Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Nemáte srdce zahodit nepoužívané boty? Věnujte je Africe!

Nemáte srdce zahodit nepoužívané boty? Věnujte je Africe!
foto: archív Martina Freie

Iva Skochová | 21.04.2011 | přečteno: 9812×

Měníte běžecké boty, protože vám ty původní nevyhovují, nebo máte nové a lepší, ale nevíte, co s těmi starými? Přineste své použité (ale čisté) bežecké boty na předmaratonské Expo a uděláte dobrý skutek! Chceme splnit sen desítek, možná stovek mladých běžců v africké Keni, kteří si nákup bot nemohou dovolit.

Možná si říkáte, proč sbírat boty pro Keňu, když ze všech stran slyšíme, že Keňané jsou dobří běžci právě proto, že odmala běhají bosí. To je z velké míry pravda. Keňané dnes dominují běhu na střední a dlouhé tratě z části proto, že se naučili běhat bosí jako děti a vytvořili si tak dobrý, přirozený běžecký styl.

Jenže když chtějí svůj přirozený talent vzít dál a běhání se vážně věnovat – a pro spoustu z nich je to jediná cesta z obrovské chudoby – musí obout boty. Kromě toho, že je to na závodech nutné, je to nutné i na trénování na neupravovaných afrických cestách, kde jsou často nejen kameny, ale také hřebíky, sklo a jiné ostré předměty. Hodně z atletů si tímto způsobem opakovaně poraní nohy, což jim na dlouhou dobu znemožní trénovat úplně.

Když jsem minulý rok strávila týden s keňskými běžci v oblasti Rift Valley, odkud pochází a trénuje většina skvělých vytrvalců a budoucích světových hvězd, prosili mě stále dokola, abych jim poslala běžecké boty. Ty, které u nás vyhazujeme.

V Keni se značkové běžecké boty běžně nedají koupit a nebo stojí na keňské poměry neskutečnou spoustu peněz. Zkusila jsem tam jeden pár bot poslat. Nedošel. Podruhé taky ne. I použité běžecké boty jsou v Keni nedostatkové zboží, které se krade.

Když jsem tento příběh vyprávěla v behej.com, slovo dalo slovo a rozhodli jsme se uspořádat sbírku použitých běžeckých bot a tu potom osobně doručit do Keni.

Nebudou pro ty nejelitnější z keňských běžců, kteří už něco na mezinárodním poli dokázali a mají trenéry a sponzory. Budou pro ty, kteří mají pocit, že by v běhu mohli něco v budoucnu dokázat, ale nemají na to koupit si boty. Takových lidí je v Keni pořád strašně moc. Zhruba polovina všech obyvatel Keni žije pod hranicí chudoby, která je oficiálně stanovena na jeden dolar denně. Z toho často živí rodinu a představa, že by si koupili běžecké boty, je pomalu stejně nedosažitelná jako koupit si auto.

Pokud je tento plán blízký vašemu srdíčku, prohlédněte své botníky, omyjte své vyřazené modely a přineste je na Marathon Sport Expo na pražském Výstavišti. U registrací najdete expozici behej.com a na ní (snad) rostoucí horu bot. Expo se otvírá v poledne 5. května a potrvá do sobotního večera 7. května. Na boty můžete napsat vzkaz, své jméno a nebo nakreslit mapku, odkud pocházíte. Jistojistě udělají radost mladým Keňanům a kdo ví – třeba si jednou přečtete, jak vám nový světový rekordman poděkuje za nastartování kariéry!


REPORTÁŽ IVY SKOCHOVÉ Z KENI

Komentáře (Celkem 51)

Nalezené položky: 52 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední

skochovaiva žena 28.04.2011 20:26:09

Měníte běžecké boty, protože vám ty původní nevyhovují nebo máte nové a lepší, ale nevíte, co s těmi starými? Přineste své použité (ale čisté) bežecké boty na předmaratonské Expo a uděláte dobrý skutek! Chceme splnit sen desítek, možná stovek mladých běžců v africké Keni, kteří si nákup bot nemohou dovolit.
Odkaz na článek

avatar

Celkem 3160 km
Minulý měsíc 0 km

coro muž 28.04.2011 20:56:17

nebudete niečo podobné organizovať aj niekde inde? do Prahy na maraton neprídem ale mám asi 6 párov bot ktoré nepotrebujem a rád by som ich daroval ;-)

Motto: "Musím tím projít a je mi jedno, jak těžký to bude." A.Schwarzenegger
avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 28.04.2011 21:57:52

Nebylo by přeci jen lepší sbírku organizovat jinak? Nevozit do jejich země boty, které i jejich výrobci pod optikou posledních měsíců a let označují jako nevyhovující a nohy ničící, nýbrž jim dovézt takové boty, které oni sami chtějí, resp. vůbec to, co chtějí (mimo bot)? Tzn. koordinovat tuto jinak záslužnou pomoct efektivněji, adresněji?

Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

Praha

Celkem 6561 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:19 (2010)
půlmaraton: 1:19:57 (2011)
maraton: 2:46:06 (2011)

zombice muž 28.04.2011 22:10:20

>> Komsomolec, 28. 04. 2011 21:57:52

Normalne na tebe nereaguju, ale dnes mi to fakt neda. Co nechapes na tomto odstavci: „Když jsem minulý rok strávila týden s keňskými běžci v oblasti Rift Valley, odkud pochází a trénuje většina skvělých vytrvalců a budoucích světových hvězd, prosili mě stále dokola, abych jim poslala běžecké boty. Ty, které u nás vyhazujeme.“ ???

avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 28.04.2011 22:14:32

>> zombice, 28. 04. 2011 22:10:20

Proč a k čemu ta útočnost? :-( S pomocí souhlasím všema deseti: jen jsem navrhnul neposílat „jakékoliv“, často odložené a nevyhovující boty, ale poslat boty nové podle přání těchto budoucích atletů. Nic víc, nic míň. K čemu ty impertinence?

Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 28.04.2011 22:54:39

>> Komsomolec, 28. 04. 2011 22:14:32

A proč vlastně posílat boty, když nejlepší, nejpokrokovější, nejzdravější a nejefektivnější je běhat bos?

avatar

České Budějovice

Celkem 2543 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:29:15 (2011)
maraton: 3:19:23 (2009)

Lubis muž 28.04.2011 23:34:49

Jsou to boty, tak snad do Afriky dojdou samy, nač je posílat??? :-P

Motto: Poběhlík a pobuda : sem tam popoběhnu, občas někde pobudu :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 29.04.2011 00:30:43

podobne topankove zbierky prebiehaju v australii uz dlhe roky a nikdy sa to nikde nedostane, jeden dobrovolnik co sa ponukol ze to bude zbierat od bezcov skoncil s plnym domom smradlavych bot ktore od neho nik nechcel prevziat a nevedel sa toho nijako zbavit.

Vsetky dobrocinne charity radsej peniazky z ktorych sa da vyse 90% pouzit na blahobyt vrchnych papalasov

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 29.04.2011 05:45:13

>> rudo, 29. 04. 2011 00:30:43

Sbírky věcí zadarmo nejsou zpravidla zadarmo. Bývá tam režie, o které dárci zpravidla nevědí. Logistika starých škrpálů může být nákladnější než dodávka nových bot na místě.

Motto: No toto!
avatar

Liberec

Celkem 2180 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:54:32 (2009)
půlmaraton: 1:55:58 (2009)
maraton: 4:15:31 (2009)

megatraged žena 29.04.2011 06:50:54

Přiznám se, že první co mě napadlo je,že my se tu snažíme běhat a chodit bosí a jim tam pošlem ty boty z kterých nás bolej nohy…Tak nevim…

avatar

Praha

10 km: 0:41:25 (2010)

Bran muž 29.04.2011 08:08:08

Mám rád svoje staré boty. Nevím jak ostatní, ale já staré boty využívám do posledního dne, než se úplně rozpadnou. Nové výzkumy ukazují, že nové boty jsou moc odpružené, vratké a neběhá se v nich zrovna zdravě. Oproti tomu třeba rok „vyběhaná“ bota je tvrdší a zdravější. Takže nemám co bych posílal.

avatar

Celkem 5314,57 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:22 (2016)
půlmaraton: 1:47:01 (2016)
maraton: 4:12:05 (2014)

LemonaidLucy žena 29.04.2011 08:11:16

>> megatraged, 29. 04. 2011 06:50:54

To same me napadlo taky.

