PRAŽSKÝ MARATON: Překvapení na účet domácích favoritů
Dva čeští favorité bojovali v neděli při Volkswagen Maratonu Praha o domácí titul v maratonu, aby jim rybník vypálil v jižních Čechách žijící původem Etiopan Mulugeta Serbessa. Ten si nejlépe poradil se stupňovaným tempem ve druhé polovině tratě a teplým počasím a ještě dokázal v posledních kilometrech nasadit nastupující hvězdě Petrovi Pechkovi. ČLÁNEK BUDE PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZOVÁN
Pražský maraton podle očekávání vyhrál Keňan Patrick Ivuti a udělal velkou radost pořadatelům, když o více než minutu vylepšil rekord závodu: nově zní 2:07:48, což je nerychlejší maraton, který se kdy běžel na území České republiky. „Vítězství a času jen dvě sekundy za mým nejlepším osobním výkonem si cením o to více, že šlo o těžký závod. Trať patří totiž mezi náročné, s mnoha zatáčkami a úseky s dlažebními kostkami,“ řekl vítěz závodu v cíli.
Keňané obsadili první tři místa, prvním běžcem bílé pleti byl čtvrtý Ukrajinec Mykola Antonenko. V soutěži žen zvítězila Ruska Olga Gloková v čase 2:28:27.
Pozornost české běžecké veřejnosti se ale stáčela na souboj o domácí maratonský titul. Před startem byly sázky na veterána Róberta Štefka a mladíčka Petra Pechka vyrovnané. Závod ale nejlépe sedl jihočeskému lékaři Mulugetovi Serbessovi, se kterým Pechek dlouho držel krok, ale na závěrečný finiš již neměl sil. Čas nového mistra – 2:27:16.
„Kluci se možná báli dnešního tepla, kvůli tomu taktizovali a doplatili na to. Já jsem si před závodem nevěřil ani na páté místo (v domácím mistrovství),“ řekl Mulugeta Serbessa. „Ve srovnání s elitními běžci jsem já vlastně neběžec. Od rána do večera pracuju, včera jsem měl službu do deseti hodin.“
Pechek doběhl do cíle na Staroměstském náměstí v čase 2:27:53, třetí běhající trenér AK Kroměříž Róbert Štefko bral bronz za 2:28:02.
„Čekal jsem, že dnešní počasí může sednout Mulugetovi, on má velmi spolehlivé výkony. Já bych potřeboval, aby bylo tak deset stupňů… Navíc jsem ráno skoro necítil nohy,“ řekl v cíli loňský mistr, očividně zklamaný ze svého výkonu.
Petr Pechek, který splnil úkol porazit běhající legendu a přesto našel přemožitele v osobě dalšího veterána běhajícího „pro radost“, nebyl nedělním výsledkem zklamán. „Se Serbessou jsem běžel až do 40. kilometru, kde mi nastoupil. Nenašel jsem v ten moment dostatek sil, abych na to zareagoval a do cíle jsem doběhl jen silou vůle. Přesto jsem se svým výkonem velmi spokojen.“
V ženách si z Prahy odváží titul Ivana Martincová za čas 2:55:31.„Jsem ohromně spokojená. Je to můj pátý mistrovský titul. Získat tento bylo velice těžké, holky za mnou mne doháněly a navíc mne od 35. kilometru chytaly křeče,“ řekla Ivana Martincová na tiskové konferenci.
Nádherný souboj až do posledních desítek metrů se odehrál mezi Lenkou Šibravovou a Janou Lelut (dříve Mosteckou). Více sil do finiše zůstalo Šibravové, svěřenkyni trenéra Jana Kervitcera. Její výsledek 2:56:24 měrou vrchovatou překonal cíl pro závod běžet pod tři hodiny. Šibravová startovala ve svém prvním maratonu.
„Nejsem vůbec zklamaná, že mne Lenka před cílem předstihla. Pro mne to byl druhý maraton a ten první jsem běžela čtyři minuty přes tři hodiny. Dneska jsem chtěla jít pod tři hodiny a to se povedlo,“ řekla drobná běžkyně PSK Olymp Praha.
Závod byl rekordní i počtem účastníků – přihlásilo se do něj 6022 běžců, z toho 840 ve firemních bězích. Včetně doprovodných nezávodních akcí se do ulic Prahy vydalo na dvanáct tisíc lidí.
