Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Nové Běhej.com poradí s nákupem bund i v tréninku na desítku

Nové Běhej.com poradí s nákupem bund i v tréninku na desítku
foto: Běhej.com

behej.com | 25.08.2014 | přečteno: 13193×

Naberte rychlost pro podzimní desítku dle tréninkového plánu Pavla Baběráda. Která z tuctu výtečných větrovek si odnesla náš palec nahoru? Uvolněte a posilujte svalstvo na pěnovém válci. Petr Sýkora z nadace Dobrý anděl líčí, co mu dává extrémní sportování pro život a profesi. Nejen tyto titulky a témata najdete v srpnovém čísle časopisu Běhej.com, které je právě v prodeji.

Pořádně napěchovaných je 80 stran obsahu! Hned v úvodu čísla najdete rozhovor s manažerem a sportovcem v jedné osobě, Petrem Sýkorou. Před časem prodal svůj podíl ve firmě Papirius a nyní šéfuje nadačnímu fondu Dobrý anděl na podporu dětí onkologickými onemocněními, resp. celých postižených rodin. Čas od času si „odskočí“ na druhý konec světa, konkrétně třeba na Godzone Adventure Race na Novém Zélandu, o němž je řeč v rozhovoru.

Následuje čtveřice sloupků, ten první Petra Syblíka je zamyšlením nad závoděním dětí. Trochu jiný pohled na rekordy a jiná nej má Tomáš Klášterecký. Petr Říman z redakce Běhej.com si dělá legraci z vlastní rozdvojenosti, zda tykat nebo vykat běžcům-zákazníkům, a nakonec si blogerka Leona Macháňová utahuje z běžecké (ne)svobody. Sekce Kluby a oddíly představí Maraton klub Seitl Ostrava a Českotřebovský běžecký klub Iscarex.

Tým Josefa Smetany testoval dvanáct modelů běžeckých bund-větrovek, aby určil nejen celkového vítěze, ale i sestavil žebříčky podle různých jiných pohledů a kritérií. Přidá k tomu produktové tipy pro běh ve městě a na horách. Nechybí poradny pro hobíky i pokročilejší běžce a triatlonisty, které z odpovědí specialistů sestavuje Daniela Havránková.

Sekci o zdraví vévodí sada cviků na pěnovém válci. Jana Čechová názorně ukáže, jak cvičit, abyste si nejen uvolnili zatuhlé svalstvo, ale ještě jej posílili. Jana Dorazilová připojí své sezonní tipy na jídelníček a do třetice Jana – Neuwirthová, běhající lékařka z Brna – připojí odborné pojednání o vlivu kávy a kofeinu na sport i relax.

Běžce a trenéra Pavla Baběráda znají nejen jihomoravští závodníci. Tento borec s osobákem na desítku 30:49 sestavil tréninkový plán na čas pod 40 minut. A možná budete překvapeni – není určen jen těm, kteří už mají fyzičku blízkou této vysněné metě!

Rovněž Monika Preibischová z Mariánských Lázní běhá skvěle desítku (letos na dráze za 33:55,78!). V rozhovoru prozradí, jak se připravuje na podzimní půlmaraton a poodhalí své dlouhodobé plány začít se přesouvat k maratonu. Triatlonisté jistě znají Tomáše Langhammera, severočeského ironmana a pořadatele Krušnomana a řady jiných akcí. Článek je věnován jeho práci s dětmi. Připojíme též tipy na čtyři triatlony „na pohodu“ ve zbytku letošní sezony.

V rubrice Ultra naleznete medailonek elitní vrchařky Anny Strakové, která se po mateřské pauze vrátila k závodění a kromě toho spolušéfuje české asociaci skyrunnerů. Dozvíte se, jak tato česká olympionička z Atén upravila tréninkový i osobní režim po narození dcerky Leily. A na závěr ultratrail v poněkud netradičním pojetí – reportáž účastníka letošního MS v skyultra Jana Havlíčka, při jejímž čtení se vám bude možná chvilku točit hlava. Vše v ní totiž ubíhá pozpátku…

PRODEJNÍ MÍSTA ČASOPISU

VERZE PRO TABLETY A CHYTRÉ TELEFONY

VŠE O ČASOPISE BĚHEJ.COM

Komentáře (Celkem 21)

