Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Silová vytrvalost je pojivo

Silová vytrvalost je pojivo
foto: Kateřina Pešková

Zdeněk Smutný | 30.03.2009 | přečteno: 11776×

Pokud si ještě trochu pamatujete článek, ve kterém jsem přirovnával roční tréninkový cyklus ke stavbě domu, tak tam jsem zařadil silovou vytrvalost do pojiva, které všechny ostatní prostředky drží pohromadě.

Asi se mnou nebudou atletičtí odborníci souhlasit, ale já si po letech zkušeností za tím stojím. Bez této součásti tréninku si vůbec neumím přípravu na sezónu představit. Navíc jsem pod tento pojem zařadil jen výběhy kopců a ne jiné možnosti rozvoje tohoto specifického tréninkového prostředku. Podle mne tohle velmi náročné zatížení celého organismu, tedy nejen svalového aparátu, dodává v konečné fázi celému našemu snažení tu správnou šťávu.

Je nutné si také uvědomit, že to, co nás posouvá směrem vpřed, je síla. S její pomocí překonáváme veškerý odpor prostředí. Mohlo by se zdát, že čím více jí máme, tím na tom budeme lépe, ale to není až tak pravda. Všechno musí být správně skloubeno dohromady, aby to mělo pozitivní efekt a pak se to vše dalo vyběhat ve speciálním tempu, tedy v časech, jimiž se připravujeme k vrcholné formě na své závodní trati.

To znamená, že hrubá síla bez dostatečně rozvinuté obecné a obou tempových vytrvalostí by nám byla na vytrvaleckých distancích absolutně k ničemu. Něco jiného je to u sprinterů, ale o to tu nejde.

Běhání do kopců má mnoho variant. Může se provádět téměř celoročně nebo jen ve dvou posledních přípravných cyklech před závodním obdobím. Využívají se kopce s mírnějším i větším stoupáním, případně se to dá také střídat. Dále se mohou běhat od kratších úseků po delší anebo naopak. Tomu systému, kdy se začíná krátkými kopci, které se postupně prodlužují, já moc nefandím a myslím si, že pro vytrvalecké tratě není tento způsob zrovna moc vyhovující. Je však možné, že to nevyhovovalo jen mně a nemám vůbec pravdu. Rozhodně nemám patent na rozum a netvrdím, že jsem tím, jak se připravujeme na novou sezónu, objevil Ameriku.

Dají se též běhat kopečky pořád stejně dlouhé a postupně je zrychlovat, k tomuto se přikláním nejvíc, i když před závodním obdobím je při plánování posledního přípravného cyklu pro své svěřence zpravidla zkracuji a také zkvalitňuji.

Navíc takto kvůli kratší přestávce docílíme i intenzivnějšího zatížení, což už před blížícími se vrcholy sezóny není vůbec na škodu a jsme pak schopni velmi dobře zvládnout i následnou speciální přípravu.

Nejčastěji vybíháme vzdálenosti od 300 do 500 metrů, aby tak, vzhledem k délce zpátečního meziklusu dolů na start nového úseku, nebyla moc dlouhá pauza. Je možné samozřejmě běhat i delší trasu, ale pak by bylo dobré mít kratší cestu kopcem zpět dolů, kudy by se to dalo střihnout, aby se udržela kontinuita zatížení. Příliš dlouhá přestávka, i když je v klusu, podle mě mění smysl zatížení a už se tak efektivně nerozvíjí silová vytrvalost. Proto zastávám názor, za ta léta vyzkoušený na sobě, že optimální cesta je v uvedených délkách kopců.

Je nutné si uvědomit, že je také třeba naběhat v tomto tréninku dostatečně velký objem a podle toho si rozložit tempo a úsilí tak, abychom celou kilometráž zvládli s minimálními časovými rozdíly.  Ne vypálit první či ještě možná druhý kopec naplno a pak pomalu kapat s tím, že při posledních úsecích, pokud se k nim vůbec odhodláte, budete mít oči vyboulené jako králík s myxomatózou, nohy tuhé jak deset let starý portlandský cement, tepovou frekvenci už nebude možné vůbec zachytit a plíce vás budou lískat ze všech stran. Z takového překyselení se budete dostávat velmi dlouho. Navíc já spíš preferuji, aby se kopce vybíhaly raději frekvenčně než jen silou. Tím bychom se měli vyvarovat právě popsaných důsledků.

Ale zcela jistě se najdou jedinci (já mezi ně určitě nepatřím), kteří to hrnou, kopec nekopec, pořád brutálně stejně. V tom jsou docela machři lyžaři, tedy běžkaři. Všiml jsem si, možná špatně, že frekvenci dávají též přednost orientační běžci a jak jim to potom v takovém terénu jde a navíc to umí i prodat.

