Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

PRAŽSKÝ MARATON: Mistrovství republiky očima Iva Domanského

PRAŽSKÝ MARATON: Mistrovství republiky očima Iva Domanského
foto: Zdenek Krchák

Ivo Domanský | 11.05.2009 | přečteno: 16867×

Letošní maratonské mistrovství republiky slibovalo docela zajímavou podívanou, protože jak mezi muži, tak mezi ženami nebylo vyložených favoritů, nejčastěji se v tipech objevovala u mužů jména Pechek, Štefko a Orálek, mezi ženami pak vedla Martincová před Šibravovou.

Nakonec ovšem tím, kdo míchal karty, byl v Česku naturalizovaný Etiopan Mulugeta Serbessa, kterého do mistrovského závodu přihlásil na poslední chvíli Sokol České Budějovice. Podle vlastních slov jen „kondičně“ běhající „Mireček“ se v pohodě zavěsil za vedoucího Čecha Petra Pechka, kterému pak v závěru bez velkých problémů dokázal odskočit. Počkal si na okamžik, kdy se Petr Pechek na čtyřicátém kilometru občerstvoval, sám občerstvení vynechal a mírně zrychlil.

MUDr. Mulugeta Serbessa, sedmatřicetiletý soukromý ortoped z Týna nad Vltavou, tak zaslouženě získal svou první zlatou mistrovskou medaili. Dvojice Pechek – Serbessa  si stále udržovala dvou až třísetmetrový náskok na Róberta Štefka. Ten byl připraven závod předčasně ukončit, kdyby bylo teplo neúnosně velké, naštěstí se po hodině od startu nebe zatáhlo a podmínky byly snesitelné. Velký Štefkův finiš stačil jen na podstatné snížení Pechkova náskoku, ne však již na jeho dostižení. V cíli dělilo oba borce pouhých devět vteřin.

Na dalších místech mistrovství dobíhali zkušení vytrvalci Tomáš Ondráček, Leoš Pelouch a Jiří Žák. Letošní PIM maraton totálně nevyšel Danu Orálkovi. Již před dvacátým pátým kilometrem bylo zřejmé, že to na medaili nevypadá, s konečným osmým místem určitě nikdo nepočítal a nejméně on sám.

Černým koněm mistrovství žen měla být Jana Lelut – Mostecká, Češka provdaná za člena francouzského národního týmu v běhu do vrchu. Jana se na závod připravovala speciálně a od startu si hlídala druhé místo za stylem start – cíl vedoucí Ivanou Martincovou.

Tempo Lelut–Mostecké srdnatě přijala Simona Koščová, zatímco favorizovaná Lenka Šibravová začínala s běžci, kteří si troufali pouze na čas tří hodin. Jistě si se svým trenérem probere, zda to byla optimální taktika, či zda ji právě tento tah náhodou nepřipravil o titul mistryně republiky. Lenčin drtivý až zoufalý finiš jí sice vynesl alespoň stříbro, když Janu Lelut-Mosteckou předstihla nepříliš daleko před cílem, nestačil však na naši 46letou maratonskou stálici Ivanu Martincovou.

Čtvrtou domácí běžkyní v cíli byla nakonec spolehlivá ultravytrvalkyně Michaela Dimitriadu. Jelikož se však do mistrovství nepřihlásila a u jejího jména ve výsledcích dokonce nacházíme řeckou vlajku, patřila „bramborová“ medaile Simoně Koščové. Body do mistrovství si dále připsaly pátá Vanda Kadeřábková–Březinová, která si sice kolem mety půlmaratonu odbyla pověstnou slabou chvilku, závěr však měla velkolepý a šestá Veronika Faktorová ze silné běžecké skupiny českobudějovického trenéra Petra Bahenského.


Neoficiální výsledky Mistrovství ČR mužů

Neoficiální výsledky Mistrovství ČR žen

Fotogalerie ze závodu

Komentáře (Celkem 29)

Nalezené položky: 30 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

Pavel Frček muž 11.05.2009 08:09:24

>> Iva Milesová, 11. 5. 2009 06:43:46

Škoda té poslední věty, Ivo.

avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 11.05.2009 08:27:39

Vždyť já jsem MČR neběžela, jen jako záskok v týmu behej.com na poslední chvíli. Takže do tabulky nepatřím.
Martina Němečková

