Silva Nortica Run - Pohled za oponu [článek]
PetrK 21.05.2012 12:10:02
Superlativy jsou ošidné. Přesto je Silva Nortica Run jednoznačně
největším trailovým závodem v České republice. A možná
i nejkrásnějším. Zaplatí se náklady na závod s více než pěti
stovkami účastníků ze startovného? Co dělají pořadatelé, když běžci
v noci před startem nabírají síly spánkem? Do zákulisí příprav jsme
necelé dva týdny před akcí nahlédli v rozhovoru s ředitelkou závodu
Pavlínou Hanušovou.
Odkaz na článek
silvarun 21.05.2012 14:36:28
Registrace na závod je uzavřena. Je vyprodáno. Těšíme se na viděnou na startu.
Praha
jirka v. 21.05.2012 14:40:08
Nemohu si nerýpnout, ale tohle fakt není fér argument, proč je organizace závodu drahá. Proboha, to jako jenom značení stojí 900000??? Opravdu jsou ty zinkové cedule potřeba?
Typická ukázka, jak fungují evropské dotace…
silvarun 21.05.2012 14:59:29
Po zkušenostech s jiným typem značení jsme nakonec zvolili tuto sice drahou, ale pro běžce jasnou a přehlednou variantu. Značení navíc využívají i jiné organizace i jednotlivci pro pořádání svých akcí, trénování a výlety (v letošním roce např. Vodohospodářská padesátka atp.). Takže ono to s využitím těch dotací asi nebude tak zlé -))).
kotec 21.05.2012 16:44:57
Poběží se závod 103 km i příští rok? Nebo bude vše úplně jinak? Rád bych to zkusil…
olaf, 21.05.2012 17:47:35
Značení tratě téměř za milion na běžeckém závodě? Tak to je tedy hódně drsný.
silvarun 21.05.2012 21:56:32
>> kotec, 21. 05. 2012 16:44:57
Ano. 103 i 90 .Tratě se již nebudou měnit. Proto jsou vyznačeny pevným značením.
Praha 12 - Modřany
Mirek Kostlivý 21.05.2012 21:57:46
Značení tratě téměř za milion na běžeckém závodě? Tak to je tedy hódně drsný. ** >> **olaf,, 21. 05. 2012 17:47:35
Tak to se nemůže nikdo divit, že nezbudou peníze na přeregistraci, když to stojí skoro milión
sam 22.05.2012 07:21:53
Fakt docela zírám. Píše se, že značení je pořízeno z dotací, tedy předpokládám ne ze startovného. Z toho by to stejně nevyšlo. Konečně se najde někdo šikovný, kdo dokáže peníze z EU dotací dát na alespoň trochu užitečnou a pro nás běžce prospěšnou věc a neutopí je do černých děr a daňových rájů, přesto se vzepne vlna odporu a to právě od těch, kterým to má sloužit, tedy nás běžců. Již slyším a dovedu si představit ty komentáře a kritiky, kdyby byla trať značena třeba jen fáborky nebo značkami na zemi, že jich bylo málo, že se ztratily, že je někdo strhal, že se bloudilo. Kruci, pokud již musíte a budete mít pocit potřeby, kritizujte pořadatele závodu, ale za něco, co nezvládne, co odflákne, co opomine. Kritika za to, že něco udělá dobře, že si na to dokáže opatřit peníze, které ve společnosti na tyto účely chronicky nejsou mi připadá …, nevím rychle, jak to říci slušně …
Slaný
EdCable 22.05.2012 08:01:26
>> sam, 22. 05. 2012 07:21:53
Na jedne strane to muzes srovnat s opravou budisovskeho zamku a mluvit o uzitecne utracenych penezich. Ale na strane druhe si dokonce i nekteri lide uvedomuji (a dokonce i nekteri z tech, kterym je to prospesne), ze ty penize nespadly z nebe nebo snad dokonce „z Bruselu“, ale ze byly sebrany tomu prodejci sportovniho vybaveni odvedle, tomu prodejci obcerstveni tamhle pres ulici a me spolu s moji doktorkou z platu. To neni zadna nevdecnost, to je neustala snaha pripominat zakladni fakt, ze neexistuji obedy zadarmo, a je jedno, kdo se nechava hostit.
