PRAŽSKÝ MARATON: Vysvědčení pro "skorozlatý" maraton
Volkswagen Maraton Praha má za sebou již 16. ročník a je jen stupínek od vysněné Zlaté známky mezinárodní atletické federace IAAF. Jak se mu povedl letošní závod ve světle ambicí získat zlato po březnovém půlmaratonu i pro květnové mistrovství republiky v maratonu? Vystavujeme vysvědčení nedělní události.
Je třeba říci si hned úvodem, že snaha o další růst a vylepšování mozaiky maratonského víkendu s sebou přináší každoročně nové záludnosti a objevy, co je třeba do příštího roku zlepšit. S trochou nadsázky se dá tvrdit, že vysoké ambice pořadatelů se možná někdy obracejí proti nim samotným. Týká se to především velkého počtu doprovodných závodů a komplikací daných kapacitními omezeními při konání těchto akcí v centru Prahy.
PŘIHLÁŠKY
Už čtyři dny před závodem byl naplněn proklamovaný limit maratonské trati a přihlašování nových zájemců bylo zastaveno. Kapacita pražských ulic není nafukovací, a tak se s podobnou situací budeme v budoucnu zřejmě setkávat pravidelně, protože zájem o běh rok od roku roste. Některým závodníkům se stalo to, že se včas a řádně přihlásili a potom dlouho marně bombardovali pořadatele, aby zjistili, zda je vše v pořádku. Zbytečná chyba, která kazí celkový dojem. Na registracích je třeba ještě zapracovat, ale to pořadatel ví sám nejlépe.
Naše hodnocení: 2–
BĚŽECKÉ EXPO
Tak povedené běžecké Expo Česká republika ještě nezažila, je již plně srovnatelné minimálně se západní Evropou, konkurence tlačí ceny dolů. Vystavovatelé si dali záležet, nechyběl snad nikdo důležitý. Davy návštěvníků a jejich zájem předčily všechna očekávání. Nečekaný nápor zaskočil i nás, a tak se stalo, že už čtyři hodiny před zavřením jsme byli prakticky vyprodáni. Těm, na které se nedostalo, se omlouváme. Snad se nám povede příště jim to vynahradit. Pokud se příště podaří doprovodný program zakomponovat lépe mezi expozici, Expo už vážně nebude mít chybu.
Naše hodnocení: 1–
REGISTRACE
Přímo v maratonském Expu vše kolem odbavení registrovaných šlapalo jako na drátku. Rychle, ochotně a s úsměvem (alespoň podle naší zkušenosti). Přitom nápor byl v některých okamžicích značný a únava na tvářích pořadatelů patrná.
Naše hodnocení: 1
TECHNICKÉ ZÁZEMÍ
Staroměstské náměstí se nikdy nepodaří nafouknout na větší rozměr. I okolní uličky jsou využity na maximum. Projít náměstím napříč půlhodinku před startem bude vždycky obtížné. Ale vyznačení trasy ke startovním koridorům a technickému zázemí bylo jasné a zřetelné. Mobilní toalety na obvyklých místech stály v množství, které nakonec zvládlo i ten největší předstartovní nápor. Nepříjemné ovšem bylo to, že několikero dveří zůstalo ve špičce zamčených. Rovněž uložit si něco do šatny v úzké uličce bylo v neděli o nervy. Na obranu pořadatelů je třeba říci, že snahu přesunout šatny do nedaleké městské knihovny zhatila její rekonstrukce. Startovní baťůžky mají letos praktický rozměr i design. Určitě najdou své uplatnění. Na poslední přihlášené se ale bohužel nedostaly. Potěšil nápad umístit dobrovolníky po přilehlých ulicích, aby pomohli zahraničním účastníkům v hledání cesty.
