KOMENTÁŘ: Zkracování závodů po česku
Už jste se s tím určitě všichni potkali. Někdo si zkrátí závod. Může to být úmyslně nebo neúmyslně. A co pak s tím? Neúmyslné zkrácení může být také různé. V Olomouci si na půlmaratonu zkrátili trasu přední běžci, protože odbočili za televizním vozidlem a nakonec byli diskvalifikováni. Nechtěl bych být v kůži pořadatele, který jim to po závodě říkal. Ale pravidla jsou jasná a nebylo jiné řešení.
Na jednom závodě si jeden závodník zkrátil trať vynecháním asi kilometrové smyčky. Protože ho znám, tak mu i věřím, že běžel za jiným závodníkem a šipku (metr dlouhou) prostě oba přehlédli. Ale už nelze věřit, že si oba nevšimli místa, kde se zase spojili se správnou tratí a navíc do cíle doběhli s jinými běžci. Já teda své okamžité soupeře sleduji, a pokud bych doběhl výrazně před nimi, bylo by mi to divné. Nezmiňoval bych to tady, kdyby nešlo zároveň o umístění na bedně v kategorii a i o věcné ceny.
Úmyslná zkrácení můžou být také různá. Jsou zkrácení drobná (říznutí zatáčky). Vzpomínám, jak jsem před lety na jednom závodě (běhal se každý měsíc) rejpal do jednoho kamaráda, zda mu ty dva metry přes trávník stojí za to. A že porušuje pravidla. Jednou jsme běželi vedle sebe a on kvůli mně oběhl strom po asfaltu. A v cíli pak říkal, že bez té zkratky to bylo rychlejší. Potom jsou zkrácení velká. Proč to ti závodníci dělají, by bylo na dlouhé úvahy. Jednoho kamaráda jsem na půlmaratonu dvakrát předbíhal. A to startoval až za mnou. Pak jsme se o tom bavili a říkal mi, že slíbil vnukovi medaili a bez zkratek by nestihl limit.
Na Běchovicích jeden závodník projel část trati na kole a rozdíl mezi první a druhou půlkou měl asi 20 minut navíc. Pro cenu si nešel. Ostatní závodníci z kategorie mu řekli, že by mu rozbili ústa… Ale jednak někoho dalšího obral o bednu a taky ve statistikách bude napsán on. A jsou i zkratky k vítězství. Kdysi ve Stromovce (Pražský maraton) zaběhl chlap ve věku 65 let maraton za tři hodiny. Už z mezičasů bylo jasné, že je někde chyba. Přece jen odběhnout jedno pětikilometrové kolo o vteřinu rychleji než Petr Vabroušek a jiné o deset vteřin rychleji než první žena je… divné. Pár lidí si dalo práci i se snímky z trati a našli prostor, kterým určitě neprobíhal. Nicméně diskvalifikace byla problematická a nakonec ho diskvalifikovali za zakryté číslo (bylo jasné z jiných záběrů na trati).
Loni jsem na téhle trati zkusil světový maratonský rekord. S Markem z časomíry se znám a tak jsem dostal čip 999. Po startu jsem se držel na konci, „nenápadně“ odbočil a počkal na první běžce. Sám sebe si vážím, že těch 200 metrů na čtvrté pozici (to abych nebyl hned nápadný…) jsem udržel tempo těch prvních tří. Pak už jsem se ztratil v davu. Překvapilo mě, že skoro nikdo si nevšiml mého odbočování. Jen jedna kamarádka (ta ovšem o tomto pokusu věděla) mojí odbočku komentovala, že chodím čůrat na stejném místě a každé kolo. A potěšil mě jeden Ostravák, který mě neznal. Hlásil časomíře, že nějaký chlap si asi zkracuje trať. Uklidnili ho, že jsem to já a že o mě vědí. Nakonec jsem zaběhl světový rekord 1:41.
Prostě zkracovat se dá a často to ani nejde odhalit. Těžko mi tady odpoví někdo ze „zkracovačů“, aby mi vysvětlil, proč to dělá. A někdy je těžká i ta diskvalifikace. Pokud není podán protest, další pochybnosti na diskvalifikaci nestačí.
Komentáře (Celkem 42)
ege 17.01.2018 17:59:10
Už jste se s tím určitě všichni potkali. Někdo si zkrátí závod.
Může to být úmyslně nebo neúmyslně. A co pak s tím? Neúmyslné
zkrácení může být také různé. V Olomouci si na půlmaratonu zkrátili
trasu přední běžci, protože odbočili za televizním vozidlem a nakonec
byli diskvalifikováni. Nechtěl bych být v kůži pořadatele, který jim to
po závodě říkal. Ale pravidla jsou jasná a nebylo jiné řešení.
