Vítězové zdolali 350 km podél Vltavy tempem pět minut na kilometr
První ročník štafetového běhu Vltava Run na 350 kilometrů od šumavské Kvildy do Prahy zná vítěze – tým Rungo.cz potřeboval „pouhých“ 28 hodin a 10 minut. Dvanáctičlenné týmy vystartovaly v sobotu za rozbřesku a musely do cíle dorazit do nedělních 18 hodin. Celková vzdálenost byla rozdělena na 36 úseků, v ideálním případě každý běžel třikrát. Dokončilo 42 týmů z 43 na startu.
Vítězný tým Rungo.cz s tuctem členů dokázal na 350 kilometrech udržet průměrné tempo 4 minuty a 50 vteřin. Spokojenost ale čišela ze všech účastníků: první pokus založit v Česku závod podobný americkému Hood to Coast, který se v Americe běžel už po 32. a jehož se tam zúčastnilo přes 1000 týmů, vskutku vyšel.
Běžci navštívili tři kraje, sedm okresů a desítky měst a vesnic. Se spánkem to ani v jednom z týmů nebylo příliš slavné, spočinout mohli pouze dvakrát na dvě až tři hodiny. „Závod byl opravdu zajímavý. Málo spíš, pořád se přemisťuješ, ale vidíš krásnou krajinu a spoustu měst,“ pochvaloval si Michael Koliha z týmu 12 opic.
„Závod našemu týmu trval asi 32 hodin, z toho já jsem běžel přibližně tři. Běžet třikrát je ale něco jiného než se účastnit štafetového závodu, kde si člověk odběhne svůj úsek a má hotovo. Tím, že člověk běží třikrát, se snaží každý úsek napálit víc, než kdyby běžel 30 kilometrů v kuse. Regenerace mezi úseky byla ale v podstatě nulová, takže mě teď bolí nohy víc než po maratonu,“ prohlásil. „V týmu panovala naprosto kamarádská atmosféra, nejeli jsme na čas, ale hlavní bylo si závod zaběhnout a užít si ho. Rozhodně jsme si nevyčítali, pokud se úsek někomu nepovedl, radovali jsme se z dílčích úspěchů, například když někdo zaběhl svůj úsek jako druhý nebo čtvrtý nejrychlejší ze všech.“
Podobně na tom byl i tým Vltava RUM Jany Zábrodské. „Báli jsme se, jestli stihneme limit, ale nakonec jsme do cíle dorazili se čtyřhodinovou rezervou a ještě jsme se umístili na 23. místě, což absolutně předčilo naše očekávání. Jedině počasí nevyšlo, téměř celou dobu pršelo, kvůli čemuž byl závod náročnější. Místy cesta klouzala, ale zase aspoň nebylo vedro a nestalo se nám, že by některý ze závodníků odpadl kvůli dehydrataci a podobně.“
„Musíme absolutně pochválit organizátory,“ říká Zábrodská. „Značení bylo skvělé, i v noci stáli na trati dobrovolníci, kteří ukazovali cestu.“ S Janou souhlasí i Koliha: „Se značením pomohli hlavně dobrovolní hasiči v jednotlivých vesnicích. Byli ochotní stát ve tři hodiny ráno venku na dešti, jen aby nám ukázali, kudy máme běžet. To jsem obdivoval.“
Během závodu se organizátoři i dobrovolníci museli potýkat s komplikacemi, když „záškodníci“ z řad některých spoluobčanů přeznačovali trasu. „Je smutné, že to někoho vůbec napadlo. Organizátoři si ale poradili i s tím, smskami upozorňovali kapitány týmu na krizová místa, a průběh závodu to tak nenarušilo,“ vypráví Jana. „Běžel jsem jeden z úseků, kde bylo zničeno značení, ale neměl jsem naštěstí žádný problém a nebloudil jsem,“ potvrzuje Janina slova Michael.
Logistickou náročnost závodu pocítili nejen organizátoři, ale i jednotlivé týmy už několik měsíců před startem. Museli dát dohromady velkou skupinu lidí, zajistit auta pro přesun členů, kteří zrovna neběželi, a vymyslet přespání. Zábrodská byla kapitánkou, a tak zažila náročné přípravy od začátku až do konce. „Komunikace v týmu probíhala výborně. Ve výsledku jsme to možná s maily přehnali, protože se spousta věcí dala řešit až na místě, ale byl to první ročník, takže jsme si nebyli jistí, co máme čekat. Nejtěžší bylo seskládat pořadí úseků, ale nakonec všechno klaplo a naštěstí nikdo nemusel běžet čtyřikrát.“
Pokud vás tento typ závodu zaujal, v červnu se poběží charitativní běh Kladno-Lidice-Ležáky, ve stejný měsíc protne Česko Mírový běh a na sousedním Slovensku se v srpnu koná štafetový závod s názvem od Tatier k Dunaju. V březnu se pak běhá kratší štafeta Lány – Praha.
