Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Martin Frei: Jsem zase nahoře

Martin Frei: Jsem zase nahoře
foto: Petr Kostovič

Petr Kostovič | 13.07.2011 | přečteno: 5923×

Pětadvacetiletý běžec AK Kroměříž Martin Frei sbíral dosud umístění v popředí výsledkových listin, ale nějaký výraznější úspěch ne a ne se dostavit. V neděli při veteránském krosovém mistrovství v pražské Oboře Hvězda se konečně prosadil ve slušné konkurenci, zvítězil a vyslal tak do světa zprávu: „Jsem zase zpět.“ V čem je tajemství jeho návratu?

Martine, absolvoval jsi během víkendu dva závody ve dvou dnech, ve včerejším Libereckém STRC krosu jsi skončil na pátém místě, dnes jsi zvítězil. Zkus ty dva závody porovnat.

Včera byla druhá část ze seběhu, ty já příliš neumím, takže jsem naplno absolvoval první část, kdy se běželo do kopce. S ohledem na to, že se blíží mistrovství republiky v běhu do vrchu, tak abych se při seběhu nezničil, jsem v druhé polovině zvolnil a doklusal jsem to. Co se dnešního závodu týče, nečekal jsem, že tu bude taková konkurence. Poté, co se ve stoupání v prvním okruhu roztrhala vedoucí skupina, a zůstali jsme jen dva, i pro mě nečekaně jsem o svém vítězství rozhodl v jednom seběhů, které mi jinak příliš nejdou.

Kdy jsi naposledy vyhrál takto slušně obsazený závod?

Pamatuji se, že jednou jsem byl druhý při mistrovství republiky v běhu do vrchu, čtvrtý v závodě Běchovice – Praha, ale vítězství mi vždy o kousek unikalo. A někdy to bylo opravdu o fous. Róbert Štefko mi sebral půlmaratonský titul o 12 sekund, Honza Kreisinger o 8 sekund mistrovský titul v běhu do vrchu. Ale i to jsou slušné výsledky, které mě stále řadí do české špičky, i když jsem během posledních dvou let pořád měl nějaké zdravotní problémy. Teď se ale znovu dostávám do formy a věřím, že podzim by mohl být dobrý.

Co se událo, že to najednou jde lépe než dřív?

Pracuji teď v Praze, a proto jsem po dohodě mezi trenéry Štefkem z AK Kroměříž a Kervitcerem z Kerteamu v květnu začal trénovat v Praze u pana Kervitcera. Je to rozhodně výhodnější. Róbert Štefko si stěžoval, že když nás nevidí, je trénování na dálku těžké. S trenérem Kervitcerem se vídáme dvakrát týdně a trénink korigujeme podle toho, jak se cítím. Třeba zkrátíme úseky, když jsem unavený nebo vypustíme trénink úplně. Když jsem ale trénoval sám, říkal jsem si, že musím plán splnit a předepsaný trénink odběhat a to nebylo dobré. Z toho pak vyplývala přílišná únava.

Jak se ti daří skloubit trénink s prací?

Začal jsem teď pracovat v běžecké prodejně Triexpert, za niž také běhám, a trénink s prací jde krásně skloubit. Pracujeme od jedenácti hodin, i pracovní kolektiv je dobrý, takže jsem spokojen. Uklidnil jsem se i po psychické stránce, protože jsem už přestával mít chuť do tréninku. Po nezdaru na Pardubickém vinařském půlmaratonu jsem dokonce zvažoval i to, že bych úplně přestal běhat, protože mě to psychicky složilo. Jsem tedy rád, že v současnosti mám takovéto pracovní a tréninkové podmínky.

Vraťme se ještě k tomu podzimnímu cíli.

Dohodli jsme se s trenérem, že nejspíš poběžím nějaký zahraniční půlmaraton, myslím v Nizozemsku (pozn. redakce: po konzultaci trenérem Kervitcerem – jde o půlmaraton v nizozemském Deurne 18. 9.), abych si napravil pokaženou půlmaratonskou reputaci. Podle současných tréninkových výsledků trenér říkal, že bych snad už konečně mohl prolomit hranici 1:07 (dosud nejlépe 1:07:00 v Pardubicích 2008). Osobní rekord mám totiž z roku 2008 a od té doby k žádnému výkonnostnímu posunu v půlmaratonu nedošlo.

Pomáhá ti i to, že Kerteam je skupina a trénuje se tam pohromadě?

