Padesátý maraton ve Stromovce ovládli Dražan a Kriegelová
Jubilejní padesátý ročník oblíbeného maratonu v pražské Stromovce přinesl vytrvalcům ideální počasí a vítězům, Jaroslavu Dražanovi a Kateřině Kriegelové, navrch ještě osobní rekordy. Na okruhovou trať se vydalo téměř pět stovek závodníků, mezi nimi i Petr Vabroušek, který před týdnem už potřinácté absolvoval havajského Ironmana.
Zamračená obloha, teplota čtrnáct stupňů Celsia a naprosté bezvětří – v takto příznivých běžeckých podmínkách se na trasu druhého nejstaršího maratonu v Česku vydalo 461 maratonců. Od pořadatelů dostali ještě jeden „dárek“, oficiálně přeměřenou trať. Zjistilo se totiž, že v minulých letech se běhala trasa o 215 metrů delší, než je kodifikovaná maratonská vzdálenost.
Dražan v osobním rekordu
Souboj o první místo v soutěži mužů nabízel drama prakticky jen první půlhodinu. Pak se z vedoucí skupinky odpoutal Jaroslav Dražan a „v úniku“ vydržel až do cíle. „Je škoda, že jsem tak dlouho běžel sám. Kdybych měl s kým běžet, mohl z toho být ještě lepší čas,“ tvrdil v cíli.
Nemluvilo z něj ovšem zklamání. Naopak. Na květnovém PIM se poprvé dostal pod hranici 2:30, dnes si pozici na desátém místě letošních maratonských tabulek upevnil osobním rekordem 2:28:48. „Běželo se mi dobře, nepřišla žádná krize a bylo pěkné počasí. Když jsem viděl startovní listinu, řekl jsem si, že bych mohl mít šanci na vítězství. Jsem rád, že to vyšlo,“ vyprávěl Dražan.
Třicetiletý běžec závodící za HISport Team se na maratony nepřipravuje speciálně. „Běhám je z tréninku, z něhož běhám i desítky a půlmaratony. Konkrétně to znamená, že týdně dávám jen 70–80 kilometrů, z toho dvakrát až třikrát se zaměřuju na kvalitu.“
Druhý skončil Petr Minařík (2:31:51) a třetí doběhl Petr Švarc (2:37:42).
Trénink pro Vabrouška
V prvním okruhu se ve vedoucí čtyřčlenné skupince (patřil do ní v té chvíli i nakonec celkově sedmý Jiří Brychta) držel také triatlonista Petr Vabroušek, pak zpomalil a časy z předchozích ročníků nezopakoval. Není divu, před třemi týdny jej při tréninku srazilo auto a navíc se teprve ve středu vrátil z havajské Kony, kde potřinácté absolvoval nejslavnější ironmanský závod světa.
„Běželo se mi špatně. Bolí mě pořád rameno, záda a mezižeberní svaly. Navíc mám tři týdny tréninkový výpadek a to musí být znát. Vždyť loni jsme tady s Jardou Dražanem běželi prakticky celý maraton společně,“ říkal Vabroušek, který obsadil deváté místo s časem 2:42:52.
Navzdory potížím se rozhodl pro rychlý začátek. „Jsem rád, že jsem se pak chytil druhé skupiny a držel se s ní asi dvacet kilometrů. Posledních osm kilometrů už to byl z mé strany víceméně výklus.“
Triatlonový nezmar bral Stromovku především jako trénink na dalšího ironmana, který ho za dva týdny čeká na Floridě. „Času je málo a musím nahradit tréninkový výpadek. Proto jsem dnešní závod bral jako příležitost běžet něco delšího v tempu. I když tempo, které jsem si představoval, jsem vydržel jenom čtyři kilometry. Za týden poběžím ještě půlmaraton a věřím, že na Floridě to bude lepší,“ dodal Vabroušek.
Kriegelová pod tři hodiny
O prvenství v ženské kategorii rozhodla Kateřina Kriegelová v druhé polovině, kdy se odpoutala od Lenky Králové. Vítězka letošního ročníku Salomon Trail Running Cupu dává většinou přednost běhu v kopcích a terénu. „Byl to můj první rovinatý, silniční maraton. Vlastně druhý, ale ten první jsem běžela na cizí registraci,“ usmívala se v cíli.
Do závodu šla s myšlenkou na čas pod 3:10 a umístění mezi trojicí nejlepších. Nakonec z toho byl výrazně vylepšený osobní rekord (2:59:32) a vítězství. „Přitom jsem se v týdnu necítila moc dobře. V neděli jsem běžela kros v Motole a prochladla jsem tam. Naštěstí to nebylo znát. První polovinu jsem dala rychleji, což se asi nemá, pak jsem mírně zpomalila. Ale věřila jsem, že si to ošéfuju tak, že hranice tří hodin padnou. A podařilo se. Akorát zítra to bude hodně bolet,“ prozradila závodnice z Velkých Losin, která se soustavnému běhání začala věnovat teprve loni a v roce 2012 ji už patří osmé místo maratonských tabulek.