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

pbs muž 11.05.2009 08:43:51

>> Pavel Frček, 11. 5. 2009 08:09:24

škoda i dalších vět, tyto osobní útoky sem nepatří…

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 11.05.2009 09:01:07

>> pbs, 11. 5. 2009 08:43:51

Já myslím, že Iva, no rozdíl od mnoha ostatních, vždy přispívá zcela neanonymně a neskrývá se za nicky. Bohudík již žijeme v době, kdy se snad dá hovořit o jisté svobodě slova. Nikomu z Ivou komentovaných jistě není upíráno právo na reakci.
Opravdu nemusím číst jen diskuse, kde se všichni plácají po zádech, jací jsou správní chlapíci.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Pavel Frček muž 11.05.2009 09:48:21

>> sam, 11. 5. 2009 09:01:07

V tom máš Same samozřejmě pravdu, otevřený ten článek je a snad to z té mé poznámky je zřetelné, přestože z textu Ivy přece jen trošíčku vyčnívá nepatrný přebytek žluči. To se dá vcelku ještě akceptovat, ale to velké JÁ na konci mi připadá, promiň, na hranici velikášství.
A když už píšeš o skrýváni se za nicky, tak Tobě by taky neuškodilo, kdybys na konci připsal Samuel Straka, nebo ne?

avatar

Dasha 11.05.2009 11:36:17

Ahoj Ivo, to vám (polo)profesi­onálním běžkyním teda vůbec nezávidím, tyhle třenice. Jsem ráda, že si vzhledem ke své výkonnosti můžu běhat pro radost a pohodu a vybírat si závody sama a ze svých výkonů či případných neúspěchů se nemusím nikomu zodpovídat. Ty jsi především jedna z našich nejlepších vrchařek, tak ti přeju úspěšnou vrchařskou sezónu a hodně potěšení ze sportu a co nejméně hořkosti. Ahoj zas někde na závodě. Dáša Kubrová

avatar

Ústí nad Labem

Celkem 4670,52 km
Minulý měsíc 38,2 km
10 km: 0:45:53 (2008)
půlmaraton: 1:42:24 (2008)
maraton: 3:54:51 (2004)

PetrK muž 11.05.2009 11:41:07

>> mapo, 11. 5. 2009 08:27:39

Ahoj Martino, oficiální výsledky mistrovství budou na webu ČAS, který byl pořadatelem mistrovského závodu, odkaz pod článkem je z webu PIMu, počkejme na oficiální výsledky. V těchto neoficiálních naopak chybí Vanda, která do mistrovství přihlášena byla.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 11.05.2009 12:39:40

>> Pavel Frček, 11. 5. 2009 09:48:21

Pavle, já se nechci dohadovat o tom, co je a co neni žlučovité. To je ostatně věc pojetí pisatele. I mně tak trochu závěr toho příspěvku připadal spíše jako ironie včetně toho titulu.
A víš, mně ani nenapadlo, že bych neuvedením svého celého jména se skrýval za nick. Nejenom, že Samů resp. Samuelů v Česku moc neběhá, ale navíc ve svém profilu mám i odkaz na web, kde si mně každý může dohledat včetně adresy a telefonu :)

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

pavel42195 muž 11.05.2009 14:11:04

Hmm, rozvířené stojaté vody…nechci se vyjadřovat ke způsobu, jakým zde Iva vyjadřuje své názory, stejně ten příspěvek diskuzi jakoby vylučuje, ale musím přiznat, že v něčem trefila do černého a bolavého. A to je určitá vyváženost startů-tréninkových,ko­merčních a vrcholných u běžců a běžkyň, kteří mají vyšší ambice. Ty první dva by měly být podřízeny vrcholu sezony a to se, podle mého názoru, u nás prakticky neděje.

Pavel Novák

avatar

Sedlčany, Praha 3 - Vinohrady

Celkem 8264 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:09 (2009)
půlmaraton: 1:26:09 (2008)

Oslík muž 11.05.2009 14:18:28

>> Leszczynski, 11. 5. 2009 09:17:57

Já taky ne, Radku, ale Ivě patří velký dík za něj. Je jedině dobře, že se tu někdo nebojí říct, jak to u nás chodí…

Motto: Už nemůžeš? Tak musíš!
avatar

listopad muž 11.05.2009 22:26:08

Těžko se míchat do sporů našich rádo by nejlepších, ale proč nakonec vyhraje dnes už veteránka nad 45 let Ivanka Martincová (moc jí fandím) a 4 roky „nezvěstný“ Mulugeta Serbessa ?
Není to opravdu úplně v něčem jiným?