Komentáře (Celkem 47)
Praha-Dalejské údolí
oblivion 12.05.2014 15:45:37
Chystáte se také někdo na tento 350 km dlouhý štafetový závod od pramene Vltavy do Prahy?
P.S.: Minimální počet běžců v týmu je 1, takže se to dá pojmout i jako ultra. :o)
Praha
marek27 13.05.2014 08:48:22
>> oblivion, 12. 05. 2014 15:45:37
V jednom aspoň nedostaneš cenu Ropák roku. Ostatní by ji zasloužili.
Nelahozeves
filipoinzagi 13.05.2014 09:04:45
Chystám se, docela se těším. Škoda počasí ale uvidí se.
Praha-Dalejské údolí
oblivion 13.05.2014 13:11:55
>> marek27, 13. 05. 2014 08:48:22
Asi máš na mysli přesuny štafetářů auty. Na jednu stranu dobrá připomínka – dvě až tři auta na tým, 700 km. Na druhou stranu – ta auta jsou plně vytížena (4–6 osob), což se o většině ostatního automobilového provozu říci nedá. A v rezervaci jsou přesuny busy NP, či na kole.
Také by se mi více líbila ekologicky šetrnější varianta – např. kolo + vlak, protože jen na kole se mi to zdá sotva zvládnutelné: 1 h běh + 5 h kolo + 3 h relax, to celé 3× za sebou. Ale aspoň by z toho byl skutečně ultra zážitek – současných 3 × 10 km je jako nic…
Škoda, že je to vysoké startovné jednotné, bez ohledu na počet členů týmu. Kdybych se někdy chtěl zúčastnit za vlastní peníze, určitě bych se obešel bez auta. Ale chtělo by to aspoň ve dvou, aby z toho byl rozumný výsledný čas (do 36 h).
>> filipoinzagi, 13. 05. 2014 09:04:45
Tak to se možná uvidíme na startu, mám zrovna první úsek, vybíhám někdy kolem 9. Předpověď neznám, ale na Šumavě bude stejně všechno jinak. :o)
Zelda007 13.05.2014 13:58:43
Ahoj, já se chystám. Jsme tým čistě amatérů, taky startujeme v 5:30 :D Tak tam na nás buďte hodní, jedeme si to užít. Co je pro někoho jenom 3× 10km, je pro druhého zážitek :)
Pro mě osobně je to možnost vidět atmosféru dlouhého závodu.
Praha-Dalejské údolí
oblivion 13.05.2014 14:36:04
>> Zelda007, 13. 05. 2014 13:58:43
Neboj, náš průměr na 10 km je jen 49'. Lidi z mého týmu neznám :o), ale troufnu si podle časů odhadnout, že též všichni (až na jednu) amatéři, co si to chtějí jen užít. Ono vybíhat na prostřední úseky třeba ve 3 v noci, to bude zážitek bez ohledu na výkonnost. A obávám se, že spíš než o rychlosti to bude o orientaci v terénu – 350 km se nedá blbuvzdorně vyznačit. ;o)
P.S.: Startu v 5:30 jsem se taky bál, to je pro mne půlnoc.
Nelahozeves
filipoinzagi 13.05.2014 15:04:38
>> oblivion, 13. 05. 2014 13:11:55 náš tým se jmenu naKrev, je nás 12. Já startuji až jako 11, takže až za Lipnem. Startujeme jako 9 nejrychlejší, start někdy po 8, nevím přesně. Ty časy jsou ale orientační a nadhodnocené a určitě tak richlí nebudeme. Spíš si to užít a pořádně se proběhnout. I když 3× 1O km fakt moc není, přestavoval bych si větší extrém Tak bude fajn, když se uvdíme, spíš asi v cíli. Jakou máte chatku ?
Ňufa 13.05.2014 15:49:22
Běžím za Balance club Praha,jdeme si to užít a přitom vyhrát. Snad to nečte naše kapitánka:) Myslím že časy běžců uvedené při registraci vůbec nejsou důležité, protože většinou jsou dosaženy na rovinkách a v terénu a v noci bude vše jinak. Doufám ale že po nedělním maratonu to bude příjemná změna a že si to všichni užijeme.