V davu běžců jsme kromě favoritů sledovali i dvojici běžců známých pravidelným návštěvníkům serverů behej.com a behy.cz. Byli to dva prvomaratonci s rozdílnými ambicemi – Jarda Martínek se snažil okorunovat svou premiéru časem hluboko pod tříhodinovou hranici, Pepa Nevoral měl ambice nižší, chtěl 42kilometrovou trať dokončit v pohodě a zdraví.
Jarda zaběhl skvěle a dokonce se dostal pod hranici 2:50 časem 2:48:59 (jeho osobní čas 2:48:53), Pepa si do svého maratonského deníčku zapíše osobní maximum 4:19:46.
KOMPLETNÍ VÝSLEDKY (NEOFICIÁLNÍ)
BĚŽECKÉ TABULKY
(VÝSLEDKY Z NEDĚLNÍHO MARATONU POSTUPNĚ PŘIDÁVÁME)
Komentáře (Celkem 30)
Praha
Radek Narovec 10.05.2009 14:28:31
>> ironman, 10. 5. 2009 14:17:57
Vendula figurovala v neoficiálních výsledcích omylem, závod jen rozběhla tréninkově, ale nedokončila.
ironman 10.05.2009 15:18:11
>> Radek Narovec, 10. 5. 2009 14:28:31
aha, tak to je teda zajimavy, jinak ji tedy vymazte z tabulek, kde uz figuruje.
České Budějovice, Bratříkov
fuji 10.05.2009 16:07:24
Ne všechno co Mulugeta řekne, platí! Běhá, ne že neběhá, a běhá
dost.
Příkladem může být např. http://www.znamylekar.cz/
… ltavou.php
Je pravda, že jsem se bavil s jeho občasným sparingem a ten mi potvrdil, že
ještě půl hodiny před startem Hluboké měl pohotovost…
Navíc na řadě závodů startuje vždy za něco jiného a registraci za Sokol
ČB má čerstvou a ještě teplou. Moc dobře věděl, že má na titul
naběháno…
Praha 12 - Modřany
Mirek Kostlivý 10.05.2009 17:44:27
>> fuji, 10. 5. 2009 16:07:24
Co jsem si přečetl, tak to jsou názory (třeba i pravdivé) pouhých
anonymů. A názory těch, co se téměř dvacet po listopadu bojí pod svojí
kritiku podepsat mě moc nezajímají.
cagwe 10.05.2009 18:29:07
>> fuji, 10. 5. 2009 16:07:24
O Serbessovi jsem si udělal úsudek vloni, když uvedl v jednom článku, že naběhal asi 40 kilometrů a jel na Rychnovský maraton. Jel jsem se tam mrknout a pokud si vzpomínám porazil ho pouze Orálek. Od té doby je pro mě korunovaný kibic.
České Budějovice, Bratříkov
fuji 10.05.2009 19:44:30
>> Mirek Kostlivý, 10. 5. 2009 17:44:27
ano Miro, jsou to názory, často anonymní. Nicméně ty pochvalné jsou většinou psané z jedné IP, byť pod jinými jmény.
Prostějov
Fosaman 10.05.2009 20:32:24
>> pecjan, 10. 5. 2009 19:46:24
5 minut po maratonu jsem rád že žiju, těžko bych říkal něco
duchaplného.
Co nechápu je zpracování přenosu na ČT, ignorující že probíhalo
i něco jako MR žen.
Praha-východ
Vanda 10.05.2009 23:04:02
>> Fosaman, 10. 5. 2009 20:32:24
na nás se vždycky zapomíná, jako kdybychom nebyly, nebo zmíní nejvýš první maximálně tři. Jsem pátá s číslem F64 a nejsem ani ve výsledcích:(
Praha-východ
Vanda 10.05.2009 23:06:11
>> Fosaman, 10. 5. 2009 20:32:24
…a s časem 3:22,27 pravdaže jsem se přihlásila na poslední chvíli…
makoshark 10.05.2009 23:15:25
>> fuji, 10. 5. 2009 16:07:24
Mně zase připadá celkem sprostý tenhle příspěvek. Hlavně jako senzaci
ukázat, že ten mistr republiky tak moc fajn není, spíš naopak, odkazem na
nějaké anonymní příspěvky. Plus ještě přidáním svého „jeden jeho
sparing mi povídal“, což je asi tak stejně vypovídací jako „jedna paní
povídala“.
Díky, že z toho tady děláš Blesk.