sam 22.05.2012 08:28:15
>> EdCable, 22. 05. 2012 08:01:26
Samozřejmě máš pravdu, že peníze nepadají z nebe a vzhledem k tomu, že od roku 1990 podnikám a živím se tedy sám bez asistence státu nebo snad dokonce EU, znám hodnotu peněz. Dokonce i těch, které z mých kapes na uživení toho systému plynou.:-) Mám rovněž poměrně jasný názor na hodnověrnost ekonomické prospěšnosti EU a celého toho systému řízeného z Bruselu. Přesto, nebo právě proto si říkám, že pokud z těch miliard, které EU prošustruje zcela zbytečně a na absolutní hlouposti, vyhází je oknem nebo si z nich někteří konkrétní namastí kapsy, se alespoň zlomek podaří „urvat“ na pro mně smysluplný a pochopitelný účel, jsem tomu rád.
Brno
milan 22.05.2012 08:34:03
Kilometr za 8.000,– Kč?
Krásný příklad efektivního využití evropských dotací.
Na vyznačení 100 km trati při Merida bike maratonu v Jedovnicích nám stačilo 500 plastových oranžových šipek po 10,–/ks, 4 ks izolepy po 40,–/ks. Dva dny značení ve dvou lidech, jen v den závodu jsme trať objeli na motorce a provedli doznačení. Další den likvidace značení a vyčištění lesa. Náklady do 20.000,– včetně finančních náhrad, vydatných svačin a pohonných hmot.
Celkově jsme pokryli veškeré náklady ze startovného (tehdy kolem pětistovky. Počet startujících do tisíce. Na trati celkem tři týmy LZS.
Ale do 900.000,– Kč bychom se pravděpodobně vešli i s trvalých značením.
Praha
EvženGe 22.05.2012 10:04:19
Včera jsem chtěl napsat příspěvek a pak jsem radši čekal, kdo se ozve přede mnou.
Každá společnost se rozhoduje, na co dá společné peníze (tj. práci každého z nás, která je převedena na nějaké papírky). A vhodnost vydaných peněz bude každý z nás hodnotit jinak. Uvedu příklad. Pokud se postaví ZOO za milion, někomu to bude připadat jako výborná věc (pomůže se zvířatům, budu tam chodit s dětmi) a jiný to bude považovat za zcela vyhozené peníze (už ZOO v jiném městě máme a zvířata jsou tam ve vězení).
Další hledisko je, jak se ty peníze využijí pro život lidí. Třeba o tomografu za deset milionů snad nebude diskutovat nikdo, zdraví může selhat každému. Naopak okrasná socha na zapadlém vršku (nevím o takové – to je příklad) jsou prostě vyhozené peníze, na ten vršek zajde tak hajnej 1× za rok.
Zde se postavilo značení, které bude sloužit možná řadu let spoustě lidí. Podobně jako ti kritici jsem se tvářil před lety na značení Pražské 50 (kolo). Taky stálo spoustu peněz a navíc většinou vede souběžně s jinými turistickými značkami. A navíc při závodě po něm stejně nikdo nekouká. Ale pro moc lidí to je příjemná trasa na víkend, můžou si ten závod zkusit „nanečisto“ – ty značky se už „svojí prací“ dávno zaplatily.
Pokud tedy bude někde trvalý okruh, tak za pár let budeme rádi, že je a ty peníze se nám „vrátěj“. Vždyť po tom okruhu budou lidi moct chodit, běhat a jezdit 200 dní v roce, ne jen ten jeden při Silvě.
Praha
EvženGe 22.05.2012 10:14:43
>> olaf,, 21. 05. 2012 17:47:35
Olafe, já vím že milion je velké číslo, ale to je 10000 za kilometr. To už bys mohl kritizovat Klub českých turistů, který „sežere“ podstatně víc milionů na značení turistických tras. A ty určitě znáš aspoň pár těch šílenců, co to dělaj skoro zadarmo a ve svém volném čase a zeptej se jich, kolik stojí jedna šipka a kolik vyznačení kilometru nové trasy. A turistické značení snad tady nikdo kritizovat nebude.
jans 22.05.2012 10:23:59
>> EvženGe, 22. 05. 2012 10:14:43
To jako fakt stojí značení KČT podstatně víc, než 10000,– za kilometr? To mi přijde neuvěřitelné.
Praha
EvženGe 22.05.2012 10:39:12
>> jans, 22. 05. 2012 10:23:59
Ty částky nyní vůbec nevím, ale před pár lety si kamarádi značkaři stěžovali, že jen „pitomej“ sloupek se značkami a instalací (zabetonování na rozcestí) vyjde na několik tisíc. Jinak to ale bude určitě rozdíl vyznačit kilometr po cestě v lese a v horách se spoustou rozcestí.
