Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

AKTUALIZOVÁNO: Jaký cíl pro maraton je pro mne reálný?

AKTUALIZOVÁNO: Jaký cíl pro maraton je pro mne reálný?
foto: Martin Symon

Josef Smetana | 12.12.2018 | přečteno: 19847×

Poběžíte svůj první maraton a nevíte, na jaký cílový čas se zaměřit? Maratony už nějaké máte, ale je to také už pár let, kdy jste protnuli cílovou pásku naposledy? Vždy je důležité odhadnout správně cíl, který bude odpovídat vašim reálným možnostem, a zvýší se tak šance na jeho dosažení či dokonce překonání!

Pro dlouhé tratě platí přibližně následující odvození časů. Ovlivňuje je několik faktorů – délka sportovní přípravy, věk, vrozené dispozice (rychlostní nebo vytrvalostní schopnosti), celkový objem naběhaných kilometrů, úroveň anaerobního prahu a další. Uvedené odvození platí zejména pro aktuální časy, lze použít ještě časy zaběhnuté v předešlé sezoně, u starších časů může být odchylka poměrně velká. Příklady platí pro běžce s výkonností pod 40 minut na 10 km, u pomalejších běžců bude počet přidaných minut větší.

Maraton: 2 x čas na 1/2maraton + 8 až 10 minut

Pro další tréninkovou přípravu je možné použít následující odvození. Pokud je váš čas na 5 km výrazně pomalejší než uvedené doporučení, zaměřte se v tréninku na tempovou rychlost (krátké, rychlé úseky). V případě, že výrazně zaostáváte v odpovídajícím čase na maraton, pravděpodobně máte málo naběhaných kilometrů – zaměřte se na aerobní vytrvalost.

5 KM 10 KM PŮLMARATON MARATON
18:00 37:30 1:23:00 2:54:00
20:00 42:00 1:32:00 3:12:00
23:00 48:00 1:47:00 3:41:00
29:00 1:00:30 2:14:00 4:35:00

Je to jen několik příkladů v různých výkonnostních úrovních běžců. S tím, že znám hned několik běžců, kteří se v takovém výkonnostním rozsahu pohybují, nebo při dřívější výkonnosti pohybovali. Stačí letmý pohled do tabulek behej.com a je vidět více běžců, kteří při výkonnosti na 10 km kolem 42 minut mají půlmaraton v rozmezí 1:31 až 1:34. Všechny pak spojuje výsledný maratonský čas 3:12 hodiny. To jen na úvod, k poznámce o neplatnosti uvedených časů.

Samozřejmě jsou a budou výjimky. A to i s obrovskými výkyvy. Každý běžec je jiný. Uvedené časy měly být především informací pro začínající běžce – na jaký čas při maratonu mohu přibližně cílit. Proměnných je ale velmi mnoho a je tedy nutné uvedené časy brát s rezervou. Přesto pohled do tabulek ukazuje celou řadu reálných běžeckých výkonů, které tabulce odpovídají.

Někdo se pozastavuje nad relativně velkým progresem u pomalejších běžců. Jsou to ale právě pomalejší běžci, kteří se přípravou na maraton mohou zlepšit nejvíce. Z desítky pod hodinu k desítce pod padesát může být krátká cesta několika měsíců, k desítce za 38 minut z desítky za 40 minut může vést nekonečně dlouhá cesta a nemusí se to podařit každému. Proto má pomalejší, nevyběhaný běžec větší šanci překvapit maratonským časem než zkušený běžec. Nehledě na to, že pomyslné nůžky jednotlivých běžeckých temp jsou u pomalejších běžců jen lehce rozevřené. Částečně proto, že v tréninku používají výhradně své komfortní tempo. To pak udrží daleko déle než jen na desítku.

Vliv na celkový výsledek má také „nastavení“ běžce. Ne každý se žene za skvělým časem. Podílím se na přípravě běžce, který pohodlně zvládá šest a více maratonů ročně. Téměř všechny pod tři hodiny. Při zacílení na jeden závod by pravděpodobně běžel o více než deset minut rychleji. Jeho ale baví opakované maratonské starty. Znamená to, že je to špatně? Jistě že ne.