Ústí nad Labem
PetrK 10.05.2009 23:21:45
>> Vanda, 10. 5. 2009 23:06:11
Vando, my o tobě víme, v článku Iva Domanského, který je zaměřen výhradně na mistrovský závod, se Ivo o tobě zmiňuje , gratulujeme, to ale všem, kteří dnes bojovali, překonávali sebe sama a dokončili
šaryl 11.05.2009 08:02:58
>> fuji, 10. 5. 2009 16:07:24
Vzpomínám si ,a skoro každý závod,že běžec se před startem nebaví o ničem jiném než o tom,jak téměř neběhá a jak málo a co všechno jej bolí. O tom si musí každý udělat obrázek sám . Pravda asi je ,že ten " Mireček " na tento čas,který zaběhl v Praze,se určitě nadřít musel a ze čtyřiceti kilometrů měsíčně to jaksi asi udělat nemohl . Ale to už jsme my,takoví lidé,s vlastností sobě přirozenou . Postěžovat si a pak vyhrát,případně porazit svého stálého soupeře na trati .
Dasha 11.05.2009 13:02:15
>> listopad, 10. 5. 2009 18:55:27
Souhlasím. Důležitý je výsledek a jestli „Mirečkovi“ k jeho dosažení stačí méně tréninku než jiným (možná díky jeho původu a předchozí aktivní sportovní kariéře)a přitom vykonává náročnou lékařskou praxi a má rodinu, klobouk dolů. Běžec je to stále výborný (a už je to taky veterán)a jaký je člověk či lékař, mohou posoudit jen zasvěcení z jeho okolí, jeho pacienti atd., to sem vůbec nepatří, a lidé všeobecně jsou dost závistiví a na běžce se dívají jako na blázny, zvlášť asi na malém městě se tato záliba neslučuje s vážností lékařského povolání, proto asi ta kritika, nevím. Každopádně Mirečkovi k jeho titulu gratuluju. Dáša Kubrová
České Budějovice, Bratříkov
fuji 11.05.2009 18:29:44
>> makoshark, 10. 5. 2009 23:15:25
Tím občasným sparingem je Michal Háša. Příspěvky jsou anonymní,
nicméně většina je jich psaných z úplně jiných IP než ty pochvalné.
Ty převládají z jedné pod několika úplně rozdílnými jmény.
erhard 11.05.2009 20:28:37
tak jsem si to užil…trať je příšerna, hororová a to co jsem si
říkal v duchu je nepublikovatelné.přebíhání břichatých mostů,
jejich podbíhání, seběh, výběh, nesmyslné běhání v okrajových
častech města, minimum zeleně…
např. taková Vídeň a nejen ta, zavede běžce po prohlídce města do
parku,do Prátru…proč se nemůžeme proběhnout třeba Stromovkou, proč se
musíme stále motat v nehezkých částech města,nerovný povrch… stále na
slunci. slunce zepředu, zezadu z boku a pořád dokola. Měl jsem dnes
špatný den, ale stejně je to tak, tak to aspoň vidím já. běžel jsem už
po deváte, poběžím i příště, ale nešlo by to běžcům
zpříjemnit?
Praha
EvženGe 12.05.2009 10:27:49
>> erhard, 11. 5. 2009 20:28:37
Stěžuj si na Libuši a Karla IV, Ti to postavili na takovým „blbým“ místě. Zkus navrhnout v Praze lepší trasu, která bude mít 42 km a vejde se na ni těch pár tisíc běžců. Ve Stromovce máš k dispozici 3 km včetně přístupové trasy. Ale asi jsi měl pouze špatný den.
erhard 12.05.2009 15:32:50
>> EvženGe, 12. 5. 2009 10:27:49
těch zatáček, seběhu a výběhu je tam zbytečně moc..daleko lepší,
hezčí a rychlejší mě připadala trasa podel Vltavy na Zbraslav.