Odkaz na článek
Alena77 17.01.2018 19:40:39
Já jsem tě tam viděla, a taky si toho všimla. Tedy pokud píšeš o Stromovce. Běžela jsem štafetu za SK Babice a s partnerkou jsme si říkaly, co se to s tebou stalo,a že si M neběžel celý.
Praha
EvženGe 17.01.2018 20:17:30
To víte, světovej rekord je světovej rekord. A Aleno, ten maraton jsem běžel celý !!! Teda pouze podle průběhů kobercem (jinak to bylo 15 km, ale pssst!! )
Skritek Hugo 17.01.2018 21:11:41
Kdyz si vezmu, kolik Nike stal ten projekt „Sub 2:00“, to usili, penize, reklama, doktori… a nase medialno hvezda Evzen to da s prehledem na pekac pivnich burtu.
Brno
Petr Kaňovský 17.01.2018 21:19:16
>> EvženGe, 17. 01. 2018 20:17:30
Měl sis to nechat na PIM, mohl jsi vytřít zrak i Keňanům.
Ke zkracování, toho je strašné moc, vůbec to nechápu, foto
Praha
EvženGe 17.01.2018 22:19:01
Milane, negative split jsem měl určitě. Protože v prvním kole jsem čekal na ty loudaly vepředu asi pět minut. A pak jsem zase až tak nepospíchal. Půlmaraton jsem měl asi i chlup pod hodinu. A pak do mě začali rejt od časomíry, že ten svěťák nedám. Tak jsem se přestal flákat (tj. na zkratce jsem spíš běhal než popocházel) a vyšlo to. Mám sice výpis z časomíry, ale je nepoužitelnej. Můj čas museli nakonec smazat (vítěz byl chudák až druhej ) a asi se někde něco ztratilo.
P.S. Jo a tomhle maratonu jezdí před prvním běžcem cyklista. Já se občas chlubím, že jsem o 50 metrů porazil Dana Orálka. Jen jsem jako doprovod jel o ten kus před ním. A v rámci světového rekordu mi doprovod dělal Jan Tleskač a jezdil (lítal) nade mnou.
Brno
Petr Kaňovský 17.01.2018 22:25:53
>> EvženGe, 17. 01. 2018 22:19:01 Jan Tleskač a jezdil (lítal) nade mnou
Sára tam nelítala?
Praha
EvženGe 18.01.2018 09:49:51
>> Petr Kaňovský, 17. 01. 2018 21:19:16
Ahoj Petře,
na tohle jsem narazil už mockrát. Je to „možná“ trochu chyba
pořadatelů, trasa by měla být v těchto místech označena zábranou
(páskou). To je tuším v pravidlech, ale v praxi to asi moc nejde, to by se
u menších závodů pořadatelé nedoplatili (a nemají na to vyznačování
ani lidi).
Další problém je v tom, že pokud si někdo na trati „pomůže“, je řešením jen protest. A zase budeme narážet na malé závody. Někdo si trasu (nechtěně) zkrátí a já zdržím program o půl hodiny, protože se to řeší. Dodatečně mě za to lidi pochválí, na místě mě seřvou.
A taky, pokud to je nechtěně, tak se asi i přizná. Pokud to je úmyslně, bude zatloukat a pak jsou zapotřebí důkazy. A to třeba u slavného Stolára by nebyl problém (ty časy byly opravdu extrémní a našla by se řada běžců, kteří by na místě dosvědčili, jak běžel), ale protest nebyl a zpětně to moc dobře nešlo. A třeba dát protest na lidi na té fotce – jednak tě pořadatelé přerazej (ze sto závodníků bude klasifikovaných 20 ) a pak tu fotku měl asi jen fotograf a ten těžko bude dávat protest.
Doufám, že tohle čte i Pavel F. a napíše odborné hledisko, jak se zachovat. Já ty pravidla zase tak moc neznám.
Petr H 18.01.2018 13:17:55
>> EvženGe, 18. 01. 2018 09:49:51
Co si pamatuji na případ Stolár, tak tam to bylo hodně o tom, že pořadatelé nebyli vůbec nakloněni veřejně připustit, že vítěz kategorie podváděl, protože to vrhalo hodně špatné světlo na jejich práci pořadatele. Si pamatuji některé jejich komentáře, jak apelovali na dikutující na netu, aby s obviňováním Stolára přestali.
Myslím, že se do toho nakonec musela vložit zvenčí nějaká i jimi uznávaná autorita, aby i pořadatelé obrátili.