Černošice
Mary 22.05.2012 11:05:10
Trochu z jiného soudku. Moc se mi líbila idea přeshraničního běhu. Loni jsem běžela a dost mne překvapilo, že běželo tak málo Rakušanů, letos už je závod jen na českém území. Tak přemýšlím proč? Příliš řehtal úřední šiml, nebo došlo z rakouské strany k nějakému rozčarování, třeba z množství podivných individií, pobíhajících a trousících kelímky po vypulírováném rakouském venkově?
jans 22.05.2012 11:05:16
>> EvženGe, 22. 05. 2012 10:39:12
Sloupek chápu, ale sloupek snad není každý kilometr. většinou jsou to jenom tři barevný pruhy na stromě, kamenu. Jestli průměrně stojí kilometr podstatně víc než 10000,–, tak mi to přijde trochu šílené.
>> sam, 22. 05. 2012 07:21:53
No a co, že je to z Evropských dotací a ne ze startovného? Nějak nechápu tuhle argumentaci. To potom vlastně souhlasíš s Hihik, který píše, že je to další ukázka toho, jak fungují evropské dotace, že evropské peníze ⇒ ničí peníze ⇒ nesmyslně utratíme. Připomnělo mi to tuhle kauzu s rozhlednama.
sam 22.05.2012 11:18:17
>> jans, 22. 05. 2012 11:05:16
… No a co, že je to z Evropských dotací a ne ze startovného? Nějak nechápu tuhle argumentaci…
Připadá mi, že jsem se vyjádřil jasně. Víc nebo podrobněji se mi to v tuto chvíli vysvětlovat fakt nechce.
Praha
EvženGe 22.05.2012 11:46:53
>> jans, 22. 05. 2012 11:05:16
Přečti si můj příspěvek JEŠTĚ jednou a hlavně prvních pět slov.
ozogan 22.05.2012 12:15:20
Na vše může být vždy pohled z různých stran. Ty peníze by se třeba mohly využít někde jinde, třeba i rozumněji. Těžko ale posuzovat co je rozumný, co je důležitější. Tak to neřeším.
Zaujala mě ale jiná věc. Ultra se startuje o půl šesté ráno, limit je 14,5 hodin, takže doběh pokud to správně počítám je možný v rámci pravidel až v osm hodin večer. Že s takovým časem nestihnu vyhlášení výsledků je mi jasný. Jenže pokud to správně chápu, tak součástí vyhlašování bude snad i něco jako tombola startovních čísel? No, tak to mám smůlu, to tam nebudu, nevyzvednutá výhra závodníka co je stále ještě na trati totiž propadá ve prospěch organizátora.
pbs 22.05.2012 12:44:02
taky nějak nechápu, k čemu někdo využije stálé značení, když se trasa důsledně vyhýbá zajímavým vrcholům poblíž trasy (např. Kraví hora), velká část trasy je po silnici, tam už značené cyklotrasy jsou, v lese jsou značky KČT, vyhozené peníze… taky je škoda, že už trasa nevede přes Rakousko, těmi kopečky se aspoň trochu kompenzovalo, že to nebylo v terénu (slovo ultratrail se na tento typ závodu opravdu nehodí), letos si půjdu radši zaběhat někam jinam…
Brno
vl001 22.05.2012 19:49:23
>> sam, 22. 05. 2012 07:21:53
Co je na tom proboha dobře? Je to prostě nesmysl. Pokud je to pro „nás běžce“, tak to jsem neběžec. Pro mne to není.
Brno
Pavel S. 22.05.2012 21:07:19
Tak jsem si schválně počkal na názor příbuzné, která pracuje ve stavební firmě jako rozpočtářka. Nad částkou 4500,– Kč za jednu směrovku se rozesmála a nebyla k utišení. Nejdražší nabídku od dodavatele na DOPRAVNÍ!!! (vše min 2× větší) značku dostala ve výši 3800,– Kč. A to se jednalo o řádově jednotky kusů v rámci např. několika přechodů pro chodce.
Uvedené značení viděla osobně a dnes ho ocenila na max. 2000,– Kč. Při v článku uvedeném počtu 200 ks by navíc považovala za osobní neúspěch, kdyby z dodavatele nevyrazila slevu aspoň 15%. To vše za předpokladu vlastního financování – pokud by toto proběhlo formou dotace, ať už z EU, či formou sponzoringu od kohokoliv, pak chápe, že přístup k výsledné ceně může být úplně jiný. Na nevyřčené otázky nechť si každý odpoví sám.
