jaké kolo si koupit do začátku
Jílové (to u Děčína)
toro 06.06.2007 13:35:47
Nenašel jsem podobný dotaz a tak zakládám nové téma, klidně ho smáznu jestli mne odkážete na existující vlákno.
Mé běžecké začátky tady zná asi každý a tak je přeskočím. Rád bych do tréninku zařadil kolo, protože mým tajně veřejným snem je dát jednou ironmana. Jaké si ale pořídit kolo? Všude tady vidím pouze sillníční (nebo galuskové nebo jak se jim říká), znamená to, že se jezdí pouze po silnici? Terenní triatlon není? Kolo se předpokládá, že vydrží asi dlouho, že? Je lepší více zainvestovat a nebo to zkusit na něčem slabším. Máme v Děčíně značkovku favorit, ale měli zavřeno, když jsem tam chtěl zajít. Taky jsem byl v Kur Sportu a tam měli silniční od 17–40 tisíc., myslím, že ta značka byla Trek a tvrdili že je to triatlonové kolo.
Díky, Tomáš
ironman 06.06.2007 13:41:56
to toro: koukni na nejake cykloservery, at si udelas alespon nejakou predstavu (a neboj se ridit designem, az budes vedet co te zaujalo, tak pisni). Kazdopadne silnicni kolo, jet na MTB ironmana ti opravdu nedoporucuju. Idealni je najit dobry cykloobchod, kde ti nevnuti kolo, ktereho se chteji zbavit, ale klidne ti podle tvych pozadavku a potreb postavi kolo na miru. Vyhodou tech kompletu, ktere tam maji je cena. Ale zase se da predpokladat, ze nektere komponenty budou mene kvalitni, aby te nizke ceny dosahli.
Liberec
Advid 06.06.2007 13:58:44
Toro: Jsou i terénní triatlony (třeba XTerra). Ale Ironman je na silnici.
Jecminek.Maselnik 06.06.2007 14:45:39
jako první kolo, myslím, není potřeba kupovat žádné dělo. Řešilo se to třeba tady: [url]http://forum.behej.com/tema-930-kolo-pro-sezonu-2007-a-pocitam-ze-nekolik-dalsich[/url], ale asi ne to, co Ty by jsi si představoval. Každopádně ironmana na čemkoli jiném, než je silniční kolo, si moc nedovedu představit. Pro začátek asi není nutno kupovat žádné dělo. Myslím, že se dá koupit krásný stroj kolem 17k a na něm získat zkušenosti, kam případně upgradovat. Jestli Tě to chytí, tak si stejně s vysokou pravděpodobností koupíš i horáka
Brno
vl001 06.06.2007 16:00:56
Toro, pokud já ti mohu dát radu – běhej. Uběhni si maraton, zafixuj si běžecký styl, zvyš OV. Kolo ještě chvilku nech být :)
Když už se ale ptáš na kolo, tak v avizovaném rozsahu bych já osobně bral spíše levnější „cokoli“. Jestli tě to chytně, bude pak lepší upgradovat celé kolo než si myslet, že budeš moci stavět na ne asi nejlepším rámu atd…
Pavel 06.06.2007 19:44:52
No, k tomu krosovému kolu – já nevím, názor že na asfaltu je lepší než horák a v terénu je lepší než silnička má něco do sebe, ale taky by šlo tvrdit, že na silnici je to horší než silnička a v terénu se na něm jezdí výrazně hůř než na MTB :) Ale zas mě neber tak vážně, silniční kolo jsem nikdy neměl a na krosu jsem jel akorát na půjčeným. Na IM určitě silničku. Doufám, že neexistuje terénní Ironman, to by byl masakr. :)
Jílové (to u Děčína)
toro 06.06.2007 20:49:54
Díky moc za názory, vypadá to, že mi všichni v podstatě radíte to samé. Koupit něco amatérského, rekreačního a v podstatě to nebrat jako trénink ale jako relax, a koukat jestli mne to chytne. Ještě o trochu dál šel VL001
[quote=vl001]Toro, pokud já ti mohu dát radu – běhej. Uběhni si maraton, zafixuj si běžecký styl, zvyš OV. Kolo ještě chvilku nech být :)[/quote] tady to dokonce vypadá, že jízda na kole je další krok běžce. V reále je to ale naopak, znám běžce co jezdí na kole, ale neznám moc cyklistů co by běhali. S ohledem na to jak málo mám času na sport, zůstanu ještě chvíli jen u běhu.