Naše hodnocení: 1–
ATMOSFÉRA
Snad už i čeští diváci začínají přicházet běhu na chuť. Je jasné, že nejaktivnějšími povzbuzovateli jsou ti, kteří mají zástupce na trati. Ale většinou nezapomenou křiknout i na ostatní a zatleskat jim. I v odlehlejších částech trati se našly fandící ostrůvky nebo alespoň jednotlivci. A letošní běh Pařížskou ulicí? To už vážně nemělo chybu. Nemá smysl zkoumat, jak vysoké procento diváků před cílem tvořili cizinci. Ne nadarmo má pražský maraton přívlastek mezinárodní. Atmosféru dokázali všichni vytvořit velice pěknou. Hudební produkce na trati měla úroveň poněkud kolísavou, ale na několika místech se hrálo doopravdy pěkně a do běhu. Snad jen škoda, že některé doprovodné kapely hrály jen pro běžce s výkonem pod čtyři hodiny…
Naše známka: 2–
TRAŤ
Pořád jsme si stěžovali, že na přezatáčkované pražské trati plné kočičích hlav se nedá běhat rychle. A ejhle, ono to jde. Je jasné, že dlažbě se v historickém centru zkrátka nevyhneme. A čelní pohled na Hradčany běžec nemá nikde jinde. Protože navíc letos nefoukal vítr, zůstalo spolehlivě viditelné označení trati kilometrovníky. Naše známka: 1–
OBČERSTVENÍ
Označení nabídky stolů na občerstvovacích stanicích balónky je dalším drobným, ale velmi příjemným vylepšením. Občerstvení bylo dostatek a navíc i tam, kde to člověk očekával. Úklidová služba v pohotovosti za každým občerstvením byla zřejmě také letošní novinkou. Pomalejší běžci si stěžují, že na ně nezbyly na některých stanicích houbičky, ale je třeba poznamenat, že na řadě světových maratonů dostane houbičku každý jednu do startovní tašky a musí si ji nést po celý závod!
Naše známka: 1–
VODIČI
Ti, které jsem měl možnost sledovat, šlapali jako hodinky. Snad jen výpadek vodiče na čas 3:15 mohl některé ambiciózní běžce mrzet.
Naše známka: 2
SPORTOVNÍ ÚROVEŇ
Dá se kritizovat sportovní úroveň v závodě, kde padnou oba hlavní traťové rekordy? A navíc dosažený čas v mužích se zapsal do světových žebříčků. Že česká špička se na nejlepší závodníky dívá s uctivým odstupem, musíme brát jako fakt, který ze dne na den nezměníme. Ostatně podobně je na tom půlka Evropy. Lepší konkurencí postrádalo zejména tuzemské ženské pole.
Naše známky: 1 svět, 2– české pole (průměr 1,75)
** Celkové hodnocení (průměrná známka za jednotlivé kategorie): 1,75**
**Celková známka podle čtenářů (průměr známek v anketě pod články): 1,36 **
KOMPLETNÍ NEOFICIÁLNÍ VÝSLEDKY V SOUHRNNÉ PODOBĚ
ON-LINE VÝSLEDKY (NEOFICIÁLNÍ)
Komentáře (Celkem 95)
Brno
Petr Kaňovský 11.05.2010 15:16:45
>> chuchvi, 11. 05. 2010 14:58:41 Kdybych ale šel do správného koridoru kde bych měl být,tak reálného času 3:19:08 asi jen tak nedosáhnu
Proč ne? Reálného času dosáhneš, ať už budeš v jakémkoliv koridoru, horší je to jen s oficiálním časem. Moc ale nerozumím těm běžcům, co měli zpoždění do 2 minut (někteří i do minuty) a měli přitom výsledný čas 5 hodin a horší, viz již zmíněný graf. Je nicméně dobře, že se aspoň vodiči zařadili do vhodnějších koridorů, než původně bylo uvedeno (ostatně jsem v této věci psal před závodem organizátorům, i když jsem pak služeb vodičů využil jen na prvních kilometrech).
Brno
Petr Kaňovský 11.05.2010 15:19:54
>> eN, 11. 05. 2010 14:08:46
Souhlasím, i když velkou výhodou je, že pořadí podle reálného času jsem byl schopen ze zde zveřejněného pořadí v Excelu provést během 2 sekund. Možná by ale bylo dobré, kdyby se taková pořadí zpočátku zveřejňovala alespoň neoficiálně ke každému závodu měřenému čipy s velkým počtem běžců.