Motto: "When things are tough, you get tougher.” Chrissie Wellington
avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 29.04.2011 08:23:41

>> Luboš Brabec, 28. 04. 2011 22:54:39

Je mi líto, že má reakce způsobila bouři ve sklenici vody a že se na dané téma hledí tak „ideologicky“. Můj prvotní dotaz byl provázen snahou opravdové pomoci. Mám 3 poznámky:

  1. Mám určitou zkušenost s Třetím světem, takže vím, jak problematické vždy bylo tzv. „neadresné darování“ čehokoliv. K lidem se nakonec dostala jen špetka pomoci, přičemž tahle „pomoc“ stála u zažehnutí dalších lokálních problémů. Ptal jsem se proto na efektivitu a detaily celé sbírky.
  2. Běhám bos, nebo v plátěnkách, občas ve VFF. Co bych tedy měl poslat africkým přátelům za „nové odložené boty“? Proto jsem se ptal na adresnost sbírky. Mám-li něco poslat spolu s finančním darem, musím ve svém případě vědět, jakou obuv tito sportovci, ať děti nebo vycházející hvězdy, preferují, požadují, zkrátka – jaká by jim udělala radost. Jinak bych musel, prakticky vzato, poslat buď plátěnky, VFF nebo nic :-(
  3. Existuje nepopiratelný fakt, že někteří výrobci bot buďto stahují, nebo negují určitou řadu běžecké nebo odpočinkové obuvi z důvodu její špatné, tj. zastaralé koncepce. A to byla má třetí otázka: I kdybych takové boty měl, jakože nemám, mám je na tento bohulibý účel poslat?

Díky všem za pochopení.

Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

Praha 4

Celkem 3885 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:28 (2016)
půlmaraton: 1:32:45 (2014)
maraton: 3:17:37 (2016)

datlos muž 29.04.2011 08:24:06

Já teda nějaký boty přinesu. Osobně se do Keni nechystám, abych na to dohlídnul, tak zvolím tuhle cestu. Třeba svejma tlumivejma botama pokazím těm klukům styl a konečně je začnu předbíhat.

Motto: Don´t panic!
avatar

Celkem 2966 km
Minulý měsíc 0 km

ta_co_tancisvlky žena 29.04.2011 08:48:24

Poslat boty do Afriky vidím jako skvělý nápad. Když vidíte, v čem tam kolikrát chodí; děti do školy i naboso (a ne kvůli správné technice došlapu, ale prostě kvůli tomu, že na boty nemají). Ať už by se naše použité běžecké boty dostaly k budoucím běžcům, nebo komukoliv jinému, kdo je potřebuje, udělají radost, jakou udělala taška věcí po mých dětech, kterou jsem při svých cestách přivezla do rodiny v Africe.

avatar

Liberec

Celkem 2180 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:54:32 (2009)
půlmaraton: 1:55:58 (2009)
maraton: 4:15:31 (2009)

megatraged žena 29.04.2011 09:26:44

Jen jsem napsala, co mě v první moment blesko hlavou…bohužel jsem za to schytala mínusy..To,že třeba v těch botách budou chodit do školy, je jiná.Tady ale šlo o to pomoci běžcům…Je jasný, že toužej po botách s tlumením..oni totiž ještě nevědí, že za tři roky nebudou moci stejně běhat…Tržný zranění se zahojí za pár dní/možná týdnů/, ale poškození z nevhodných bot je zastaví na daleko delší dobu…Mě to taky tři roky pěkně běhalo..a teď neuběhnu víc jak 4km…Osobně bych se styděla posílat druhým něco, o čem jsem sama přesvědčená, že mi škodí.

avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 29.04.2011 09:29:44

to Iva Skochová: Šlo by to prosím celé trochu specifikovat? Je to pouze bohulibá myšlenka, nebo má i nějaký logisticý základ? Kdo zásilku dopraví do příslušné destinace, jak a kdy, nějaký časový harmonogram a propočet. Klidně pak přinesu úplně nový křampy, co mi spinkaj nachystaný v jarmaře, ale chci vědět, že se jedná o konkrétní a propracovaný záměr. Předem díky.

Motto: ...kam až?
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 29.04.2011 10:03:24

>> pam65, 29. 04. 2011 05:45:13 Souhlas. Režie se sbírkama jsou velké, spousta se toho rozkrade, speciálně v Africe a speciálně v Keni, platí-li že „V Keni se značkové běžecké boty běžně nedají koupit a nebo stojí na keňské poměry neskutečnou spoustu peněz.“

Sám si kupuji neznačkové boty, protože značkové i na české poměry stojí neskutečnou spoustu peněz. A běhám v nich, dokud se nerozpadnou. Stávající stály 400 Kč a odhaduji, že jako „značkové“ by se s tím správný logem prodávaly za 1000 – 1500 Kč, což je v porovnání s „vyšší řadou“ ještě láce. Teď po zhruba 800 km už cítím přes podrážku každý větší kamínek a nebýt zvýšené paty, mám teď vlastně minimalistické boty, ale za zlomek ceny.

