013 10:34:48

>> mulisak, 11. 11. 2013 10:15:27

Zajímavé, já mám empiricky ověřeno, že jsem ráno výkonnější než odpoledne, i když to může souviset mimo jiné s tím, že ráno je chladněji, že většinu tréninků mívám ráno apod.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

SR, Reca

Celkem 15391,89 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:32 (2015)
půlmaraton: 1:30:36 (2017)

satch muž 11.11.2013 10:41:51

Ja behám aktuálne 90% behov ráno. Cez víkend občas poobede, ale pracovný týždeň vždy ráno. 5:15 ma budí môj vnútorný budík, dám si kávu, vyriešim veci v oválnej pracovni, popri tom vypočujem správy. Potom sa trochu ponaťahujem. O šiestej som pred domom, dám si 600 m rozklus, rozcvičku a zároveň vyvenčím psa. 6:15 štartujem, obyčajne cca 10–13km okolo Slnečných jazier a 7:40 už sedím so synom v aute a ideme do práce/školy. Raňajky žiadne, o desiatej nejaká zeleninka v práci… pečená cvikla a pod… Zdá sa mi, že skôr po práci by som mal problém prinútiť sa… Ale myslím si, že všetko je to iba o zvyku… dá sa ráno, večer, na obed…

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 11.11.2013 10:59:35

Nejlepsi treninky mam v poledne start 11–12h to je alespon 3hodiny po snidani.

Bohuzel, uz delsi dobu k tomu nemam patricne prilezitosti, ale vypada to nadejne, ze od noveho roku bych zase takhle mohl behat alespon v patek. Tak snad budou nove osobaky v 2014 :-)

avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 12.11.2013 09:28:50

To, ci je clovek sova, alebo ranne vtaca, nie je dane na cely zivot. Je to vecou ZVYKU. Ano, niekto sa prisposobuje rychlo, niekto pomalsie, ale KAZDY si vie zvyknut. No a kazda zmena si vyzaduje usilie a nemalu davku disciplíny. Do svojich 16–17tich som nevedel zaspat pred polnocou a ak som mal prilezitost, tak som vyspaval kludne aj do obeda. Doobedie bolo pre mna neproduktivne, nevedel som sa ucit, ani sustredit. Po tom ako som zacal behat, som si zvykol vstavat skoro, ale cokolvek rychlejsie som ochotne nechaval na poobednajsie az vecerne hodiny. Mentalne som zacal byt produktivnejsi rano a to mi zostalo. Doobednajsie preteky som nemal rad a zvycajne som si behal dobre casy medzi 16. a 21. hodinou. Na behanie som sa mohol chystat aj hodinu a vybehnut si kedy sa mi najlepsie hodilo podla biorytmu.

Ked prisli deti, prilezitost si ist zabehat sa zuzila na skore ranne hodiny a prilezitoste kratsie vybehy cez obed, ci ako doprava z prace. Po par mesiacoch som zistil, ze sice kvalitny trening stoji viac usilia pred 6. rano, ale ma rovnaky, ak nie este lepsi efekt, ako bezany poobede, ci vecer. Jedlo som zistil, ze pred behom je uplne zbytocne, ako som sa spravne stravoval v dnoch predtým a je jedno, ci bezim rychlo, pomaly, hodinu, ci tri hodiny. Na moralku ma vsak neporovnatelne vyssi ucinok skory ranny trening. Takze z povodnej sovy sa vplyvom okolnosti stalo velmi skore ranne vtaca. Chce to len disciplinu neponocovat (sest dni zo siedmych som v posteli pred 21:30 a hore okolo 5:00) a motivaciu dodrzat to, co si naplanujem. Iste mam aj ja nocne akcie a posedenia s kamaratmi, ale ich dosledky su zjavne na behani a celkovom fungovani, takze to nie je nic pravidelne. Tak raz za 3–5 tyzdnov a zvacsa velmi umiernene, viac by ma ani nebavilo.

BTW, poobede sa mi od narodenia deti nebezalo dobre uz skoro nikdy a vecer je to uplne utrpenie, ked vybehnem po ich ulozeni medzi 19:30 a 20:00. Ako som povedal, zvyknut sa da skoro na cokolvek.

avatar

SR, Reca

Celkem 15391,89 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:32 (2015)
půlmaraton: 1:30:36 (2017)

satch muž 12.11.2013 10:15:57

Súhlasím, že je to hlavne zvyk. A zdá sa mi, že keď si zabehnem hneď ráno, celý deň sa cítim tak.. nejak… lepšie…? A jeden zvyk mi ostal od decka… poobede si vždy na takých 10–15 min privriem oči… a napriek skorému rannému vstávaniu som potom úplne fit.

avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 12.11.2013 11:49:46

>> Mato, 12. 11. 2013 09:28:50 …Je to vecou ZVYKU… zmena si vyzaduje usilie a nemalu davku disciplíny.