Ideálně s nulovými náklady vyřešil značení s nadsázku Jarda Kocourek v dobách, kdy pořádal v Brně Letní běžecký pohár (nyní Triexpert Cup). Před závodem měl vždy krátký proslov a nezapomněl zdůraznit : " Kdo je tady poprvé a nezná trať, ať běží za Danem Orálkem ".
Nicméně na Silvu se těším a doufám, že při tom půlmaratonu nezabloudím .
Litvínov
mira.bery 22.05.2012 21:11:25
třeba ty peníze mohli dát Rátovi bohužel je dnes taková doba a ty peníze mohli (tak jak to chodí) jít jinam. jak je to u nás v litvínově – soukromej hotel z evropských dotací. jinak tady brečíte na nesprávném hrobě – blbej kdo dává a blbější kdo nebere. tady je to opravdu pro lidi, i když poněkud drahé a frfláním tady to opravdu nezměníte..
olaf, 22.05.2012 21:23:04
>> EvženGe, 22. 05. 2012 10:39:12
>> jans, 22. 05. 2012 10:23:59
Na cenu na 1 km značení se zkusím zeptat. Mám ale pocit že to KČT na 1 km značení vůbec nepřepočítává. Zvlášť se financují směrovky, kde se zpravidla křižuje více tras a zvlášť turistické značky jako takové.
Co jsem našel na internetu:
Obnova turistického značení v roce 2012
K 1. 1. 2012 eviduje KČT 41 065 km pěších tras, 33 910 km cyklotras, 3206 km lyžařských tras, 2491 km hipotras a 56,5 km tras pro vozíčkáře. Každoročně obnovujeme třetinu pěšího značení a polovinu cykloznačení. Máme celkem 1431 značkařů pro pěší trasy a 418 cykloznačkařů. Náklady na údržbu značení všech turistických tras, o které se KČT stará, dosahují výše 14,5 mil. Kč a poskytuje je Ministerstvo pro místní rozvoj a krajské úřady. Většina z této částky padne na nákup potřebného značkařského materiálu, nástěnných map pro veřejnost a na cestovní náklady a náhrady značkařům. Ti svoji práci dělají ve svém volném čase a bez nároku na mzdu. Máme spočítáno, že kdybychom jim platili jen průměrnou mzdu za tuto práci (přes 65 000 odpracovaných hodin), potřebovali bychom dalších cca 10,5 mil. Kč. Dle průzkumů, které jsme před několika léty prováděli, utratí turisté pohybující se po našich značených trasách jen za služby (stravování, ubytování, jízdné, vstupy atd.) něco mezi 3,5 až 4 miliardami korun. Další stamiliony pak dají za své vybavení (oblečení, kola atd.). To je tedy náš přínos pro stát, kraje, podnikatele: potřebujeme 14,5 mil Kč ročně, přinese to přes 4 mld. korun.
Čili za pouhých 14,5 milionu KČT každý rok kompletně obnoví cca 30 000 km tras !
sam 23.05.2012 09:11:08
Tak mám pocit, že si tu někteří řeší svou frustraci z toho, že kolem sebe vidí rozhazování a nesmyslné utrácení opravdu ve velkém a nevidí přitom, že by se moc měnilo a samozřejmě jsou velmi málo nebo vůbec schopni s tím něco dělat.
Škoda jen, že se obouvají do těch, kteří minimálně pro ty, kdo na závody Silva Nortica Run jezdí, něco reálně a dobře dělají.
Připadá mi to jako kapka v moři nějakých možná 900000,–Kč (cca 35000 Euro) ve srovnání s miliardami, které se provaří v tom socialistickém centrálizovaném kotlíku zvaném Brusel.
Nebo si snad vy rozčílení myslíte, že miliardy, které se vrazily do Řecka také spadly z nebe ? Myslíte, že to jsou správně investované prostředky, když Řecku evidentně není pomoci a navíc se zde chystá miniálně rozsahem mnohem větší průšvih ve Španělsku, následně asi v Itálii a dominovým efektem v dalších zemích EU.
Myslíte, že opravdu je správný systém, kdy se ohromné prostředky nejprve vyberou od zemí EU, aby je pak „stádo“ úředníků v Bruselu s malou nebo dokonce žádnou kvalifikací rozdělovalo zpět v domnění, že jen oni to dokáží nejlépe ?