Pro každého hobby běžce by radost a dobrý prožitek měl vítězit nad kdejakým časem. Příklad uvádím pro ilustraci toho, že výsledné spektrum časů běžce mohou ovlivňovat i jiné věci než vrozené dispozice a tréninkové úsilí. Třeba pracovní povinnosti. Další běžec, se kterým spolupracuji, zvládne maraton pod 2:40. S nízkou měsíční kilometráží – pod 250 km. K většímu objemu jej nepustí nejen práce, ale také občasné zdravotní potíže. Přesto je jeho maratonský výsledek skvělý. Pokud by se ale hnal za časem podle nějakých tabulek, musel by změnit zaměstnání nebo by zvýšil riziko zranění.

Že na tabulkové časy nelze vždy dosáhnout, to jsem si vyzkoušel také sám na sobě. Při desítce hluboko pod 33 minut a půlmaratonu za 1:11:50 jsem nebyl schopen zaběhnout maraton lépe než 2:35:30. Tabulkově bych měl atakovat dvě a půl hodiny. Přes velkou snahu s kilometráží i více než 600 km/měsíc to zkrátka nešlo. Jednou byl silný vítr, jindy jsem byl po nachlazení. Několik sezon jsem věnoval přípravě na jarní maraton, která však opakovaně končila propadákem. Až později se ukázalo, že příčinou byla silná neléčená alergie a nemožnost podávat dobré výkony v jarních měsících. Zmíněný osobák jsem zaběhl v říjnu. Za deště a větru.

Ano, je to tak, tabulky jsou opravdu jen orientační a nelze se k nim upnout jako k nějakému cíli. Přesto mohou být pro začínající běžce jistým vodítkem a představou, kam až se mohou propracovat.

Nehledejte v nich nic víc, vždy najdete běžce, který se do nich nezařadí. Přesto z nich lze leccos vyčíst. Pokud dáte desítku opakovaně pod čtyřicet minut a maraton nezvládáte stlačit pod tři hodiny, zaměřte se více na delší tempové tréninky, pravidelně zařazujte běhy přes 20 km a přes zimu navyšte měsíční kilometráž. A i když se to nakonec nepovede – mějte z běhání především radost!

Sledujte naši speciální stránku, kde se dozvíte vše o tom, jak na jarní maratonhttps://www.behej.com/…cial-maraton

Komentáře (Celkem 35)

Nalezené položky: 36 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední

Coach muž 29.11.2018 13:04:06

Poběžíte svůj první maraton a nevíte, na jaký cílový čas se zaměřit? Maratony už nějaké máte, ale je to také už pár let, kdy jste protnuli cílovou pásku naposledy? Vždy je důležité odhadnout správně cíl, který bude odpovídat vašim reálným možnostem, a zvýší se tak šance na jeho dosažení či dokonce překonání!
Odkaz na článek

avatar

Ústí nad Labem

Pavel Chrz muž 07.12.2018 23:18:37

Pardon, tam bude nějaká matematická chyba. Není možné, aby v tabulce, v řádce nejpomalejšího běžce byl jeho rozdíl mezi půlmaratonem a maratonem ve vztahu k jeho poměru 10km : 1/2maraton menší než je uveden rozdíl stejných tratí u rychlejších běž­ců.

avatar

Sloviensko

rudo muž 08.12.2018 08:59:42

Příklady platí pro běžce s výkonností pod 40 minut na 10 km, nuz taky riadok je tam len jeden, tazke mnozne cislo :prikaldy" nesedi

ta tabulku je uplny nezmysel kto da 10km za hodinu by nemal na maraton ani pomyslet a nemal by byt ani pripusteny na start

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 08.12.2018 16:25:23

>> Pavel Chrz, 07. 12. 2018 23:18:37

Zejména u těch pomalejších bych počítal za reálnější spíše odhad času maratonu jako pětinásobek času desítky, beztak mi ale přijde divné odhadovat u těchto lidí cílový čas půl roku dopředu, když se tréninkem mohou posunout jejich výkony dost výrazně. Navíc, asi by šlo vytvořit nějaký univerzálnější plán třeba právě z výkonu na desítku, že by tu nemuselo být pět podobných planů, do kterých se ale ani všichni nevměstnají, protože by třeba zaběhli 3:37, a navíc by plán reagoval na případné změny výkonnosti dle kontrolních závodů či testů.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Praha

Celkem 26381 km
Minulý měsíc 21 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 08.12.2018 19:56:11

>> rudo, 08. 12. 2018 08:59:42

Tak to ti děkuju. Když se koukneš na moje poslední desítky, tak jsou skoro všechny přes hodinu. Takže maraton mám už zabalit???

avatar

Sloviensko

rudo muž 09.12.2018 07:21:46

>> EvženGe, 08. 12. 2018 19:56:11

predsa nebudes studovat plany pre zaciatocnikov a nechodis do roboty pre to, aby to co ti zostane po zaplateni dani a odvodov si to strcil Capalbovi za moznost utekat

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 10.12.2018 17:14:40

Hezký den!

