Měli bychom přejmenovat veterány?
![Měli bychom přejmenovat veterány?](https://farm1.staticflickr.com/712/21218311930_96f7601883_o.jpg)
O tomto víkendu se běželo v Betws-y-Coed v severním Walesu mistrovství světa veteránů (tedy běžců starších 35 let) v běhu do vrchu. Slovo veterán je k běžcům nespravedlivé, vzbuzuje představy o něčem vysloužilém, ne už tak funkčním a starém.
Často citovaná definice slova veterán hovoří o jakési entitě, která je starší, ale ještě slouží svému účelu. Ostatně přesně to, tedy „starý“, znamená latinská předloha vetera, která se dnes v různých podobách objevuje ve většině evropských jazycích. Mně osobně se toto slovo nelíbí a je mi sympatické označení, které našli anglicky mluvící země, tedy masters (přestože i v angličtině výraz „veteran“ existuje). Neslyšíme z něj nic starého, ale naopak nás ovane zkušenost, mistrovství a ovládnutí své profese. Tak než někdo vymyslí přiléhavější české synonymum, budu se držet označení „veteráni“. Oficiální soutěže veteránů u nás zastřešuje Sdružení veteránů Českého atletického svazu (SV ČAS).
V bězích do vrchu mají naši veteráni na kontě řadu úspěchů a na závodech s vámi často běhají medailisté z Mistrovství světa a možná o tom ani nevíte. Pokud vás zajímají historické výsledky našich běžců a běžkyň na MS, rozklikněte si odkaz na stránky WMRA .
Z celkem 18 uspořádaných ročníků se tři konaly v ČR (Janské Lázně 1999 a 2013, Dolní Morava 2008). To je jen odraz toho, jak jsou lidé, kteří se pohybují kolem běhů do vrchu úspěšní i v diplomatických jednáních, pro které mají silný mandát těch, kteří stáli u zrodu běhu do vrchu jako takového.
Letošní mistrovství světa v běhu do vrchu se konalo v krásné krajině národního parku Snowdonia u walšského sídla Betws-y-Coed. Cestování bylo náročnější než v minulých letech, což se odrazilo i v počtu účastníků (nejen) v našich barvách. Ve startovních listinách jsem napočítal dohromady osm našich reprezentantů. Betws-y-Coed je městečko typické pro region Snowdonie, se starými kamennými domy, ale nechybí zde samozřejmě golfové hřiště, ani velká parkoviště pro turisty, kteří vyrážejí do kopců nad městem. Tam vedly i trasy závodů veteránů, tak jak je vytyčili pořadatelé letošního MS. Pro kategorie do 55 let šlo o 10,6 km s převýšení 500 metrů, starší kategorie se poté vydaly na trasu 8,7 km s převýšení o 50 metrů nižším. Trasy se lišily vlastně jen úsekem kolem jezera, které další trasa obkroužila.
V dopoledním programu, tedy při závodech na trase 10,6 km, byla z českých běžců nejúspěšnější na 9. pozici Libuše Vlachyňská z Dobříše (F50+) v čase 1:01:13. Nejlepší český výsledek zaznamenal odpoledne František Pechek z Maratonstavu Úpice, který doběhl na čtvrtém místě v kategorii M60+ v čase 44:28, na bronzovou medaili mu chybělo 40 vteřin. Celou výsledkovou listinu najdete zde.
Poslední letošní akcí veteránů vrchařů je Mistrovství ČR v běhu do vrchu veteránů v Bradlecké Lhotě 3. října (2HRADY). To, že mezi přihlášenými je i dlouhodobě nejlepší český vrchař, letos skvěle běhající Robert Krupička (9. místo na ME v Portugalsku), mě vrací k úvahám o termínu „veterán“ z úvodu tohoto článku. Robert Krupička podle ročníku narození (1978) do veteránské kategorie patří, ale jeho výkony ho stále řadí na špici v absolutním pořadí našich vrchařů. Nelze se tedy divit, že jsme ho o víkendu neviděli ve Walesu, ale na závodě štafet Dolomitenmann v Alpách, kde doběhli ve dvojici s Ondrou Fejfarem jako první dva čeští běžci. Jen o něco víc než půlminutu za ním doběhl další skvělý český vrchař, který by splňoval kritéria veteránské kategorie, Jan Havlíček. I on už je na MČR v Bradlecké Lhotě přihlášený. U žen bych nalezl podobné příklady, ale nevím, jak o nich psát, abych se mohl s dotyčnou ještě někdy setkat.
