Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

KOMENTÁŘ: Proč někdo ničí značení závodů?

KOMENTÁŘ: Proč někdo ničí značení závodů?
foto: Václav Pancer

Michal Piloušek | 14.05.2018 | přečteno: 3151×

Když jsem minulý týden odznačoval po závodech trasu našeho duatlonu Hus Muž, našel jsem na několika místech opravdu exkluzivně přeznačenou trasu. Ve sportovních médiích navíc nešlo nezaznamenat zmínky o podobných problémech na Kolu pro Život a při závodě Běhej lesy. Jak to vlastně ti dobráci dělají? Co je k tomu vede? Jak podobným problémům předcházet?

Závody pořádáme od roku 2002, trasu nám „někdo“ přeznačil snad stokrát, někdy před závodem, někdy během, ale také po závodě, tak jako právě v případě Hus Muže. Nikdy se naštěstí nestalo, že by se to přihodilo během závodu a my na chybu nepřišli. Možná i proto, že před prvním závodníkem vždy jede předjezdec, který trasu zná a má u sebe materiál k opravám značení.

Letošní zážitek byl ale unikátní v tom, jakou si dal autor práci s přeznačením. Dříve bývalo běžné, že byla páska strhaná ze stromů, šipky povalené nebo stržené ze stromů, někdy si někdo dokonce dal práci a natáhnul pásku přes cestu opačně, než měla být.

Ale letos začali „přeznačovači“ s novou taktikou! Na třech místech běžecké části našeho duatlonu si dal jeden nebo spíše více aktivních občanů práci a stejným stylem, kterým jsme my označili zbytek trasy, svedli trasu úplně jiným směrem. Otočili šipky, převěsili pásku, dokonce někde i natáhli pásku přes originální trasu. Co je ale nejhorší, trasu svedli na velmi nebezpečná místa, kde se mohlo snadno stát, že unavený závodník zakopne a spadne do řeky.

Možná to udělali jen z neznalosti, ale to nikoho neomlouvá. Pokud by se někomu něco stalo, tak nepříjemnosti bude mít pořadatel, tedy já. Nikoho by nezajímalo, že „někdo“ přeznačil trasu. Na Kolu pro život spousta lidí zabloudila, nemohli najít cestu, ale alespoň se nikomu nic nestalo. V našem případě ale mohlo dojít ke zranění. Ještěže si to vandal naplánoval o den později. Mimochodem zmizelo mi 30 m dlouhé horolezecké lano, které sloužilo k překonání strmého úseku. No co, tak to snad alespoň zloděj využije, ale co má z toho, že někomu zkazí závody? Co k tomu někoho vede?

Těžko říci, někdy je to určitě jen rozmar dětí nebo pubescentů. Ale také se domnívám, že je za tím u starších ročníků určité morální dědictví minulého komunistického režimu. Čtyřicet let tvrzení, že všechno je všech dokáže slušně vymýt mozky a velmi těžko se přechází na režim soukromého vlastnictví. On totiž každý kousek lesa nebo louky má svého majitele.

Pokud jej vlastní stát, tak je tímto pověřena společnost Lesy České republiky. Jako pořadatel si musím vyřídit povolení všech majitelů pozemků a s jejich souhlasem potom pokračovat na odbor životního prostředí obce s rozšířenou působností, v mém případě v Prachaticích. S takovým povolením potom mohu značit trasu. Pokud ji někdo přeznačuje, tak nejen že ničí mojí práci, ale také vlastně porušuje vlastnické právo, majitel pozemku totiž svolil umístit na svůj pozemek značky závodu.

Motivace je vždy spojena s určitou dávkou závisti a odporu ke sportu (na našich značkách je popsáno, o jaký závod jde). Minimum „ničičů značení“ myslí své počínání dobře, tedy snaží se uklízet les. Tito ochránci přírody jsou samozřejmě vinou neinformovanosti občas také autory odznačení trati, ale nikdy si nedají práci s přeznačením tra­ti.

