Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

NÁZOR: Výsledky dle oficiálních nebo reálných časů? Nebo obojí?

NÁZOR: Výsledky dle oficiálních nebo reálných časů? Nebo obojí?
foto: Radek Narovec

Petr Kostovič | 14.03.2013 | přečteno: 12533×

Než dojdete po výstřelu ke startovní čáře, uplynou u velkých městských běhů často minuty. V době, kdy masy hobíků teprve překračují startovní čáru, mají za sebou elitní běžci leckdy dva či tři kilometry závodu. Výkon běžce je pak „devalvován“ čekáním po výstřelu. Co s tím? Uvádět pořadí jen podle oficiálních časů a vedle nich uvést časy reálné, jak se to u velkých běhů v Čechách i v zahraničí obvykle dělá? Nebo by to mohlo být i jinak?

„Já bych měl být podle reálných časů v kategorii do 39 let na 103. místě v pořadí a jsem přitom na 101. místě,“ uvedl na fóru behej.com v diskusním vláknu k letošní Kbelské desítce Peter Helcmanovský.

„V propozicích a i v informacích před závodem se všude operovalo s reálnými časy. A výsledky jsou srovnané podle oficiálních časů. Dokonce ve veteránských kategoriích došlo k prohození na stupních vítězů. Takže za rok se opět budou i ti starší pomalí cpát dopředu,“ přidává se ve stejné diskusi k problematice reálných a oficiálních časů Evžen Ge.

Ponechme stranou neinformovanost samotných běžců ohledně propozic a pravidel. Ve výše uvedených komentářích je skryt zajímavý nápad. Pořadatelé velkých běhů si dobře uvědomují, že bez masy hobíků by to nešlo. Závod se organizuje pro ně. Přestože médiím prezentují jen ty nejlepší, když nepadne rekord závodu, pyšní se alespoň rekordem účastnickým. Vypovídá o tom, že závod táhne, pořadatel dělá svou práci dobře.

Proč si tedy pro hobíka vedle poskytnutí startovního balíčku neudělat něco navíc? Málokdo se chlubí tím, že půlmaraton uběhl oficiálně za 1:50:00, když ve skutečnosti od startovní k cílové čáře běžel čas 1:44:00. V diskusích po závodě znějí také především časy reálné, každý je zmíní spíše než ty oficiální. „Pro hobíky není čas důležitý, ti se jdou jen proběhnout,“ zaznělo před časem od mikrofonu moderátora při Olomouckém 1/2Maratonu, když někteří běžci poukazovali na „dopravní zácpu“, která vznikla v jednom ze zúžených míst po startu. I hobíci však sledují výkony soupeřů na své výkonnostní úrovni, porovnávají se, soutěží mezi sebou.

Závody většinou jasně deklarují, že se konají podle pravidel atletiky. „Pro běžecké a chodecké závody na silnicích je oficiálním časem doba, která uplyne mezi výstřelem startéra a okamžikem, kdy závodník překročí cílovou čáru. Nicméně, pokud závodník překročí startovní čáru po výstřelu startéra, je možné mu sdělit čas, který uplynul od překročení startovní čáry do překročení cílové čáry, ale tento čas nebude považován za oficiální. Pořadí, ve kterém závodníci překročili cílovou čáru, bude považováno za oficiální pořadí v cíli,“ uvádí se v pravidle 165 Pravidel atletiky.

Pravidla je třeba ctít, to je jasné. Zaregistrováním se do závodu v podstatě souhlasím s pravidly, podle nichž se koná. Těžko chtít na pořadateli, aby je přizpůsobil určité skupině, která si myslí, že by to mělo být jinak.

Vraťme se však k citacím z úvodu. Mají-li závody o hobíky zájem a cítí-li z jejich strany požadavek na určitou službu, proč jim nevyjít vstříc? Vedle oficiální výsledkové listiny, v níž by se vycházelo z oficiálních časů, by pro informaci a jako zajímavost mohla být uvedena i listina pořadí podle reálných časů. Jako služba mase hobíků, kteří tvoří atmosféru závodu. Že se to nikde nedělá? Proč s tím nezačít právě v Čechách?

„Technicky by nebylo problémem takovou výsledkovou listinu vytvořit,“ říká Marek Blažek z firmy Apachi s.r.o., která zajišťuje měření časů při velkých pohárových akcích, například při Mizuno Running Cupu či Salomon Trail Running Cupu.

„Reálné časy? Proč ne, ale ve výsledcích mají své místo jedině jako časy orientační. Oficiální výsledková listina musí vycházet z časů oficiálních, tedy od výstřelu. Jinak by se mohlo stát, že běžec, který doběhne do cíle jako čtvrtý, bude vítězem závodu. To by bylo absurdní,“ namítá Pavel Frček, který působí již 36 let jako ústřední rozhodčí atletiky.

Server Běhej.com sestavuje podle reálných časů tabulky a žebříček. Není totiž oficiální, tedy povinně vázán atletickými pravidly. Možná je však sledovanější. Právě proto, že zohledňuje skutečné výkony.