avatar

pavel42195 muž 12.05.2009 07:38:28

>> listopad, 11. 5. 2009 22:26:08

Samozřejmě, že je. Máš pravdu. Podle mého názoru je to celkovým katastrofálním stavem vytrvalostního běhu u nás. Jenže.Proč tomu tak je? O rozpadu systému v devadesátých letech už toho bylo řečeno mnoho, ale podívejte se třeba na Petra Pechka. Já mám kluka rád, ale pokud se speciálně připravoval na tento maraton, tak si myslím, že příliš závodil. Vlastně šel ze závodu do závodu, tak kdy trénoval? Když si prostudujete tréninky špičkových maratonců, mají v posledních 8 týdnech maximálně 3 závody, většinou méně.Petr podával v těchto kratších závodech dobré výkony, ale na maraton mu už nezbyly síly. Jsem přesvědčený, že se „vypráskal“.Ale je to obrovská houžev a bojoval jako lev i ve chvíli, kdy mu první místo odjíždělo. Nevzdával to, což si v takto velké únavě vyžaduje hodně bojovného ducha.
 PN

avatar

Praha

Celkem 26354 km
Minulý měsíc 21 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 12.05.2009 10:10:44

O kvalitě českého ženského vytrvalectví vypovídá i to, že vodička na 4:00 má lepší čas než poslední dvě účastnice mistrovství!!!

avatar

Lomnice nad Popelkou

Celkem 14657 km
Minulý měsíc 0 km

Dooma muž 12.05.2009 12:55:14

>> listopad, 11. 5. 2009 22:26:08

V českém maratonu je situace opravdu dosti tristní. Kolik mladých (myšleno 25–30 let) se dnes vrcholově připravuje na maraton či půlmaraton? Do desíti? Možná ani ne. Jde asi trochu o to, že je to velká dřina oproti jiným sportům. Obrovský problém je ale ve finančním zabezpečení. Trénovat na maraton při práci – to by se nejspíš před 20–40 lety nenazývalo vrcholovým sportem, i kdyby ten maratonec běhal 2:20 hod. V dnešní době nejsou žádná běžecká střediska, běžci tolik nespolupracují jako dříve. Maraton je sport, na který se musí dřít dlouho a hodně a výsledky se dostaví možná i s velkým zpožděním. Pokud ale běžec není běháním finančně zajištěn, těžko bude 5–8 let trénovat (ve věku cca 25–33 let tedy v době, kdy by měl zakládat rodinu či ji rozšiřovat)), aby potom běžel třeba 2:10 – 2:13 hod.
Odpovědí na Tvoji otázku by bylo ale určitě ještě více.
Dominik Šimůnek

Motto: V každém závodě přijde chvíle, kdy se závodník setká se skutečným soupeřem a překvapeně zjistí, že je to on sám. http://www.atletika-behy.cz
avatar

Prievidza

Celkem 4352 km
Minulý měsíc 0 km

eN muž 12.05.2009 14:29:45

>> listopad, 11. 5. 2009 22:26:08

Pre mňa výkon Mirečka (Serbesa) prekvapením nie je. Minulý rok som sa ho v Ostrave pýtal, aký čas si po návrate trúfa utekať. Priklincoval ma odpoveďou, že PIM 2009 plánuje bežať blízko k 2:20. To sa mi zdalo byť veľmi prehnané, ale bolo to iba trochu.
Utekal iba to, čo potreboval na titul. Myslím, že nejakú minútku z 2:27 by ešte ubrať dokázal.
… čo tak, pod heslom České tituly Čechom, vziať mu právo na skrinku v ČR?
Radšej sa nepodpíšem, aby som neprišiel o skrinku ja.

avatar

Sedlčany, Praha 3 - Vinohrady

Celkem 8264 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:09 (2009)
půlmaraton: 1:26:09 (2008)

Oslík muž 12.05.2009 15:02:26

>> eN, 12. 5. 2009 14:29:45

Chápu ten příspěvek dobře, že se Ti nelíbí, že se mistrem ČR stal vlastně Etiopan? Nejsem rasista, ani to moc neprožívám, ale přijde mi to zvláštní…

Motto: Už nemůžeš? Tak musíš!
avatar

Praha-východ

Celkem 4388 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:39 (1970)
půlmaraton: 1:31:16 (1970)
maraton: 3:22:27 (1970)

Vanda žena 12.05.2009 16:38:51

>> Iva Milesová, 11. 5. 2009 06:43:46

jojo, osobáček o 25s, Ivo, díky! Ať ti to taky běhá:)