Jana
Kratochvílová
11.05.2010 15:46:34
Přidávám se k hodnocení průběhu Maratonu, tentokrát z pohledu účastnice firemních štafet. Umístění první předávky přímo do prostoru Těšnovského tunelu vidím jako veliký přehmat. Nejen že místa bylo pro bežce zoufale málo, ale hlavně nebylo prakticky nic vidět. Začátek Maratonu provázelo poměrně silné slunce. Vbíhat po takové „světelné sodě“ do tmy je celkem síla. Nic jsem neviděla, bohužel ani svojí kolegyni, která na mne musela doslova zařvat, abych se zastavila a předala jí štafetový kolík. Cestou z tunelu, po dokončení štafety, jsem se praštila přímo do čela o nějaký zatracený hlásič, který jsem jaksi přehlédla…naštěstí jsem už neběžela
Přesto, Maraton je skvělá věc a doufám, že po 1/2Maratonu dám příští rok i ten velký.
Ruderer 11.05.2010 16:06:46
>> chuchvi, 11. 05. 2010 14:58:41
Co Ti na to říct ? Tvůj první marathon a hned jsi věděl, že patříš mezi běžce 800–1000 ! Pokud by jsi byl ve svém koridoru tak nedáš 3:19, ale 3:25 a jaký je v tom rozdíl? Těmi koridory jsou nastavena nějaká pravidla a pokud je běžci sami nerespektují těžko mohou chtít po organizátorech aby něco v tomto směru měnili Slušnost je slušnost a marathon je běh na dlouhou trať.S časem 3:25 by jsi příští rok měl mít číslo pod 1000. Pokud ovšem kvůli 6 minutám........
Benešov u Prahy
chuchvi 11.05.2010 17:27:14
>> kanovsky, 11. 05. 2010 15:16:45
Kdybych ale šel do správného koridoru kde bych měl být,tak reálného času 3:19:08 asi jen tak nedosáhnu
Odpověd: Proč ne? Reálného času dosáhneš, ať už budeš v jakémkoliv koridoru, horší je to jen s oficiálním časem.
Reakce: Minulý rok jsem běžel Pražský 1/2 maraton.Vybíhal jsem z poslední padesátky zavodníků,což je laicky řečeno úplně od zadu a doběhl jsem 636stý.Po psychické stránce to sice bylo příjemný,že jsem předběhl skoro 4000 běžců,ale bohužel se skoro všichni pletli pod nohy.Prvních 7 km-tempo 5:15.pro mě byla docela bída.Reálného času samozřejmě dosáhnu za jakékoliv situace(pokud se vejdu do limitu),ale když už má člověk dobře rozeběhnuto a několik lidí zasebou mu zkříží cestu tak i ten reálný čas stojí za starou belu.
Benešov u Prahy
chuchvi 11.05.2010 17:38:38
>> Ruderer, 11. 05. 2010 16:06:46
Pokud by jsi byl ve svém koridoru tak nedáš 3:19, ale 3:25 a jaký je v tom rozdíl?
To je právě ono.V tuhle chvíly je to jenom pouze 6 minut.Ale na trati 25 kilometru to znamenalo v případě udržení tempa čas pod 3:20.Možná,že máš za sebou víc maratonu s daleko lepším časem,ale pro mě,jako absoloventa prvního maratonu to bylo naprosto něco nemožného.Samozřejmě musím přiznat,že bych byl spokojený i s časem 3:25.
Exploser 11.05.2010 17:54:09
>> chuchvi, 11. 05. 2010 17:27:14
>> kanovsky, 11. 05. 2010 15:16:45
Kdybych ale šel do správného koridoru kde bych měl být, tak reálného času 3:19:08 asi jen tak nedosáhnu.
Odpověď: Proč ne? Reálného času dosáhneš, ať už budeš v jakémkoliv koridoru, horší je to jen s oficiálním časem.>>
Právě že ne. Lepší běžec neztrácí jen tím, že čeká na start, ale i po startu, kde se mu několik km pomalejší běžci pletou pod nohy, musí je obíhat a tím nutně ztrácí svoje tempo. Z konce pole nikdy ten svůj optimálně „reálný“ čas nemůže dosáhnout.
Znám to z vlastní zkušenosti, i když jsem spíš průměrný běžec. Letos jsem ale dostal příliš vysoké číslo 2734 (možná na poslední chvíli), tak jsem si také musel stoupnout trochu víc dopředu (se ztrátou 1:31), viděl jsem ale kolem sebe plno vysokých čísel, z nichž někteří na to měli, jiní ale evidentně ne.
