Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Zastavte čas pro slovenskou olympijskou naději

Zastavte čas pro slovenskou olympijskou naději
foto: Petr Kostovič

Petr Kostovič | 18.10.2011 | přečteno: 4057×

Hořkou příchuť měl titul mistryně Slovenska v maratonu pro 24letou Katarínu Bérešovou. Jen symbolických 42 sekund ji dělilo od splnění B limitu IAAF pro olympijské hry v Londýně. Stopky však během závodu zastavit nelze. Přesto boj o olympiádu nevzdává.

Jak hodnotíte svůj maratonský debut? Z čeho máte radost, z čeho ne?

Mám z toho výkonu smíšené pocity. Na jedné straně jsem na sebe hrdá, že jsem úspěšně zvládla svou maratonskou premiéru a chvílemi si ani neumím vysvětlit, jak jsem dokázala uběhnout 42 kilometrů. Moje druhé já mi však říká, že jsem měla udělat ještě více, aby ten čas byl pod hranicí 2:43:00. Je mi líto, že to nevyšlo. Blízkost limitu mi dává naději, že mohu tuto hranici překonat. Jsem odhodlaná trénovat dál a absolvovat další maratonský start.

Spřádáte už plány, kdy to bude?

Uvidíme, jak proběhne regenerace po tomto závodě a jestli všechno půjde podle představ. Podaří-li se nám s trenérem Gabrielem Valiskou vyjednat start ve Frankfurtu, tak svůj druhý maraton absolvuji už na konci října.


VELKOU REPORTÁŽ Z LETOŠNÍHO ROČNÍKU KOŠICKÉHO MARATONU VČETNĚ ROZHOVORU S POŘADATELEM NALEZNETE V NOVÉM ČÍSLE BĚHEJ


Na slovenské ženské vytrvalecké scéně působíte jako ostrov v oceánu. Nebo jsou na Slovensku další vytrvalkyně, které umí desítku, půlmaraton či maraton na vaší úrovni?

Ano, máte pravdu. Na Slovensku jsem jedinou atletkou, která dosahuje takovéto výkonnosti. Donedávna běhala tyto tratě i Janka Zatlukalová, rozhodla se však specializovat na 5 000 metrů na dráze, alespoň podle jejího posledního vyjádření.

Co podle vás chybí slovenskému vytrvaleckému běhu, mužskému i ženskému, aby byl na vyšší úrovni?

Určitě profesionální podmínky, větší péče o závodníky. Umožnit jim, aby mohli absolvovat soustředění a přípravu nejen na Slovensku, kdy v zimních měsících běhám venku na sněhu, ale taky jinde v lepších podmínkách…

Jaké podmínky vám vytváří váš klub TJ Obal servis Košice? Dá se hovořit o profesionalismu?

Dvakrát do roka mi zabezpečuje vysokohorské soustředění ve Vysokých Tatrách na Štrbském plese. V oddíle využívám možnosti chodit do fitness centra a do sauny. Po finanční stránce je to těžké, od klubu nedostávám žádný plat, jak to zřejmě u profesionálních sportovců funguje. Žiji ve skromných podmínkách na vysokoškolském internátu v Košicích.

Co vás motivuje k běhání?

Běhání mě naplňuje duševně, je to něco, co potřebuju každý den. Velkou motivací pro mě znamená probojovat se alespoň jednou v životě na olympijské hry a ochutnat tu nádhernou atmosféru.

Jak se díváte na kondiční běžce, kteří běhají pro radost? Vnímáte při závodě jejich povzbuzování?

Určitě je vnímám a mají můj obdiv. Nedělají to kvůli vítězství, ale pro sebe, svoje zdraví, pro radost.


Katarína Bérešová

narodila se 10. 10. 1987

studentka 5. ročníku Technické Univerzity v Košicích, bydlí v Trebišově

rodinu má v Česku nedaleko Prahy

závodí za TJ Obal servis Košice, v minulosti hostovala i v české extralize na tratích 3,5 a 10 km.

osobní rekordy

3 000 m – 9:52 (EP Banská Bystrica 16. – 17. 6. 2006)

5 000 m – 16:50,9 min (23rd Austrian Women's Run 30. 5. 2010)

10 000 m – 34:56,91 (ME do 23 let Debrecen 13. 7. 2007)

Půlmaraton – 1:14:47 (Karlsruhe: 19. 9. 2010)

Maraton – 2:43:42 (MMM Košice 2. 10. 2011)

Komentáře (Celkem 40)

Nalezené položky: 41 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 31.10.2011 11:48:44

>> sam, 31. 10. 2011 10:30:03

Pro ME v Barceloně byly limity 2:17 a 2:36. Ty jsou „vůbec nesplnitelné“? Nevím, ale pod tímhle označením si spíše představuji limity 2:03 a 2:15.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 31.10.2011 12:10:55

>> Luboš Brabec, 31. 10. 2011 11:48:44

Luboši, nehraj si se slovíčky, prosím. Ty moc dobře víš, že EAA nedala žádné limity a limity 2:17 a 2:36 dal ČAS. Kolik běžců a běžkyň v roce 2010 je bylo schopno v ČR zaběhnout ? Uveď mi nějaký rozumný důvod, proč ČAS takové limity vypsal. Proč neměl zájem dát případně limit měkčí, aby se tam alespoň jeden chlap a žena dostali, když zájem z EAA evidentně byl ?