Motto: We are the champions, my friendwe keep on fighting till the end...
avatar

Otrokovice

Celkem 2214 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:46 (2007)
půlmaraton: 1:27:09 (2007)
maraton: 4:09:42 (2006)

Sef muž 12.05.2009 18:01:25

>> Oslík, 12. 5. 2009 15:02:26

Já jsem to pochopil jako vtipnou nadsázku. Připadá mi, že se blíží doba, kdy řeknu v hospodě, že světlé pivo je lepší než černé a taky přijdu o skříňku :-/

Motto: To finish first, first you have to finish.
avatar

Celkem 66717 km
Minulý měsíc 80 km
10 km: 0:36:02 (2007)
půlmaraton: 1:20:04 (2009)
maraton: 2:57:46 (2012)

ironman muž 12.05.2009 22:33:34

>> pavel42195, 12. 5. 2009 07:38:28

Souhlas s Pavlem, taky jsem premyslel proc Petr bezel tak pomalu a proc nevyhral. Asi byl fakt vystrilenej. Tech zavodu asi bylo prilis, skoda.

Motto: Never give up!!!
avatar

Prievidza

Celkem 4352 km
Minulý měsíc 0 km

eN muž 12.05.2009 22:42:52

>> Sef, 12. 5. 2009 18:01:25

And winner is Šéf!

avatar

Praha 6

petin muž 13.05.2009 05:28:44

Děvče nevím,co Ti udělala Lenka či jaké máš s ní spory či s jejím manažérem..Mluví z Tebe závist a zhrzení staré baby-roky nikomu neubývají ale navážení do mladších i jen slovem je pod úroven slušného chování,což asi nemáš i když bys rozum vzhledem k věku měla mít.Jinak to nazvat nemohu.A závěr skrze skřínku na Olympu si to jen vyšperkovala.Mělas maraton běžet též a předvést se a ne jen radit,to ostatně umí každý.A trenéra Kervicera prosím též pro příště vynech ze svých blábolů,když nejsi při smyslech.Že se věnuje neperspektivním běžcům,hele zřejmě Ti jde jen o finance pro Tebe ale plno lidí dělá atletiku proto,že je to baví a bez finačního ohodnocení,tak to je.Petr Rada.

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 13.05.2009 10:08:30

>> EvženGe, 12. 5. 2009 10:10:44

Když byl limit pro ženy 4:00, tak bych se zase tomu moc nedivil. Podle mě to ani neukazuje na špatnou úroveň našeho vytrvalostního běhu. Hold se jim ten závod příliš nepovedl a to se stává.

avatar

Dobřichov

Celkem 7103 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:16:31 (2012)
maraton: 2:50:29 (2016)

honzaherda muž 13.05.2009 17:43:45

Pim jsem neběžel, i můj osobák na M 3:15 je ubohý, ale když srovnám maratony na silničním kole vs maraton běh, tak by byl sběrák na 3:30 pro chlapy, 4:00h pro ženy, jinak ani nelezte na start … S kvantitou závodů je to fakt, sám jsem běžel v dubnu ve třech víkendech 6závodů a pak můžu leda na 2týdenní dovolenou :-) Myslím, že MČR v 1/2M mělo vyšší úroveň, neb 21km jde jít „skoro z voleje“ (já pod 1:24), kdežto Prahu bych si protrápil a odepsal se (či zaběhl daleko za „teoretickými propočty“), což si asi řeklo x dalších, bohužel i z řad „profi“ běžců.

avatar

ČTBK Iscarex Česká Třebová

10 km: 0:34:14 (2006)
půlmaraton: 1:17:25 (2009)
maraton: 2:54:48 (2008)

klasta muž 14.05.2009 10:05:06

>> Iva Milesová, 11. 5. 2009 06:43:46

četl jsem rozhovor s Lenkou Šibravovou před PIMem a nějak jsem nepostřehl, že by někomu udílela rady..? a stejně tak mi ušlo, že by se prezentovala nějakými přehnanými ambicemi. Naopak, s respektem a skromností se připravovala na svůj první maraton. Kde berete argumenty pro svá tvrzení?

avatar

ČTBK Iscarex Česká Třebová

10 km: 0:34:14 (2006)
půlmaraton: 1:17:25 (2009)
maraton: 2:54:48 (2008)

klasta muž 14.05.2009 11:39:24

>> Iva Milesová, 11. 5. 2009 06:43:46

natož aby se kasala ambicemi na nějaké mezinárodní limity – to jsou Vaše slova. Za jakým účelem je podsouváte Lence Šibravové?

