Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Trénink podle Z. Smutného: Jak trénovat v prosinci

Trénink podle Z. Smutného: Jak trénovat v prosinci
foto: Zdeněk Smutný

Zdeněk Smutný | 01.12.2008 | přečteno: 9457×

Máme za sebou první čtyřtýdenní tréninkovou přípravu na příští sezónu. Dokonce nám i téměř celé první tři týdny přálo počasí, takže se dalo trénovat docela v pohodě.  Bohužel pak přišla zima a to na nás klade mnohem větší nároky.

Je třeba s tím počítat, zejména se dobře a správně oblékat, protože jakékoliv podcenění této podstatné věci v zimním období je základem k pořádnému onemocnění, které se může vléci celou zimu, a příprava a naděje do ní vkládané jsou v háji.

U nás běžců platí dvojnásob, že se na trénink raději oblečeme o trochu víc než míň a raději se víc zpotíme, jen když udržíme teplo po celou dobu zátěže a neprochladneme. Atleti milují teplo, a i když vytrvalci si s ním moc netykají, tak už z principu musíme z této zásady v tomto ročním období vycházet.

Dále se nám ztížily, někde až mnohonásobně, podmínky pro běhání. Je nutné s tím kalkulovat a podle toho, kde máte možnost trénink absolvovat, upravit intenzitu zatížení. Tím myslím hlavně na jakém podkladu poběžíte, zda se dostanete na suchou či mokrou silnici, či musíte běhat ve sněhu a na ledě.

Pokud jste se něco rozhodli odtrénovat na běhátku, pak jen v krajním případě, když to nejde jinak. Za prvé je to pro opravdu psychicky odolné jedince a za druhé se tento stroj dá velmi lehce ošidit. Nebudu vám říkat jak, abyste to nepoužívali a pak si nalhávali, že kvalitně trénujete, ale já na to přišel hned po prvních dvou kilometrech a trénink tím rázem ztratil smysl.

Ale vraťme se k vlastní přípravě a k tomu, co nás čeká v dalších čtyřech týdnech.
Budeme pokračovat ve stavbě objemové základny, z níž budeme čerpat v dalších částech běžecké sezóny. Jak s oblibou vysvětluji: „Je to jako když stavíte dům. Pokud neuděláte pořádné základy, pravděpodobně se vám stavba zřítí. Když náhodou vydrží, rozhodně zůstane chatrná a cokoliv ji může poškodit.“

Tak je to i s tréninkem. Může se, při souhře náhod a okolností, povést i bez této základní části, ale cokoliv pak může toužebně očekávaný výsledek ovlivnit. To znamená, že nebudeme v našem plánu nic měnit, jen, jak jsem již předeslal minule, zkvalitníme nosné tréninky. V plánu, který je vytvořen pro fiktivního běžce s osobním rekordem 40 minut na 10 km v letošním roce, je rozepsáno opět přesně, jak bychom měli zrychlit jednotlivé tréninkové prostředky.

Ale záleží opravdu na povětrnostních podmínkách. Ve sněhu a na náledí by dodržení časů za každou cenu mohlo znamenat předčasné přetížení a postupný přechod k pozdější totální destrukci formy. Proto je nutné s tím počítat, učit se poslouchat své tělo a případně trochu improvizovat tak, že upravíte tempo. A to nemluvím o tom, že si na takovém terénu lehce můžete přivodit nějaké nepříjemné zranění, když se pro vás stane plán dogmatem. Mohou to být třeba záněty achilovek nebo jiných šlach či svalových úponů, které si pak třeba vyžádají i dlouhodobější léčení. O dalších možných zdravotních problémech se raději ani nebudu rozepisovat, abych nemaloval čerta na zeď a nakonec je nepřivolal.

Chtěl bych se ještě vrátit k tomu, že plánuji v sobotu, pokud to půjde, závody. Předpokládám, že jste si něco také zkusili odběhnout a doufám, že už tento nejkvalitnější trénink týdne zvládáte v pohodě a možná si jej už dokážete užívat.

Pokud se ovšem na těžkých terénech, které jsou teď vesměs k dispozici, necítíte dobře, tak raději odtrénujte normální trénink, který uvádím jako druhou variantu. Možná tím zabráníte nevratným škodám, ke kterým by mohlo dojít, kdybyste se zuby nehty drželi plánu závodit a mlátili sebou na sněhu či ledu jako kapr na suchu, a to až do mrtva a bez valného závodního výsledku. Tak se dá také vypracovat i hluboký odpor k závodům a ten se někdy horko těžko překonává.