Řešení? Důsledné přidělování čísel a řazení podle doložených časů (ne však doživotně). Kdyby nebyl maraton, dá se přepočítat podle půlmaratonu, v nejhorším případě 10 km, ostatní by už měli smůlu. Kdyby se pole rozbíhalo plynule, měli by z toho užitek všichni.
Brno
Petr Kaňovský 11.05.2010 18:29:06
No nevím, měl jsem číslo 2120, postavil se tam, kam měl (koridor 1600–2200, vedle vodičů na 3h45 min) a získal na startu ztrátu 3:45 (225 s). Jakmile jsem ale proběhl startovní čarou, tak se mi běželo celkem volně a málokdo se mi pletl pod nohy tak, aby mě to výrazně zpomalilo, tedy s výjimkou tunelu na 10.km, kde si jedna doběhlá běžkyně štafety rozhodla těsně přede mnou přeběhnout na druhou stranu a málem jsem do ní narazil. Štafetáře jsem ale musel obíhat i před tím – toto myslím mohlo být řešeno tak, že by startovali až za hlavním polem. Nemyslím tedy, že číslo výrazněji ovlivnilo můj reálný čas, avšak nemohu totéž posoudit u čísel vyšších.
S posledním odstavcem plně souhlasím, i když pro pořadatele je těžké s přidělováním čísel počkat až do uplynutí lhůty pro přihlašování, protože by pak mohl nastat problém při konfirmacích, takže v tomto bych jim nic nevytýkal. Celkem by mě zajímalo, jestli nahlášený údaj „nejlepší výkon za posledních 36 měsíců“ někdo ověřoval, ale snad zde byla většina běžců pravdivá.
Liberec
bedrich 11.05.2010 18:37:04
Tak ono se to dá řešit i jinak.Na některých zahraničních maratonech, číslo se přidělí podle pořadí přijatých přihlášek, ale dají třeba koridory podle barvy a ta barva je i na čísle a to se dá udělat na poslední chvíli…až při výrobě čísel.A konfirmace je v pohodě.Ale stejně todle se řešilo mám dojem už loni a jeden nejmenovaný pán z organizatorů tady něco pronesl o d***lech a že nechápe co ty amatéři ze zadních pozic řeší.Takže bych bohužel žádnou změnu nečekal.Honba za zlatou cihlou nebo jak se tomu ocenění říká, je možná přednější.Základem ovšem je, aby sami závodníci koridory dodržovali, protože pak se můžou organizátoři snažit sebevíc, ale bude to k ničemu.
Benešov u Prahy
chuchvi 11.05.2010 18:44:54
>> kanovsky, 11. 05. 2010 18:29:06
No nevím, měl jsem číslo 2120, postavil se tam, kam měl (koridor 1600–2200, vedle vodičů na 3:45) a získal na startu ztrátu 3:45
Takže pokud dobře počítám tak při čase 3:45 to je o 39 sekund pomalejší tempo na každý kilometr než na čas 3:19.Tvá tolerance je možná na místě,ale mě to prostě nevyhovovalo.
Brno
Petr Kaňovský 11.05.2010 19:03:52
Ano, nedodržování koridorů způsobuje i další problém, kterým je jejich přeplnění oproti propočtům organizátorů a následné ucpání prostoru po startu. Z výsledků mám ověřeno, že v koridorech po číslo 1600 (plus cca. F250 žen) bylo minimálně 2500 závodníků (mohu spočítat jen ty, kteří proběhli cílem), tedy o více než třetinu více, než tam mělo být.
Zajímavé údaje jsou o propustnosti startu: v první minutě proběhlo startem 1268 závodníků, v druhé už jen 478, v třetí dokonce jen 387, v čtvrté 486 a v páté 416 (počítám jen ze závodníků, kteří proběhli cílem). Podle mého názoru to je dost velký nepoměr, což mohli způsobit i slabší hobíci, kteří se postavili dopředu, ale nedokázali se dobře rozběhnout. Přibližně 6,5 běžců za 1 sekundu ve třetí minutě se mi zdá velmi málo.