Díky za vaše ohlasy a připomínky. S autorem chystáme rozsáhlejší odpověď, s největší pravděpodobností rovnou rozšiřující update článku. Ta tabulka odráží jeden z pohledů na výkonnost běžce, možná víc z pohledu pravidelného závoďáka, a je opřena o data z našich tabulek. Číst se dá z obou stran, tedy jak přepočíst z maratonského výkonu čas na desítku, ale i z desítky na maraton. Není dogmatická, hodně závisí na osobě běžce samotného. Někdo má vlohy rychlostní, jiný vytrvalostní.

Poprosím nyní o strpení, článek rozvineme.

Radek

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 10.12.2018 17:24:20

>> Radek Narovec, 10. 12. 2018 17:14:40

Tabulka odpovídá koeficientu zpomalení, který je v mé tabulce uváděna jako „maraton“, ale dle mých zkuśeností u většiny lidí, co běhají maraton jen občas, více odpovidá sloupec „desítkář“, viz přepočtová tabulka

Však lze i z maďarských tabulek zjistit, jak ve vaší tabulce výrazně roste počet bodů u delśích vzdáleností, ale čekal bych, že běžní hobíci, s jejich kilometráží a způsobem tréninku, budou mít nejvíce bodů opravdu na desítku.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 10.12.2018 17:49:41

>> Petr Kaňovský, 10. 12. 2018 17:24:20

Doplnil jsem i výpočet bodů dle maďarských tabulek (bez záruky – neověřoval jsem, že jsem přepsal správně koeficienty všech vzdáleností).

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 10.12.2018 17:53:22

>> Radek Narovec, 10. 12. 2018 17:14:40 … Ta tabulka odráží jeden z pohledů na výkonnost běžce, možná víc z pohledu pravidelného závoďáka …

>> Petr Kaňovský, 08. 12. 2018 16:25:23 … bych počítal za reálnější spíše odhad času maratonu jako pětinásobek času desítky …

Pokud se rozhlizim po casech svych znamych, tak pro 1. maraton je i ten 5-nasobek aktualniho zavodniho casu na desitku cil pomerne vysoky …

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 10.12.2018 17:58:58

>> jm1, 10. 12. 2018 17:53:22

Ano, já ho třeba nesplnil a poprvé jsem byl v poměru pod 5:1 až při svém desátém maratonu. K zdejším tabulkám třeba připomenout, že spousta lidí tu nemá skutečné maximum z desítky, protože prostě na dráze či na zde zaznamenaných desítkách neběhají, nicméně chodily mi data od desítek lidí do kalkulátoru a usuzuji, že při systematickém tréninku je poměr cca. 5:1 reálný.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 10.12.2018 18:09:02

Nějaká srovnání, za uváděný čas maratonu 3:12:00 je 317 bodů, ale za uváděný ekvivalent na pětce 20:00 je jen 158 bodů.

Pokud jsou zde uváděny i relativně sofistikované plány na čas 4:15:00, tak za ten je přesně 1 bod, ten je například z 1000m za 4:00 či 1500m za 6:25.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

rejca muž 11.12.2018 08:16:40

Nechápu k čemu je článek dobrý, ke stanovení času, který bude reálně odpovídat u promile lidí?

Celá problematika nelze jednoduše popsat matematicky, protože je v ní milion proměnných, a i při zjednodušení nelze toto obecně popsat.

Každý člověk je jiný a každý reaguje na prodlouženou zátěž také jinak.

Motto: Aktivně sportoval - skákal do řeči a vrhal stín.
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 11.12.2018 11:19:17

>> rejca, 11. 12. 2018 08:16:40 …Nechápu k čemu je článek dobrý…

Marketing :-D :

  1. zde se to objevilo v ramci recyklace clanku z „papiroveho“ casopisu, kde to slouzilo jako
  2. oduvodneni pro upoutavku na obalku „42,2 km – nova vyzva“

avatar

rejca muž 11.12.2018 14:41:14

>> jm1, 11. 12. 2018 11:19:17

Bulvarizace na všech frontách :-)