Praha-Dalejské údolí
oblivion 13.05.2014 15:58:49
>> filipoinzagi, 13. 05. 2014 15:04:38
Nevím ani, jak se náš tým jmenuje, ale stojí za ním Balance Club Brumlovka. Běžím 1., 13. a 25. úsek, takže se nepotkáme ani na předávkách (nebudou-li nějací zranění, pak by došlo k posunům). Nevím ani, kolikátí startujeme, ale za „pozdní“ 9. h jsem rád. Dnes máme bojovou schůzku, tak se třeba dozvím víc. V cíli mne poznáš snadno, budu v černém a bos. Jakou chatku máš na mysli, kde?
Jo a s těmi 3 × 10 km – to je 3× víc, než můj průměrný měsíční objem, takže to ode mne asi bylo drzé podceňování. Však se ukáže… ;o)
Praha-Dalejské údolí
oblivion 13.05.2014 16:02:40
>> Ňufa, 13. 05. 2014 15:49:22
:o) …ha, my že to chceme vyhrát?? :oO
Praha-Dalejské údolí
oblivion 13.05.2014 16:24:09
>> Ňufa, 13. 05. 2014 15:49:22
Čas v terénu na 10 km může být +5', max. +10'. Ale s nocí máš pravdu.
Zelda007 13.05.2014 17:02:22
>> oblivion, 13. 05. 2014 14:36:04
No tak 5:30 je pro nás taky půlnoc, ale mít 5 hodin náskok na ty nejlepší je k nezaplacení. Taky se jmenujeme „Kdo uteče vyhraje“ :D
Věřím, že si to užijeme všichni a doufám, že vznikne nový tradiční závod, myšlenka je super.
Praha-Dalejské údolí
oblivion 13.05.2014 17:22:12
>> Zelda007, 13. 05. 2014 17:02:22
Myšlenka sledovat Vltavu je sice pěkná – kdysi na gymnáziu, které stojí u ústí Rokytky do Vltavy, jsme s kamarádem podnikli výlet podél Rokytky (kde to šlo, tak korytem), s cílem najít její pramen (tehdy jsme k němu ale nedošli).
Ovšem hezčí by sledování Vltavy bylo jako méně formální, nízkonákladová akce ve stylu Dne cesty, přestože (nebo právě proto, že) to není štafeta.
Nelahozeves
filipoinzagi 13.05.2014 18:18:11
>> Ňufa, 13. 05. 2014 17:13:37 jak to myslíš s tím sněhem NO škoda, že z celého ruku bude pršet nejvíce tento víkend Jsem zvědav, jak to zvládneme. Určitě je to dobrá myšlenka, to souhlasím.
Zelda007 13.05.2014 21:16:11
Pro nás bude výhrou, když doběhneme ve zdraví
>> oblivion, 13. 05. 2014 17:22:12 Že Vltavarun pokud už není, tak roste ve velmi komerční akci, je asi všem jasný. Ono všechno má svoje … např. Runczech akce jsou komerční záležitostí se skvělým zázemím, lokální závody taky mají svoje kouzlo … ač běhám ani ne půl roku, tak jsem si zkusil obojí a vím, že se mi to líbí tak či tak. Důležitý je mít kolem sebe správný lidi a běžet pro sebe. A běžecká komunita je tak nějak fajn, a to se mi líbí.
Praha-Dalejské údolí
oblivion 18.05.2014 23:27:51
To tedy byla „jízda“! Hlavně ta voda ze všech stran!
Beru vše zpět – jak pochyby o vyznačitelnosti 350 km trati, tak obavy z formálnosti (komerčnosti), ale především ten neuvážený výrok, že „3 × 10 km je jako nic“! ;o)
Později možná přidám dojmy, teď se ale odbelhám to dospat…
Organizátorům poklona a všem účastníkům (nejen z mého týmu) velké díky – za to, že to běželi srdcem!
Zelda007 19.05.2014 08:06:07
Skvělá akce, nádherný zážitky!!
Ve tři ráno s čelovkou na hlavě, v dešti, po rozbahněný cestě do kopce hned vedle srázu, pod kterým jsem slyšel potok – jsem si říkal jenom: „super“
I za mě velká poklona za organizaci!
A jsem rád, že nejsem jediný, koho ty kilometry bolí. Navíc nám vypadli dva kluci, takže jsme od sobotního večera běželi v 10, takže naše část štafety si střihla 4 úseky, což je dost porce pro amatéry.