Jednou toho ironmana ale dám :D
Tomáš
ironman 06.06.2007 21:04:34
to Pavel: existuje ve Spanelsku, Raid extrem triatló. A dle vysledku to asi je maso.
Brno
vl001 06.06.2007 21:49:24
[quote=toro]Jednou toho ironmana ale dám :D[/quote] Dej, nic na tom není :) Běž na to jako Cabalero, ten mi to jednou nandá :) Začni raději s plaváním. Zkus to rovnou opravdově – nejlépe kurz a rozumné tréninky hned od začátku.
Jinak nepovažuji svou radu za univerzální, z tvého dotazu je však vidět, že jsi toho zatím moc na kole neobjel, proto jsem si dovolil doporučit zůstat u běhu, dokud se nedostaneš na další schodeček :)
Liberec
Advid 11.09.2007 13:06:47
Mám dva dotazy na ostřílené borce i uhrovité teoretiky. :)
- Docela mě začalo bavit kolo ale neumím si představit, že bych po těch našich silnicích jezdil na silničce a taky se nechci tak hrbit. Co si myslíte o fitness kolech? Jejich širší kola by si spíše poradila s nerovnostmi a jsou lehká.
- Je při jízdě na kole klíčová (pomineme-li vliv trénovanosti)
- poloha jezdce (velký odpor při vzpřímeném posedu) a nebo spíš
- šířka pneumatik?
Trochu jsem o tom přemýšlel a pokud odpor vzduchu zvyšuje s rychlostí, tak by to mělo být b).
Na odpověď nespěchám, nejsou peníze.
Praha
zombice 11.09.2007 13:45:37
no ja teda nevim co mas presne na mysli fitness, ale co ja je tak beru, tak je to vicemene silnicka s rovnyma riditkama a tim padem trochu jinym posezem.. vim ze urcite nektery firmy (ono tehle kol se tolik nedela) na to davaji i normal silnicni plaste 23 nebo 25.. nemel si na mysli spis crosse nebo trekinga? Jinak si musis dobre rozmyslet kde chces jezdit a jaky pohodli mit, to je jasny.. Na silnicce se toho objet i u nas opravdu hodne ale nekdy musis byt otrly, ale ten pocit rychlosti a ticha pri jizde je neco :) zadny zvuky jak kdyz roluje letadlo na draze :) jiank za sebe bych rek ze prvotni bude valivy odpor nez aerodynamika, ten se ti projevi vyrazne i nizsich rychlosti (pod 30 kmh)
Liberec
Advid 11.09.2007 13:56:42
Přesně to jsem chtěl slyšet (o tom odporu).
Nemyslel jsem treking, myslel jsem opravdu fitness kolo, tj rám lehký bez odpružené vidlice, rovná řidítka a kola tlustší, než silniční a tenčí, než u trekingového kola. Pochopitelně, že na závod po pěkné silnici bych přezul.