V dalších minutách propustnost ještě dále klesala, v 6.-10.minutě byla 338, 407, 342, 341 a 312 běžců za minutu.
Čím více budou běžci disciplovaní a také soudní, tím to bude jednodušší i pro organizátory.
Matěj 11.05.2010 19:23:23
>> kanovsky, 11. 05. 2010 18:29:06 Nedovedu si moc představit, jak daleko je myšleno startování štafet za hlavním polem…když vezmu, že nejrychlejší štafety jedou svůj úsek 33–34 minut, musely by startovat tak dvě-tři hodiny po hlavním poli a stejně by do něj vletěly a brzdily. Ale nevím, neběžel jsem a jako divákovi mi nepřišlo, že by se tam ty štafety nějak výrazně motaly…
Brno
Petr Kaňovský 11.05.2010 19:33:07
>> Matěj, 11. 05. 2010 19:23:23
Startovní pole se po startu celkem rozptýlilo, takže by štafety byly bržděny minimálně. Buď tedy 15 minut před startem nebo 15 minut po startu nebo aspoň tu předávku přesunout mimo tunel, jak bylo navrhováno jinými lidmi, ale když to nejde jinak, tak se asi nedá nic dělat.
Ondřej 11.05.2010 20:29:23
Všem moc děkuji za podporu. 1. maraton – 3:52:24. A teď k těm, co kritizují organizaci. I přesto, že tento maraton byl můj první, tak to nebyla první akce, na které jsem byl. Bohužel si stěžovatelé nedokážou představit ani 1/1000 práce, která za eventem takového formátu stojí. Za mě dávám 10/10.
Ruderer 11.05.2010 20:38:17
Štafety před nebo za ? Nevím jak je to jinde ve světě při velkých marathonech, jestli tam také štafety jsou nebo ne, ale jedná se o částečně doprovodně komerční akci, tak proč je umisťovat doprostřed startovního pole? Popř. se trápit myšlenkou aby je maratonci nebrzdili ?
Praha 4 - Chodov
TotalZero 11.05.2010 21:04:11
Posunutí předávek štafet vypadá jako dobrý nápad, ale kdo z vás by chtěl mít měřený mezičas na 12,195–21,0975–22,195–32,195. Já ne. Nesmíme zapomínat, že měření času na předávkách štafet slouží i pro měření mezičasů pro maraton… P.S.: Teprve když běžíte tunelem a v jeho polovině vás míjí sanitka se zapnutým houkajícím majákem, poznáte co je to heavy metal…
Postrizin
SlavoK 12.05.2010 08:01:58
>> Ondřej, 11. 05. 2010 20:29:23
Ondřeji, každý tady máme svou práci. Já jsem za svou práci placenej a je očekáváno, že ji odvedu na nějaké úrovni. Když ne, tak jsem skrytizován. Stejně tak je za svou práci placenej i tým PIM. Lidi tady ostatně píšou o tom co jim při závodě vadilo a většinou taky navrhujou řešení. A lidi od PIMu by takovéto názory měli zajímat, jestli chtějí mít spokojeně zákazníky = běžce. Jestli se budeme jenom plácat po rameni a říkat, že chudák organizátoři mají tu nejtěžší práci na světe a všichni máme být rádi, že ji alespoň nějak udělali, nic se nezlepší. Mě se na závodě líbilo a půjdu rád i za rok. Ale i tak mě vadí spůsta věčších i menších chybyček, které bych byl rád, kdyby se změnili.