Co s tím dělat? Je dobré dát veřejnosti přes média vědět dopředu o konání závodu a o jeho trase. Je dobré zmínit, že závod je oficiálně povolen, a pokud je podnik pod záštitou obce nebo kraje, tak určitě toto zmínit. Zvlášť lidé na vesnici dají na osobní informování, takže je fajn zastavit při prohlídce trati týden před konáním závodu u každé chalupy, zazvonit a poprosit o toleranci. U křížení turistických značek nebo cyklotras je dobré umístit i informační ceduli s datem a hodinami konání závodu a prosbou o ponechání značek na svém místě.

Je dobré najít v pořadatelském týmu dobrovolníka, který na kole, čtyřkolce nebo motorce pravidelně před začátkem závodu kontroluje trasu. Ideální je provést kontrolu den před závodem, ihned ráno a naposledy cca. 30 – 45 minut před startem. Každý pořadatel na trati by měl také znát správnou trasu a měl by po cestě na své stanoviště zkontrolovat označení. Před prvním závodníkem může navíc jet motorka nebo kolo, kdy předjezdec zná trasu a veze si v batohu pásku na případnou opravu značení.

Za každý přestupek by měl následovat postih. Pokud bude veřejně známo, že za podobné vandalství hrozí finanční trest, určitě si to alespoň část ničitelů rozmyslí. Je teď na nás pořadatelích vynutit si od policie kvalifikaci takového přestupku a požádat média o publikování varování před takovým jednáním.

Nikdy nevymýtíme vandalství, ale můžeme společně alespoň informovat o možných následcích takových „her“, kdy nejde jen o zkažený zážitek, ale často také o zdraví. Musíme tedy maximálně o problému přeznačování tras závodů mluvit a vystavit takto vandaly tlaku ze strany represe a také vzájemné kontroly mezi turisty. Ti, když budou mít dostatek informací, budou plnit roli určitých neuniformovaných strážců značek!

Hodně štěstí všem pořadatelům i závodníkům v rozbíhající se sezoně a co nejméně otočených šipek!

Komentáře (Celkem 38)

Nalezené položky: 39 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední

Pilda Michal muž 14.05.2018 18:48:12

Když jsem minulý týden odznačoval po závodech trasu našeho duatlonu Hus Muž, našel jsem na několika místech opravdu exkluzivně přeznačenou trasu. Ve sportovních médiích navíc nešlo nezaznamenat zmínky o podobných problémech na Kolu pro Život a při závodě Běhej lesy. Jak to vlastně ti dobráci dělají? Co je k tomu vede? Jak podobným problémům předcházet?
Odkaz na článek

avatar

rupert muž 15.05.2018 07:22:24

Snad by to chtělo vyhnout se místům s velkou koncentrací turistů, chráněnělých oblastí a chráněných památkových rezervací při pořádání přiblblých seriálů za účelem zisku. Lidé nás běžce moc nemusí a to opravdu s režimem nemá co společnýho. Nepamatuju že by např.v Krčským lese někdy došlo k přeznačková­ní trasy.

avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 16.05.2018 13:41:01

přesně tak jak píše Rupert, na kultivovaných závodech jsem se s tím taky nesetkal (nepočítám situace, kdy dítě utrhne fáborek)

autor článku zmiňuje u těch vtipálků „odpor ke sportu“ ale ono to může být taky přesně naopak, možná se takhle baví někdo, kdo má ke sportu hlubší vztah a prostě ho nebaví sledovat, jak se na předražených image akcích místo běhu šaškuje a fotí selfie

také vidím v článku jistý rozpor: autor poukazuje na nebezpečnost takového jednání, kdy vtipálek přeznačením trati svedl běžce do míst, kde by mohli vlivem únavy zakopnout a spadnout do řeky… na téže trati však sám zmiňuje ztrátu horolezeckého lana, které mělo pomoci při zdolávání strmého úseku… takže z hlediska bezpečnosti nebyla ani původní trať stoprocentní nebo v tom strmém úseku úraz unavenému běžci nehrozí?

jinak ok, neschvaluji vandalství, ale psát že se jedná o dědictví minulého režimu je nonsens

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

10 km: 0:39:24 (2015)
půlmaraton: 1:29:34 (2014)
maraton: 3:11:05 (2015)

Petr H muž 16.05.2018 14:19:19

Myslím, že takovýchto činů bude jen přibývat. S tím, jak přibývá počet závodů a počet závodníků.