Do cíle závodu doběhlo 413 maratonců, 48 účastníků vzdalo.
Komentáře (Celkem 100)
APACHI.CZ 01.10.2012 11:01:42
Ahoj/Dobrý den.
Pokud nenajdeš/te informace k závodu přímo na stránkách závodu http://www.prazskymaraton.cz/ můžete zkusit toto vlákno.
Papy 03.10.2012 19:16:24
Budou k dispozici stolky pro vlastni obcerstveni? Jedna se mi o odlozeni gelu a podobnych propriet, abych je netahal s sebou. Treba pri pouziti vyssi plastove misky, kde si toto nastrkam.
Praha
mapo 03.10.2012 20:46:16
>> Papy, 03. 10. 2012 19:16:24
Bez obav, stolky pro vlastní. obč. jsou k dispozici vždycky.
APACHI.CZ 15.10.2012 13:23:21
Zastavili jsme online registraci závodníků.
V pátek zveřejníme počet volných míst pro příchozí závodníky a ty kteří chtějí platit startovné až v sobotu na místě.
ex64 16.10.2012 09:16:14
Malá technická poznámka. Letos byla zavedena možnost startu pro pomalejší závodníky o hodinu dříve. Jak budou řešit pořadatelé situaci, když některému z těhto běžců vyjde průběh prostorem startu a cíle v době těsně před desátou hodinou, kdy bude trať v tomto místě absolutně ucpaná stovkami běžčů, chystajícími se na start v 10.00 hod ???
Praha-Dalejské údolí
oblivion 16.10.2012 23:40:46
>> mblk, 15. 10. 2012 13:23:21
Pokud jsem nestihl zaplatit do pondeli 12:00, staci zaplatit na miste, nebo bude registrace zrusena a na miste se musim znova i zaregistrovat, bude-li kapacita? A zustava stejne startovni cislo? Diky.
Praha 2
Serža 17.10.2012 00:02:04
no, zaregistrovanej jsem, zaplaceno mám, ale jsem se v sobotu zrušil na Rubenczalu a doteď nemůžu chodit tak nevím, jak to s tím maratonem bude…
Praha
Kunaba 17.10.2012 07:47:35
>> Serža, 17. 10. 2012 00:02:04 Čus, já byl taky na Rubenczalu a nohy mě bolí úplně brutálně, že jsem v pondělí nemohl chodit. Včera jsem to ale překonal a dal jsem si 14km s batohem na zádech a dnes je to o mnoho lepší…Loni jsem Rubenczal absolvoval taky a pak ve Stromovce z toho byl rekord, takže přijď, určo to půjde:-)
Carlosss 17.10.2012 11:04:02
Ahoj, měl bych dotaz ohledně časové organizace před závodem. Nikde jsem se nedočetl (možná je to mnou), do kdy se musí závodník odprezentovat. Sice kancelář začíná od 7:30, ale to je pro přespolního trošku na nic. Je tedy možné se odprezentovat okolo 9:00?
Děkuju za odpověď.
Praha 5
lp76 17.10.2012 11:23:54
>> Carlosss, 17. 10. 2012 11:04:02
klasika u vetšiny závodů – takové „nepodstatné“ informace se předem zásadně nepodávají … asi jsem moc zmlsanej z orienťáku :(
Praha
mapo 17.10.2012 11:54:33
>> Carlosss, 17. 10. 2012 11:04:02
APACHI.CZ 17.10.2012 13:58:52
>> ex64, 16. 10. 2012 09:16:14
Letos je trať přeměřena a start závodu je posunut mimo prostor cíle – viz stránky závodu.
Závodníci co budou startovat v 10:00 budou na start závodu odvedeni z prostoru prezentace tak, aby nijak nedocházelo ani ke zbytečným problémům s čipy a zároveň aby jejich předzávodní příprava nenarušila již probíhající závodníky.
Pečlivě v místě závodu dbejte instrukcí pořadatele. Moderátor všechny bude informovat mikrofonem.
APACHI.CZ 17.10.2012 14:01:30
>> oblivion, 16. 10. 2012 23:40:46
Pokud jste registrován, tak stačí přijít v den závodu co nejdříve (od 7:30, nejpozději do 9:00) a zaplatit. Registrovat se znovu nemusíte.
UPOZORNĚNÍ:V den závodu již nebudeme brát ohled na závodníky, kteří nemají zaplaceno a zvýhodňovat je před příchozími závodníky.
ex64 17.10.2012 16:34:16
>> mblk, 17. 10. 2012 13:58:.52
Ano, vím, že letos bude start 122 metrů od cílové čáry ve směru
běhu. Ale to je tak malá vzdálenost od cíle, že bude celý tento prostor
ucpaný 500-ti závodníky, plus desítkami diváků a doprovodem závodníků.