Myslím, že mých komentářů už je dost, pročtěte si nový plán a jakmile zjistíte, že v něm není nic nového a překvapivého, což se vám tu celou dobu, možná moc komplikovaně, snažím říci, tak se směle vrhněte do tréninku.

Závěrem jen malý dodatek. Hodně dotazů od vás směřuje k tomu, zda je tento plán schopný připravit vás na maraton. Já nejsem příznivcem toho jen tuto extrémní trať přežít za cenu někdy i vážného poškození organismu, a proto si myslím, že na to, aby se dal maratón opravdu UBĚHNOUT s dobrým pocitem a hlavně bez trvalých následků, je třeba alespoň 16 týdnů před startem závodu běhat minimálně 120 km týdně, ovšem za předpokladu, že již dlouhodobě běháte v solidních týdenních objemech, alespoň jako v těchto mých plánech. Jinak, jen tak se vrhnout okamžitě na takovou kilometráž, to se rovná téměř jisté běžecké sebevraždě.

Proto jsem se rozhodl, že připravím pro ty, kteří se chystají na PIM, tento závěrečný 16týdenní plán podle mých představ a zveřejním jej opět na našich oblíbených webových stránkách behej.com v závodní sekci behy.cz.

Podrobnější dotazy k tréninku můžete opět adresovat přímo Zdeňkovi Smutnému na e-mailovou adresu : smutzd@seznam.cz

TRÉNINKOVÝ PLÁN: TRÉNINKOVÝ ROK 2008–2009: PŘÍPRAVNÉ OBDOBÍ – I : CYKLUS – 2 OD: 1. 12. 2008 DO: 28. 12. 2008
Týden pondělí úterý středa čtvrtek pátek sobota neděle
1 výklus 10 km + 10×100 rovinky posilování – kruhově celé tělo

R,R,R, stupňovaný běh 12 km od 5:10 do 4:20/km R, V

R,R, SBC, R 12×400 (př. 50 s) čas: 1:33 + 1×300m kopec R + V VOLNO klus 8 km, v tom 3 – 4km prokládané rovinkami 6.12. závody v okolí bydliště nebo tempový běh 8km /4:30/km) obecná vytrvalost 18km volně
2 výklus 12km + 10×100 rovinky, posilování kruhově celé tělo 30 minut R,R,R, tempový běh 12km 4:30/km, R,V R,R, SBC,R, 10×500 (př. 1 min.), čas: 1:57 + +x300m kopec R+V VOLNO klus 9km prokládaný rovinkami 13.12. závody v okolí bydliště nebo R,R,R stupňovaný běh 10km od 5:05 do 4:18/km R+V OV – 20km
3 výklus 14 km + 10×100 rovinky, posilování kruhově celé tělo 30 minut R,R,R stupňovaný běh 14km od 5:10 do 4:20/km R,V R,R,SBC,R 12×500 (př. 1 min.) čas: 1:57 + 1×300m kopec R+V VOLNO klus 10km prokládaný rovinkami 20.12. závody v okolí bydliště nebo R,R,R tempový běh 10km (4:28/km) R+V OV – 22km
4 výklus 10km + 10×100 rovinky, posilování kruhově celé tělo 30 min. R,R,R tempový běh 10km 4:25/km R,V

R,R,SBC,R 10×400 (př. 50sec) čas: 1:31 R+V

VOLNO klus 8km prokládaný rovinkami R,R,R stupňovaný běh 10km od 5:00 do 4:15/km R+V OV – 18km

Vysvětlivky zkratek : Začátek tréninku : R,R,SBC,R – to znamená : Rozcvičení; Rozklusání – 2 km, SBC – speciální běžecké cvičení jen 5×40m liftink, zakopávání, skipink, předkopávání, poskoky z kotníků; Rovinky – 6×100m na rozběhání, postupně zrychlované

Konec tréninkuR + V – to znamená : Rovinky – 4×100 na uvolnění, Vyklusání – 2 km

Komentáře (Celkem 21)