Summer 12.05.2010 08:33:19
>> Ondřej, 11. 05. 2010 20:29:23
Kritika je důležitá, je to pro organizátory zpětná vazba, vědí, co mají zlepšit přístí ročník. Nevím, jak jsi přišel na to, že nevím, co to obnáší. Je mi více než jasné, jak je to náročná akce, také jsem je pocháválila za to, co se povedlo, poděkovala jsem a v neposlední řadě jsem platila startovné… (zrovna mně ho tedy zaplatil někdo jiný, ale je to je jedno:) ) A nedá mi to a ještě musím připomenout, že některé problémy, které byly loni, jsou letos opět bohužel také (např. některé štafety medaile dostaly a jiným je odmítli vydat). Většina věcí, které byly loni kritizované, se ale letos výrazně zlepšila, např. občerstvení pro štafety v cíli, batůžky atd. A proč? Protože díky naší kritice organizátoři věděli, že je potřeba to ještě doladit… Pochvala i kritika a následné reakce jsou přece základem nějaké produktivní komunikace… A gratuluju k prvnímu maratonu, krásný čas :)
Praha
EvženGe 12.05.2010 08:59:06
Předně bych chtěl za sebe vyjádřit, že PIM byl letos na velmi dobré úrovni (a zaslouží si za to poděkování), ale jako každá velká akce má chyby. Bezchybná ani nemůže být, protože požadavky dvou účastníků mohou být protikladné (chci při běhu hudbu – chci ticho). Řada problémů by se skutečně dala vyřešit uznáváním RT (eN promluvil jsi mě z duše). Mj. i ty štafety. Nyní pokud zaplatím 5000 za štafetu, pochopitelně požaduji, abych měl stejné podmínky jako ostatní, tj. startoval plus mínus ve stejném čase. Pokud by byl rozhodující RT, i štafety by se daly rozmístit do bloků a ten, kdo běží desítku přes hodinu (a já si vážím toho, že běží!!) nebude startovat za elitou a pak všem překážet. A hlavně by se 90% běžců řadilo podle předpokládaného výkonu. Mimochodem, teď jsem se podíval na výsledky týmů a odstupy na startu. V týmech behej.com jsme byli tři Silver King a využili jsme možnosti startovat za elitou. A oběma týmům to pomohlo o místo dopředu. Vím, že o nic nejde a respektuji pravidla, ale v hloubi duše cítím, že jsme to jedno pořadí získali „nespravedlivě“. A Mirku Holasi, stejně jsi přede mnou, za těch 6 minut na startu nemůžeš.
Tomáš Mirovský 12.05.2010 09:41:41
Uf, jeden den jsme byl mimo Prahu a už komentáře pomalu nestíhám ani přečíst Proto možná nebudu reagovat na všechny nápady a připomínky, omlouvám se. Ohledně štafet – varianta dlouhého prvního úseku je možná, ale já tam vidím minimálně 3 problémy: 1, mezičas na 10., 20. a 30. km, který se měří i (hlavně) těm, co běží celý maraton. To by znamenalo 3 měření navíc, navíc v místech, která jsou v podstatě zbytečná (myslím, že už to v diskuzi také někdo zmínil). 2, nemůžeme přece měnit pravidla podle toho, jak zrovna tento rok vypadá trať. Doufáme, že se po rekonstrukci Karlova mostu na něj zase vrátíme, ve výhledu je rekonstrukce Libeňského mostu a co já vím co se stane s tratí ve výhledu jednoho, dvou, tří, pěti let … Přece nemůžeme si říct „OK, letos dáme dlouhý úsek jako třetí, příště první a pak uvidíme“. Už takhle má spousta účastníků štafet s úseky a předávkami dost velký hokej. 3, poslední úsek – dlouhý – běží kapitán, který má potom tu výsadu doběhnout Pařížskou do cíle. Kdo běžel celý maraton, ví o čem mluvím. Start a cíl na Staroměstském náměstí a problémy díky prostoru – věčné téma nekonečných debat, zda opustit tento prostor, nebo ještě zůstat a jak vyřešit počet běžců v tomto prostoru. Ano, pro komfort běžců i organizátorů by bylo dobré přesunout start někam do Holešovic nebo Karlína, bylo by tam spousta místa, široký startovní koridor, atd. Ale já nevím, ten proběh Staromákem, Vltava k tomu, start do Pařížské, Rudolfinum na 1.km … Já vám vždycky závidím Tohle je také specifikum pražského závodu a já jsem spíše zastáncem toho, zůstat zde. Ale do budoucna to asi udržitelné nebude. Jiná trať s vynecháním Karlína, vynechání tunelu apod. Dobrý nápady, ale jak udělat jinou trať, která bude rovinatá (na Letnou se nikomu