Procházkova dominance na Velké kunratické pokračuje, vyhrál popáté
Čtvrté vítězství reprezentanta v orientačním běhu Jana Procházky v řadě a páté celkem a rekordní zápis Pavly Schorné-Matyášové na trati přes Hrádek v kategorii žen. A to při jejím debutu. Také však návrat k tradičnímu pojetí bez lana v kopci na Hrádek, řada běžců s nápisy „Koupím startovní číslo“ na hrudi a klasický velký mumraj sem a tam proudících davů. Taková byla 81. Velká kunratická.
Reprezentant v orientačním běhu Jan Procházka míří mezi legendy Velké kunratické. V 81. ročníku doslova doběhl svého největšího konkurenta Roberta Krupičku a zvítězil popáté celkem a počtvrté v řadě. Tentokrát k tomu potřeboval čas 11:26. V závodě žen přes Hrádek proměnila excelentní vrchařka Pavla Schorná-Matyášová debut ve vítězství. Vítězným časem 13:56 vytvořila nový ženský traťový rekord a o půlminutu porazila Kamilu Gregorovou, která si před Hrádkem střihla vítězně i klasickou ženskou trať.
Pořadí běžců elitní skupiny na startu mělo být Procházkovou výhodou. Specialista na vrchy Robert Krupička, loni na Velké kunratické stříbrný, startoval deset sekund před ním. Jenže Procházka má výbornou formu, kratší trať mu více sedí a umí to vertikálně oběma směry.
„Roberta jsem doběhl v seběhu za Hrádkem, pak jsem to v čele této dvojice táhl vlastně až do cíle,“ okomentoval vítěz průběh souboje o vítězství. Paradoxně tak možná Krupičkovi pomohl k výbornému času, o tři sekundy lepšímu toho, jehož Krupička dosáhl loni. „Potřeboval bych, aby to bylo delší. Rozběhnout tempo a pak je s délkou držet nebo stupňovat. Takhle se zakyselím již v prvním kopci a pak již to není ono,“ posteskl si trochu s druhým místem jinak spokojený Krupička.
"Měl jsem jen týden na odpočinek. Abych mohl pomýšlet na rekord, musel bych se výkonnostně ještě o stupínek zlepšit a na vrcholných mezinárodních závodech v orientačním běhu umisťovat pravidelně na bedně. Letos to byla jen pořadí mezi šestým a desátým místem,“ zamýšlel se Procházka nad svými rezervami směrem k rekordnímu času 10:59, jehož držitelem je od roku 1979 legendární Vlastimil Zwielfelhofer. Letos byl hostem závodu, podepisoval svou knihu. Podle jeho slov je rekord určitě překonatelný.
Autor videa: Michal Vokrouhlík
Na klasické ženské trati kralovala časem 4:51 loni třetí Kamila Gregorová před Moirou Stewartovou (4:52) a Pavlou Zahálkovou (4:55).
Od roku 2008 mají ženy možnost běhat společně s muži i trať přes Hrádek. Letos jich bylo 261 a poprvé ji přijela ochutnat i excelentní vrchařka Pavla Schorná-Matyášová. Časem 13:56 vytvořila nový rekord. Druhá Kamila Gregorová dosáhla času 14:26, třetí místo patří časem 15:07 Zuzaně Krchové.
„Je to přece jen něco jiného než závody v běhu do vrchu, běhá se nahoru dolů. Kopce jsou náročné, ale dají se běhat. I Hrádek jsem do poloviny vyběhla,“ okomentovala vítězka trasu přes Hrádek. Před startovní bránou nechyběla fotografie před několika dny zesnulého rekordmana v počtu startů Karla Šerpána, který se již 62. účasti nedožil. Nejstarším účastníkem byl letos devadesátiletý Vladimír Taraba.
Pořadatelé již před závodem hlásili návrat ke klasickému pojetí. Po řadě let tak nebylo k dispozici lano, jímž se běžci mohli přitahovat k vrcholu Hrádku, nejbrutálnějšímu kopci závodu s 50% sklonem.
Zažil letos rekordním zápisem derniéru ženský závod přes Hrádek? Leccos lze vyčíst z komentářů ředitele závodu Miroslava Koubka pod články na tomto serveru: „…Velice vážně uvažuji o návratu před rok 2008,“ uvedl Koubek v jednom z nich. „Mrzelo by mě to. Klasický závod pro ženy je pro mě příliš krátký,“ kontrovala Schorná-Matyášová.
Přes letos nepovedenou a nervydrásající registraci, při níž se na řadu běžců nedostalo, a více než jindy tak byli vidět muži zoufale shánějící startovní číslo, má Velká kunratická své kouzlo. Co je na ní tak úžasného? Prolínání účastníků z různých sportovních odvětví, pro něž je závod podzimním setkáním před končící, či například v případě běžců na lyžích, začínající sezónou. K vidění tak byla skupinka z Českého veslařského klubu, či borec se znakem fotbalového klubu Slavia Praha na dresu, před závodištěm parkovala dodávka s nálepkou propagující boxlakros.
„Jsem rád, že tě zase vidím. Tak nashle zase napřesrok,“ znělo unisono z mnoha stran. Jedněmi do nebe vynášená, jinými odmítaná. Rozhodně se však Velká kunratická napřesrok druhou listopadovou neděli dožije svého 82. pokračování.