Ja se do stadia ZVYKU zatim jeste nedostal, u me je to porad zejmena ta DISCIPLINA. :-)

Vezmeme si dnesek:

Vcera v poledne P.K. necekane svolal „mimoradny“ Hamburg. Toz se tedy bude (volky nevolky – beh na draze se mi kazdy den nenabizi) VSTAVAT UZ V NOCI. Vecer pohled na detailni hodinovou predpoved pocasi, a ouha: bude to nocni vstavani na ZIMNI BEH, tedy pred spanim musim jeste dohledat dlouhe capaky a tlustsi rukavice.

>> Mato, 12. 11. 2013 09:28:50 …Chce to len disciplinu neponocovat…

Souhlas, neponocuji, a proto jdu spat uz ve 23:30. E-mail od ranniho spolubezce Tomase odeslany v 0:33 – ocividne taky „neponocuje“ ;-) – proto ctu az rano.

>> Mato, 12. 11. 2013 09:28:50 …Jedlo som zistil, ze pred behom je uplne zbytocne…

Opet souhlas. Ja bych si tedy rano klidne i neco maleho dal, behuzel ale mezi vstavanim v 06:10 a startem Hamburgu v 07:00 v jine casti Brna na to neni cas. Sotva stiham vycistit si zuby…

>> mulisak, 11. 11. 2013 10:15:27 …rozbíhat se po ránu opravdu pomalu…

A tohle se mi dnes nejak nepovedlo … :-)

avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 12.11.2013 13:09:48

>> jm1, 12. 11. 2013 11:49:46 Vyborne a teraz to zopaknut nasledujúcich 365 dni a bolo by to skvele. Predpokladam vsak, ze na piaty den by si pri presune do inej casti Brna od unavy asi zabludil. Zaroven vsak pocitam, ze na piaty vecer, ak by disciplina pretrvala, by si odkvacol uz o 21.hod. To by sa potom rano vstavalo!

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 12.11.2013 13:26:17

Keby tak moznost trenovat a zlepsovat sa zavisela len od vecerneho neponocovania a rannej voli vstat na bezecky trenink…

avatar

Celkem 5539,5 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:44 (2015)
půlmaraton: 1:41:28 (2015)
maraton: 3:57:34 (2016)

carsa žena 12.11.2013 13:51:49

>> sklena27, 08. 11. 2013 15:31:45

A teď si představ, že máš k tomu všemu ještě manželku, která běhá taky a musíte se tudíž nějak prostřídat :). Na druhou stranu, když jsem poprvé vyběhla za světla (po víc než půl roce běhání) zažívala jsem neskutečnou euforii :) c.

avatar

Brno

Kikouš žena 12.11.2013 14:17:20

Já osobně teda navečer,až je tma :-),okolo 17hod … To mám větší výdž než za denního světla :-)

avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 12.11.2013 15:36:03

>> J0SE, 10. 11. 2013 18:27:01

Tak jsem zatim na zkousku stahnul program do mobilu (Sleep as Android). Jednou ze ctyr noci me to vzbudilo, citil jsem se opravdu prijemne. Ale prece jenom tim, ze v noci vstavam k malemu, tak je hlavne zaznam ne uplne realisticky (reaguje to na pohyb telefonu – vstavani ci pretaceni zaznamena jako lehky spanek) a zatim me v pozadovanem intervalu (5:30 – 6:00) vzbudil spis on a na to reagoval budik ze zacal zvonit:-)

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Celkem 630 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:28:04 (2013)
maraton: 3:14:22 (2012)

tatakona muž 12.11.2013 15:55:32

>> SlavoK, 12. 11. 2013 13:26:17

No ale u většiny z nás hobíků to opravdu na zlepšování stačí :-) Pro vás rychlíky pouze toto asi stačit nebude…

Motto: I just felt like runnin'
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 12.11.2013 16:39:48

>> jm1, 12. 11. 2013 11:49:46

Zajímavé je, že jak Ty, tak Tomáš, jste dnes zaběhli výborně (OR), a ani můj výkon nebyl v porovnání s předcházejícími měsíci špatný. Počasí je konečně pro mě příjemné, takže se nepřehřívám tolik, jako jindy.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 12.11.2013 21:17:58

zda sa ze spolocne poucenie je : kto chce behat, nemal by mat deti

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha/Zlín

Celkem 4528,24 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:08 (2014)
půlmaraton: 1:23:37 (2014)
maraton: 3:56:07 (2022)