To podvádění je myslím lidskou přirozeností a lidmi vůbec není až tak špatně vnímáno. Jen se podívejme na fotbalový zápas. Jen málo fanoušků bude frustrovaných pokud jejich tým vyhraje důležitý zápas gólem z penalty co neměla být. Každý z nás ve svém životě podvádí. Je naivní myslet si, že sport bude nějaké speciální hřiště, kde jedině se pravidla dodržují. Hodně lidí z nás to tak má, ale je to blbost.
Lidé jsou nějak nastaveni a neberou podvádění za zločin. To nejlépe ukazují, Evžene, i tvé příspěvky, kde o těch malých podvodnících píšeš jako o kamarádech. Já se snažil kdysi dávno apelovat na veřejnoprávní televizi aby při komentování sportu podvádění (tedy například faulování) bylo více odsuzováno. Marně. Naopak se velmi fatálně vždy rozebírají situace, kdy obrana nechala protihráče projít. – Proč ho nezastavila? – Vždyť je to tak snadné!
Myslím si, že běh vyhledávají více jedinci, kteří nemají tak ostré lokty, aby dokázali uspět v jiných více kontaktních sportech. Jako každý sport ho ale vyhledávají lidé, kteří chtějí uspět. Dokud nebude podvod důvodem ostrakizace jendotlivce, budou lidé podvádět. Lidé chtějí být společností ceněni a pokud jim k jejich místu na výsluní pomůže podvod, tak proč ne. Lepší být bohatým a milovaným podvodníkem, než chudým a zapomenutým čestným člověkem.
Svět od svého stvoření není čestný, „spravedlivý“. Je to o boji. Buď zabiješ nebo budeš zabit. Naše místo na vrcholu potravního řetězce nám dovoluje překročit naši přirozenost, je to ale velké přemáhání ne přirozenost.
Svou filozofickou úvahu bych zakončil heslem jestli chceš změnit svět, změň sebe. At už tím jak myslíš, jak se chováš, s kterými lidmi se stýkáš a s kterými ne.
Co se týče sportu. mám čím dál větší pocit, že v lidech probouzí jejich špatné já. Že právě probouzí ten boj na život a na smrt, kterého jako jediný živočišný druh můžeme být ušetřeni. – A jak se zdá asi nám to chybí.
rejca 18.01.2018 13:51:00
Běhám rád, běhám málo a závodím ještě méně. Nicméně jsem si všiml, že když je příležitost zkrátí si trať 95 procent hobíků…
A přitom jsou to kolem mě veskrze průměrné hobby časy, kdy je úplně fuk jestli je člověk o půl minuty pomalejší nebo ne…
Vídám kolem sebe ambiciózní třicátníky a čtyřicátníky, kteří si asi sportem kompenzují uvadající mužství a musí se předvést? Pak zase běžkyně, které jsou rádi, že běží a každý metr navíc je pro ně na 10 km utrpením.
Motivace těch vpředu nevím, ty při běhu nevídám…
Černé Voděrady
MartiNo 18.01.2018 18:47:19
>> rejca, 18. 01. 2018 13:51:00
To není možný, 95 procent?!? Co myslíš tím zkrácením – že trasa odbočuje z hlavní cesty na menší, a hobík si zkrátí dva metry střihnutím zatáčky? Je fakt, že to jsem taky tuhle viděla – skoro nikdo se neobtěžoval držet vyšlapanou stezku, takže střihli místo odvěsen pravoúhlého trojúhelníku jen přeponu, ale šlo fakt jen o metry.
EDIT: Nebo MYSLÍŠ desítky metrů? To už jsem si nikdy nevšimla, tak velkého zkracování.
Brno
milan 18.01.2018 19:38:45
>> rejca, 18. 01. 2018 13:51:00
Nepochopil jsem jak lze schopen z pozice účastníka závodu zmapovat chování 100 % startujících. Takový zázrak umí snad jen legendární agentura STEM a Sára ve svojí vrcholné formě.
Brno
Petr Kaňovský 18.01.2018 19:46:00
>> MartiNo, 18. 01. 2018 18:47:19
Však by tam pořadatelé mohli dát na kritická místa 1–2 kužele, či nakreslit čáru na zemi, pak by bylo snad skoro každému jasné, že se tama běžet nemá. Jinak ale počítat s tím, že když je na trati zatáček větší množství, tak to pár desítek metrů dá, někdy i více, však třeba Pardubice byly tímto „proslulé“, a to se jednalo o Mistrovství republiky.