asi chtít nebude), bude splňovat všechny technické požadavky na mezinárodní maraton a všichni se tam vejdete (vemte si, že průběh Staroměstským náměstím na 12.km znamená cca 15 – 20 minut mezi posledním maratoncem na 12.km a prvním v cíli s tím, že cílový prostor se musí připravit po posledním běžci). jakýkoliv další posun je nemožný. A pokud jste viděli doběh posledních běžců v čase nad 6:30, musíte uznat, že ani na tyhle v cíli nekašleme. Myslím, že trať je nejlepší možná. Start štafet v koridoru s ostatními běžci a ne za nimi – změna na základě zkušeností z předchozích závodů, kdy zase štafety, které jdou na dobrý čas (a máme jich spousty), jsou vzadu s problémem probojovat se na prvním úseku přes ostatní běžce. Navíc, pro běžce na konci startovního pole není zrovna dobrou psychickou vzpruhou, když je na nějakém 2., 3. km semele dav cca 150 běžců, kteří z jejich pohledu sprintují. Sám jsem jednou na Nova Author Cupu dostal jako dar startovní číslo do první lajny a pocit, když mě při výjezdu na hřebeny „drtilo“ tak 1500 cyklistů, bych nikomu moc nepřál… Start v rámci maratonu i po něm je možný a má svá pro a proti. Ale je to jeden z bodů, který budeme teď řešit. Nabídku na setkání u piva jasně beru a díky za ní, musíme se domluvit kdy a jak. Teď nás čeká 1/2Maraton v Olomouci (na který jste všichni zváni , tak uvidíme jestli to stihneme ještě v červnu, nebo až po Grand v září. Ondro, rád tě slyším (čtu), ani jsem si tě, sakra, na těch čtyřech hodinách nevšim
Praha
EvženGe 12.05.2010 10:05:42
Tomáši, dík za vysvětlení, asi jsme většina pochopila proč to je tak a ne jinak. Mě osobně třeba vůbec nenapadlo těch 20 minut na Staromáku mezi posledním a prvním v cíli. Trať bych neměnil (s výjimkou Karlova mostu, pokud by zase šel), prostě budete muset dávat kvůli propustnosti tratě stop stav. Ale cíl na Letné by nebyl špatný, měl bych to blíž domů >> Tomáš Mirovský, 12. 05. 2010 09:41:41
Tomáš Mirovský 12.05.2010 10:07:24
tebe může poponést Sára, ale co ti ostatní? >> EvženGe, 12. 05. 2010 10:05:42
Č. Budějovice
wondrs 12.05.2010 12:17:19
Já jsem byl s tímto mojim prvním maratonem nadmíru spokojený. Na startu jsem byl v korydoru první … ještě před osmou a dost dlouho sám (číslo 684) … po odskočení do TOi Toi budky se během oněch 10ti minut koridor zaplnil, že jsem též přelézal oplocení – ale do svého koridoru, který byl již dosti plný. Start byl ohromný, ztráta asi půl minuty na prvním kilometru pro mne byla zanedbatelná, jediné co mě netěšilo, že jsem nedoběhl (nepředběhl dostatek lidí), abych dostlihl „svého“ vodiče na 3:00 (na půlmaratonu jsem se mu přiblížil asi na 1minutu). Atmosféra „staré“ Prahy byla úžasná a já si ani neuvědomil, že mám prvních 15km za sebou. Dalších 15km byl boj o udržení nasazeného (možná trochu přepáleného) tempa a posledních 10km boj ztratit z předpokládaného času co možná nejméně (nakonec tak 2–3minuty). Výsledný čas je 3:04:17 a před osmi měsíci, když jsem začal vůbec běhat, jsem o tom vůbec nesnil. Těším se na další maraton, jelikož výzvu „TŘÍ“ hodin nemůžu nechat jen tak, takže pokud nepojedu už na podzim do Košic, těším se na podobně výborně zorganirovaný PIM, jako letos i příští rok. Díky všem organizátorům…!!!
Brno
Petr Kaňovský 12.05.2010 12:25:54
>> Tomáš Mirovský, 12. 05. 2010 09:41:41
Děkuji za podrobné vysvětleni. Možná by stálo za zvážení, proč v první minutě stihlo odstartovat 1268 běžců a v třeba ve třetí minutě jen 387, k čemuž by mohl pomoci i videozáznam. Kolega, se kterým jsem se o tom bavil, říkal, že by mohlo pomoci, kdyby na Staroměstské náměstí vedl kromě Celetné ještě další koridor třeba ze Železné a/nebo z Melantrichove, protože problém zřejmě nastal v malé propustnosti Celetné a ne až Pařížské, takže kdyby před Pařížskou došlo ke spojení všech startovních proudů, tak by se propustnost startu minimálně zdvojnásobila. Možná ale přijdeme i na další vysvětlení, proč problém vznikl a jak ho řešit.