Motto: Aktivně sportoval - skákal do řeči a vrhal stín.
avatar

Tachlovice

Celkem 7759,5 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:24 (2015)
půlmaraton: 1:23:23 (2015)
maraton: 3:17:32 (2015)

kaz67 muž 11.12.2018 21:34:08

>> rejca, 11. 12. 2018 08:16:40

nerad s tebou souhlasím :-D ale máš prostě pravdu ,

z mého pohledu ty přepočty fungují na lidí , co běhají miliony kilometrů měsíčně (obrazně řečeno)

na normální běžce funguje jen přepočet: 5km-10km-pulmaraton 8-O

Motto: hrozně rád běhám
avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 12.12.2018 10:10:10

>> kaz67, 11. 12. 2018 21:34:08

na normální běžce funguje …

Myslis ako tych, ktorym sa nechce viac behat? Lebo ja bezcov delim na tych, co su lenivsi a uspokoja sa s tym, co sa da dosiahnut bez vacsich obeti a namahy, a tich ktori chcu zistit, kde je ich vykonnostny strop. Ti druhi byvaju zvycajne o dost rychlejsi, bez ohladu na talent.

avatar

maraton: 2:56:59 (2019)

Wroclav muž 12.12.2018 12:17:56

>> Mato, 12. 12. 2018 10:10:10

Tak budu mluvit za sebe a své blízké okolí. Ti, kteří se dostali na čas 2×1/2M +5(+10min) většinou nemají rodinu, nebo(a) práci. Ti, co rodinu mají, mají na M čas spíš 2×1/2M +15min tedy ti zkušení. Ti méně zkušení horší. Důvod ani není lenost, nebo nedostatek kilometráže, ale většinou nemožnost najít aspoň jednou týdně souvislé 2–3h okno přes den na nějaký dlouhý tempový běh (s tím, že potom je člověk taky dost rozbitej na to, aby nějak normálně fungoval). Z těch hodinových tréningů ráno/večer se na maraton trénuje blbě, ale na půlmaraton to celkem jde. Myslím, že něco takového asi chtěl kaz69 sdělit. Normální běžec je takový, který má priority v pořadí rodina->práce->běhání. Nenormální má běhání->to ostatní. Lenost tam roli nehraje (bavíme se samozřejmě o hobících, ne o závoďácích).

avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 12.12.2018 14:00:56

Slíbený update článku s pohledem autora: https://www.behej.com/…o-mne-realny (doplněný text je v článku pod tabulkou).

avatar

10 km: 0:42:36 (2015)
půlmaraton: 1:33:15 (2015)
maraton: 3:21:59 (2018)

Lenulinek žena 12.12.2018 14:12:01

Taky asi někde dělám chybu: 5km – 21 min, 10km – 41:40, 1/2mar. – 1:33:15, maraton 3:21:59, i když to je těch +15min cca (je fakt, že první maraton a opravdu člověk neví do čeho jde, dokud nezkusí – jinak týdně mám cca 60–70 km, běhám 6dnů v týdnu různě – kratší/delší/in­tervaly/kopce, měsíc se snažím držet kolem 300km, na dlouhé jsem zvyklá z horských výzev apod., ale to je proti maratonu v tempu relax). Mám ještě na čem pracovat :-D

avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 12.12.2018 14:26:10

>> Wroclav, 12. 12. 2018 12:17:56

Ja mam okolo seba bezcov iba s pracou a rodinami a v urcitej faze zivota sa na Tebou spominany pomer casov dostali, skor vsak k tym +10min, kedze si zbehli maratony este pred 30kou a potom pochopili, ze za kozmeticke vylepsenie casu na urovni 2:20+ nestoji za to trenovat ako profesional, len s amaterskymi casmi. Ale pomer vykonu 10km x 5, ako meritko maratonskej trenovanosti? To by som povedal, ze je iba zaistovaci pokus, keby ti po prvom nahodou odpadli nohy, ci na iny sa uz nikdy neodhodlas. To nie je dokaz trenovanosti, vole a cielavedomosti (a o tom by mal maraton byt), ale ciarka v zivotopise.

Ja sam som nebol moc dobre trenovanym maratoncom, lebo som mal pomer 1/2×2 + 12min. Ale aj to bez mucenia priznam – nikdy som sa nan nespecializoval dlhsie nez par tyzdnov 1× v roku a nikdy nie opakovane. Paradoxne, celkova kilometraz bola aj pravidelnejsie dlhe behy, len specificke maratonske tempove treningy ma nesmierne nebavili a nenasiel som sa v nich. Ked som trenoval inych, tieto chyby sa lahko dali adresovat a z tych, co som na marathon chystal, sa pod 2×1/2M +10min dostal kazdy. Len dvaja behali nad 120km tyzdenne celorocne a mnoho rokov. Ostatni to zvladli na skromnejsej kilometrazi, ale s vysokou specificitou. To predstavuje pri vykonoch medzi 2:25 a 2:50 6–10 hodin tyzdenne. To musia zvladnut aj multirodicia s karierou.