J0SE muž 13.11.2013 10:07:35

>> EdCable, 12. 11. 2013 15:36:03

Předpokládám, že ta aplikace funguje na podobném principu jako tohle:

http://www.windowsphone.com/…1166f2dbfa34

Vyzkouším a uvidíme jak to dopadne :-)

Protože poté, co jsem na dnešek spal asi 7 hodin (možná 7,5) a ráno se probudil mnohem víc zbitý než když jsem šel večer spát, jsem se zase trošku přiblížil koupi budíčku.

avatar

Celkem 11099,39 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:37 (2015)
půlmaraton: 1:48:11 (2015)
maraton: 4:24:37 (2014)

Ondřej S. (aka
poohDA)
muž
13.11.2013 12:59:14

>> rudo, 12. 11. 2013 21:17:58

Ale co teď s nima, když už je mám, zabít je nemůžu, prodat se nedají… Nezbývá než počkat až vyrostou. :-)

Motto: Mírné zjednodušení ušetří hodiny vysvětlování.
avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 13.11.2013 13:05:24

>> rudo, 12. 11. 2013 21:17:58

„zda sa ze spolocne poucenie je : kto chce behat, nemal by mat deti“

Preco? Ja som to takto nevnimal z odpovedi iných. Konecne, ani u seba som to nezbadal. To, ze ked mas deti, nemas cas mimo prace iba pre seba, je jasne. K tomu aby si stihal byt dobrym rodicom, byt produktivny v praci a bol dobrym partnerom, k tomu je potrebny dobry casovy manazment a ochota vzdat sa iných zalub, pripadne ich velmi okresat a nestazovat sa partnerovi na unavu. V naprostej vacsine dni nie je priestor na otalanie, rozhodovanie sa, ci sa mi chce, teraz este nie, pockam kym prestane prsat, kym mi vytravi, bude teplejsie, lepsie vidno a podobne podruznosti. Vacsinou sa bezecke okienko scvrkne na teraz, alebo na to dnes zabudni. Ak som toto ochotny akceptovat, tak behat sa da aj popri detoch, dokonca aj ked je deti viac a partneri behaju obaja… Iste, s olympijskou pripravou to nema nic spolocne, ale kolki z nas su nadejni olympionici? Na uspokojenie vacsej casti výkonnostných, ci rekreacnych tuzob su taketo casove okienka viac nez dostacujuce. Vsetko ostatne su len vyhovorky, preco to nejde…

avatar

Praha

Celkem 5980,82 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:52:01 (2014)
půlmaraton: 1:55:13 (2015)

pepin žena 13.11.2013 13:48:24

>> EdCable, 09. 11. 2013 07:13:16

Se speciálním budíkem zkušenosti nemám, ale byla jsem nedávno na velmi zajímavé přednášce u paní fyzioterapeutky, která mluvila i o fázích spánku, tak můžu teď dělat trošku chytrou ;-) Fáze spánku trvá zhruba 1 hodinu 20 minut (od toho také „dát si dvacet“) a je tedy dobré nařídit si budík tak, aby jsme si svou fázi spánku nenarušili. Nejvýživnější spánek je prý v době od 19h do 24h. Sladké sny :-D

Motto: štěstí je, umět se radovat i z maličkostí :-) Když chceš, hledáš způsob, když nechceš, hledáš důvod...
avatar

Sloviensko

rudo muž 13.11.2013 19:32:17

>> poohDA, 13. 11. 2013 12:59:14

taketo otazky dostavam takmer denne zlava zprava, aj od zien aj od muzov, teda lepsie povedane od matiek aj otcov. jedina moznost je naucit sa cestovat v case a pri istych specialnych okamihoch v minulosti si naozaj dat bacha ;-)

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Sloviensko

rudo muž 13.11.2013 19:35:17

spanok s elektronikou – ziadnou – sa neodporuca, dokonca by v spalni nemalo byt nic co je pod prudom. Urcite teda nie ziadny mobil dokonca nalepeny na telo. dufam ze ti co skusaju spat s mobilom koli detekcii pohybu, maju aspon prepnute na aeroplane mode a vypnutu aj wifinu aj GPS a vsetky ostatne komunikacne funkcie.

idealne by bolo spavat vo Faradayovej klietke pripadne v jaskyni co je to iste len prirodne a mobil nechat pred jaskynou ;-)