Nalezené položky: 22 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

Praha 4

Celkem 28987 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:32 (2017)
půlmaraton: 1:31:11 (2016)
maraton: 3:22:15 (2015)

sklena27 muž 01.12.2008 14:41:41

120km za týden, není to tisková chyba? V životě jsem za týden nedal víc než polovinu téhle vzdálenosti a přesto mám za sebou dva uběhnutý maratony s velmi dobrým pocitem a bez jakýchkoliv zdravotních následků, no ale možná jsem nějaká anomálie, popř. je možný, že máme každý jinou představu o významu slova UBĚHNOUT :-)

Motto: Nesmí se chtít hned do druhého patra, když ještě nejsou schody. Emil Zátopek
avatar

Pečky

Celkem 3518 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:33:05 (2005)
půlmaraton: 1:17:42 (2004)
maraton: 2:52:50 (2004)

Ttiimm muž 01.12.2008 15:04:03

>> sklena27, 1. 12. 2008 14:41:41

Určitě to není překlep:-). 120km týdně není zas až tak velký extrém:-)

Motto: Když nemůžeš tak přidej.
avatar

Z.Smutný muž 01.12.2008 15:53:14

>> Ttiimm, 1. 12. 2008 15:04:03

Zcela správně to není překlep. Jsou vyjímky, kteří to zvládnou i z jiného objemu, ale já to beru všeobecně s tím, že uběhnout v pohodě znamená pro mě průměrné tempo v rozmezí 4:20 – 5:00 na km, pomaleji to není už moc o běhu, ale spíš o vůli přežít. Rychlejší tempo chce zase mnohem větší objem ve speciálním tempu, dle času, kterého chcete dosáhnout.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 01.12.2008 18:25:06

Me by zajimalo jak lze tak sikovne obelhat behatko, kdyz Milos Skorpil zase pise, ze vykon na behatku poklada za temer rovnocenny normalnimu behu na draze a doklada to vlastnimi osobaky.

avatar

runner04 muž 01.12.2008 18:59:18

>> SlavoK, 1. 12. 2008 18:25:06

Taky by mě zajímalo jak dá ošidit běhátko. Zdenku, prozraď nám tom. Mě napadá snad jen skákat víc do výšky a nechat pás rychle se otáčet, ale nevím jestli jsem se trefil.

avatar

Celkem 66605 km
Minulý měsíc 200 km
10 km: 0:36:02 (2007)
půlmaraton: 1:20:04 (2009)
maraton: 2:57:46 (2012)

ironman muž 01.12.2008 19:20:02

>> runner04, 1. 12. 2008 18:59:18

Presne tak, skakani do vysky vam pomuze odbehat treba kilaky o 10–15" rychleji. Vlastni zkusenost.

Motto: Never give up!!!
avatar

Z.Smutný muž 01.12.2008 19:26:11

>> runner04, 1. 12. 2008 18:59:18

Naprosto jsi se trefil, čím vyšší bude rychlost pásu a ty budeš skákat výš, samozřejmě s rozumem, tak se budeš víc a víc flákat, přestože jsi podle stroje upaloval úžasným fofrem. A ten trénink ti ale nic nedá. Pokud použiješ sklon pásu jako při běhu do kopce, tak už je to horší, ale jde to také. Takže to budu raději běhat ve škole na 90 m chodbě s otáčkami skoro na místě, když bude všude led a nikde to nepůjde a připadne mi to kvalitnější.

avatar

runner04 muž 01.12.2008 20:54:45

>> Z.Smutný, 1. 12. 2008 15:53:14

Když píšeš o maratonu, zkusil jsi ho někdy uběhnout? A bylo to v rozmezí tempa, které uvádíš?

avatar

Praha 4

Celkem 28987 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:32 (2017)
půlmaraton: 1:31:11 (2016)
maraton: 3:22:15 (2015)

sklena27 muž 02.12.2008 14:13:59

>> Ttiimm, 1. 12. 2008 15:04:03

No když myslíš, ale já se obávám, že moje manželka by na to měla úplně jiný názor :-) Jinak z 819 běžců registrovaných tady na fóru mají za minulý měsíc takovouhle kilometráž 4 (slovy čtyři), což by se asi za extrém považovat dalo.

Motto: Nesmí se chtít hned do druhého patra, když ještě nejsou schody. Emil Zátopek
avatar

Praha 4

Celkem 28987 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:32 (2017)
půlmaraton: 1:31:11 (2016)
maraton: 3:22:15 (2015)

sklena27 muž 02.12.2008 14:29:55

>> Z.Smutný, 1. 12. 2008 15:53:14

Já bych to spíš viděl tak, že pokud chci běžet maraton (ostatně stejně jako jakoukoliv jinou distanci) v určitým tempu, tak tomu musí odpovídat určitá kvalita a kilometráž v přípravě, ale tvrdit automaticky, že tempo nad 5min na km je o vůli přežít, je podle mě nesmysl, pokud mám za sebou přípravu odpovídající dannýmu tempu, tak si to i ve druhý polovině startovního pole můžu užít líp než ti, kteří se vepředu ženou za osobákama.

