Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

BĚŽELI JSME: PAGT 2016 aneb trailové proběhnutí v Alpách

foto: PAGT

Jan Vaňkát | 18.08.2016 | přečteno: 3863×

Už před časem jsme s kamarádem pokukovali po nějakém zajímavém trailu, za kterým by stálo vyjet do zahraničí. Volba nakonec padla na srpnový Pitz Alpine Glacier Trail aneb 100 kilometrů po Alpách. Údajně nejtěžší závod Rakouska.

Do centra závodu v Mandarfenu jsme dorazili v pátek nad ránem za nepříjemného deště. Na srpen dost chladné počasí a neustávající slejvák nás zahnaly do spacáků, dospávali jsme náročnou noční cestu autem a z teplíčka jsme se vyhrabali až na odpolední prezentaci. Z té jsem měl trochu nahnáno, protože povinnou výbavu jsem zdaleka neměl kompletní a nedokázal bych si představit běžet se vším náhradním oblečením a třeba nesmeky na zádech. Kontrola byla naštěstí spíš namátková a mohli jsme pro startovní čísla.

Se startovní taškou dostáváme upravené mapy závodu. Během briefingu nám organizátoři promítají fotky z první etapy a vysvětlují, proč se trať rozhodli zkrátit. Z Mandarfenu budeme vybíhat na několik okruhů, první etapu ale organizátoři ruší, protože na ledovci Mittelbergferner napadlo nejméně patnáct čísel sněhu. Přijdeme tak o traverz ledovce a pohyb ve výšce přes 3 000 metrů. I ve zkrácené verzi P100 nás čeká 90 kilometrů s převýšením okolo 5 000 metrů. Start se posouvá na pátou ranní, po krátké zastávce na pasta party se jdeme ještě na pár hodin někam vyspat.

Ráno už naštěstí neprší a vybíháme s čelovkami na první 26kilometrový okruh, který začíná ostrým stoupáním k jezeru Rifflsee. S Vláďou se nenecháme zbláznit rychlejšími závodníky (spolu s námi startovala i P85 zkrácená na cca 75 kilometrů) a stoupáme ostrým, ale přiměřeným tempem. Nahoře nás čeká první občerstvovačka, obíháme Rifflsee a začíná pravý trail mezi kameny, běhavé pasáže se střídají s náročnými technickými a stoupáme k Taschachhaus. Páteční slejvák a tající sníh ve vyšších polohách proměnili cesty v potoky, do cíle běžíme už jen v mokrých botách. Hodně nepříjemný je sníh, zvlášť na ferratově odjištěných částech po skále nebo kamenných polích, kde občas nekontrolovaně kloužeme dolů. U Taschachhaus je druhá občerstvovačka, první s teplou polévkou, které se nemůžeme nabažit. Od chaty následuje dlouhý seběh do Mandarfenu, který z technických pasáží přechází v širokou cestu, konečně se můžeme pokochat impozantními stěnami údolí kolem a vrcholky na horizontu a nemusíme jen neustále koukat pod nohy. Z kopce se cítím na rychlejší tempo a odpoutávám se od Vládi.

Po prvním kole mě nejvíce nakopne pořádný záchod a odelhčuju si i převlečením se do kraťasů. Druhý okruh začíná stoupáním ke Kaunergrathütte, v zkrácené trati to znamená výstup z 1 600 metrů do 2 800 a stejnou cestou zpět. Už ve třetině mě v opačném směru míjí první borec s červeným startovním číslem P100 a následují další. I mně se při výstupu daří několik borců předejít. Okolí se s přibývajícími metry mění, travnaté planiny, suťové pole a najednou na obzoru z mraků vystupuje chata a vidina další občerstvovačky mě žene vpřed. Místo cesty znovu ušlapaný sníh, chvílemi si připadám jak jeden krok vzhůru a dva skluzem zpět. Teplá polévka mě nakopne a z nejvyššího bodu na trati sbíhám zpět do údolí. Seběhů se nebojím, sviští to až mi organizátoři říkají ne tak rychle. Opět se mi daří několik běžců předběhnout, v hlavě už zas vyhrávám.

Následuje dlouhá smyčka v údolí Pitztal, které dalo závodu jméno. V mírném klesání se mi daří předbíhat a po druhé se míjím s prvním Polákem v Salomon dresu. Ten už má za sebou předposlední výstup a míří zpět do Mandarfenu. S mapou v ruce se i já pouštím do kopce, ale nic naplat, značení tu takřka není, trať dle mapy nesedí, ztrácím se a zpět na trať se dostávám spíš náhodou. Stoupání končí u chaty Arzler Alm, dále mi v hlavě utkvěl kořenatý singletrail. Nemám přehled o umístění, dopředu mě žene, když na občerstvovačce zaslechnu, že se blíží první žena. Sbíhám do údolí a stojí mě hodně sil a přemáhání, abych alespoň indiánským během doběhl zpět do Mandarfenu. Skok cca o patnáct kilometrů do mírného kopce a hodinu a půl dopředu a v cíli už slaví vítěz P100 Piotr Hercog, zaběhl pod dvanáct hodin.