Mě se to líbilo, líně tekoucí řeka, lodě, pěkné okolí,skály,
mizející město a po obrátce naopak. Město se každým kilometrem
přibližovalo, Smíchovské nabřeží, překrásná Kampa, historické centrum
a šup do cíle…paráda, proto nechépu ty protivné klikatice v Nuslích a
okruh na začátku a nakonec.
jo to mi to ještě běhalo…:-)
Pavel Frček 12.05.2009 21:07:14
>> erhard, 12. 5. 2009 15:32:50
No vidíš erharde. Než došlo k této změně,která se ti tak líbila,
tak řada běžců žehrala na to, že je to nudné, ze Smíchova 16 km tam a
16 km zase zpátky, bez nejmenší možnosti stínu (zatímco v těch
protivných nuselských klikaticích ses mohl jak v Sekanince, tak
v Jaromírově dost slušně schovat ve stínu domů), o tom, jak to
vltavským údolím dovede protahovat nahoru nebo dolů, by ti mohli vyprávět
cyklisté (naštěstí tam při PIMu nikdy extrémně nefučelo), 900 m
hrbolaté Kampy až na Klárov (a potřebuješ na to další 3 protivné
klikatice). Většina běžců tuto změnu chválila ve stylu „konečně
městský maraton“.
Mám pro tebe návrh: připrav a zkus nás zde seznámit se svou představou
trati, která podle tebe nebude hororová, nebude mít protivné hrbaté
přeběhy mostů atd.
ironman 12.05.2009 22:36:49
>> erhard, 12. 5. 2009 15:32:50
Souhlas, bezel jsem vloni a nikdy vice, taky me trat nenadchla a to nemluvim o terminu.
Jan Zajíc 12.05.2009 22:55:10
>> erhard, 12. 5. 2009 15:32:50
Naprostý souhlas, mně se také podstatně víc líbila trať po Strakonické přesně z těch samých důvodů, které uvádíš. Ten současný závěrečný okruh znovu přes Libeň je skutečně zničující, cíl máš na dohled a před sebou ještě 9 km i s těmy „houpáky“ pod a přes mosty, co jsou ještě v závěru na trase a navíc ta „horská prémie“ před 41. km za Těšnovským tunelem". Není to lehká trať, Jan Zajíc.
Michal Frabša 13.05.2009 13:21:19
Ahoj přátelé běžci,
tak si to tu pročítám a nestačím se někdy divit. Dodal jsem si odvahu a
skutečně odpovídám Vandě Kadeřábkové-Březinové (doufám,že
neopomínám nějaké další příjmení či jsem to já hlupák
neotočil..kdyžtak se velmi omlouvám). Milá Vando, myslím, že určitě čas
kolem 3:20 na maraton je výborný ale nechápu, proč by se tady o tobě mělo
něco psát. To, že jsi zaběhla myslím osobně velmi dobře je Tvůj úspěch
ale o žádnou hvězdnou pozici na první stránky článků snad nemůžeš
žádat. Příjde mi to jako bych já „běžec pralesní ligy“ chtěl aby
byl můj čas kolem 18:30 na 5 km vychvalován a byl bych zklamán, proč
o mne nepíší v nějakém časopise. A na závěr Ti přeji hodně zdaru,
dobrých časů a trochu skromnosti a více taktu. Zdraví Tě Michal
Pavel Frček 13.05.2009 18:53:44
>> Jan Zajíc, 12. 5. 2009 22:55:10
Honzo, přijeď do Prahy a vymyslíme něco geniálního…
erhard 13.05.2009 19:12:02
>> Jan Zajíc, 12. 5. 2009 22:55:10
dík, už jsem měl dojem, že jen já remcám nad tratí…připada mi
žbytečně těžká a zdaleka neoběvuje krásy Prahy. Znáš to do půlky je
to fajn, no a pak už je to maraton. po obrátce u Zbraslavi se ale každým
metrem přibližuješ k cílí, to tě psychycký zvedá, žádné kroužení
kolem cíle.
ahoj er
Trutnov/Praha
peca_p 14.05.2009 10:45:34
Když jsem koukal na mapu Prahy, tak mě napadlo jestli by nešlo prodloužit
trať maratónu dál směrem do Modřan. Obrátka by mohla být třeba až
u železniční zastávky Modřany. Po rovině to je a moc foukat by tam
nemuselo. Pak by se mohl vynechat závěrečný okruh a od Vítoně by se mohlo
běžet rovnou do cíle po nábřeží a pařížskou.
Je to jenom nápad, dle mapy a ani jsem to neměřil tak nevim jestli to
přesně vyjde co se týká vzdálenosti. Ale byla by to podle mě
lepší trasa…
Trutnov/Praha
peca_p 14.05.2009 10:53:31
>> peca_p, 14. 5. 2009 10:45:34
Tak jsem to přibližně naklikal na mapy.cz a mohlo by to stačit na to aby
se nemusel běžet závěrečný okruh:
http://www.mapy.cz/#…
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.