Myslím, že vše výše napsané mě opravňuje k dotazu – kdo obohatí český jazyk o nový termín pro běžce nad 35 let? Nebo termín „veterán“ přijde nepatřičný pouze mně?
Komentáře (Celkem 69)
gilwen77
14.09.2015 13:23:25
>> MartiNo, 14. 09. 2015 13:19:47
Děkuji, ale Tomáš Fuk.
Mír světu
EDIT: mně se nechce dabatovat, protože to jsou 3 linie, kudy by debata vedla a ony se navzájem vylučují
Ale mám nádherný zážitek z MR veteránů v Praze. Kde se sešlo odhadem hodně veteránů jak si je představuji já 50+ a byla to nádherně komorní hala. Já jsem si tam připadala schovaná jako ptáčátko mezi těmi „dospělými“ běžci. Oni si z toho taky dělali legraci že prý ukázat občanku a pod., se spoustou jsem si krásně popovídala. Prostě nádherný zážitek.
Baby na dráze – moc se jich neúčastnilo, ale pár jsem jich taky předeběhla, ale koeficienty tě hodí pěkně dozadu. Kam patřím. Ale nepřipadala jsem si, že mezi ně nepatřím. Tam nějaký nevytříbeny styl nikdo neřešil, pochybuji že by ti starší všichni měli garmina na ruce (to nevím, odhaduji). Tam jsem dostala spoustu energie od starších dam, které v kraťasech s křečovýma žílama statečně šlapaly a já husa řeším, zda mám tlustá lýtka či ne.
Tenkrát v Praze mezi veteránama to byl ten nejčistší sport, který jsem kdy zažila. Nádhera. Ráda se tam kdykoliv „schovám“.
Praha 9 - Prosek
hf
14.09.2015 13:35:32
Jsem evidovaný ve Sdružení vytrvalců Stříbro, které se přejmenovalo
ze Sdružení veteránů Stříbro. Teď je naše sdružení otevřené nejen
starším 35 let, máme v něm i mladé ženy a muže. A svým názvem
neodrazuje mladé běžce. Myslím si, že slovo „veterán“ by se klidně
mohlo nahradit slovem „vytrvalec“, protože vlastně již svou podstatou
plně vystihuje to, co vlastně veterán dělá – vytrvale se věnuje svému
koníčku – běhá a běhá.
Černé Voděrady
MartiNo
14.09.2015 14:09:38
>> gilwen77, 14. 09. 2015 13:23:25
Janko, však my si povídáme v míru, ne? S tebou držím tu „tvoji“ linii, a to, zda je označení „veterán“ pěkné (v tom jsme v souhlasu) a zda je vhodné (a tam se naše názory liší, protože ty říkáš, že pro běžkyně nad 50 je vhodné, kdežto mně připadá, že ani pro ty, pokud neběhají tou dobou již desítky let).
Mně jde o tuhle věc, se kterou mám při označení kategorie „veteráni“ při běžeckých závodech v současnosti problém:
Sama píšeš hned v úvodním příspěvku „Běžecký VETERÁN naprosto vystihuje podstatu tohoto krásného slova. Celoživotní běžec, starší člověk s tisícero zkušenostmi a stále věrný sportu,…“
No a to právě my dvě nejsme, a ty nebudeš ani až ti bude 50. Protože jsme začaly běhat už jako starší, nejsme celoživotní běžkyně, a již nikdy jimi nemůžeme být, protože nám bude chybět těch prvních 30 let od dětství do „veteránství“, kdy jsme neběhaly.
Ty říkáš, že jsi se mezi veteránkami cítila dobře. Ok, to je jasné. Ale že bys mezi ně „patřila“? Tomu nerozumím. Vždyť píšeš, že se tě z legrace ptaly na občanku. Kdybys byla jako ony, neptaly by se. Co se týká stylu nejde o to, že by ho řešil někdo kolem (starší dámy mají dost rozumu, aby se nebavily o stylu běhu), ale já přeci vidím sama (nemusí to se mnou nikdo řešit), jak vyběhaně starší skutečné veteránky běží.