Motto: Nesmí se chtít hned do druhého patra, když ještě nejsou schody. Emil Zátopek
avatar

Praha 4

Celkem 28987 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:32 (2017)
půlmaraton: 1:31:11 (2016)
maraton: 3:22:15 (2015)

sklena27 muž 02.12.2008 14:36:25

>> Z.Smutný, 1. 12. 2008 19:26:11

Ještě je tu možnost neskákat a běhat na běhátku úplně normálně stejně jako venku :-)

Motto: Nesmí se chtít hned do druhého patra, když ještě nejsou schody. Emil Zátopek
avatar

Sokolov

Celkem 13617 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:52 (2004)
půlmaraton: 1:31:48 (2004)
maraton: 3:37:28 (2004)

koyama muž 02.12.2008 16:19:16

>> sklena27, 2. 12. 2008 14:13:59

Moje taky. :o)

Motto: Kdo se odváží, zvítězí.
avatar

Dobřichov

Celkem 7103 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:16:31 (2012)
maraton: 2:50:29 (2016)

honzaherda muž 02.12.2008 16:41:44

>> Z.Smutný, 1. 12. 2008 19:26:11

S 1300km za tenhle rok (do 100km poslední 3měsíce) jsem dal M za 3:15:15 – vytrvalost mám z kola (17 000km). Běhat úseky neznám – běhám rychle jenom závody … Tréninky max 10–15km. Nejlepší trénink pro rychlost je závod, klidně 4× měsíčně!

avatar

Z.Smutný muž 02.12.2008 18:49:29

>> runner04, 1. 12. 2008 20:54:45

Samozžejmě, že jsem maraton běžel a vše jsem měl přesně připravené a rozvrhnuté na 2:35, ale bohužel pokaždé jsem v maratonu dostal po 23 km křeče do zadní části stehen a pak jsem to musel hrozným způsobem vždy dobelhat do cíle, protože sběrný vůz byl daleko a já měl smůlu, že jsem běžel maraton vždy v dešti a kdybych zůstal někde sedět u silnice a čekal na něj, tak by to dopadlo hrozně. Proto výsledný čas kolem 2:50 neodpovídal mé přípravě, kdy jsem týdně běhal 160 km a v tom byly vždy tempové běhy,14 km na
3:30 a 20 km na 3:50 ,klus 32 km na 4:20 a zbytek
poklus na 4:30. Maraton pro mne nebyla ideální trať, ale to už je víc jak 20 let.A rozhodně nechci dělat chytrého a nikomu nevnucuji svoji přípravu, jen zveřejňuji svůj názor.

avatar

Ústí nad Labem

Peggy žena 02.12.2008 18:53:05

>> Z.Smutný, 1. 12. 2008 19:26:11

Nejsem běžec, jako vy. To, co doporučujete odběhnout za týden, já dám za měsíc a tak jsem možná úplně mimo a běhu neznalá, ale nedá mi to, nezeptat se: Proč proboha skákáte na běhátku? Proč si prostě běh neužijete bez pohledu na ubíhající kilometry? Vždyť jde o to si zaběhat a ne podat lepší výkon než v terénu. Vím, že jste odborník a že se pohybujete v jiných sférách a kilometrech než já, ale mě to přijde hloupý.

avatar

Z.Smutný muž 02.12.2008 18:56:39

>> honzaherda, 2. 12. 2008 16:41:44

To kolo ti vytvořilo perfektní základ, pak se z toho dá běžet, znám fůru výborných cyklistů, co jsou skvělí běžci, o triatonistech ani nemluvím.
A tempo jsi vyběhal v závodech. Já klidně závodím i víckrát než 4× měsíčně. Letos mám už určitě přes 60 závodů za sebou. A že je závod nejlepší trénink v tom s tebou plně souhlasím a celý tento můj systém je na tom postavený.