A kdy vůbec skončí ty bláboly ohledně značkových a neznačkových výrobků, pište si je do „posh“ ženských časopisů, co řeší jen styl. Značkový dávno není synonymem pro kvalitní, je to vyloženě marketingová záležitost. Na směšném spojení „značkový hamburger“ je vidět, že značkový výrobek neznamená kvalitu pro zákazníka, ale slouží firmě McDonald's. Uvědomte si, že dělení na neznačkové, značkové a umělé vytváření produktových řad slouží primárně k vytáhnutí co nejvíce peněz z kupujícího. Existuje pro to odborný termín – cenová diskriminace a určité její formy jsou dokonce nelegální.

http://en.wikipedia.org/…scrimination

Co takhle si koupit levné boty a ušetřené peníze poslat do Afriky přes nějakou osvědčenou nadaci, která neutratí spoustu peněz jen svůj provoz a smysluplně je použije?

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 29.04.2011 10:05:43

Dobrý den,

díky za podporu, komentáře i dotazy k logistice. Iva bude v republice v době konání maratonského Expa, kde také vystoupí na jedné z besed. Dopravu máme předjednánu, stejně tak je naším úmyslem zajistit i to, aby se boty dostaly „na správné nohy“.

Pokud nejste z Prahy nebo nemíříte na maraton, ideální by bylo po někom boty poslat. Máme poměrně dost práce se samotným zajištěním naší expozice na Expu a doprovodným programem.

Moc díky za pochopení.

avatar

makoshark muž 29.04.2011 10:16:21

>> megatraged, 29. 04. 2011 09:26:44

Nepřenášej prosím svoje zkušenosti člověka, co neuběhne 4 km, na lidi, co běhají ve vysoké nadmořské výšce ve vysoké intenzitě 200km týdně.

Otřesný běžecký styl, s kterým tady mají někteří čtenáři osobní zkušenost, nevzniká používáním běžeckých bot, ale absencí pohybu, kdy se běh postupně stane něčím pro tělo nepřirozeným. Keňan, co běhá celý život, se v botách nezničí, i v botách bude dál běhat technicky správně a obavy absencí pohybu zdegenerovaného člověka jsou úplně zbytečné.

Je dojemné, jak si na Západě pár nepohyblivých lidí přečte Born to run, pár článků v časopisech a hned si začnou myslet, že můžou vzdělávat o běhání východoafričany.

avatar

Praha

Celkem 28074,85 km
Minulý měsíc 50,91 km
10 km: 0:48:21 (2015)
půlmaraton: 1:54:21 (2015)
maraton: 4:17:55 (2013)

Jizi žena 29.04.2011 10:31:48

Nechci být hnidopich, ale v článku se jasně píše, proč se boty do Keni povezou (třetí odstavec shora) – silnice a cesty kolem Mombasy (včetně spousty trénujících mladých mužů a žen) jsem měla možnost vidět na vlastní oči a věřte mi – tam byste bosi opravdu nechtěli ani chodit, natož běhat…

avatar

Lysá nad Labem

Celkem 2843 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:26 (2011)
půlmaraton: 1:35:39 (2012)
maraton: 3:35:39 (2012)

Mikis4318 muž 29.04.2011 10:39:34

>> makoshark, 29. 04. 2011 10:16:21

Jak už jednou někdo trefně napsal, myslím, že se ti uleví, svěříš-li se v některém vláknu „zranění, nemoc, bolest“.