Je-li VETERÁN hoden obdivu a úcty za svůj celoživotní běh, jakým
právem bych se já mohla cítit veteránem? Necítím, nepřipadám si toho
označení hodna (masters je ovšem to samé v cizím). Na druhé straně mám
již určitý věk, a „svoji“ kategorii tedy potřebuji, protože
poměřovat se s mladými budoucími veteránkami je nesmysl. Takže by se mi
pro tu starší kategorii hodilo jiné slovo. Pro staré, ale ne tak
zkušené
gilwen77
14.09.2015 17:02:07
>> MartiNo, 14. 09. 2015 14:09:38
Ptali se chlapi
Zrovna na tomto zavode byli vdecni i za mladou veteranku. 3 km jsme bezely jen dve, dalsi dve odrekly. Kratsi trat uz byla obsazenejsi, no tusim 6 rostenek nas bezelo, vse do odhadem do 45 let. Chuze byla obsazena uz temi pravymi veterankami.
Tady se z behani dela hrozny kult. Kdo neubehne maraton jako by nezil, kdo nenabeha 400km za mesic nesmi kritizovat, kdo neubehne cely zavod a z casti jde necht priste radeji sedi doma, pred zaslouzilym veteranem se nejlepe klanet …
Proboha, vzdyt sport je pro lidi. Kdo je vic – bezec s maratonem pod 2 hod nebo spekaty kardiochirurg? Pred kym se klanet.
Ja osobne jsem presvedcena, ze jsem mezi veterany zapadla. Chlapi okolo 60 let tam drbali jednoho kolegu ze pry lame mladice na zavodech a pouzili peprnejsi vyraz. Vsimli si, ze se smeju, tak ze pry „prominte slecno“. A ja na to " nevadi, koho drbete" no a vzali me do party a hned koukejte tamhleten, co byste na nej rekla … Marti, je mozny, ze mezi nima byl nejaky zaslouzily veteran, ale si to neuvedomila a ani me to nezajima. Proc, jsme lidi.
Clanek tvrdil, ze veteran je neco jako opovrzlive slovo. S tim proste nesouhlasim. Debata dal je moc siroka.
Brno
milan
14.09.2015 17:35:19
Veterán ani master mě připadá zcela neutrální. Naopak se mě libi
název kategorie do které mě zařadili obvasni o generaci mladší
spolubezci: „rakvac“.
Praha-Dalejské údolí
oblivion
14.09.2015 17:41:24
A co „odrostenci“? ;o)
P.S.: Váleční veteráni z Iráku či Afghanistánu byli také jen 18–19 let stará „mladá paka“.
Brno
Petr Kaňovský
14.09.2015 17:47:14
>> Jachym, 14. 09. 2015 12:54:45
Záleží na typu závodů. Na některých to pak ale řeší přepočtem pomocí věkových koeficientů, což ale má i své nevýhody – zejména člověk v průběhu závodu neví, jak na tom je, a závod je tak svým způsobem pro něj obdobný, jako by běžel „časovku“. Přepočet ale odstraní problém s tím, co uvádíš.
gilwen77
14.09.2015 17:52:56
>> milan, 14. 09. 2015 17:35:19
Poklona za statecnost postavit se mezi omladinu.
V Jablonci za zeny behaly jedenactilete holcicky. Jedna na me promluvila, cekala jsem hlasku typu „vrat se do hrobu“, no nastesti ze pry mam pozdravovat mladsi dceru
ovsem rakvac zabil
tinaB
14.09.2015 17:59:14
Tak nad názvem prostřední kategorie už opravdu bádat nemusím . Mně označení veterán(ka)
vůbec nevadí, resp. až doteď jsem nad tím nepřemýšlela. Taky myslím,
že by to měl být zkušený a vyzrálý závodník, který 1.neřeší
pitomosti(postavení na startu),2.nepřepaluje začátky, 3.běží tempem, na
které má natrénováno a které ho zdravotně neohrozí a má zmáknutou
taktiku, 4.sprinterské finiše přenechá mladším.V prvním bodě jsem
správná veteránka, ve třetím snad taky, ve druhém jsem se po značném
úsilí přesunula z žákovské do dorostenecké kategorie, ale v posledním
bodě – tam mám ještě rezervy. Tina, 51 let
Černé Voděrady
MartiNo
14.09.2015 20:55:31
>> milan, 14. 09. 2015 17:35:19
Joooo, rakváč – to je to slovo, které hledáme (a rakváčky
nebo rakve)
EDIT: Jo a teda terminologické potíže jsou jenom ve světě sportu.