Na lepsie pomery, uznavam, treba trenovat podstatne viac. Otazka je, ci to 1–3 minutove zlepsenie na tejto urovni za to stoji.

avatar

Tachlovice

Celkem 7759,5 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:24 (2015)
půlmaraton: 1:23:23 (2015)
maraton: 3:17:32 (2015)

kaz67 muž 12.12.2018 15:04:00

>> Mato, 12. 12. 2018 10:10:10

ahoj, dělení běžců máme víceméně stejné, já doufám že patřím snad do té druhé skupiny ;-)

Wroclav to už tak nějak upřesnil za mne, a vlastně jsi toto i nyní popsal ty,

já jsem asi tedy divnej – já se nevejdu ani do času 5×10km a to proto že mi v treniku dlouhé běhy (více jak 20km ) ubijí, a že jsem maraton rozbíhal vždy jako 2×1/2mar +12min a pak se uvařil ;-)

takže příště to boběžím po mém a to 10km x5,2


deď koukám že autor článek doplnil ;-)

Motto: hrozně rád běhám
avatar

maraton: 2:56:59 (2019)

Wroclav muž 12.12.2018 15:13:50

>> Mato, 12. 12. 2018 14:26:10

Tak vidím tu dvě odlišné věci. Potenciál běžného hobíka, který má priority, jak jsem psal výše. Tam s tebou souhlasím. Těch 5×10 je slabý výkon. No a potom první maraton vůbec. V mém okolí se k té výkonnosti 2×1/2m +10(u holek +5) dostali pouze jedinci, kteří měli běh na prvním místě a dřeli bez ohledu na okolí. Běžní hobíci, kterým, myslím, má být článek určen (tedy ne kategorie sub 2.30 :)) se často blíží k těm 2×1/2m +15, ale většinou ne na prvním maratonu (čest výjimkám). Na prvním maratonu mi ten odhad 5×10 přijde docela dobrý. Já to zaběhl ještě hůř (byť ne o moc) a určitě jsem to neběžel jen kvůli čárce.

avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 12.12.2018 15:35:45

>> Wroclav, 12. 12. 2018 15:13:50

Ja povazujem za hobikov aj bezcov s casmi od 2:20 vyssie (u muzov a cez 2:40 u zien), lebo behaju popri praci (aspon by mali) a beh maju ako zalubu, aj ked casovo relativne narocnu. Ak by to nerobili s potesenim a pre seba, tak pri tom nevydrzia. Ak by sme chceli byt velmi prisny, tak cokolvek nad 2:15 (2:35 u zien) ta nema sancu uzivit a ergo je to hobicky vykon, s ktorym sa vsak mozes kvalifikovat na OH (a zametat tam). Nejaky sponzori sa vtedy mozno chytia, ale stale to bude paberkovanie s cim rodinu neuzivis, ani sa do buducnosti ani trochu nezabezpecis.

Takze beznym hobikom je kazdy, ktorého beh nezivi. Niekto rychlejsi hobik, niekto pomalsi, ale stale hobik.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 12.12.2018 16:03:00

Přijdou mi ty plány beztak moc komplikované. Pamatuji, jak mi eN před lety radil, že chci-li zaběhnout maraton pod 4 hodiny, mám běhat 300 km za měsíc, tenkrát jsem se k tomu dostal s o něco menší kilometráží, ale pomér byl stále nad 5:1 (5,25), podobně radil třeba Jarda K. – nic sofistikovaně neřešit a běhat, občas i závodit. Vůbec si neumím představit, jak bych měl trénovat podle něčeho takového, co tu vidím, zejména tehdy. Nakonec jsem se dostal na 4,63:1. Ale jistě chápu, že se dá běžet maraton i s menší kilometráží, ale třeba vědět, že to je spíše půlmaratonský trénink, ze kterého se zaběhne maraton, ale ne s odpovídajícím rozdílem/poměrem, viz zkušenosti lidí výše.