Motto: Hra na vlčí dech, gazelí nohy a Švejkova játra.
avatar

Brno

Celkem 188 km
Minulý měsíc 0 km

Monny žena 29.04.2011 11:12:58

Akce je evidentně založená na osobním setkání autorky článku s běžci, kteří ji požádali o „naše“ obnošené boty. Takže pokud má zajištěnou dopravu (tu financuje běhej.com? )a někoho, kdo v Africe zásilku přijme a poté zajistí distribuci těm, kteří boty chtějí, tak proč ne. Já osobně žádné obnošené běžecké boty nemám, protože běhám chvilku, ale kdybych měla, tak je klidně pošlu, jestliže je ekvivalentem vyhození možnost poslat je někomu, tak mi to přece může být jedno. Což také znamená, že se to nedá srovnat s variantou zaslat peníze na nějakou dobročinnou sbírku, to mě totiž oproti této možnosti stojí peníze. A když v tom kluci afričtí nebudou běhat, mohou v tom chodit do školy nebo pro vodu, nebo za holkama (to budou frajeři, oproti těm, kteří boty nemají) nebo co já vím kam… A maximálně mě může trápit fakt, že je jednou oni vyhodí v Africe a tím přesouvám náš evropský odpad do Afriky a chudáci prasata bradavičnatá budou za pár let ze země vyhrabávat naše evropské podrážky…

avatar

Liberec

Celkem 2180 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:54:32 (2009)
půlmaraton: 1:55:58 (2009)
maraton: 4:15:31 (2009)

megatraged žena 29.04.2011 11:14:39

>> makoshark, 29. 04. 2011 10:16:21

Tak pardón jestli jsem se někoho dotkla.Rozhodně bych si nedovolila nikoho vzdělávat ohledně běhání.Nemám nic proti pomoci druhým,jen jsem si dovolila napsat , že na jednu stranu se ve „vyspělých“ zemích dost hlasitě diskutuje o vhodnosti či nevhodnosti tlumených bot se všemi možnými vymoženostmi a do Afriky budem v klidu posílat boty co nám /podotýkám zřejmě/škoděj.....

Opravdu za mojí reakcí nebylo nic jinýho, než pozastavení se nad tím rozporem .

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 29.04.2011 11:22:12

Nošení bot po druhých se dle mého názoru nedoporučuje kvůli tomu, že každý má jiný došlap, takže jinak vychozené boty mohou druhému spíše uškodit než pomoci.

Mimochodem, pořídíte Afričanům do bot i ponožky? Doufám, že aspoň ty použité nebudou. :-)

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 1772 km
Minulý měsíc 0 km

tomlee muž 29.04.2011 12:03:58

No nevím, možná by bylo zajímavé přeložit zdejší debatu do svahilštiny a poslat ji společně s dodávkou bot. Asi by chudáci vůbec nechápali jaké máme o ně starosti. Pak by nám možná naše nezdravé odpružené boty poslali zpět a místo nich si udělali z pet lahví a provázků boty svoje …

avatar

Celkem 5539,5 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:44 (2015)
půlmaraton: 1:41:28 (2015)
maraton: 3:57:34 (2016)

carsa žena 29.04.2011 12:55:12

Přinesu dvoje nové, dětské. Snad udělají nějakým klukům nebo děvčatům radost.

EDIT: přidám k nim i ponožky (nové :-)) )

c.

avatar

Otrokovice

Celkem 2214 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:46 (2007)
půlmaraton: 1:27:09 (2007)
maraton: 4:09:42 (2006)

Sef muž 29.04.2011 13:13:05

Jen takové malé povzdechnutí… Ach jo, proč lidé raději řeší následky (poraněné chodidla od střepů) než příčinu (střepy na cestě)? Vidím to 1000× dnes a denně kolem sebe v různých formách. Napadá mě snad jen z pohodlnosti. Co takhle místo bot jim poslat pytle na odpad a pracovní rukavice? No nic… pokud bude nějaká sběrná adresa, tak boty můžu poslat poštou.

Motto: To finish first, first you have to finish.
avatar

Praha 4

Celkem 3885 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:28 (2016)
půlmaraton: 1:32:45 (2014)
maraton: 3:17:37 (2016)

datlos muž 29.04.2011 14:08:36

>> Sef, 29. 04. 2011 13:13:05

Přesně můj případ. Než bych před každým během poklidil několik kilometrů cest, koupil jsem si radši, já lenoch, boty.

Motto: Don´t panic!
avatar

Brno

Celkem 1772 km
Minulý měsíc 0 km

tomlee muž 29.04.2011 14:23:22

>> Sef, 29. 04. 2011 13:13:05

Pytle na odpad a pracovní rukavice ? Hezky se to čte, ale realita je bohužel jinde. Tam kde namají co jíst, nebudou řešit nepořádek na ulicích. I k tomu běhání je nevede touha po zdravém životním stylu a sportovním úspěchu, ale je to jediná cesta, jak si pak někde v Evropě vydělat třeba na krávu …

Nalezené položky: 52 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.