Podobně jako u jakékoli jiné lidské činnosti je to prostě o tom, že je nás na světě čím dál více a vzájemně si zavazíme. To se netýká jen běhu a sportu, ale čehokoli; kouření na veřejnosti, venčení psů, pouštění hlasité hudby.

Svět je o právu silnějšího, takže i u závodů bude záležet, jak si to každý udělá. To já se někdy až divím, že mnohé závody nejsou ještě zakázané. – Na Triexpert Cupu v Brně to vždycky bylo na cyklostezkách pěkné maso a někteří běžci jsou opravdu drsní – reakcemi na žádosti nedobrovolných diváků mi připomínali agresivní psíčkaře, když je člověk napomene, že si nepřeje intimnosti jejich miláčků.

Na druhou stranu je mi líto, že se na některé závody díky omezení běžců nedá vůbec přihlásit. – Na dálkové závody, kde bych právě oficiální závod využil. – V té chráněné přírodě si stejně zaběhám tak jako tak, jen bych si ulehčil díky občerstvovacím stanicím nošení proviantu.

Obecně vnímám pro společnost pozitivně kolik lidí dneska sportuje. Hlavně u žen je vidět řekl bych emancipace. Před 10 lety nebylo možné potkat venku osamocenou běžkyni. Dnes je zázrak nějakou nepotkat. Ale to není jen běh, ale turistika a jakýkoli pohyb v přírodě.

Druhá věc jsou závody. Je jasné, že je to pro druhé lidi docela obtěžující. čím kratší závod, tím větší neohleduplnost běžců. Přitom samotné závodění často v člověku probouzí jeho horší já, takže zde se už nedá hovořit o jednoznačně pozitivním jevu.

Ti ničitelé určitě mají různé pohnutky. Pro hodně z nich je to samozřejmě jen o tom báječném pocitu škodit druhým :-)

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 16.05.2018 14:56:56

>> Petr H, 16. 05. 2018 14:19:19

Tak to bych te uklidnil. V Egypte nebo Nigerii to bude nejspis jak pises, ale v CR je aktualne 10.3mil lidi predpoklad pro rok 2030 10.1mil a pro rok 2050 9.4mil.

Pritom u vekove kategorii do 65let kde je predce jen vecsi procento zavodicich, je predpoklad poklesu z aktualnich 8.4mil do roku 2050 na 6.5mil.

Jinak teda k uvaham dalsich, ono to mebude tak lehce zaskatulkovat. Preznaceni trate jsem zazil i na okraji Prahy pri cyklozavodu na silnici mezi vesnicema v case kdy jeste mobily nemeli fotaky. Tak odpada argument o chranene oblasti, oblasti s kupou turistu, nevrazivosti vuci bezcum i selfickarum.

avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 16.05.2018 15:49:25

Češi (v průměru) jsou kulturní nevychovaná buranská hovada (v evropském kontextu; je ale pravda, nejsme nejhorší), což tvrdím na základě zkušeností z procestovaných několika desítek různých zemí. Závist, potřeba škodolibé destrukce, neschopnost se radovat z činnosti ostatních a niterný pocit vlastní privilegovanosti je tu hodně silný. U nás se nenosí „nech ostatní žít“ a nekecej jim do toho. Naopak, dej jim pořádně pocítit svůj vlastní (samozřejmě že nejlepší) názor.

Nejde jen o naprosto nesmyslné přeznačování, stačí se projet po městě na kole (moje cesta do práce má 2,5 km, jednou jsem byl na tomhle úseku 3× ohrožen třemi různými řidiči a to je na půlce tohoto úseku pruh pro cyklisty), nebo i být řidičem, který nejede na úseku s omezenou rychlostí více, než je povolená rychlost (protože naprosto nesmyslně zdržuje a tak bude vytrouben), zaposlouchat se do některých konverzací, nebo se proti chování nějakého hovada (kuřáka, pejskaře apod.) ohradit. Končí to zasypáním sprostými nadávkami, schválnostmi (např. objeté auto klíčemi od souseda), nebo někdy i fyzickým útokem. S takovýmhle chováním jsem se v normálních zemích nikdy nesetkal (ačkoli tam nejsem v úplně stejném režimu, jako tady), tady to vidím/slyším každý den, občas to bohužel i zažívám.