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Prievidza, Slovensko

Celkem 11594,4 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:46 (2020)
půlmaraton: 1:27:42 (2016)
maraton: 2:57:58 (2017)

ttomino1980 muž 13.11.2013 21:55:28

behat potme sa da aj rano …a rano vacsinou vsetci spia a ulice/cesty su prazdne …okrem soboty/nedele rano ked koncia diskoteky … pacia sa mi Matove nazory na zosuladenie behania s rodinou a vlastne to iste ale v mensom(kedze moja vykonnost je niekde inde)vlastne aj praktizujem

Motto: "Keď prechádzate peklom, nezastavujte sa." - W. Churchill
avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 15.11.2013 10:37:26

>> ttomino1980, 13. 11. 2013 21:55:28 Diky. Len ako priklad: vcera som bol od velmi skorých rannych hodin s klientom na cestách, takze ranny beh bol nemozny (ak som teda nechcel ist behat o 3 rano, co som fakt nechcel). Po navrate z cesty uz najmensia kricala – nemohla a nechcela spat a dve starsie bolo treba vyzdvihnut zo vzdelávacieho zariadenia za par chvil. Na beh boli dvaja adepti a casu malo. Tak sme zobrali najmensiu do kocika (nebezeckeho, ten specialny ma odkupeny uz iny clen tohto fora) a po prvy krat za viac ako 1,5 roka sme vybehli s manzelkou konecne spolu. Ku koncu behu sme vybrali deti a dokoncili beh… Iste, nebolo to 20km, ani 15, ale bol to beh a dalo sa to nejako zmenezovat aj v extremne unavny a rozhadzany den. Nedalo by sa to jedine vtedy, keby sme nechceli… Takze rano som sa ani nevyspal do ruzova a ani si nezabehal, aby som nebol uplne OT.

avatar

Sloviensko

rudo muž 28.11.2013 00:36:44

http://www.bewellbuzz.com/…er-and-more/

spankovy hormon melatonin – preco ho je malo ako ho navysit, strava a manipulacie so svetlom

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

olark muž 28.11.2013 13:38:53

a nebo článek v češtině (27. 11. 2013) .. shoda náhod (nebo shodná inspirace) 27.11.2013 – Posviťte si na zimní únavu

avatar

Celkem 11099,39 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:37 (2015)
půlmaraton: 1:48:11 (2015)
maraton: 4:24:37 (2014)

Ondřej S. (aka
poohDA)
muž
28.11.2013 14:31:51

Prima clanek. Staci obycejna zarovka (po evropsku topná baňka)? Nebo ten zdroj svetla musi byt nejaky specialni?

Motto: Mírné zjednodušení ušetří hodiny vysvětlování.
avatar

Sloviensko

rudo muž 28.11.2013 16:11:35

>> poohDA, 28. 11. 2013 14:31:51

myslim ze obycajne ziarovky stacia

kedysi ked existoivali povodne tepelne ziarvky a vecr si ludia zacali svietit tak svetlo bolo teple – zlte cervene a nemalo modru zlozku spektra a tak to fungovalo vyborne

tie ziarivky su alebo biele – teda vsetky zlozky a prave teple farby chybaju a tak to ludom blbne

predavaju sa ziarovky napriklad do tmavej komory – cervene ale ti su slabe stacia vsak na osvetlenie aby clovek videl kam kraca, su ziarivky na vselijake tie blikajuce panely k hudbe, na party atd a mali by sa dta kupit samoztane vo vybranej farbe

ja som kedysi koli tmavej komore to riesil tak ze som obycajne ciste ziarovky strcil do plechocky s farbou vytioahol a nechal uschnut a mal som cervenu, oranzovu,…

bolo by zaujime vecre ako zapada slnko (farba ide zo zltej cez oranzovu do cervenej – co malo ludom nastartovat hormon, vlastne clovek sa tak vyvinul aby sa zladil so slnkom

doma by sa dalo svietit 1/3 casu pred spanim zltou ziarovkou druhu 1/3 oranzovou a nakoniec prepnut na cervenu

za pokus tiez stoji nosit cez den moder okuliare a navecer uz zlte-cervene okuliare. staci aj si vyrobit z hrubeho kartonu ram a prelepit celofanom ako ked boli tie tzv 3D okuliare z papiera a celofanu,jedno oko cervene a druhe zelene

tiez som videl domy kde maju okna prelepene farevbnym celofanom, pripadne zatiahnu farebnu zaclonu a maju ich roznej farby

Motto: you can't stop, what is coming !
Nalezené položky: 58 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.