Oni mají tréninky odpoledne, to já většinou kvůli práci nemohu, ale výborné je to, že se mohu domluvit s Petrem Pechkem z této tréninkové skupiny. Má také poměrně dobré možnosti, co se týče flexibilní úpravy pracovní doby, a kvalitní tréninky absolvujeme spolu. Jeden úsek tahám já, druhý on a tak se střídáme a já přitom nemám čas zbytečně nad běháním přemýšlet. Cítím, že jsem na dobré cestě.


MARTIN FREI V TABULKÁCH NA BEHY.CZ

Komentáře (Celkem 23)

Nalezené položky: 24 První Předchozí | 1 | Další Poslední

PetrK muž 12.07.2011 00:00:33

Pětadvacetiletý běžec AK Kroměříž Martin Frei sbíral dosud umístění v popředí výsledkových listin, ale nějaký výraznější úspěch ne a ne se dostavit. V neděli při veteránském krosovém mistrovství v pražské Oboře Hvězda se konečně prosadil ve slušné konkurenci, zvítězil a vyslal tak do světa zprávu: „Jsem zase zpět.“ V čem je tajemství jeho návratu?
Odkaz na článek

avatar

Kalousek muž 12.07.2011 00:31:54

„Výborný článek“ o „výborném běžci“ (ironie)…víc není co dodat. Není v tom žádná závist nic, ale přijde mi, že je občas přes Freieováno…nic ve zlém, ale co třeba napsat články o jiných lidech? Proč se tu stále objevují ty stejná jména?

avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 12.07.2011 00:40:17

Martine, určitě by bylo škoda v Tvém věku končit. Ještě máš před sebou určitě řadu úspěchů. Tak hlavu vzhůru a ať Ti to běhá. :-)

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

Ostrava

Celkem 28050 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:32:50 (2005)
půlmaraton: 1:14:30 (2005)
maraton: 2:45:04 (2005)

Baláž R:-)man muž 12.07.2011 08:24:16

Zdravíme Martine F. a přejeme Ti další skvělé výsledky.Snad se zase někde brzo uvidíme na nějaké EXTRÉMNÍ akcičce jako nedávno ve Slovinsku na MS a po závodě budeme přepočítavat plechovky piva :-) Roman+Adéla Baláž EXTREME-TEAM Ostrava

Motto: EXTREME-TEAM...chceme více ...chceme bourat hranice...
avatar

10 km: 0:31:55 (2011)

mikespikes muž 12.07.2011 13:45:08

>> Kalousek, 12. 07. 2011 00:31:54

Souhlasím

Motto: "když jdeš za svým cílem,dej do toho maximum"
avatar

10 km: 0:31:55 (2011)

mikespikes muž 12.07.2011 13:51:33

>> Klinkii, 12. 07. 2011 08:51:25

Rozhodně bych tady nechtěl zpochybnovat dosažené úspěchy Martina Freie,ale musím souhlasit s předchozím komentářem,že jsou tady i jiní dobří běžci o kterých se vlastně ani skoro neví,např.Martin Berka,který zaběhl fantasticky Ještědu.

Motto: "když jdeš za svým cílem,dej do toho maximum"
avatar

Praha

Celkem 26321 km
Minulý měsíc 25 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 12.07.2011 14:12:01

>> mikespikes, 12. 07. 2011 13:51:33

to mikespikes a kalousek: Lidi, píšící články znají jen část běžců (Domanský, který zná všechny, je jen jeden :-)). Pokud znáte dobrého běžce, napište o něm a pošlete do redakce. Když uveřejňujou moje ptákoviny (vránoviny), tak vaše rozumně napsané články vezmou taky.

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21435,06 km
Minulý měsíc 131,76 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 12.07.2011 16:40:01

>> mikespikes, 12. 07. 2011 13:51:33

>> Kalousek, 12. 07. 2011 00:31:54

Souhlasím s EvženGem >> EvženGe, 12. 07. 2011 14:12:01

Článek o jiném běžci zkuste napsat sami. Přehnané nároky na „profesionalitu“ textů se zde nekladou (to není stížnost, jen konstatování).

Co na to redakce? Jak velký je problém prosadit se na web s textem na jakékoli běžecké téma?