Osvěta na tu idiotskou část našeho národa nikdy fungovat nebude, spíš je v tom ještě podpoří nebo je k tomu ponoukne. Když se nad tím člověk zamyslí, jde o absolutní absurditu… proč bych měl vůbec prosit ostatní, aby mi neničili něco, co je naprostém pořádku a nikomu nevadí. Takže za mě hluboký respekt před kýmkoli, kdo se v tomhle prostředí o něco smysluplného vůbec snaží.

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 16.05.2018 17:04:59

>> Luckyboy, 16. 05. 2018 15:49:25

Je to ještě mnohem horší než popisuješ. Dnes jsem si chtěl dát po kole pivo na zahrádce na Gorkého ulici (roh s Čápkovou). Pánská obsluha zhruba mého věku. Donesl mě zasloužené pivo a pak se asi 30 minut neukázal. Byli jsme venku dva zákazníci, neberu to osobně. Není to velký podnik, od baru k mému stolku bylo asi 10 metrů. Když mě došla trpělivost dal jsem peníze pod popelník a volným krokem odešel neznámo kam Vinohradskou třídou… Ani toto gesto nebylo dostatečným impulsem, aby chlap v práci zvedl svoji línou pr..l. Ten by asi běžecké tratě nepřeznačoval :-D , ale flustrace z něj jen kapala na první pohled.

avatar

Brno

Celkem 8372,3 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:13 (2015)
půlmaraton: 1:28:01 (2015)
maraton: 3:24:31 (2015)

kubba muž 16.05.2018 19:55:45

>> Luckyboy, 16. 05. 2018 15:49:25

Bohužel, v tomto musím naprosto souhlasit … :-( přitom by stačí úplně obyčejná ohleduplnost k ostatním a spokojenost s vlastním životem …

Bohužel se u nás častěji můžeme setkat se sebestřednou bezohledností a jakousi zapšklostí … přitom ve většině případů je největším nepřítelem v cestě ke spokojenosti člověk sám sobě … Máme tu (především dnes) docela dobré možnosti k vlastní realizaci …

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 16.05.2018 20:15:45

Důležité ale je řešit, co uděláme s tím, že docházi k přeznačování.

Zavoláme v takovém případě Policii, budeme značit odolnějším způsobem, budeme pořádat závody, kde značení není nutné, či budeme závody pořádat jako (polo)orientační běh (závodníky vybavíme mapou a na 3 místech dáme kontrolu, kterou musejí proběhnout), či uděláme něco jiného?

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 16.05.2018 20:57:33

>> Petr Kaňovský, 16. 05. 2018 20:15:45

Já bych nedělal nic :-) protože já nic neorganizuji a teď už ani na závody nechodím. Jen „hospodsky“ mudruju :-D

>> kubba, 16. 05. 2018 19:55:45

Já to mám všechno už dávno vymyšlený… :-D Vytvořil bych ministerstvo zahraniční rozvojové pomoci a převýchovy. A takové ministerstvo by mělo za úkol za peníze z rozpočtu vozit každých deset let každého obyvatele, který by tam nechtěl (ta nedobrovolnsot je důležitá!) na venkov nebo do malých měst v zemích jako je třeba východní Turecko, nebo Egypt, nebo Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina a pár dalších států. Tam by ti lidi museli cca 6 měsíců fungovat za místní peníze, v místních bytech a na tamních pracovních postech. A garantuji, že výsledky voleb by byly úplně jiný, vztah k EU by byl naprosto opačný, a všelidová česká nespokojenost by byla pryč. To buranství a špatný vychování by se tím nezměnilo, ale tak nemůžeme mít všechno, že jo :-) A když šlo nutit mladý lidi trávit 2 roky (a potom 1 rok) na vojně, tak co je proti tomu půl roční dovolená.