Praha
EvženGe 12.05.2010 12:34:14
Pak by zase mohl vzniknout „špunt“ v Letenské (pro nepražáky – ty tunýlky asi po kilometru a pak ostrá pravá). Letos tam nebyl problém, jen se to trochu zahustilo do té zatáčky. >> kanovsky, 12. 05. 2010 12:25:54
Tomáš Mirovský 12.05.2010 12:34:59
Ta varianta by tam byla, ale pak bychom museli zrušit start nesoutěžních běhů, protože v Železné se řadila Allianz Eko procházka a od Malého náměstí VW Minimaraton. Další ulice už nepřipadají v úvahu. Ale je to o propustnosti Celetné, protože jsme letos měli o 2 m širší startovní bránu a od té cca páté minuty už probíhali běžci zcela volně, bez nějakého špuntu. V Pařížské tentokrát problém nebyl.>> kanovsky, 12. 05. 2010 12:25:54
Brno
Petr Kaňovský 12.05.2010 12:48:51
Allianz Eko procházku a VV minimaraton by možná šlo řadit a odstartovat v jinou dobu než hlavní závod maratonu, protože propustnost 6 lidí za sekundu se mi zdá opravdu až příliś malá, zejména pokud počítáme, že další rok bude počet běžců ještě vyšší než letos. Také by bylo dobré důsledněji kontrolovat správné řazení běžců do koridorů, aby pak nedocházelo k jejich přeplnění. Děkuji předem za zvážení.
Ruderer 12.05.2010 13:31:57
K organizátorům PIMu má hodně výhrad ale výběr tratě je jedno
z mála, co bych jim absolutně nevytýkal! Ba naopak.Pokud my běžci nechceme
startovat Pražský marathon na letišti Kbely, s cílem na parkovišti před
Tescem, musíme brát věci tak jak jsou ! 85% připomínek se zde týká
propustnosti startu.Proč to řešit ? Elita je vpředu, za ní startuje MČR
kde nevím počet účastníků, ale snad mají podmínky rovné, a pak jsme tu
my ostatní. Přijde mi opravdu divné kdy někdo řeší jestli 3:10 nebo 3:20,
3:55 nebo 4:05! Marathon je opravdu běh na dlouhou trať a začíná už
výběrem závodu. Chci si zaběhnout v centru metropole se startem a cílem na
Staroměstském nám.? Jdu si to užít a neřeším minuty. Mám zaběhnuto
3:01 a potřebuji do deníčku 2:59 ? Musím do Stromovky nebo na Kladno apod.
Férové to bude až sami běžci se férově budou chovat např. řazením do
koridoru
Výhrady ? Přihlašování s přidělením čísla u mne trvalo 4měsíce a
skončilo v pondělí před startem tel. urgencí např… Zpracování výsledků
po 1/2 marathonu např…
Umístění štafet do hlavního závodu např.......
Ještě pro Tomáše Mirovského – Je reálné uspořádat setkání s běžci formou diskuze na téma co zlepšit. Např. pozvat Kingy a říci tak a co Vás běžce trápí nejvíc ? A už by bylo jenom na organizátorech jestli by dodali i to pivo a jak by naložili s názory „rady starších“.
Liberec
megatraged 12.05.2010 15:47:22
Za sebe můžu říct, že pokud chci být účastníkem nějaké masové akce, tak počítám s frontama na TOI TOI, s tím, že na startu mě někdo přišlápne, že rychlíci do mě budou strkat,v úzké zatáčce bude maglajs, že na mě možná nezbyde úplně celá nabídka na občerstvovačce…a beru to jako fakt , který patří k atmosféře. Štvalo by mě akorát , kdyby na mě nezbyla medajle a když bych neměla správný mezičasy a konečný čas.Takže jedině průšvih s časama na půlPIM..ale jinak..mě se takový akce líběj…:-D
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.