avatar

Z.Smutný muž 02.12.2008 19:02:44

>> Peggy, 2. 12. 2008 18:53:05

Bohužel jsem závodník a vždy se snažím i sám pro sebe podat nejlepší výkon a na běhátku mi to nedalo a zkusil jsem přijít na to, jak běžet rychleji a bylo to. Raději opravdu budu i za špatných podmínek běhat v přírodě a venku, kde se to nedá ošidit, než zavřený v místnosti a tam pak vymýšlím co s tím udělat, abych běžel rychleji a měl to co nejdřív za sebou.

avatar

Ústí nad Labem

Peggy žena 02.12.2008 19:10:41

>> Z.Smutný, 2. 12. 2008 19:02:44

Myslím, že každý ráději běhá venku. Když jste ženská, v zimě vás omezuje tma. Vstávám do tmy, vrazím se z práce za tmy. Park ve městě není a do lesa ani náhodou. Běhátko mi na tyhle měsíce vyhovuje a opravdu nechápu, proč bych ho měla šidit. Taky jsem výkonostní typ nejen v běhu. Ale podváděním leda tak ošidím sama sebe. Nebo si mám stoupnout před příštroj a říkat: pane jo, já na tebe vyzrála!? Říkáte, že jste závodník a že chcete podat nejlepší výkon, ale to je jednoznačne v rozporu. To přeci nepodáváte lepší výkon, jen podvádíte. Omlouvám se, jestli jsem tvrdá. Ještě jednou říkám, že chápu, že jste odborník a asi kdybych byla běžeckého světa více znalá, takhle bych do vás neryla, ale nejsem.

avatar

Z.Smutný muž 02.12.2008 19:40:00

>> Peggy, 2. 12. 2008 19:10:41

To je v pořádku, já chápu, že každý využije svých možností, jak to jde v přípravě, já si prostě potřeboval dokázat, že běhátko je pro mě špatná věc a přišel jsem na to. Jinak to je klasická naše vlastnost využít všech možností jak se dostat dál, v závodě používám vše možné také, od tečen trati po běh v háku, kdy nevystrčím ani nos a čekám na konec atd. Nikdy jsem netvrdil, že jsem dokonalý, ale i když jsem řídil dílny ve fabrikách atp., vždy jsem se snažil jak pro sebe, tak pro lidi najít tu nejsnažší cestu jak se co nejmíň nadřít s co nejlepším výsledkem. Proto jsem to jen o tom běhátku podotkl a a ode všech to schytal. Dobře mi tak.

avatar

Praha 12 - Modřany

Celkem 157540 km
Minulý měsíc 843 km
10 km: 0:40:21 (2006)
půlmaraton: 1:26:59 (2008)
maraton: 3:15:43 (2004)

Mirek Kostlivý muž 02.12.2008 20:42:30

Problém s běhátkem se dá vyřešit i tím, že běhám podle TF, která se ošidit nedá. Odhadem je moje TF na běhátku o 10 tepů nižší než při stejné rychlosti venku (a to na něm nevyskakuji).
Jinak souhlasím se Zdeňkem, že běhátko se dá brát jedině jako nutné zlo, např. trénuji na marathon, všude je ledovka, na chodbu do školy mě nepustí, a já mám v plánu dlouhý běh, např. 30km.
Ale samozřejmě, že je lepší běhat na něm, než sedět doma a vymlouvat se na počasí, proč to nejde.

Motto: Běhat bez ohledu na věk a okolí !
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 03.12.2008 16:50:11

>> Mirek Kostlivý, 2. 12. 2008 20:42:30

Ja mam behatko docela rad, ale nikdy jsem se na nem nedostal pres 10km. To me ubiji. Vyuzivam ho spis na useky stridavou rychlosti, kde mam jistotu, ze prni neprepalim a posledni usek bezim stejne rychle jak prvni. Za 30minut se vyridim.
A kdybych mel hledat moznosti jak trening osidit, tak je zbytecny trenovat. Kdo nekdy cvicil s cinkami, vi o cem mluvim, kazdy cvik se da poradne odcvicit, nebo jenom nejak odmavat s mnohem tezsi vahou nez na jakou mam.

administrator 03.04.2010 13:32:40

Máme za sebou první čtyřtýdenní tréninkovou přípravu na příští sezónu. Dokonce nám i téměř celé první tři týdny přálo počasí, takže se dalo trénovat docela v pohodě.  Bohužel pak přišla zima a to na nás klade mnohem větší nároky.


Odkaz na článek
Nalezené položky: 22 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.