>> milan, 16. 05. 2018 17:04:59

Jo, tohle je nejhorší… to pivo pak ani pořádně nechutná :-) Protože z tohodle už není ani sranda si dělat srandu.

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Celkem 14977,6 km
Minulý měsíc 94,1 km
10 km: 0:47:20 (2018)
půlmaraton: 1:43:57 (2018)
maraton: 3:51:57 (2013)

tinaB žena 16.05.2018 22:03:16

>> Luckyboy, 16. 05. 2018 15:49:25

napsal jsi to dost výstižně; já bych rozhodně v přeznačování nehledala nějaké filozofické úvahy, prostě – jsou to dementi !!! Osobně jsem před třemi lety jakožto fanoušek mé ratolesti na Silvě Nortice pozorovala malou skupinku chystající se provést něco s bílými fáborky v Terčině údolí. Je to místo dost vzdálené od startu půlmaratonu, maratonu i ultra, rozhodně tam neběhaly žádné davy ohrožující turisty, on ani ten závod nebyl žádná masovka. Nakonec k ničemu nedošlo, oni viděli, že já vím a vidím ..... Dle mého názoru ( který ale rozhodně nemusí být ten jediný správný ) se jedná o stejnou sortu týpků, kteří před starem běžkařských závodů bruslením zničí připravené stopy, stejně tak skútry rozjezdí stopy připravené pro běžkaře-turisty, nemusím snad ani připomínat, že tady se jedná o ještě větší škody, protože ta rolba něco stojí .....

avatar

rupert muž 17.05.2018 06:22:53

>> Luckyboy, 16. 05. 2018 20:57:33

Máš naprostou pravdu. V jednadvacátým století. Ještě jsi zapoměl na Afganistán a rovníkovou Afriku. Jo a v pravěku to teda taky nebyl žádnej med.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 17.05.2018 07:42:23

>> Luckyboy, 16. 05. 2018 15:49:25

Je příznačné, že jsem se doposud nikdy nesetkal s přeznačením nebo zničením značení na závodech v zahraničí (Rakousko, Itálie, Francie, Německo, Švýcarsko, Španělsko, Andorra). A to tam těch závodů také není málo, běžců je tam často na podobném závodě víc než u nás a závody také občas probíhají na území chráněných oblastí a někdy i národních parků.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 17.05.2018 07:53:46

>> Petr Kaňovský, 16. 05. 2018 20:15:45

Pokud bude běžecký boom pokračovat tak je téměř jisté, že počet incidentů bude na závodech narůstat. Jak psal PetrH lidí přibývá a prostoru a přírody kupodivu ne… Dát lidem do ruky mapu a trať téměř neznačit, to by krajinou bloudila nejméně polovina startujících (včetně mě). Což je svým způsobem taky řešení. :-D

>> Luckyboy, 16. 05. 2018 20:57:33

To víš že, chutnalo, po 135 minutách na kole s jedním bidonem minerálky chutná skoro všechno. Ale stejně hlasuji nohama a byly vyloučeni z okruhu místních podniků kde jsem ochoten utrácet svoje peníze…

>> tinaB, 16. 05. 2018 22:03:16

Matně si vzpomínám, že tento malebný úsek SNR je opravdu značen (na rozdíl od dotačního pevného značení zbytku trati) fáborky. Tehdy jsem na několika místech trochu tápal, ale zahlédl jsem nějakou běžkyni před sebou. Ta paměť. 8-O

avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 17.05.2018 08:42:21

>> Luckyboy, 16. 05. 2018 15:49:25

Každý dělá pro zlepšení co je v jeho individuálních silách. U někoho jsou holt omezené. Já třeba razím teorii řešit prioritně své chování a jít pozitivním příkladem. Nazývat Čechy hovady ke zlepšení IMHO nepovede, a už vůbec ne touto generalizovanou formou. Spíš to tu negativní náladu ještě rozvíří a nůžky ještě víc rozevře.