Něco takového: http://www.svetoutdooru.cz/clanek/?…
Jecminek.Maselnik 11.09.2007 14:35:36
fitness kolo je z mého pohledu stejné šidítko proti silnici jako crossové kolo proti MTB. Fitnesska se staví na normálních silničních ráfcích, jenom jsou obouvána širšími plášti, což můžeš udělat bez ztráty kytičky i na silničním kole a tak jako u crossových oproti MTB platíš při stejném vybavení i o něco vyšší cenu, protože máš holt něco jiného než „standard“. Valivý odpor je důležitý, ale rozhodující je pro něj spíše tlak pneumatikách a i na MTB se dají koupit slicky 1,5 hustitelné k 6-ti atmosférám a na těch to už sakra švihá lépe, než na kdejakém crossu (ale to je mírně OT). Jelikož koketuješ s triatlonem, doporučil bych sáhnout po silničce. On ani ten odpor vzduchu není zanedbatelný a i když třeba nemáš tt nástavec, chytit si berany dole setsakra pomůže, zejména pokud trochu foukne „do ksichtu“. Jinak odpověď na Tvoje otázky je podle mne ta, že klíčové je oboje
Brno
rk 11.09.2007 14:40:50
Pláště jsou jen trochu širší, pokud maji jemný a podélný silniční vzorek, nemají na rychlost viditelný vliv. Zadek ocení víc, když se na nerovnostech nadlehčím, než pouhé širší pláště a sedět jak na rotopedu. Zásadní je posed. Rovná řidítka se pohodlněji drží a je větší pocit bezpečí. Je blízko k brzdám a řazení bez přehmatávání. Výška řidítek se nastavuje stejná jako je vršek oblouků u klasické silničky s „berany“. Obvykle 0 až 5 cm pod úroveň sedla, drsoni 10 cm. Záda jsou namáhaná stejně jako u silničního držení „nahoře“. Není možnost chytit se níž, třeba při jízdě z kopce, nebo proti větru. Myslím si, že kdo jezdí na kole jen příležitostně, bude se na fitness cítit bezpečnější. Já bych jej nechtěl, protože nechci jet při stejném úsilí o 1 až 2 km/h pomaleji.
Jecminek.Maselnik 11.09.2007 14:45:41
asi je to zvykem, ale mně se nejlépe drží za brzdové páky na beranech. Na horáku to pro mne tak pohodlné není v žádné jiné poloze.
Brno
rk 11.09.2007 14:51:46
[quote=Jecminek.Maselnik]asi je to zvykem, ale mně se nejlépe drží za brzdové páky na beranech. Na horáku to pro mne tak pohodlné není v žádné jiné poloze.[/quote] Možná proto jsou na bajkových řidítkách tak oblíbené rohy. Potom jsou poloha těla a držení stejné. ..... Jsme ale v sekci trialton, takže hrazda, jednoznačně.
Brno/Havířov
forest 11.09.2007 16:47:35
rk: triatlon je i xterra
Jako jedinou výhodu fitnessu bude snad nižší cena – levnější řidítka a nepřítomnost dualek (ony ty dualky dost zvýší cenu toho kola pokud je to totožný model fitness vs. klasika).
Na silničce sednu, chytnu se (buď za páčky – v provozu, nebo nahoře, když nejsou v dohledu auta či sjezd), no problem. Bohužel na MTB se furt vrtím, přehmatávám, dost mě z toho bolí pak záda (70 km na horáku je pro moje bedra trest). A pak ať platí nějaká poučka o pohodlnosti MTB proti silničce
Liberec
Advid 12.09.2007 07:45:09
Ale na fitness kole jsou lehčí převody.
Co to jsou „dualky“?
Dík za rady, promyslím to.
Brno/Havířov
forest 12.09.2007 08:00:40
[quote=Advid]Co to jsou „dualky“?[/quote] Řazení v brzdových páčkách (řadí se vychýlením brzdové páčky směrem dovnitř), na fitness je řazení jak na horském kole.
Jecminek.Maselnik 12.09.2007 09:02:15
Dualy mají „šimaňáci“, páč se to řazení v pákách u nich jmenuje dualcontrol. Na campě se řazení v pákách nazývá ergo power a je lepčí (páč ho mám
Brno/Havířov
forest 12.09.2007 09:15:20
Taky mám Campu, ale i tak tomu říkám dualy. Co jezdím ještě nemusí znamenat, že je to dobré. Campa má podle mě lepší princip, ale Shimano zase lepší ergonomii.