Pochybuji, že někdo udrží takový dav do např.9.57 hodin v prostoru
prezentace, a až potom všichni na pokyn z mikrofonu napochodují na trať a
startovní čáru.
Doufám, že v 9.00 bude startovat jen nemnoho jedinců a po hodině běhu by
se snad už všichni měli nacházet ve druhém velkém okruhu – tedy mezi
cca 7,5 a 12,5 km.
Dovolil jsem si jen upozornit,že nebezpečí tohoto problému v prostoru
startu a cíle přesto existuje!
Praha 5
lp76 17.10.2012 21:12:34
>> mblk, 17. 10. 2012 14:04:31
Ano, samozřejmě jsem se díval – nejednou a pokaždé velice pečlivě. Zajímalo by mně, KDE je v propozicích uvedeno, DO KDY je potřeba se odprezentovat. Je tam uveden pouze začátek.
Např. pro mimopražské je to poměrně důležitá informace.
Moje poznámka byla myšlena jen jako povzdech, doufal sem, že někdo informace doplní, ne že se to obrátí proti mě, protože jsem si dovolil postěžovat.
Praha 4
Praha 4
Zdeněk68 18.10.2012 20:16:33
>> spokino, 18. 10. 2012 15:25:14 Pokud ráno nezaspím, tak budu startovat v 9:00, budu mít číslo 183.
Při propočtu časů budu vbíhat do třetího kola cca 9:56 – 10:00, tak mi tam běžci nechte uličku na proběhnutí až se budete řadit na start
Brno
Petr Kaňovský 18.10.2012 20:33:53
Chápu, že rozdílné časy startu jsou na dráhových závodech, ale nerozumím, k čemu toto je na maratonech s několika set běžci, protože to dle mého názoru způsobuje chaos, nejenom při řazení, ale též při soupeření běžců podobné výkonnosti „na dálku“.
Každopádně přeji všem pěkné počasí a co nejlepší výkony!
APACHI.CZ 18.10.2012 21:56:30
Sorry, ale fakt není na webu informace kdy končí prezentace závodníků.
Končí tedy nejpozději 30 minut před startem. Prosím dostavte se tedy ideálně hodinu před startem tj. v 9:00 respektive v 8:00 hodin pokud chcete startovat v 9:00.
Díky
APACHI.CZ 18.10.2012 21:59:46
>> kanovsky, 18. 10. 2012 20:33:53
Je to pouze pro tentokrát a to z důvodu, že to je zároveň MČR veteránů v maratonu. Řada z těchto borců poběží maraton trochu déle než je zvykem.
Předpokládáme start pana Soukupa (ročník 1927) s výkonem okolo 7:30 – proto je tedy čas startu u těchto závodníků o něco dříve, aby mohlo dojít na konci ke společnému vyhlášení vítězů.
Pevně věříme, že nejenom před startem ale i v průběhu závodu bude závod zajištěn tak, aby jste všichni byli maximálně spokojeni.
APACHI.CZ 18.10.2012 22:04:02
>> ex64, 17. 10. 2012 16:34:16
Díky za tvoje podněty k organizaci. Pevně věříme, že:
- start v 9:00 využije skutečně pouze pár závodníků s předpokládaným časem nad 5:00
- brána kterou se odchází z trati do závodu bude uzavřena a pouze pro start závodníků v 10:00 bude použita jako prostředek pro hromadné přemístění závodníků na start
- závodníci nebudou využívat prostor cíle jako místo pro rozcvičování a zbytečné komplikování průběhu ostatních již závodících kolegů.
- v každém případě je maximální počet startujících 500.
APACHI.CZ 18.10.2012 22:05:16
>> EvženGe, 17. 10. 2012 21:28:18
Evžene a ostatní, fakt sorry nebylo, není a nebude předmětem našich příspěvků vás tady nějak buzerovat, nervovat nebo dělat nějaké dusno. Možná se spíš sami trochu bojíme víc se vyjádřit a pak ta stručnost vede k tomuto.
Ještě jednou pardon.
Praha
EvženGe 18.10.2012 22:20:24
>> mblk, 18. 10. 2012 22:05:16
V pohodě. Myslím, že všichni chápem, že to zrovna dnes a zítra nebudete mít jednoduchý. Natož v sobotu. A my, kteří tam budeme jen pobíhat (někteří 42 km a někteří – jako já – jen kousky) občas rejem nebo si děláme legrácky. . Tak nám je zase omluv Ty.
A kdybyste potřebovali nějakou pomoc, tak se ozvi. Evžen a krráááá Sára
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.