Tak abychom to shrnuli: Bez kopců to půjde těžko, i když i takoví vytrvalci jsou mezi námi. Výjimka potvrzuje pravidlo. Proto se je v rámci přípravy nebojte zahrnout do plánu. I když je to dost tvrdý a bolestivý trénink, určitě bude mít na vaši výkonnost v sezóně, pokud jej správně provedete, pozitivní a nepřehlédnutelný vliv. V komplexním pojetí všech tréninkových prostředků je to opravdu stmelující faktor, který nám umožní nejen navázat na tempovou vytrvalost, ale také vytvoří v konečném důsledku předpoklady pro následný rozvoj speciálního tempa vaší závodní tratě.

Doufám, že jsem vám to vysvětlil natolik dostatečně, že tento trénink dokážete správně provádět. A věřím, že se nebudete po první sérii kopců celý týden budit v noci zpocení hrůzou, jaké že zážitky vás zase čekají při dalším rozvoji tohoto specifického tréninkového prostředku.


 

Zdeněk Smutný je jedním z trenérů nabízejících své služby na behy.cz


Komentáře (Celkem 7)

Nalezené položky: 8 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

Praha

Celkem 29698 km
Minulý měsíc 67 km
10 km: 0:37:18 (2015)
půlmaraton: 1:24:10 (2010)
maraton: 2:58:07 (2013)

frankm muž 31.03.2009 16:45:29

S článkem souhlasím, kopce jsou na posilování nohou to nejlepší. Snažím se do svého tréninku zařadit kopce alespoň 1 týdně (někdy 2×), plus nějaké ty schody. Na Vítkově jsou jedny výborný :-)

Motto: "If life gives you lemons, make lemonade."
avatar

Praha 9

Celkem 5645 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:45:45 (2009)
půlmaraton: 1:44:24 (2010)
maraton: 4:26:49 (2009)

sanctis muž 31.03.2009 18:22:09

>> frankm, 31. 3. 2009 16:45:29

Pripojuju se, dneska jsem vlastne poprvy zaradil do treninku cilene vybehy do kopce, a verim ze je z planu jen tak neodstranim.

avatar

Celkem 2369 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:02 (2009)

keane1980 muž 01.04.2009 08:33:25

jak moc se dají kopce nahradit schody??

avatar

Žilina

Celkem 35031 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:50 (2009)
půlmaraton: 1:18:37 (2007)
maraton: 2:52:23 (2009)

JaRu muž 01.04.2009 13:57:46

Ak je splnenie treningove davky na dany den nerealne (unava, pocasie, … ) je lepsie zmensit pocet opadkovani, zvacsit prestavky alebo skratit jednotlive useky ? Vdaka za odpoved.

Motto: Pevná vôľa všetko zdolá aj keď to niekedy trvá až 25 rokov
avatar

Praha-východ

Celkem 4388 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:39 (1970)
půlmaraton: 1:31:16 (1970)
maraton: 3:22:27 (1970)

Vanda žena 01.04.2009 14:30:36

>> frankm, 31. 3. 2009 16:45:29

Souhlas, Vítkov má všechno – šťavnaté kopečky až do 550m, chutný prudký čtyřstovkový kopec a schody, na který se pak tělu dobře vzpomíná:)

Motto: We are the champions, my friendwe keep on fighting till the end...
avatar

Z.Smutný muž 02.04.2009 08:23:05

>> JaRu, 1. 4. 2009 13:57:46

Když ti to nepůjde je lepší jít menší počet opakování, ale pokud se na tento trénink již od začátku nebudeš cítit, tak raději běž vyklusat a přehoď si jej na jiný den, to bude rozhodně rozumnější, než se trápit v únavě.

avatar

Z.Smutný muž 02.04.2009 08:25:45

>> keane1980, 1. 4. 2009 08:33:25

Já, abych pravdu řekl se schody moc zkušeností nemám, protože u nás moc možností je běhat nemáme a do paneláků se mi nechce, tak ti nejsem schopem objetivně řict do jaké míry jsou schody adekvátní náhradou a jak se jimi dají kopce nahradit.

administrator 03.04.2010 13:32:51

Pokud si ještě trochu pamatujete článek, ve kterém jsem přirovnával roční tréninkový cyklus ke stavbě domu, tak tam jsem zařadil silovou vytrvalost do pojiva, které všechny ostatní prostředky drží pohromadě.


Odkaz na článek
Nalezené položky: 8 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.