Brno
rk 12.09.2007 09:24:56
[quote=forest]… Campa má podle mě lepší princip, ale Shimano zase lepší ergonomii.[/quote] Ha, ha. Já si doteď myslel, že je to naopak :)
Brno/Havířov
forest 12.09.2007 09:26:22
Já mám gramlavé ruce, mě nebrat jako normu. Viz moje problémy se zády na horáku.
Jecminek.Maselnik 12.09.2007 09:58:12
mně se prostě líbí capma víc proto, že jsou bovdeny pěkně schované pod omotávkou a nemotají se u palce jako u shimana. Cenou za to je tužší chod, než mají duály, což někomu pasuje a někomu ne. Myslím, že opravdu zásadní rozdíl u srovnatelných sad neexistuje.
Brno/Havířov
forest 12.09.2007 10:10:23
Teď mě napadla ještě jedna věc, kde je rozdíl.
Fitness mají většinou trojpřevodník, kdežto ryzí silnička (většinou) dvojplacku. To, jestli člověk využije „vyprošťovák“ je už asi na jeho volbě.
Liberec
Advid 12.09.2007 10:14:26
To jsem psal výše. Vzhledem k mému kopcovitému okolí a tomu, že nechci jezdit silově, ale rychle točit, tak není dvojplacka moc ideální.
Jecminek.Maselnik 12.09.2007 10:18:46
prakticky všechny silniční sady lze koupit i s trojpřevodníkem a cena není o mnoho vyšší. Určitě to nestojí tak, že fitness kolo má lehčí převody, páč má trojtalíř. Ten, samozřejmě, lze mít kdekoli.
Brno
rk 12.09.2007 10:21:26
[quote=forest]Já mám gramlavé ruce, mě nebrat jako normu. Viz moje problémy se zády na horáku.[/quote] Norma ani nemůže být. Hodně záleží na zvyku a po 2 vyjížďkách si zvyknu i na 30let starého zimáka s řazením bez indexů na rámu. Já preferuji u dualů systém Campagnolo, protože se způsob řazení dvěmi páčkami více podobá MTB, na který už jsem byl zvyklý, netrčí z něj bowdeny (věšáky na prádlo). Zase Shimano je rozšířenější, má tichý chod převodů, horší asi nebude. To tady můžou chválit zase jeho majitelé. … Advid: lehké převody můžou být i na silničce. I na ní může být trojtalíř a velké patorky na kazetě, nebo teď moderní kompakty, se dvěma menšími talíři. S tím se dá jet plynule v sedle i 8 km/h. Na MTB s ještě lehčími převody, které má navíc i menší 26´kola (silnič. a fitnes 28´), lze jet 4 km/h, ale to při silničním triatlonu asi nebude třeba. Vůbec nejlepší je mít silniční i horské kolo, ne jedno něco mezi. Když je v zimě čerstvě napadaný sníh, ale málo na běžky, je na silnicích břečka, zato v lese je projížďka na horském kole zážitek, skoro jako běh :)
Liberec
Advid 12.09.2007 11:07:10
Takže vlastně jde jen o rám. Kola, převodníky a řidítka si můžu dát jaká chci. Jestli je pravda, že se záda namáhají stejně (ale co krk?), tak není důvod jít do fitness kola, ale jen si přizpůsobit (pneumatiky, převodníky a kazeta) silničku.
rk: To je jasný, že bych měl dvě kola.
Brno
rk 12.09.2007 13:29:55
Ještě malilinkatý detail. Fitness kolo bude mít delší zadní vidlici, možná i méně strmý sklon přední vidlice. Rozdíly to jsou malé, ale slouží k větší stabilitě kola, samo lépe drží rovný směr. Závodní silniční je nejkratší jak to jen jde, aby bylo lehčí, aerodynamičtější a rychleji změnilo směr jízdy.
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.