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Kalousek muž 12.07.2011 18:04:26

Nikdo nezpochybňuje úspěchy M.F., ani „lehoučké“ protěžování ať už je to kdekoliv (kdysi divoká karta na MS v běhu do vrchu). Možná je to tím, že MF běhá za AK Kroměříž…, ale opravdu mi přijde smutné, že se opomíjejí jiní běžci – dobří běžci, kterých je dost a dost a nikdo o nich nic nenapíše. A M.F. vyhraje jeden závod a už se z toho píšou články? Sorry, ale…opravdu by bylo lepší větší běžecký rozhled…

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 12.07.2011 18:18:54

>> Kalousek, 12. 07. 2011 18:04:26

Vcelku se divím, že o „protěžování“ divokou kartou píšeš po výsledku Ivany Sekyrové (na ME bez kvalifikace) zrovna ty.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 12.07.2011 19:06:46

Dobrý den,

díky za názory. Mohu všechny ubezpečit, že naším zájmem je psát o všech našich předních běžcích současnosti, o možných hvězdách budoucích, ale i o „obyčejných“ borcích ze středu či konce startovního pole. Nemluvě o osobnostech minulosti. Ohlédnete-li se do pětileté historie tohoto webu, najdete na něm desítky rozhovorů, profilů a medailonků.

Máme v redakci pracovní seznam všech zajímavých vytrvalců, kde cítíme dluh, že jsme o nich dlouho nenapsali nebo dokonce vůbec. Věřte, že to je předlouhý seznam…

Co se týče protěžování, přiznám se, že podobným poznámkám nerozumím…

Ohledně zasílání textů do redakce – prosím nejprve o předchozí konzultaci s redakcí (redakce@behej.com).

Moc díky!

P.S.: Martine Freii, běhej dál aspoň takto dobře a rozdávej svou radost ostatním!

avatar

Praha 6

Celkem 1848 km
Minulý měsíc 0 km

klarusjaa žena 12.07.2011 19:09:00

>> Kalousek, 12. 07. 2011 18:04:26

Myslim, že Martin rozhodně nevyhrál jenom jeden závod a jako běžce si ho vážim. Divoká karta je holt divoká karta, takže bych o tom protěžování pomlčela. Kdyby ji nedostal on, dostane někdo jiný a to pak budeš kritozovat zase jeho?

avatar

Praha 6

Celkem 1848 km
Minulý měsíc 0 km

klarusjaa žena 12.07.2011 19:09:36

>> Klinkii, 12. 07. 2011 17:01:06

Taky neznám..

avatar

Kalousek Milan muž 12.07.2011 20:10:19

>> sam, 12. 07. 2011 18:18:54 Milý Samueli Strako,

předpokládám, že také neneseš odpovědnost za všechny Straky v republice a že jich je. Neměl by ses nechat unášet emocemi a jakousi nenávistí. Prověřuj. Kalousek, kterého napomínáš je jiný Kalousek než já. Je mi to líto, že je nás ptáků víc. Zkus to nějak překousnout a hlavně prosím, nech už tu Ivanu Sekyrovou žít.

Milan Kalousek trenér Ivany Sekyrové AK Sokolov

Motto: Hlavou zeď neprorazíš, ale občas někým zatřeseš.
avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 12.07.2011 20:43:28

>> Kalousek, 12. 07. 2011 18:04:26

Když se zpětně ohlédneš na zde uveřejněné články o běžcích zjistíš, že se tu psalo o řadě z nich. Jen namátkou v poslední době: Petr Pechek, Robert Krupička, Roman Skalský, Radka Churaňová, Pavla Schorná a další.Takže prostě nyní přišla doba napsat o Martinovi.

Hlavně však reaguji na Tvoji poznámku o „jednom vyhraném závodě“. Asi to opravdu chce větší běžecký rozhled jak se zmiňuješ. Ať nemusíš dlouho hledat, tak přehled úspěchů Martina Freie je zde . A to v jeho věku ještě určitě není jeho poslední slovo.

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

10 km: 0:31:55 (2011)

mikespikes muž 12.07.2011 21:42:58

to Klinkii&Klarusjaa 12. 07. 2011 17:01:06*

Je to prostě jeden z těch běžců,který na mne působí svou skromností a ve výsledcích,zejména vrchů se neztrácí za absolutní špičkou,stejně tak třeba Ondra Fejfar.O Honzovi Havlíčkovi ani nemluvím,jeho výsledkům ve vrších se může rovnat jen málokdo,zatímco on se jednoduše ztrácí v davu,dobře myšleno!!!