Skritek Hugo 18.01.2018 20:03:49
>> Petr Kaňovský, 18. 01. 2018 19:46:00
Kuzele, znaceni… to prave psal Evzen velmi spravne, ze by se mensi organizatori nedoplatili a nejsou na to lidi.
>> EvženGe, 17. 01. 2018 22:19:01
Evzene, co bylo za tim pokusem? Zjistit, zda si lide vsimnou, nebo ten sub 2:00 a la Stolar (bez urazky), ci proc se to delalo? Jak si vubec vnimal, kdyz si se s cislem odpojoval mimo trat a pak se na ni vracel?
>> Petr H, 18. 01. 2018 13:17:55
„Každý z nás ve svém životě podvádí“
Skritek Hugo 18.01.2018 20:05:16
>> milan, 17. 01. 2018 21:51:46
Proto byl tak vyrazny svetak. Evzen proste bezet musel.
Černé Voděrady
MartiNo 18.01.2018 20:08:43
>> Petr Kaňovský, 18. 01. 2018 19:46:00
Jaký kužele, lidi maj mít rozum, a běžet po cestě, když trasa evidentně po cestách vede. Když je značená terénem – lesem loukou bez cesty, tak je jasný, že obkresluju značení, když je to „po modré TZ“, tak držím vyšlapanou cestu a neběžím listím, že…
Brno
milan 18.01.2018 20:37:03
>> MartiNo, 18. 01. 2018 20:08:43
Úplně v jiném kontextu se mě vybavilo:" Přímka oblouk nepochopí".
>> Skritek Hugo, 18. 01. 2018 20:05:16
Když musíš tak musíš…
jm1 18.01.2018 20:58:08
>> Petr Kaňovský, 17. 01. 2018 21:19:16
>> MartiNo, 18. 01. 2018 20:08:43
Dle prvních FB fotografii z diskutovaneho závodu mi pripadne, ze
- zatáčka na fotografii je kousek od startu, kde
- neměli na vymezení šířky trasy startovní branu a programové tolerovali, aby
- běžci startovali/běželi ne jen na silinici, ale i na trávníku vlevo a vpravo
Brno
Petr Kaňovský 18.01.2018 21:12:17
>> MartiNo, 18. 01. 2018 21:05:48
Pravda, třeba v Pardubicích si to zkracovala i elita, tam to tehdy bylo zvlášť klikaté, takže pak pomohly v dalších letech až natvrdo postavené zábrany. Pamatuji si tam na některé zatáčky, kde zkracovači získali několik sekund na každé. Jinak souhlasím, že na silničním závodu by mělo být každému předem jasné, že trať probíhá jen po silnici, není-li na příslušném místě vyznačeno jinak.
Prievidza, Slovensko
ttomino1980 18.01.2018 21:15:28
>> MartiNo, 18. 01. 2018 18:47:19 Me too :), Bezal som raz 10ku a jednu pravouhlu zatacku si bezci predomnou skracovali strihnutím…ja tiež …snazil som sa udržať skupinu aspoň na dohlad a v tom zlomku sekundy som sa rozhodol nesprávne a zaklamal
Ináč odvtedy som par krát videl skracovanie po chodniku, trave atd ale ja poslusne po ceste …takze k naprave došlo :)
MS82 18.01.2018 21:42:23
>> Petr Kaňovský, 18. 01. 2018 21:12:17
Souhlasim. A rovnou se priznavam, ze na prvnich Bechovicich (muj prvni zavod vubec), jsem bezel mimo asfalt po krajnici. Nebyl jsem dostatecne asertivni pri vybirani pozice pred startem, a pak jsem byl mel pocit, ze me ti prede mnou brzdi. Byla to mirna levotociva zatacka (radius asi 10 km), tak jsem si vybral levou stranu. Doufam, ze me nedisknou, byl jsem na svych 39:16 (myslim! celkem pysny. Penalizaci do vyse 40 sekund ale prijmu.
A ted vazneji. Kolem sebe jsem jeste nikoho podvadet nevidel. Naprasil bych to asi hned. Ale spise z principu, zajima me muj cas, ne ostatnich. Tudiz taky beham po trati, jinak si ten cas muzu rovnou zmerit v treninku na vhodne zkracene trati. Uplne pravouhle zatacky ale rezu alespon jednim krokem, pokud se da, nebo si nadbiham, kdyz se neda. Proste neumim velmi dobre zatacet o 90 stupnu. Narazil jsem na to pouze na VS lize, kde bezi po ne moc siroke silnici a zataci na cyklostezku.