Komentáře (Celkem 66)

Nalezené položky: 67 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
avatar

maraton: 3:07:35 (2008)

Jarda_x muž 18.03.2013 17:31:22

>> Piris, 16. 03. 2013 13:22:55

Kdyby se to vzalo až do extrému, tak při systému vyhodnocování výsledků podle RT bylo možné počkat před startovní čárou až doběhnou soupeři a podle jejich výsledků a mezičasů si stanovit vlastní strategii závodu a třeba např. čekat, až přestane foukat protivítr, až zajde slunce, až opadne tlačenice apod. Závod by se tak mohl stát něčím, co by bylo trochu podobné závodu s intervalovým startem, jen by to byl ještě větší chaos. Nakonec by musel pořadatel stanovit i limit pro odstartování. Je dobré, když ve výsledcích je uveden i RT, ale tím by to podle mě mělo končit. Pro někoho je to celé sice trochu problém, ale holt ne každý problém má řešení, které by dokázalo zohlednit všechna hlediska. A hledisko „1. v cíli = vítěz, 2. = druhý …“ by snad mělo být v závodě s hromadným startem jakýmsi axiomem.

Teda jedno řešení existuje. Komu masové závody nevyhovují, tomu se nabízí dost jiných, kde se lze postavit třeba přímo na startovní čáru.

avatar

kota muž 21.03.2013 14:58:59

zkrchak14.03.2013 13:53:10

filipoinzagi14­.03.2013 21:53:20

Jako pravidelně běhající hobík souhlasím s výše uvedenými příspěvky, tj. pro hobíky uvádět pořadí dle reálných časů. Co brání tomu, takovéto výsledky uvést vedle oficielní výsledkové listiny třeba jako neoficielní? Masové běhy se dělají hlavně pro hobíka a ten stratuje v druhé polovině koridoru. Myslím si, že hlavně takovýto začínající běžec řeší vedle RT i reálné pořadí. Srovnává se s ostatními, s kamrády, kteří běhají o rok déle, nebo s kolegou, který se postavil o dva koridory před něj a díku tomu je v oficielních výsledcích lépe umístěn. Zajímá ho vedle RT i reálné úmístění. Myslím si, že právě hobík svůj výkon porovnává možná více, než zkušený matador stojící v 1 či 2 koridoru za elitou. Jakékoli srovnání s ostatnímu může být pro něho motivací, aby v běhání nepřestal a pokračoval dále. A to je přece hlavní smysl masových běhů.

avatar

Praha

Celkem 14588,46 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:55 (2013)
půlmaraton: 1:17:41 (2013)
maraton: 2:56:52 (2012)

marek27 muž 21.03.2013 15:18:16

>> kota, 21. 03. 2013 14:58:59

Co brání uvádění RT? Nic a taky jsou velmi často (pokud to technologie měření umožňuje) uváděny. Z pohledu hobíka vlastně žádný problém neexistuje. U malých závodů je rozdíl mezi těmi na startovní čáře a na chvostu v řádu vteřin, u velkých závodů je uváděn real time a velmi často také pořadí podle obou měřených časů.

Jediné úskalí číhá při určování pořadí v jednotlivých (především veteránských) kategoriích na velkých závodech, kde rivalové nestartují vedle sebe.

Motto: www.marek27.cz
avatar

Brno

Celkem 19190 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:32:28 (2008)
maraton: 3:23:45 (2008)

Pavel S. muž 21.03.2013 16:08:00

Nějak se v této debatě začínám ztrácet. Můj názor je – pořadí podle času od výstřelu a reálný čas pouze do osobních statistik. Jaký význam pro mě jako hobíka může mít umístění podle reálného času? Mě zajímá, jakého času (samozřejmě nejlépe reálného) jsem v závodě dosáhl. A rozdíl v umístění mezi např 500. a 600 místem? V mém výkonu určitě ne, jen těch 100 lepších běžců, než jsem já, buď přišlo nebo nepřišlo na závod.

avatar

Celkem 554 km
Minulý měsíc 0 km
maraton: 3:12:18

Lemris muž 29.03.2013 15:44:25

Zajímalo by mě, jestli tady opravdu někdo četl tolikrát zmiňovaná pravidla běhů. Pro normální závody jsou tedy dost nepoužitelná – nalezl jsem je třeba tady : http://www.aksternberk.estranky.cz/…/uploaded/18. A jak si vyložit třeba toto pravidlo : „Pokud se příslušný vrchní rozhodčí dozví od rozhodčího, úsekového rozhodčího nebo jinak, že běžec opustil vyznačenou trať a zkrátil si tak předepsanou vzdálenost, musí takového běžce diskvalifikovat.“ ? Takže pokud trať opustím, ale nezkrátím, tak je vše ok, takže vlastně můžu běžet úplně kudy chci, pokud to bude delší, třeba když se běží přes vysoký kopec, tak ho klidně oběhnu delší ale rychlejší cestou a vše je podle pravidel. Dost nesmyslné.

avatar

Prievidza

Celkem 4352 km
Minulý měsíc 0 km

eN muž 29.03.2013 23:50:36

>> Lemris, 29. 03. 2013 15:44:25

Ak trať opustíš, musíš sa na ňu vrátiť v mieste, v ktorom si ju opustil. Inak DSQ.

avatar

Sloviensko

rudo muž 30.03.2013 00:30:49

>> Lemris, 29. 03. 2013 15:44:25

ak je zavod po presne znacenej alebo popisanje trati nemnozes ist inokade

ale ak je zavod typu ze musis prejst kontrolnymi bodmi a medzi nimi si mozes vybrat tak to je o inom, ovsem na tie zavody sa uz nevztahuju pravdila atletiky je to skor orientak a to nie je pod IAAF

Motto: you can't stop, what is coming !
Nalezené položky: 67 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.