Motto: "když jdeš za svým cílem,dej do toho maximum"
avatar

bob1 muž 13.07.2011 02:20:03

musím říci, že se zřídka kdy zapojuji do diskuze, nicméně tentokrát se musím vyjádřit a ztotožnit se s názorem pana Kalouska, ať je to již kdokoli;i já mám pocit, že článků o Martnu Freiovi je více než dost, přičemž důvod, proč nám o něm stále někdo púodává zprávy, je mi naprostou záhadou; vítězství v každém závodě je jistě cenné, ale nedomnívám se, že by přespolní závod dvě kola při zdi byl při úctě ke všem závodníkům takovým podnikem, který by zadával důvod k tomu, aby o jeho vítězi byl napsán podobně oslavný článek jako by se vrátil do světové špičky a bylo jen otázkou času, kdy se v ní usadí natrvalo;vzhledem k tomu, že mám k profesionálnímu prostředí běhů velmi blízko, je mi skutečně záhadou, jakou radost rozdává řio podmínkách, které k přípravě má, právě M.Frei, jak zde píší někteří diskutující; jestliže někdo, kdo je profesionální běžec zaběhne se jménem místo startovního čísla jako „člen“ naprosté elity pražský půlmaratón v čase horším, než 1:12, v němž dobíhá řada běžců nad 30 let, kteří chodí běžně do práce a starají se o rodiny, jestliže tento běžec na extralize po měsíční přípravě v Keni ve vysokohorských podmínkách dosáhne na 1500 m času 4:14 a nedokáže zaběhnout 5 km na dráze pod 16 min., nezdá se minimálně mně osobně, že by se jednalo o tak významného závodníka, jemuž by měla být věnována podobná pozornost; na několik slušných výsledků púřipadá dlouhá řada propadáků a pokud si právě tento běžec zaslouží dle redakce a některých diskutujících pozornost, pak si ji ve stejné míře zaslouží v podstatě každý vítěz jakéhokoli byť regionálního závodu a spíše větší, protože o podmínkách přípravy M.Freie si mohou všichni nechat jen zdát

avatar

Ústí nad Labem

Celkem 4626,52 km
Minulý měsíc 54,2 km
10 km: 0:45:53 (2008)
půlmaraton: 1:42:24 (2008)
maraton: 3:54:51 (2004)

PetrK muž 13.07.2011 16:08:04

Ahoj, jsem autorem tohoto článku. Proč se tu objevil tento rozhovor je prosté. Martin vyhrál v neděli závod, který byl slušně obsazen a já s ním v cíli dělal rozhovor, abych získal citaci pro reportáž. Martin se však rozpovídal více. V poslední době mu to příliš neběhalo, připadalo mi zajímavé, co v neděli řekl o změnách, které se udály v jeho životě a „nakoply“ ho k dalšímu tréninku. Přišlo mi, že by bylo škoda nepoužít toho, co řekl a nechat si to jen pro sebe. Proto jsme v návaznosti na reportáž vydali rozhovor s ním. Nechápu ze stejného důvodu diskuse o tom, proč by tady měl být rozhovor s někým jiným. Když vyhrála nedávno na Lysé hoře Pavla Matyášová, vydali jsme rozhovor s ní, apod. Toto je prostě rozhovor s člověkem, který právě vyhrál závod. Neděláme si v redakci čárky o tom, kolikrát jsme psali o tom či onom běžci. Napíšeme o někom, pokud nám připadá něčím zajímavý. A to je tento případ a velice se ohrazuji proti tom, že články snad vznikají na objednávku, jak nám někteří z vás podsouvají. Nehledejme za vším nějaké postranní úmysly. Komerční články zařazujeme cíleně do rubriky Komerční prezentace. Více v komentáři Radka Narovce. Připojuji se s přáním adresovaném Martinu Freiovi, držím mu palce, ať mu to běhá co nejlépe. To samé přeji všem čtenářům webu.

avatar

Dobřichov

Celkem 7103 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:16:31 (2012)
maraton: 2:50:29 (2016)

honzaherda muž 13.07.2011 19:28:05

Myslím, že máme být rádi za každý takový článek. Kdo nechce, ať ho nečte, je to tak těžké? (jak moc se protěžují akce PIMu? …) Z výsledků to vypadá, že se Martin dostal zase do formy, na Lysé hoře byl dost vysoko, že pár závodů zabalil – tak to prostě nešlo. Každý není stroj a nechápu, jak se pořád řeší, že na tenhle závod nepřijel x / nepřijela y. Hlavně jestli vy sami vymetete silniční 10ky, maraton, vrchy i krosy a všude „bedna“. Honza Havlíček je super vrchař, vždy bojuje o absolutní vítězství, ale prostě na něj ještě asi nepřišla řada. Svět webu není takový, jaký bychom si ho malovali.