Své snímky z Velké kunratické budete moci nejpozději do pátku zakoupit na www.ktfoto.com
Komentáře (Celkem 38)
Pavla T. 13.11.2014 22:14:03
>> MartiNo, 13. 11. 2014 22:08:49
Přesně tak. Žádná pánská jízda. Studentek moc neběhalo, ale ty, které běhaly, se samozřejmě účastnily. (A studenti jistě byli pro )
Praha
EvženGe 13.11.2014 22:22:48
>> MartiNo, 13. 11. 2014 20:00:49
Martino, nemám vůbec rád tyhle diskuze na internetu. Reakce jsou často opožděné, nemůžu reagovat na jednotlivé argumenty atd. Třeba Ty jsi z příspěvku Pavla S. vytáhla jedinou větu, se kterou zrovna nesouhlasím a dáváš mi ji „jako můj názor“. A už vidím, jak se tu budem dva dny dohadovat o kterou větu jde. Můžem se kdykoliv potkat a popovídat si. A klidně uspořádám zase setkání u mě doma na téma VK. Pokud budeš (budete) chtít, tak kdykoliv.
Skritek Hugo 13.11.2014 22:35:02
>> Pavla T., 13. 11. 2014 22:14:03 + Martina:
Damy, uhodily jste hrebickem na hlavicku. Pansky klub si z toho panove udelali az pozdeji.
Ja osobne se take na Hradek a VK necpu. Vsichni ti odpurci zapominaji, ze svet se vyviji a jaksi ten zavod probiha na pude mesta Prahy. Ta patri vsem. Kdyby nebylo potreba povoleni pamatkaru a mohlo tam byt vice zavodu na stejne trati, tak se da klidne poradat jeden tyden beh pro muze, dalsi pro zeny a treti mix pro rodinne tymy. Takhle je treba to podelit a ja uplne nechapu povidani na tema" ale tradicne to zeny nebehaly". Behaly, jak vidime, jen se o tom jaksi nemluvi. On se od 60tych let, kdy asi pansky klub vzniknul, sport vyvinul, spolecnost se zmenila, pohled na sportujici zenu take a prijde mi v poradku, kdyz maji zeny stejnou moznost. Muzi mluvi o unikatnim, magickem, jedinecnem Hradku a ma to byt pristupno jen nekomu? Proc? Jak rikam, nebyt ten limit, reseni by bylo… nejsem priznivcem ciste zenskych behu, jak je v posledni dobe modni, ale ty jsou alespon na mistech, kde mohou lide organizovat i spolecne ci muzske, byl li by kdo je organizovat. Ale kdyz je to omezeni, melo by se to podelit.
Za sebe bych zakazala start jedne zeny ve dvou bezich – at si kazdy vybere, co preferuje, umoznila start muzu na kratsi trati, at maji take tu moznost a zakazala berle, hulky, sadry atd, neb tim mohou ucastnici omezovat a ohrozovat ostatni. Koneckoncu, kdyz na to uz VVK nema, mohl by bezet tu zneskou trat bez extremu Hradku a hotovo.
Praha
EvženGe 13.11.2014 22:37:00
Jo a přímo k článku. Doufám, že o nových pravidlech budou organizátoři rozhodovat pouze podle svého svědomí a ne na nátlak sponzorských firem a jejich závodníků (nebo závodnic)… no jo, Sára si buší křídlem na hlavu a obrací své plastové oči v sloup.
Černé Voděrady
MartiNo 14.11.2014 09:32:10
>> EvženGe, 13. 11. 2014 22:22:48
Jo, díky za (byť pozdější) odpověď – však na to jsem se ptala, jestli to vnímáš opravdu tak stejně… bylo mi to divné
chuck 15.11.2014 19:19:48
Martino, tvoje přání zaběhnout si původní ženskou trať se ti bohužel asi nevyplní. Ona se totiž(ženská klasická trať)minimálně už 3× měnila. Pamatuji, resp. moje žena, že několikrát ženy běžely okruh, takže do cíle dobíhaly po cestě, po které se nyní přichází na start. To už nyní ovšem není možné. Pro některé přispěvovatele, můžete mi říci, kde čerpáte jistotu, že ženy od samého začátku VK běhaly společně s muži? Máte o tom nějaké doklady, nejlépe výsledky. Podle pamětníků, ženy VK začaly běhat až cca po 20-ti letech od jejího prvního ročníku. MS
Černé Voděrady
MartiNo 16.11.2014 21:36:08
>> chuck, 15. 11. 2014 19:19:48
http://velkakunraticka.cz/hlavni.asp?…
„Závod byl zpočátku téměř výhradně mužskou záležitostí.“
Z vyjádření „téměř výhradně“ vyvozujeme, že i zpočátku se tam nějaká ta studentka vyskytla.
Pavla T. 16.11.2014 22:26:11
>> chuck, 15. 11. 2014 19:19:48
Ano, tak jak psala Martina. Navíc bych ještě poznamelala, že je to vlastně i logické, že běhaly i holky, vše vzniklo jako studentská akce, „s velkou dávkou humoru“ a „charakteristický byl veselý ráz tohoto setkání“, jak se píše v onom odkaze. A když se objevila nějaká studentka, která by ráda běžela, proč by kluci měli být proti?
Nakonec si myslím, že kdyby se dnes udělalo hlasování ohledně účasti žen, že by taky většina byla pro. Já sama jich znám několik. Jen ti odpůrci jsou prostě víc slyšet.
edit: Měl bys být vlastně rád, že se tradice časem mění. Kdyby tomu tak nebylo, tak VK dneska veterání neběhají
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.