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 31.10.2011 12:19:08

>> sam, 31. 10. 2011 12:10:55

Ale to, že v roce 2010 nebyl u nás nikdo schopen tyto limity uběhnout, není přeci chyba těch limitů. Soudím, že atleti by se měli přibližovat limitům a ne limity atletům.

V loňském roce čas 2:17 odpovídal 64. místu evropského žebříčku a čas 2:36 dokonce 71. místu. Nepřijde mi to jako cosi nesplnitelného a tvrdého.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 31.10.2011 12:41:05

>> Luboš Brabec, 31. 10. 2011 12:19:08

Jednoduše máme na otázku limitů různý názor. To je samozřejmě legitimní a není moc důvodů, proč bych tě měl přesvědčovat o svém názoru. Ale jen tak mimochodem na ME 2002 v Mnichově byla Anka časem 2:37:39 jedenáctá. Čas limitu 2:36 by stačil na 6. místo a i čas současného limitu na OH 2:43 by zde stačil na 15. místo. Takže se ti opravdu zdá, že limit 2:36 byl nastaven správně ? Není to na těch šampionátech a olympiádách trochu jinak než v tabulkách ?

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 31.10.2011 13:11:59

>> sam, 31. 10. 2011 12:41:05

Ano, na olympiádách šampionátech je to jinak než při plnění limitů. Především z toho důvodu, že se se konají v srpnu, často startují těsně před polednem, a proto se tam na slunci běhají slabší časy (Mnichov byl výjimkou – tam bylo psí počasí, aspoň při závodu mužů). V podstatě to znamená, že kdo těsně splní limit 2:17, běží na šampionátu cca 2:19–2:20.

Před ME si Anka zaběhla Duluth za 2:32. Účast si vybojovala a zcela po právu na ME cestovala. A v Mnichově pak potvrdila, že patří do evropské špičky. Ostatně další důkaz, že 2:36 není nesplnitelný limit :-)

Nicméně v jedné věci se s tebou stoprocentně shodnu. Pokud celý svět může plnit olympijské limity už na podzim 2011 a čeští běžci skutečně až od ledna, je to – slušně řečeno – nesmysl.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 31.10.2011 13:29:29

>> Luboš Brabec, 31. 10. 2011 13:11:59

Opakuji, Luboši, nechci a nebudu tě přesvědčovat o svém názoru na věc. Ale přesto bych tě ještě jednou požádal o odpověď na mou otázku z komentáře z 12:10:55:

Uveď mi nějaký rozumný důvod, proč ČAS takové limity vypsal. Proč neměl zájem dát případně limit měkčí, aby se tam alespoň jeden chlap a žena dostali, když zájem z EAA evidentně byl ? (jedná se o dotaz k ME v Goteburgu a Barceloně, kde EAA nevypsala žádné limity pro maraton)

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 31.10.2011 13:43:42

>> sam, 31. 10. 2011 13:29:29

Zkusme se oprostit od toho, že je v otázce limitů maratonu ze strany ČAS systematicky a nehezky ubližováno. Pro Barcelonu 2010 se limity EAA zpřísňovaly všem českým atletům. I těm Dvořákovým desetibojařům. I trojskokanům. I kladivářům. I chodcům. I štafetám. Přitom zájem z EAA evidentně byl…

Jaký pro to byl rozumný důvod? Nevím. Třeba peníze. Třeba touha nemít image cestovní kanceláře. To je spíš otázka pro ČAS.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 31.10.2011 13:58:01

>> Luboš Brabec, 31. 10. 2011 13:43:42

Pro Barcelonu se limit na maraton nezpřísnil. On byl ČASem stanoven. EAA jej nevypsala, jak víš. Otázka, abys mi napsal jediný rozumný důvod, proč ČAS stanoví limit tam, kde žádný není pramenila rovněž z toho důvodu na tebe, že mám pocit, jako bys postoj ČASu v otázce limitů pro maraton tvrdě zastával. Myslel jsem tedy, že máš nějakou představu o důvodech. Mimochodem image cestovní kanceláře ČAS minimálně pro mě má. Určené pro funkcionáře.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 31.10.2011 14:10:06

>> sam, 31. 10. 2011 13:58:01

Takže ČAS neměl loni vypisovat limity a poslat tam někoho za zásluhy? Nebo na základě jakého kritéria? To by bylo řečí, jak tam kdo koho prosadil, a debat, proč jede A a nejede B… Limit je férová věc, jasně dané kritérium pro každého.

Nezastávám postoj ČAS k limitům „tvrdě“. Jen s výší limitů souhlasím, ale – jak jsem psal – nesouhlasím s plněním těch olympijských až od ledna 2012.

Mimochodem, image cestovní kanceláře by ČAS jistě nejen v mých očích získal vysláním maratonců na ME s časy 2:22 a 2:47.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 31.10.2011 14:20:34

>> Luboš Brabec, 31. 10. 2011 14:10:06

Kdo mluví o posílání někam za zásluhy? Copak neexistuje například pojem nejlepší čas v daném období ?

Ano, limit je férová věc, pokud je férově nastavován všem stejně. Pokud jsou v posledních x letech vždy limity na maraton zpřísněny a v jiných disciplinách ne, pak to za férové nepovažuji.

A již vůbec nevím, kde jsi přišel zrovna na časy 2:22 a 2:47 8-O

Ale asi škoda času, že ?

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 31.10.2011 14:26:21

>> sam, 31. 10. 2011 14:20:34

2:22 a 2:47 jsou nejlepší časy daného období. Roku (i jara) 2010.

Nalezené položky: 41 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.