Většině mých kamarádů je 60, a říkám jim normálně: kluci
Berenique
14.09.2015 21:04:53
No jsem ráda že se mě to ještě netýká. Když jsem to pročítala,
dokonce jsem se zapomněla a v duchu si říkala: „je to dobrý, však mi je
pětadvacet, to mám ještě času.“
Haha,a ono není. Ale musím
se k tomu vyjádřit v tom směru, že naprosto nechápu kohokoliv, kdo tohle
řeší- je to jen slovo. Když jdu na závod, tak sice omrknu kdo je v mojí
kategorii ale abych řešila jestli jsem v té správné a jestli mě to nějak
ovlivňuje nebo jestli se to správně jmenuje, to ne.
Není lepší jít si radši
zaběhat?
Černé Voděrady
MartiNo
14.09.2015 21:13:56
>> Berenique, 14. 09. 2015 21:04:53
Tak jsi ráda, že se tě to netýká, nebo to neřešíš? No nic, však na každého jednou dojde, je to jen otázka času.......................
Skritek Hugo
14.09.2015 21:15:11
>> milan, 14. 09. 2015 17:35:19
„A servirovat v mem veku rakvicky je proste ohavne“ si rikala velka
cast te omladiny, kdyz se ti koukala na zada
40sec:
Berenique
14.09.2015 21:18:40
>> MartiNo, 14. 09. 2015 21:13:56
Jsem ráda že se mě netýká ten článek (vlastně jsem ho ani nečetla) a
že to tímpádem nemusím řešit. Prostě mi to přijde jako blbost. Dojde na
mě? Snad nezávidíš mládí? No nic, no.
Skritek Hugo
14.09.2015 21:20:16
@ MartiNo:
sveho casu, kdyz jsem bezela pulmaraton v Praze v ramci PIM akci, tak se me
kamarad ptal, co znamena to M v kolecku na cisle. Koukla jsem na sve a povidam:
„Ja to tam mam taky. To bude asi masters, to jsem driv nemivala. Proste nam
rikaji, at pred startem napiseme zavet, neb uz jsme veterani“. Kamarad mel
radost, ze mi potvrdili starou babu. Hrde jsem sve M nesla do cile s poctem, ze
vetsina mladych mi nesaha po kotnicky, a nasledne se dozvedela, ze tmave M je
zaplacene ryti na medaili a nase svetle, ze ryti nebude .
Tachlovice
kaz67
14.09.2015 21:30:30
>> Berenique, 14. 09. 2015 21:18:40
jasně že je to blbost, na tebe nikdy nedojde, na mne taky určitě nikdy
nedojde takto to já
cítím, tedy jen při běhu
a nad označením slov jsem nikdy nepřemýšlel, jen si hlídám abych
nepřehodil M za W nebo W za M jsem se do toho nějak zamotal
bohemka
14.09.2015 22:00:52
>> gilwen77, 14. 09. 2015 13:23:25
Já používám výraz PROFIATLET(profesionální atlet). Ve všech
sportech každý začíná jako amatér, po čase, když se něco naučí může
se z něj stát profík(profesionál) a ostatní populace ho má v úctě.
Veterán je pro mne urážka a kde můžu, tak proti tomu výrazu protestuji.
Slovo veterán je vnímáno v běžné populaci něco jako vysloužilec, sotva
lezoucí troska s jednou nohou a okem.
Když mi bylo 15 let, tak jsme brali věk 30 let jako dobu, kdy se mají
tretry pověsit na hřebík a přestat běhat. Dnes vím, že je to blbost.
V roce 1968 jsem patřil mezi nejlepší atlety. Na školních závodech jsem
porazil 2 spolužáky v běhu na 500m o 50m a ostatní o 100m a více a to
jsem netrénoval. Asi za to může hyperaktivita. 1500m jsem zaběhl za 4:50 a
po 40 letech jsem ten čas zaběhl znovu. 10km chůze jsem zašel po 40letech
v českém rekordu za 51 minut a zlepšil jsem si osobák z roku
1970 o celých 5 minut. Takže jako veterán a troska se rozhodně necítím.
Slovo Masters se do Čech nehodí, protože Mistra máme jednoho a to Karla
Gotta, dalšího Mistra nemáme a mít nebudeme.
Závodím teprve 48.sezónu, stále běhám vpředu a rozhodčí nemusí platit
kvůli mne za přesčas. Ale v MHD potkávám spoustu lidí, kteří si titul
veterán nebo veteránka zaslouží. Nedávno jsem byl svědkem souboje dvou
prdelatých čtyřicetiletých veteránek o jednu volnou sedačku. Útočily
proti sobě svými velkými zadky. Vítězka jednou půlkou zadku překryla
celou sedačku a poražená si sedla celá překvapená do uličky mezi sedačky
na zem. a nebyla schopna se vlastními silami zvednout.