Nalezené položky: 22 První Předchozí | 1 | Další Poslední

behej.com 14.08.2014 07:08:52

Naberte rychlost pro podzimní desítku dle tréninkového plánu Pavla Baběráda. Která z tuctu výtečných větrovek si odnesla náš palec nahoru? Uvolněte a posilujte svalstvo na pěnovém válci. Petr Sýkora z nadace Dobrý anděl líčí, co mu dává extrémní sportování pro život a profesi. Nejen tyto titulky a témata najdete v srpnovém čísle časopisu Běhej.com, které je právě v prodeji.
Odkaz na článek

avatar

Bratislava

Celkem 9067,2 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:25 (2020)
půlmaraton: 1:18:57 (2017)

Craig muž 14.08.2014 15:21:36

V spomenutom „treningovom plane“ je spomenuty trening 3×800m (2:55–3:00 min/km). O 4 tyzdne neskor uz 4×800m (2:50–2:55min/km) s medziklusom 400m. Bol by som velmi, velmi zvedavy pan trener, kto s 10-kou za 41–43min by vobec nieco taketo odbehol…V pripade ze ano, tak cely plan je mu tak na…lebo 10km pod 40 uz ma davno za sebou

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 14.08.2014 15:37:31

>> Craig, 14. 08. 2014 15:21:36

3×800m tempem 2:55–3:00 nedám ani s desítkou za 37:39, přesněji, já nedám ani samostatné osmistovku tempem pod 3:00, rekordní tempo mám 3:15/km.

Nebylo tam náhodou 3×800m v čase 2:55–3:00? Časopis nemám, proto se ptám, abych se ujistil, že tu píšeš správně.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 14.08.2014 15:41:51

>> Craig, 14. 08. 2014 15:21:36

A jsi si jisty, ze je to tempo na kilometr? Planu pod 40 by odpovidalo spise tempo na 800m v tomto case a postupne zlepsovani.

Edit: tak koukam, ze Petr pise to same :-D

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 14.08.2014 15:47:54

>> skritek Hugo, 14. 08. 2014 15:41:51

Pro doplnění, v době, kdy jsem poprvé zaběhl 10 km pod 40:00, jsem měl čistou osmistovku za 2:49.

Ještě jedna věc: hlavní nedostatek tréninkových plánů tohoto typu bývá, že nezohledňují výchozí stav jedince a jeho předpoklady (rychlostní či vytrvalostní). U někoho zaostává více rychlost, u někoho vytrvalost, u někoho oboje, u každého jsou tedy jiné předpoklady a to by se mělo zohlednit.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 14.08.2014 15:58:51

>> Petr Kaňovský, 14. 08. 2014 15:47:54

Petre, ale od toho je to vseobecny plan. Pokud to ma zohlednovat tve osobni potreby, je treba mit soukromeho trenera.

V principu na tom nevidim nic spatneho. Castou chybou hobiku je, ze nam chybi rychlost. Nejvic behame na pohodu. A tak ucit se behat rychlej v osmistovkach neni vubec spatne. Dobre je, ze to neni " umiraci tempo", useky jsou jen 3 a da se to prezit. Treba ty sice rad rikas, ze nebehas intervaly a useky, ale behas ty sve testovaci behy a to je vlastne ekvivalent, neb to behas aktualne hranicnim tempem a to kam az to jde. Vetsina hobiku toto nedela a tak 2 okruhy, v nichz si vice hrabnou, super. ne kazdy ma hlavu ci zkusenosti napr. na fartlek (eventuelen rizeny fartlek)

P.S Take jsem to nevidela :-D

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 14.08.2014 16:15:46

>> skritek Hugo, 14. 08. 2014 15:58:51

Ano, samozřejmě, že rychlost je důležitá a že testovací kratší i delší běhy, než je závodní délka, jsou vhodné. Jde jen o to, že nemyslím, že je nutné běhat intervaly – souvislé běhy mi přijdou přirozenějśí a hlavně jsou výsledky z nich dobře přenositelné i pro odhad závodní výkonnosti na cílové vzdálenosti. Trefit správně tréninková tempa souvislých běhů mi přijde jako jednodušší než najít vhodné nastavení délky, počtu a tempa intervalů, nehledě pak na náročnost jejich realizace (i zkušení kamarádi mívají dost problémy se v intervalech trefovat do správného tempa, většinou první intervaly přepálí apod., či problém s přenositelností do závodního výkonu, např. 6×1km dají mnohem rychleji než je tempo závodní pětky).