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 13.07.2011 21:54:50

>> bob1, 13. 07. 2011 02:20:03

Martin uz ted neni profik, pracuje jako temer vsichni ostatni bezci v CR.
A taky podle me si redakce muze psat o kom chce. Pokud nekoho tenhle rozhovor nezajima, tak ho cist nemusi… :-)

avatar

DaliborB muž 13.07.2011 22:24:20

>> mikespikes, 12. 07. 2011 21:42:58 Výkon Martina Berky, neregistrovaného běžce z nedalekého Kozákova, z letošního Ještědu byl vynikající a překvapivý, časem na úrovni nejlepších kvalifikantů na ME v běhu do vrchu 2009. Tobě gratulace k výbornému 2. místu. Martinovi přeji, ať se mu začne opět dařit jak na silnici tak dráze – jseš nyní v nejlepších rukách – méně je někdy více..:)

avatar

Kalousek Milan muž 14.07.2011 07:30:06

>> bob1, 13. 07. 2011 02:20:03

Ahoj BOBe1 alias Roberte Čepku,

chci Tě jen upozornit, že se neztotožňuješ s názorem pana Kalouska, protože osoba, která se pod touto přezdívkou přihlásila si ve svých osobních údajích zapsala jméno Mada HOlas. Ztotožňuješ se asi tedy s názorem tohoto anonyma.

Redakci na druhé straně vzniká možná malý problém, že se v diskusích prosazují tito anonymové zneužívající jména druhých, a to nevěští nic dobrého. Dnes zneužijí mé příjmení, přístě třeba zase jiné. Možná je na čase zpřísnit pravidla, aby diskutovali jen Ti, kteří se za svá pravá jména nestydí.

Co se týká mého názoru k článku o Martinovi, já si vážím téměř všech běžců a Martin Frei mezi ně rozhodně patří. Stejně tak si vážím většiny redaktorů, kteří o běžcích a běžkyních vůbec píší a snaží se je v dnešní složité době povzbudit. Kritiku si, podle mne, zaslouží především nefunkční systémy podpory a výchovy sportovců. Proto bych si nikdy nedovolil takovou kritiku redaktora a jeho článku, ani takovou kritiku běžce Martina Freie, jako předvedl(a) pan(í) Mada HOlas, bohužel pod přezdívkou „Kalousek“. Že jde o nebezpečný nešvar ukazují reakce méně pozorných čtenářů a respondentů, kteří pak horečně a osobitě diskutují, aniž by věděli s kým. V tomto případě je mi spojování přezdívky „Kalousek“ s mou osobou velmi nepříjemné.

Zdraví Vás

Kalousek Milan AK Sokolov

Motto: Hlavou zeď neprorazíš, ale občas někým zatřeseš.
avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 14.07.2011 07:57:23

>> Kalousek Milan, 14. 07. 2011 07:30:06

Ahoj Milane,

máš naprostou pravdu, dotyčného jsem již vyzval, aby si osobní údaje opravil. Naštěstí nekompletních registrací je naprosté minimum, tak jako je minimum návštěvníků tohoto webu, kteří mají potřebu se před ostatními skrývat. Mám z toho radost!

avatar

bob1 muž 15.07.2011 00:51:20

Ahoj Milane,

já jsem to z výše uvedené diskuse pochopil, že se jedná o někoho jiného, než o Tebe, proto ten úvod, že souhlasím s p.Kalouskem, ať je to již kdokoli.Já si za svým názorem, který jsem napsal, stojím a opětovně mohu zopakovat, že se plně ztotožňuji s tím, že je x jiných běžců, kteří si zaslouží větší pozornost, než právě Frei.Stejně tak respektuji, že si redakce může psát o kom chce, takže se sousředím spíše na bhání, než na psaní příspěvků, nicméně ten, kdo se vydává za Tebe mi co do Freie promluvil z duše (a nejen mně), takže jsem se k tomu rovněž vyjádřil. zdraví Robert

>> Kalousek Milan, 14. 07. 2011 07:30:06

Nalezené položky: 24 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.