Nelahozeves
filipoinzagi 19.05.2014 10:21:14
>> oblivion, 18. 05. 2014 23:27:51 připojuji se k pozitivnímu hodnocení akce, pochvala organizátorům, ochota vždy pomoci. Člověk by řekl 30 km není problém ale když to běháte po horách beze spaní a neustále na přesunu, tak je to síla. Nohy bolí ale dnes to rozklusám Super parta lidí, 9 místo (NAKREV). Sice neustále pršelo ale to patří k tomu Lepší než vedro. Je to extrém. Nádherné trati přírodou, nahoru dolů. Jak se tu psalo, ve 3 hodiny v noci s čelovkou 15 km v náročném terénu je nádhera
Praha-Dalejské údolí
oblivion 19.05.2014 13:24:06
>> Zelda007, 19. 05. 2014 08:06:07
Jasně, že bolí. Je totiž rozdíl běžet 30 km oproti 3 × 10 km. ;o)
Také jsem se bál, abych nemusel běžet 4 úseky, ale nakonec by to tak hrozné nebylo. Naběhali jsme všichni pár km navíc – nočními doprovody, dotahováním na předávku či do cíle, někteří i blouděním.
>> filipoinzagi, 19. 05. 2014 10:21:14
Velmi mne překvapila vyrovnanost cílových časů. 10. tým na vás ztratil 2 sekundy, my 35 sekund. 4. tým na 3. ztratil 11 sekund. To je u celkových časů kolem 30 hodin překvapivé, především s ohledem na různorodost složení jednotlivých týmů.
Měli jste dobrého 1., 4. a 12. běžce. Zejména na ten poslední úsek –předpokládám, že váš 12. běžec umí 10 km pod 33 minut. S vaším 1. běžcem jsem prohrál o 7 minut (1+4+2) – on měl 2°08', já 2°15' – na 29.2 km, 758 m stoupání, 707 m klesání.
Možná jsme se někde potkali na předávkách mezi 12. a 1. běžcem (DDM, Kostelec) – byl jsem celý oranžovo-černě pruhovaný. Ale soutěžil jsem spíš s jednou „vrchařkou“ z Nike+, která vybíhala se mnou – v součtu jsme nakonec měli na minutu stejný čas. :o)
Zábřeh
pancha 19.05.2014 13:31:22
>> oblivion, 18. 05. 2014 23:27:51 Svým způsobem to bylo ultra i když každý běžel jen svých 3*10km Šel jsme do toho spíš ze zvědavosti, protože jsem jinak běžec solitér, ale nelituju. Super závod, trasa značená perfektně, jen jsme dvakrát zabloudili autem a nestihli předávku, takže jsme mohli být ještě o nějakých 20 min rychlejší, příští rok vychytáme navigaci
Praha-Dalejské údolí
oblivion 19.05.2014 14:46:13
>> pancha, 19. 05. 2014 13:31:22
Který tým?
Úsměvných příhod na předávkách bylo více – zabloudění autem (my tak ztratili 7 minut), přebírající na WC, přebírající na kafi, zahozená štafeta (netrefení při předávání), … Potmě bylo těžké poznat přibíhající – příhoda kolegy dobíhajícího na předávku:
Cizí tým: „Kájo, to jsi ty?“
Kolega Karel: „Jo, to jsem já!“
Cizí tým: „Aha, tak to není ona.“
Mě se nejvíce líbila atmosféra mezi týmy. Každý tým závodil sám pro sebe, s minimem rivality. Všude spousta přátelských úsměvů, navzdory zimě, dešti, bahnu, … V cíli jsme byli rádi, že jsme všichni přežili, na umístění vůbec nezáleželo. A to to nebyl „survival“.
P.S.: Trasy byly naštestí dostupné v GPX, podle nich šlo předávky nalézt snadno. Jen bylo někdy těžké odhadnout průjezdnost úseků.
Zábřeh
pancha 19.05.2014 15:20:01
>> Ňufa, 19. 05. 2014 15:13:30 Já jsem to měl 2 týdny po Maratonu v Lošticích a týden po Jesenické 100. Takže idálně rozběhaný
Nelahozeves
filipoinzagi 19.05.2014 15:56:52
>> oblivion, 19. 05. 2014 13:24:06 taky mě to překvapilo, jak to bylo vyrovnané. Prostě se to povedlo Ten náš poslední běžet začal běhat před rokem, takže super záležitost od něj. Ono je to těžké sledovat soupeře, vždy jsme se soustředili na sebe abychom to zvládli. Mě přijel kámoš pomoci na můj první úsek (11), dost mě vytáhl a hlavně jsem se díky němu neztratil
Čelákovice
Láďa S. 19.05.2014 16:36:47
>> pancha, 19. 05. 2014 15:17:45
jinými slovy, všechny své úseky jsi vyhrál, že? gratuluju, dobrá práce!
Rosice, Brno
Tomino 19.05.2014 16:58:51
>> oblivion, 19. 05. 2014 14:46:13 Běhal jsem stejné úseky jako ty a musím říct, že ta lesní pěšinka byl nádherný kros – moc se mi to tam líbilo. Pro mně naštěstí až za světla, z Kostelce jsem vybíhal v 6:01, jinak jsem se určitě vykoupal
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.