Ne, já opravdu nejsem přítelem plýtvání penězi. Jen znovu, snad pro lepší pochopení opakuji, když vidím to nesmyslné rozhazování v rámci EU, to totální selhání veškerých ekonomických principů, pak mi přijde docela fér, že se část z těch stejně ztracených peněz použije na cosi, v čem mohu vidět nějaký smysl. Byť by se to komukoli mohlo zdát sebepředraženější.
Turnov
scott 23.05.2012 09:36:25
Nedá mi to, abych na to taky nezareagoval. Částečně se ztotožňuju se Samem. Podívejte se na to ze strany organizátora. Vybral trasu a chce ji dlouhodobě označit. Bude mít tedy nulové náklady na značení trasy v dalších letech a využije se i na jiných akcích. Má možnost zažádat o dotaci z EU. Proč to neudělat? Musí zpracovat poměrně složitou administrativu, která nesmí mít chybu. Pravděpodobně ji zpracovala nějaká specializovaná kancelář, což stálo další peníze. Každopádně nechápu, proč se tu řeší cena za jednu značku, popř. cena za značení na 1km, když absolutně nikdo nemá potuchy, jak rozsáhlé značení to je, srovnává to s malováním značek na stromy atp. Proč se všechno obrací do negativního přístupu? Proč organizátor dostává minusky za to, že se snaží uspořádat krásný závod v krásném prostředí a prostě jen využije nabízené peníze na něco, co má smysl?
Brno
Pavel S. 23.05.2012 09:38:21
>> sam, 23. 05. 2012 09:11:08
Tobě jako běžci přijde fér, když se peníze ztratí na značení běžecké trati. Hostivickým přijde fér, když se díky hejtmanovi peníze ztratí do jejich obce. Řekům přijde fér, když se peníze z EU ztratí do jejich státu.
Vždy najdeš menší či větší skupinu lidí, která díky tomuto systému něco získá, zbytek to platí.
Fakt ti to přijde fér?
mskolak 23.05.2012 09:44:18
1.EU neumí celkově hospodařit s penězi (bohužel již tradičně, i za rok 2010, částečná citace: Evropský účetní dvůr vyjádřil svůj záporný výrok o legalitě a správnosti plateb vzhledem k tomu, že tyto jsou ve významném rozsahu zatíženy chybami).
2.Ať už je zmíněná cena s DPH či bez, v porovnání s běžným
dopravním značením je výrazně vyšší. Což ovšem může být tím, že
to není standardní značení a značky musely být dělány na zakázku, tj.
ne sériově. Závěr by mohl znít
- cena pravděpodobně odpovídá kvalitě.
- na akci tohoto typu (jak si ostatně myslí velká část přispivatelů do
tohoto vlákna) kvalita výrazně převyšuje potřebu uživatelů.
3. Bohužel, mnoho dotací bylo využito (až zneužito) výrazně neúčelněji. Což by ovšem nemělo být pochopeno ve stylu: „ostatní berou víc a neúčelněji, budu brát taky“. Ale rád bych věřil tomu, že organizátoři SNR chtěli vytvořit co nejlepší podmínky pro závod (včetně značení) a jsou natolik schopní, že v rámci fungování dotačních programů EU byli schopní zajistit odpovídající financování. Já bych nejraději většinu dotací a finančních transferů úplně a bez náhrady zrušil. Do doby, než se to podaří, pokud se při tom osobně neobohatili (doufám že ne), organizátory SNR je za využití současného systému k zajištění akce tohoto typu nehodlám kritizovat.
4. Pokud uznáme informace z tiskové zprávy KČT za správné, cena za
značení je cca 480kč na 1km. Což v případě kovových rozcestníků bude
výrazně více, v případě plastových rozcestníků víceméně odpovídá
a v případě barevných značek výrazně méně. V průměru to může být
cena Kč480/km. Takže abych odpověděl podobně jako v bodu 2
- cena odpovídá kvalitě
- kvalita odpovídá potřebě uživatelů
5. Informace o útratě cca 3.5–4mld kč na značených trasách může být pravdivá. Výklad, že je tomu tak díky značení tras a tudíž náklad 14.5mil kč přináší přes 3.5mld kč je ovšem, dle mého názoru, silně zavádějící a neodpovídající realitě.
Toliko můj názor k tomuto tématu .
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.