Jinak, jeví se mi, že pro čas 40:00 je dobré umět dát 5 km kolem 19:10 (3:50/km), 2 km kolem 7:20 (3:40/km) či 800m kolem 2:48 (3:30/km). Z tohoto bych vyšel a snažil se předně běhat tu vzdálenost, u které budu za těmito předpoklady zaostávat nejvíce.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 14.08.2014 16:20:54

>> skritek Hugo, 14. 08. 2014 15:58:51

Umím si představit „elektronický plán“, kde dotyčný zadá aktuální výkony na určité vzdálenosti a systém mu podle toho vygeneruje, jakým způsobem má běhat, případně plány mohou být koncipovány tak, že se nenapíše 3×800m tempem x:xx, ale 3×800m v tempu závodních 2 km apod.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 14.08.2014 16:25:35

Ahoj, ty osmistovky jsou opravdu špatně, chyba vznikla při editaci a už jsme ji s Pavlem Baběrádem při kontrole zlomů neodchytili. Za to se omlouvám, osmistovky v celém plánu nemají být chápány jako tempo na kilometr.

Co se týče vhodnosti tréninku, Pavel to v časopise dost pečlivě vysvětluje, zkusím připojit aspoň část jeho odpovědi:

V plánu počítám s tím, že je cíl běžel desítku cca za 40 min. a ne s tím, že současná trénovanost je kolem cca 49 min. Někdo bude mít totiž trénovanost 49 min. a bude na 70% svého maximálního potenciálu a někdo bude mít již třeba 95% svého maxima či dokonce 100%. Takže budu počítat s tím, že první týden plánu rozhodne o tom, jestli je to pro někoho realizovatelné či nikoliv. To si musí každý zkusit sám, jestli první týden zvládne a je pravděpodobnost, že tím i celý trénink a i výsledný čas a nebo to je nad jeho možnosti. Bude třeba i ten případ, kdy tento plán bude pro některé „lehký“ a v podstatě „nic“ jim nedá.

avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 14.08.2014 17:23:01

>> Radek Narovec, 14. 08. 2014 16:25:35

Plán opravíme a pošleme pdfko předplatitelům emaily. Ostatní, kteří si časopis koupí kusově v obchodech a čtou tuto diskusi, ještě jednou upozorňujeme na chybu (záměna cílového času osmistovek za tempo na kilometr) alespoň touto formou. Díky za pochopení!

avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 14.08.2014 18:26:33

>> Petr Kaňovský, 14. 08. 2014 16:20:54

Tak si sedni a muzes zkusit napsat univerzalni treninkovy plan, co za par tydnu bezce na desitku za 40min pripravi. Je rada zpusobu, jak k tomu dojit, nekomu staci zvysit kilometry, nekomu staci pravidelne behat, nekdo potrebuje intervaly a jinemu bude vyhovovat to, co tobe.

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 14.08.2014 18:28:12

>> Radek Narovec, 14. 08. 2014 16:25:35

Me se ta chybka od tiskarskeho sotka libi (nejen proto, ze skritci a sotci patri do jedne vzrustove rodinky). Nuti bezce pouzit i mozek a to je moc dobre. Takzvane komplexni trenink – mozek i telo. Tak to ma byt :-D.

P.S Casopis koupim, neboj, nebudu jen kritizovat na prazdno.

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 14.08.2014 20:01:33

>> skritek Hugo, 14. 08. 2014 18:26:33

Plně souhlasím, beztak lidé s časy kolem 40 minut mají vesměs dost vlastních zkušeností a univerzální tréninkové plány jim často mohou sloužit spíše pro inspiraci než pro důsledné plnění toho, co je tam napsáno. Napsat něco, co vyhovuje všem, je vlastně nemožné.

Ještě by mě zajímalo,zda nefunguje to, že by dotyčný běhal jen tempem 4:00/km, střídavě v úsecích a souvisle, a vše ostatní volně, řekněme 5:30–6:00/km. Vycházíme z toho, že adept na desítku pod 40 již umí pětku pod 20, takže tempo 4:00/km je pro něj zvládnutelné.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 14.08.2014 20:33:08

>> Petr Kaňovský, 14. 08. 2014 20:01:33

JJ, take si myslim, ze to vetsina bezcu uzije jako navod a ne dogma. Proto si treba myslim, ze ty net plany maji smysl. Tedy od bezcu jako je Pavel, od lidi, co maji zkusenost a vi o cem pisi.