Ještě bych se zeptal – možná jsem to přehlédl – jaká tréninková metoda je vlastně v těch plánech prezentována? Kdysi se tu zkoušela, myslím, Hansonova metoda. Hlavně by mě zajímalo, jestli podle dnes předkládaných plánů už někdo trénoval a jaké byly výsledky. Díky předem autorům za upřesnění.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

maraton: 2:56:59 (2019)

Wroclav muž 12.12.2018 16:10:48

>> Mato, 12. 12. 2018 15:35:45

Dal jsem tam schválně to adjektivum „běžní“. Nemyslím, že běžný hobík dosáhne na čas 2.30. Kategorizace hobík/profík dle těch časů, co píšeš, nemá u nás smysl. Nač dělat množiny nikdo/všichni. Takže nějaká subtilnější škála by se hodila. Je velkej rozdíl mezi maratonci za 2.30 za 3.15 a za 4. Ten běžný hobík se v mé subjektivní klasifikaci blíží k těm 3.15.

avatar

Michle

10 km: 0:37:48 (2019)
půlmaraton: 1:22:30 (2021)
maraton: 2:53:40 (2020)

mihy9 muž 12.12.2018 22:19:34

>> Wroclav, 12. 12. 2018 12:17:56

Prekvapuje me, jak moc nekteri lide precenuji roli tempovych behu v priprave na maraton. Ja mam maraton=2*1/2M + 8:04, posledni pulrok pred zavodem jsem nebezel tempovy beh delsi nez 2 kilometry a vubec zadny beh delsi nez 20 kilometru. Ale potvrzuju, ze jsem trochu unikatni, treba madarske tabulky na me nesedi vubec. Jedine, co mi prognozuje vykony skvele je bezecky kalkulator z dilny Petra Kanovskeho, ten mi prijde zcela omnipotetntni, narozdil od rigidnich tabulek prezentovanych ve clanku.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 12.12.2018 22:24:48

>> mihy9, 12. 12. 2018 22:19:34

Co se týká mého kalkulátoru, ten by měl fungovat lépe, protože zohledňuje i typ běžce tím, že počítá s dvěma nejlepšími výkony, ne jenom s jedním – takže jediná podmínka je, aby ty dva nejlepší výkony, co vyhodnotí, byly zaběhnuty naplno a za dobrých podmínek.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

maraton: 2:56:59 (2019)

Wroclav muž 13.12.2018 10:11:43

>> mihy9, 12. 12. 2018 22:19:34

Petrův kalkulátor je dobrý, ale stejně se mi nikdy nepodařilo do těch křivek dostat. Asi nejvíc mi sedí maratonec, který ale není schopen zaběhnout maraton :). Myslím, že je to způsobeno několika faktory, které ten kalkulátor moc nezohledněju. Jednak jsou to ty dlouhý běhy a systematická příprava, která se u půlmaratonu dá ošidit, ale u maratonu už ne (i když tys to dal, jak říkáš, i bez dlouhých běhů, ale podle mě jsi dost výjímka). Druhá věc je, že zatímco půlmaratony běhám úplně na sucho, u maratonů už pití řešit musím. No a protože to žaludek moc nezvládá, zpomaluje mě to. Poslední, co mě napadá je, že počet pokusů na maraton bývá menší než na 1/2m, nebo desítku. Já třeba zvládnu tak jeden rychlý za rok, a když to z různých důvodů neklapne, musím zas rok počkat. Myslím, že konzistentní výkony dle té predikované křivky zvládne jen málo běžců.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 13.12.2018 10:20:07

>> Wroclav, 13. 12. 2018 10:11:43

Kalkulátor funguje dobře hlavně pro interpolace, tedy vzdálenosti mezi dvěma nejlepšími výsledky, takže pokud má třeba někdo dobrou desítku a maraton a špatný půlmaraton, tak v krátké době je vesměs schopný zaběhnout půlmaraton poblíž predikce. Pro extrapolace (vzdálenosti větší či menší než oba nejlepší výkony) to samozřejmě funguje hůře, ne-li vůbec, protože jednak interval spolehlivosti regrese se v odlehlejších hodnotách radikálně zvětšuje a hlavně se tam projevují ty další vlivy, které v oblasti mezi nejlepšími výsledky nemusejí být – a to se nebavíme jen o velmi dlouhých závodech, ale naopak i o sprintech (tam naopak kalkulátor u specialistů podhodnocuje, protože jsou tam i jiné zdroje energetického krytí).

Pro připomenutí pro ostatní, jedná se o tento kalkulátor

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
Nalezené položky: 36 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.