A k článku – nevím zda autor socík aspoň zažil, ale u krámku jsme třeba kola nezamykali … možná že jsme všichni měli Esky :-D sociální rovnost měla své výhody. I ten vandalismus, gangy a pod byl na mnohem nižším levelu. Takže na komouše bych to tak úplně neviděla ;-)

avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 17.05.2018 09:18:04

>> gilwen77, 17. 05. 2018 08:42:21 …nevím zda autor socík aspoň zažil…

BINGO !!!

avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 17.05.2018 09:41:28

>> gilwen77, 17. 05. 2018 08:42:21

Nene, já měla oranžové SOBI 20. Ale také mi vždy před obchodem zůstalo.

Pokud si vzpomínám, tak v devadesátých letech se nám nikdy při závodech nestalo, že by někdo přeznačil trasu. Tím socíkem to fakt nebude. Spíše znuděnou společností.

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 17.05.2018 09:48:21

>> Luckyboy, 16. 05. 2018 20:57:33

Zajímavý nápad na sociální experient. Popravdě si myslím, že by stačily pro mnohé 3 měsíce a přešel by je humor i v tom Bulharsku a Rumunsku. Evropská unie má mnoho podob a některé jsou…, no řekněme náročnější. A člověk si pak více váží všeho, co máme a kam jsme se dostali.

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 17.05.2018 10:49:13

>> gilwen77, 17. 05. 2018 08:42:21

Jenže ono nejde do nekonečna neoznačovat stav správným pojmem. Jseš ve Vídni, řidič Ti na přechodu zastaví ještě před tím, než jsi úplně u něj, protože Tě sleduje a očekává, že budeš přecházet a dává pozor a pak se na Tebe při očním kontaktu ještě usměje… Tady by Tě srazil, a pokud zastaví, nevraživě se na Tebe dívá, i když mu mávneš jako poděkování za to, že dodržuje zákon. Zajímalo by mě, jak to mám nazývat jinak, než že český řidiči jsou idiotský hovada… o pohybu na kole už vůbec nemluvím. Pokud bys v Ljubljani vyměnila slovinské řidiče za české, umře tam za měsíc asi 300 cyklistů po srážce s autem. Já tam při každodenním ježdění na kole za celý týden neměl ani jediný incident, ani nic, co by mohlo k nějakému incidentu vést. V Brně mi stačí sednout na kolo, a zažívám to každý den, a to ne, že by šlo o nepřehledné situace apod., ale jenom kvůli naprosté aroganci, anebo neschopnosti používat mozek těch, co sedí za volantem. Co je potom na tvrzení, že v průměru jsou Češi idiotská hovada ve srovnání s evropským kontextem nepravda?

Láska k bližnímu svému je fajn, ale snažit se vcítit do někoho, kdo nepoužívá mozek a tím ohrožuje svoje okolí, dost dobře nejde. Pokud nebudu věci pojmenovávat tak, jak jsou, není šance je vyřešit.

Stejně jako se nejde vcítit do někoho, kdo naprosto nesmyslně přeznačuje závodní značení.

>> Skritek Hugo, 17. 05. 2018 09:48:21

:-) Obvykle i na těch stinných místech EU jsou ale lidi spokojenější, než u nás. Ačkoli se snažím, zatím jsem moc nepřišel na důvod, proč to tak je, ale někdy (obzvláště po návratech ze zahraničí) je to hodně ubíjející. Nevím, jak to máš Ty s návštěvami ČR, resp. jestli se dostaneš mimo okruh nejbližších, za kterými se sem vracíš, ale pro mě jsou delší cesty mimo ČR vždycky kulturním šokem (ani ne tak na místě, kam jedu, ale při návratu zpět :-) ).

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Celkem 5,5 km
Minulý měsíc 0 km

KlaraV žena 17.05.2018 11:21:44

>> Luckyboy, 17. 05. 2018 10:49:13

A pak nastávají situace, kdy se cyklista cítí na silnici ohrožen a frčí po chodníku. 14 dnů zpět takhle před naším barákem valil borec na kole a málem mi srazil děcko, který vyskočilo z auta a přeskočilo na chodník přes travnatý pás… Bohužel, není to poprvé :-(

avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 17.05.2018 12:03:53

>> KlaraV, 17. 05. 2018 11:21:44

Za říditkama je taky spousta hovad :-) (další potvrzení toho, že to je celonárodní fenomén :-D ) Ačkoli ta situace moc k smíchu samozřejmě není.