Vybíhám do posledního okruhu, koukám do mapy a zase nesedí. V prvním kopci se ujišťujeme se závodníkem přede mnou, že jdeme dobře a nakonec celý poslední kratší okruh k Rifflsee spolupracuji s Hannesem z Innsbrucku. Ve dvou to ubíhá rychleji a před devátou jsme v cíli, dobíháme společně na 15. – 16. místě v čase pod šestnáct hodin. Umístění pěkné, co mě hlavně těší, zvládli jsme dokončit před soumrakem a nemusím na trati trávit druhou mrazivou noc. V cíli krátký pokec s Hannesem, organizátory a Honzou Paškem, třetím mužem na trati P85. Pivo, teplá sprcha a jdu se na chvíli vyspat. Vláďa dokončuje po druhé hodině ranní, závod mu moc nesedl a vzhledem k zažívacím potížím na trati je to velké vítězství. Hannes nám u organizátorů dohodl přespání na zemi v kanclu a tím pro nás závod končí, druhý den ráno už míříme zpět do Čech, čeká nás dlouhá cesta domů.

První pravý alpský trail hodnotím kladně. Vzhledem k počasí byIa i zkrácená trať dost náročná a hlavní bylo dokončit. Uvidíme, třeba někdy dáme na Hannesovo pozvání do Innsbrucku na nějaký pěkný trail.

Komentáře (Celkem 5)

Nalezené položky: 6 První Předchozí | 1 | Další Poslední

Keoni muž 18.08.2016 22:25:23

Odkaz na článek

Bratislava

Brutto muž 19.08.2016 08:18:17

Vykon uzasny, k tomu urcite gratulacia, takisto aj zazitok to musi byt paradny. Jedno mi ale neda. Nikdy, dokonca ani na „poutovych“ ultrazavodoch ma ani nenapadlo skratit si povinnu vybavu, i ked som si o mnohych veciach opravnene myslel, ze je to dost zbytocne vlacit sosebou. POvazujem to za akysi prejav ucty k usporiadatelom, su to ich pravidla. I ked vzdy na trati stretnem pretekarov, ktori evidentne povinnu vybavu sosebou nemaju, keby som ju nemal ja, bral by som to ako podvadzanie a nemal by som z toho ten pravy „ultra“ pocit :(

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 19.08.2016 10:28:46

>> Brutto, 19. 08. 2016 08:18:17

I když se „krácení“ povinné výbavy v některých případech vyskytuje i u naprosté elity, také to považuji za podvod nebo minimálně nefér a nesportovní jednání. V podstatě tak závodník získává neoprávněnou výhodu před těmi poctivými tím, že nese menší zátěž. Tleskám pořadatelům některých závodů, kteří důsledně provedou kontrolu výbavy na trati a sáhnou i k diskvalifikaci z čela závodu.

Motto: http://skyrunning.cz

Celkem 121,5 km
Minulý měsíc 0 km

MirekCek muž 19.08.2016 10:53:21

>> Brutto, 19. 08. 2016 08:18:17

>> sam, 19. 08. 2016 10:28:46

Asi bych byl „ultra“ radikální. Výbava má být! Už ze slova povinná to vyplývá, byť se může zdát sebenerozumnější nebo sebetěžší. Jen na zamýšlení; kdyby se, čistě hypoteticky, něco stalo a povinná výbava, která bych ad hoc chyběla, sehrála významnou úlohu, kdo bude viníkem? Pořadatel, který nedohlédl na kontrolu, nebo závodník, který nerespektoval pravidla? Odpovědět si musí každý sám. Politika náhodných kontrol během závodů, jakéhokoliv závodníka, se mi zdá velice rozumná, následná diskvalifikace v případě nedodržení pravidel, jako dosti výmluvná, a to zejména při závodech s označením „ultra“.

Keoni muž 20.08.2016 13:34:40

Report mohl vyznít, jako bych apriori ignoroval povinnou výbavu, to určitě ne, přistupoval jsem k ní pragmaticky i s ohledem na to, co se mi povedlo narvat do vesty. Když vypadl traverz ledovce, nesmeky jsem nebral. Z dvou sad náhradního oblečení jsem startoval s jednou nepromokavou. S sebou litr tekutin, jinak vše podle předepsaného. Kdyby mě pořadatelé kontrolovali nebo se mi něco stalo na trati, jde to samozřejmě za mnou…

Bratislava

Brutto muž 22.08.2016 16:36:38

Som bol teraz cez vikend na jednej akcii, kde bola predpisana pollitrova flasa, mobil, mapa. Preteky su snad najlepsie znacene ake som kedy zazil, za ludit tam je takmer nemozne, rovnako stale sa okolo prehanaju horskaci na stvorkolkach, obcerstvovaciek je kopa. Aj z predpovedi bolo hned jasne, ze ani len ta flasa nie je potrebna. Ja som napriek tomu vsefko bral, kvoli tomu aj vestu, ktora sama o sebe trochu obmedzuje dychanie a tak. Dvaja predomnou isli len tak, so startovnym cislom. Vitaz mi dal 13 minut a druhy 3 minuty. Keby som aj ja bezal len tak nalhko, ktovie… Ale to mi proste neda.

Nalezené položky: 6 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.