Myslim si taky, ze bezi-li skupina, bezi vetsina za prvnim. Tj pokud ten to rizne, tak pujdou vsichni za nim, ale bude-li odbihat, malokdo si troufne posunout se na lepsi misto zkracenim, mohl by se dockat nemileho prekvapeni
tinaB 18.01.2018 22:00:43
>> MS82, 18. 01. 2018 21:42:23
s tím během ve skupině souhlasím, takto jsem poprvé běžela blanenský půlmaraton, kde se první část běžela ve dvou okruzích, taky jsem to střihla bezmyšlenkovitě přes trávník, ale ve druhém okruhu jsem se nad sebou zamyslela a běžela předpisově a nějaký metr si přidala, panebože, vždyť je to přece úplně zbytečné takhle šetřit každý metr !!!!!!
tinaB 18.01.2018 22:04:32
>> Petr H, 18. 01. 2018 13:17:55
já mám docela problém při TEC v Obřanech, když se po obrátce podbíhá v jednom místě trať; cesta se tam rozděluje, ta pravá je delší a já nikdy nevím, jestli se jí mám držet nebo jestli mám běžet po té, kterou jsem běžela cestou tam..... běžím tam, co všichni a pokud v tom místě běžím sama, fakt nevím, nevzpomínám si, asi jsem to vytěsnila ...........
MS82 18.01.2018 22:21:59
>> tinaB, 18. 01. 2018 22:00:43
Ja s tim souhlasim. Pokud bezis pouze proti casu, nedava to smysl. Jestli ale soutezis v nejake skupince, nebudes si nadbihat. Teda samozrejme nad tim malokdo premysli za behu. Proste bezis tam, kam vsichni a doufas, ze prezijes jeste aspon do dalsiho pipnuti hodinek Jak jsem psal, sam jsem akorat riznul uplne pravouhlou zatacku, ktera me i tak vynesla na druhou stranu cyklostezky. Pokud to jde po nejake mezi zkratit oproti asfaltu o metry ci vice, tak je to demence poradatele. Bezi-li se po silnici, myslim, ze se to casto nestava, ale jsou-li to chodniky nebo nejake stezky, chce to necim prehradit.
Pamatuji si z Pecek, ze starsi napominali mladsi, ze je to silnicni zavod, kdyz probihali zatacku vnitrkem po chodniku.
Praha
EvženGe 18.01.2018 23:25:34
Ahoj lidi.
Jsem rád, že vás to dohnalo k rozumné diskuzi. Politici by si z vás mohli vzít příklad.
Ale vážně. Pro s.H. (i další). Celý nápad vznikl asi před dvěma lety, kdy jsem hledal, jak to ten Stolár dělal. A našel jsem několik tras (která je ta jeho se si nedozvíme), kde to jde prostě snadno a skoro neviditelně. Ten rekord byl vlastně náhodný. Přišel jsem pomáhat a nějak jsem nebyl zapotřebí. Teda po vyznačení trati, které jsem s Pavlem F. udělal. Ale pak jsem měl volno. A okamžitý nápad, Marek, který mi dal čip a už jsem běžel. Šlo spíš o to, jestli si toho ostatní běžci všimnou. Na odbočkách i při vracení jsem se choval nenápadně. Ale naštěstí až moc lidí si mě všimlo. Včetně Honzy Kervitzera a Miládky K., kteří se na mě na začátku koukali hodně divně a ke konci (to už měli vysvětlení) mi i fandili.
K tomu „zkracování“o metry. Proto jsem psal o tom kamarádovi (pro Petra H. – pořád to je kamarád. Prostě jsme si to vyříkali a každej někdy dělá chyby. Kdybych kvůli KAŽDÉ chybě někoho zavrhnul a oni mě, tak jsem osamělý poustevník.), on náhodou zjistil, že delší trasa (o 2 metry) je rychlejší než ta jeho zkratka. Proto moc neřeším „zkratky“ kamarádů přes chodník, jsou většinou pomalejší.
Ještě speciální doplnění zrovna ke „Stromovce“. Je tam kousek za startem zatáčka, která se dá proběhnout po asfaltu nebo „zkratkou“ po pěšině. Rozdíl tak 5 metrů. Chvíli po startu jsem tam šel, a zrovna Honza K. mi tam říkal, že je trať změřená „zkratkou“. Asi hodinu jsme tam běžcům ukazovali, že můžou běžet kratší trať. Mě moc nevěřili, Honza má naštěstí větší autoritu . Tehdy mě naopak potěšilo, jak málo lidí si před našim upozorněním trouflo to říznout zkratkou (tak 10%, možná i míň).
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.