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Celkem 5,5 km
Minulý měsíc 0 km

KlaraV žena 17.05.2018 12:50:38

>> Luckyboy, 17. 05. 2018 12:03:53

Bohužel musím souhlasit, všude je plno hovad. Zážitek z pondělka, běžím z práce. Čekám na zelenou na Moravským náměstí směr parčík. Je to široká silnice, dva pruhy, šaliny… Blikne zelená, lidi přechází v obou směrech. Bohužel, někdo v autě tak spěchá, že nemůže ani pět vteřin počkat, než lidi přešmatlají po kostkách na druhou stranu na chodník. Směrem od šaliny zastávka Lidická se vyřítil nějakej debílek, jednu ženskou málem sejmul, já uskočila. V poslední době už mám nulovou toleranci vůči takovýmto kreténům, takže jsem na něho zařvala. Měl stažený okýno, na sobě modrou uniformu (že by policajt?), o to horší to je – to pomáhá a chrání tak, že rozrazí lidi na přechodu???

avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 17.05.2018 14:04:55

>> Luckyboy, 17. 05. 2018 10:49:13

Ano, lidé jsou i v těch specifických zemích EU tak nějak šťastnější než u nás.

Já po příjezdu do Čech vždy nejdříve zažívám euforii, neb je vše jednodušší, organizovanější… a pak jsem zděšena zvláště Prahou. Pod vedením jisté dámy pozoruji, jak je Praha špinavější a špinavější. Jinak věci, co vytáčí tebe, Kláru a další, ty já nevnímám. Neb v Turecku je to mnohem mnohem mnohem horší, např. na chodníku obvykle v ČR nehrozí, že by mě mohla srazila motorka…Nicméně je pravda, že když jsem žila v ČR a opravdu hodně cestovala, zažívala jsem pocity tvým podobné. A tak není divu, že už se pomalu a jistě začínáme těšit na návrat.

>> milan, 16. 05. 2018 17:04:59

Z podobného chování rostu v Turecku. V restauracích je obvykle rychlá obsluha na začátku. Pravda, nikdy si nemůžeš být jist, zda dostaneš, co sis objednal. Ale ve chvíli, kdy odnesou talíř, jsi jako host skončil. Máváš, křičís a po půlhodině si tě možná někdo všimne a donese čaj. Druhý číšník pak, ač ti ve sklence stále ještě zbývá, ti sklenku bere a chce ji odnášet… A v kavárnách? Zrovna včera jsem přišla, čekala na známé, číšník se objevil po 15min a donést kávy mu trvalo dalších 15. Obsazeny byly 2 stoly. Kamarádka chtěla espresso, dostala cappucino a na účtu byla horká čokoláda. Je to strašné? Je. A tady úplně normální.

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 17.05.2018 14:14:09

>> KlaraV, 17. 05. 2018 12:50:38

To mě naučila křizovatka na istanbulském Taksimu. Zelená, přecházíme a nějaký tupec se do nás jal najíždět. Dav Turkyń s nákupy. A normálně ty dámy vzaly tašky a kabelky a začaly mu tlouci do kapoty. Byl tam tehdy se mnou kamarád a byl nadšen.

Já to od té doby praktikuji často. Bohužel na přechodu si tu musíš dávat opravdu velký pozor, někdo je schopen na červenou prosvištět klidně i stovkou. Těm pomalejším tluču do auta. Zažila jsem pána, co do projíždějícího mercedesu prásknul holí. Ale zase se to nesmí přehnat, nikdy nevíš, kdo na tebe vytáhne kvér.

A právě před 15min jsem přecházela na přechodu. Projíždí auto, pán dopil vodu, lup a láhev letěla ven. Přeci si nenechá nepořádek v autě, že? A samozřejmě, trefil.

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 17.05.2018 15:13:57

>> Skritek Hugo, 17. 05. 2018 14:14:09

Milan by o kvéru mohl taky něco povyprávět… :-) Není to limitované jen na Turecko.