K druhe casti – takovy clovek by s adekvatni kilometrazi 10km pod 40min dal. Dle meho ne tak skromneho nazoru :-D

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Desert muž 15.08.2014 07:36:04

>> Petr Kaňovský, 14. 08. 2014 20:01:33

rozdíl bude v tom, jesti má naběháno, u tebe to možné je, 8-)

avatar

Brno

Celkem 22863,98 km
Minulý měsíc 220 km
10 km: 0:41:33 (2017)
půlmaraton: 1:33:34 (2017)
maraton: 3:50:15 (2014)

tv muž 15.08.2014 09:47:50

Souhlasím se vším co tady už zaznělo. Včera jsem si článek četl a ty osmistovky mě taky velmi zarazily :)

Jenom bych doplnil, že v plánu vstupní („testovací a přijímací“) týden obsahuje jako nejtěžší běh 5 km v tempu 4:05 min/km.

Jestli jsem to tedy dobře pochopil, tak pokud běžec zvládne pětku za 20:25 min a současně nebude limitován únavou z dalších naplánovaých (už ne tak těžkých) tréninků, tak má šanci při dodržování tohoto plánu za osm týdnů dát desítku pod 40 minut?

Velmi zajímavé, ten plán je myslím dost odlišný od jiných na desítku za 40 minut co jsem četl na netu…

avatar

bjerndi muž 15.08.2014 10:49:27

osobně si myslím, že desítka za 40 je prostě dogma :) Tréninkový plány bych nezavrhoval, člověk se vyhne aspoň běhání v šedé zóně a začne trochu víc přemýšlet proč by měl běhat zrovna třeba intervaly, různá tempa atd… Pokud chce někdo běhat rychle desítku, potřebuje běhat rychle a to bez ohledu jestli to je za 33, 40 nebo 50 minut pro každýho to je jiná meta

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 15.08.2014 11:38:10

Vždy mě zajímají praktické zkušenosti těch, kteří se plánem řídili. Půjde někdo trénovat podle tohoto? Zkuste, prosím, napsat výchozí výkonnost (časy třeba na 1 km, 5 km a 10 km a aktuální týdenní kilometráž) a dosažený výkon po skončení osmitýdenního cy­klu.

Podle mého názoru ten plán je primárně zaměřen na rozvoj obecné vytrvalosti v dostatečné kilometráži, intenzit je tam dost málo, ale to nevadí. Většina hobíků mívá problémy právě s vytrvalostí a systematičtějším běháním, takže pokud se v plánu běhá jen s 0–1 intenzivním dnem v týdnu, navíc s přiměřenou intenzitou, a zbytek v tempu OV, tak to může vést k dobrým výsledkům.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Desert muž 15.08.2014 18:05:52

>> Craig, 14. 08. 2014 15:21:36

já bych to viděl na 10×1000m/2:50min, a v klidu na Dubai, ( do Berlína je to brzo),

avatar

Brno

10 km: 0:30:49 (1996)
půlmaraton: 1:06:05 (1990)
maraton: 2:19:07 (1993)

Babos muž 17.08.2014 15:15:02

a někdo na 10km za 40 minut nemusí ani běžecky trénovat. I takové znám. Trochu demotivující ne??

avatar

Celkem 33013,49 km
Minulý měsíc 268 km
10 km: 0:42:16 (2022)
půlmaraton: 1:36:05 (2015)
maraton: 5:04:06 (2014)

Berenique žena 17.08.2014 15:42:02

Mě by spíš zajímalo, jak to lidi zvládnou- trénovat jen na desítku a jen na pár závodů v roce , potažmo ostatní běžet jen tréninkově. 8-O Já bych ten plán ani teď nemohla zkusit protože mám pořád něco a nejradši bych byla všude. :-D Jsem fakt zvědavá kdy dospěji do bodu, že se vydám jedním směrem a budu schopná si v zimě říct jak to povedu celý rok. :-|

Motto: "Enjoy nature and live."
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 17.08.2014 19:22:28

>> Berenique, 17. 08. 2014 15:42:02

Je to otázka priorit, každý preferuje něco jiného.

Při jednom a více závodech týdně se dá též zlepšovat, ale z osobní zkušenosti doporučuji jinak neběhat žádnou intenzitu, jen pomalu až velmi pomalu klusat. Já mám průměrné tempo všech běhů kolem 6:30/km, přestože závody běhám mnohem rychleji. Jinak ovšem též platí, že mnohé závody pochopitelně běžím jen submaximálně, však Ty asi také, nebo ne? Nemělo by pro mě cenu se zničit a pak třeba týden neběhat.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
Nalezené položky: 22 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.