Adrien Elixír
Dukla Praha
gilwen77
14.09.2015 22:36:32
>> bohemka, 14. 09. 2015 22:00:52
Hezke, tady se to ale zvrtlo do vicero rovin. Ja jsem branila krasne SLOVO „veteran“. Že to neni nic ponižujícího, ale naopak dustojneho. Valecny veteran, veteran auto. Vzdy jde o vzacny exemplar.
Kdo si ho zaslouží – ti jsem chtela vypichnout, ze ne koho to slovo urazi, ale otazka je kdo si to zaslouzi se takto nazyvat.
Vzdyt jde jen o ho..o tedy pardon jen o slovo. Ale ja nesnasim ty cyzojazycne zdomacnele paskvily.
Pro objektivni diskuzi je nutne si clanek precist. To nemyslim osobne na tebe.
rudo
14.09.2015 22:57:13
>> bohemka, 14. 09. 2015 22:00:52
Útočily proti sobě svými velkými zadky. Vítězka jednou půlkou zadku překryla celou sedačku a poražená si sedla celá překvapená do uličky mezi sedačky na zem. a nebyla schopna se vlastními silami zvednout.
Praha
anajpo
14.09.2015 23:19:29
Já si myslím, že stačí označení muži od 35,40,50,60,70 atd… zrovna
tak ženy-od 35,40,50,atd…Jistě jako sousloví starobní důchodce mohu
nahradit slovem rentier, tak slovo veterán slovem master, ale podstata je
stejná. Když je na závodě nejstarší kategorie 50+ je zřejmé, že
pořadatelé nemají zájem o veteránské kategorie, protože ten kdo vyhraje
sedmdesátníky, neřkuli zdatné osmdesátníky bude určitě pomalejší než
padesátník a budou muset na něho v cíli pár minut posečkat Jen tak
mimochodem-v plavání jsou veteráni od 25LET!
Iva Milesová
15.09.2015 19:30:21
Řešit, jestli se to jmenuje „veterán“ nebo nějak jinak, je kravina. Ono je jedno, jak se to jmenuje, nepříjemný je spíš ten stav samotný: trénink už na člověka nezabírá, předbíhá ho čím dál tím víc běžců…Pokud se ten úpadek týká jenom běhu, dalo by se to snést, průšvih ale je, když vás zastihne přechod do kategorie veteránů (či ještě hůř veteránek) (a pak ještě do vyšší kategorie veteránů a veteránek) a pořád jste ještě nestihli porodit děti/ najít ideálního partnera (nemělo to být v opačném pořadí?:)/ udělat kariéru/ koupit si dům, auto, ještě větší dům, lepší auto /dočkat se vnoučat/… jen vám vypadávají další zuby…a navíc ještě vám to čím dál tím hůř běhá:))) :((( Pak aby si člověk nešlehnul sem tam nějaké běžecké endorfiny:)
Praha
elize
23.09.2015 00:55:27
Odpověď na titulek článku je: ano, měli bychom přejmenovat veterány, a už jsme se o to snažili. V SV ČAS proběhlo hlasování, jestli se přejmenujeme na masters. Já jsem hlasovala pro, ale stejně se náš výsledek nevyužil, protože pánové z evropské veteránské asociace si odhlasovali veterány. Světová organizace používá masters. Mně označení jedno není. Označení „veterán“, „veteránka“ mi připadá urážlivé, zvláště u žen. Nesouhlasím s názorem, že to znamená zkušenosti. Je to omezené věkem, a taky si to každý s věkem spojuje. Válečný veterán je vysloužilec, kterého představují při výročích, ale už dávno nemá sílu, nedělá žádné aktivity. Zrovna tak auto-veterán se ukazuje na výstavách, jinak stojí v garáži. Je to označení pro něco, co již dosloužilo, a neplní svoji funkci. To pro atlety-veterány určitě neplatí. Já běhám od 15 let, a ve 46 letech jsem se kvalifikovala na MČR v maratónu, v roce 2013 jsem si zlepšila osobní rekord v hodinovce z roku 1986, v roce 2014 jsem zaběhla 10km jen o minutu pomaleji než je můj osobní rekord z r. 1996.
Brno
Petr Kaňovský
23.09.2015 11:03:29
>> kubickova, 23. 09. 2015 00:55:27
A nemohlo by to být třeba tak, že by si člověk při registraci na závod vybral, do jaké kategorie chce být zařazen (samozřejmě maximálně do té, co patří věkově)?
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.