>> Skritek Hugo, 17. 05. 2018 14:04:55

Jasně, v něčem jsme civilizovanější… jenže potíž je v tom, že když jsem řídil například v Maroku, nebo v Černé Hoře, tak i když tamní řidiči nejezdili vůbec podle evropského standardu, tak tam platila nepsaná pravidla, která když člověk velmi rychle pochopil, a nastavil si jinak očekávání, tak to zvládl úplně v pohodě. V Maroku jsem byl měsíc, nařídil jsem tam asi 3500 km (a to jsem měl řidičák teprve asi rok a půl), a nedošlo ani k ťuknutí a to je tam na první pohled provoz, zejména ve městech, naprosto šílený.

V ČR to tak právě není, tady se předpokládá, že systémem je ohleduplnost a dodržování pravidel, jenže počet těch, co to nedělají ještě nepřekročil kritickou hranici pro nastavení jiného systému, ale je natolik velký, že současný systém je nebezpečný.

A chovají se v restauracich a kavárnách stejně i k místním?

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Celkem 33013,49 km
Minulý měsíc 268 km
10 km: 0:42:16 (2022)
půlmaraton: 1:36:05 (2015)
maraton: 5:04:06 (2014)

Berenique žena 17.05.2018 15:43:00

>> Skritek Hugo, 17. 05. 2018 14:14:09

Drsny. 8-O :-x :-D :-D Bych nepřežila ani minutu, nee že bych chodila na červenou (potažmo zelenou s nedočkavými řidiči), ale moje nervy by nepřežily. Mám co dělat zvládnout prozovz na maloměstě ve všední školní den nebo ve špičce. :-D Když jdu běhat a na hlavním tahu přes město kde není v tom místě přechod (a naproti začíná cyklostezka), někdy čekám pár minut (pro sichr dokud nic nejede)- zpátky riskuju víc, neb jsem rozběhnutá už a nechce se mi zastavovat.8-O

Motto: "Enjoy nature and live."
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 17.05.2018 15:55:03

>> Skritek Hugo, 17. 05. 2018 14:14:09

V Brně předjede frajer automobilista cyklistu jedoucího ve sjezdu padesátkou (bylo to hodně těsné, v protisměru jelo odspodu auto) a když ho na křižovatce vystresovaný veterán míjí a zařve něco hodně jadrného, pan řidič ho dojede na Hlinkách, spustí okénko jede vedle něj a míří na něj pistolí… Krve by se ve mě nedořezal… Žít Brno…

avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 17.05.2018 20:40:50

>> milan, 17. 05. 2018 15:55:03

8-O Vidím, že Žít Brno není jen fráze, prostě chcete pořád víc… adrenalinu. I dle toho, co píše Michal s Klarou.

>> Luckyboy, 17. 05. 2018 15:13:57

Chovají. Oni prostě neudrží myšlenku a produktivita jejich činnosti je tak trošku nižší.

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Černé Voděrady

Celkem 21673,28 km
Minulý měsíc 72,99 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 17.05.2018 21:37:38

>> Luckyboy, 17. 05. 2018 10:49:13

„Tady by Tě srazil, a pokud zastaví, nevraživě se na Tebe dívá, i když mu mávneš jako poděkování za to, že dodržuje zákon. Zajímalo by mě, jak to mám nazývat jinak, než že český řidiči jsou idiotský hovada… “

Ale blbost. Přecházím denně několikrát, a řidiči zastavují, často taky dříve než se zastavím u přechodu já, někteří se usmějou stejně jako já na ně, pohoda. Výjimečně někdo projede i když mu musí být jasné, že bych ráda přešla. Ale proto nebudu nadávat na všechny.

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 17.05.2018 21:57:18

>> MartiNo, 17. 05. 2018 21:37:38

Asi je máte v Praze vychované lépe, než my ty v Brně ;-)

>> Skritek Hugo, 17. 05. 2018 20:40:50

Já upřímně nevím, kdo přišel s Nudou v Brně :-D

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
Nalezené položky: 39 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.