avatar

Petra 01 muž 16.05.2009 01:25:09

Vrátila jsem se ze Slovenských termálu a jsem v šoku co se to tu děje.Ivčo měla jsem Tě za bezva holku a strašlivě mě mrzí co jsi to napsala.Klidně jsi mohla jmenovat kdo nám zajištuje závody v zahraničí.Za zranění jsem si mohla jen já SAMA!!!!!Jsem velice ráda,že jsem p.Mullera poznala a díky jemu jsem poznala spoustu krásných závodů a jsem tomu velive ráda!Také absolutně nechápu co Ti Lenča provedla,že se do ní tak navážíš.Je to holka,která pracuje na plný úvazek a ve volnu trénuje!Byl to její první maraton a zvládla ho výborně.Vzpoměn si na ten svůj a pak můžeš hodnotit.Už se mi k tomu nechce více psát,ale moc mě to od tebe zamrzelo.

Kaminkova Petra

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 16.05.2009 09:41:18

>> Iva Milesová, 11. 5. 2009 06:43:46

Souhlasím s tím co tady napsal klasta.
Nevim proč by Lenka nemohla mít skříňku na olympu, když platí příspěvky a skříněk tam je dost. A trenérů s trenérskou licencí na Olympu je taky dost. A nemyslím si, že by jenom to jestli má někdo trenérskou licenci, rozhodovalo o tom jestli je dobrý trenér nebo ne. Tam jsou důležitý i osobní zkušenosti.
Pravda je, že jsem mohl některý závody asi vynechat a možná by to lepší. Ale nemyslím si, že to je hlavní příčina proč se mi nepovedl závěr maratonu. Za to asi taky mohlo trochu i to, že před maratonem jsem toho měl hodně ve škole a nebylo to uplně ideální na přípravu. Taky mě prostě ten závod úplně nesedl jako ve Franfurtu, už jsem o tom psal i na našich stránkách.
Taky si nemyslím, že příčinou tvýho zranění bylo jenom moc závodů, ale to se mě tady nechce moc rozebírat…

avatar

micrun muž 17.05.2009 00:43:55

Dovolím si reagovat na tento příspěvek I.M. Pracuju jako trenér 15 let a na Olympu 8 let a jsem denně s v kontaktu se všemi trenéry tohoto oddílu, ale Ivo o tvé trenérské kariéře a zkušenostech nevím v našem oddíle ani 0.0001% a jak jsem se informoval, tak i v předchozích oddílech to nebylo o moc výraznější. Pokud používáš argument to, že máš trenérskou třídu IV.III.II. nebo dokonce I., tak bych tě rád ujistil, že to není patent na rozum ani v atletice. Znám mnoho „trenérů“ co mají nej kvalifikaci a jsou zcela k ničemu. Práce s lidmi to je dlouhodobá praxe trpělivost a hlavně soudnost. A stojím si za jednou praxí…že ten kdo neprojde trenérskou prací s mládeží od přípravky až po dorost…těžko umí pracovat i s „profi nebo poloprofi“ atlety. Rozhodně tě rád uvítám v praxi s mládeží či v tréninkovém procesu s ostatními atlety oddílu PSK Olymp Praha a můžeš nám ukázat, kde máme nedostatky či jak to děláme špatně. Jen je třeba se do toho pustit a ukázat své schopnosti v plném lesku. Náborové hodiny trenérů: každé pondělí a středa od 16–18 hodin. Vedoucí mládeže oddílu atletiky PSK Olympu Praha Michal Javůrek

avatar

micrun muž 17.05.2009 00:52:53

..jinak maraton byl letos velice pěkný…atmosféra skvělá a hlavně opět hodně sportovců co běhají pro radost a potěšení. Pozor jak za 2:27..tak i za 4:50 hod. Takže tato debata…vznikla na základě nějakého osobního pocitu…který prostě na web nepatří. Tohle si lidé musí vyříkat z očí do očí.....pokud je něco trápí a pak je zase vše v rovině racionálního pohledu. Zdar.

administrator 03.04.2010 13:32:54

Letošní maratonské mistrovství republiky slibovalo docela zajímavou podívanou, protože jak mezi muži, tak mezi ženami nebylo vyložených favoritů, nejčastěji se v tipech objevovala u mužů jména Pechek, Štefko a Orálek, mezi ženami pak vedla Martincová před Šibravovou.


Odkaz na článek
Nalezené položky: 30 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.