Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

PRAŽSKÝ MARATON: Zvládne jej Lenka Šibravová pod tři hodiny?

PRAŽSKÝ MARATON: Zvládne jej Lenka Šibravová pod tři hodiny?
foto: Radek Narovec

Josef Rendl | 05.05.2009 | přečteno: 12395×

Lenka Šibravová, sympatická mladá žena a nepřehlédnutelná postava na mnoha startech vytrvalostních běhů, zaujala výborným výkonem a třetím místem na nedávném mistrovství republiky v půlmaratonu v Pardubicích. V rozhovoru se vrací ke svým běžeckým začátkům a zamýšlí se nad svými možnostmi při premiérovém startu při pražském maratonu.

Lenko, dodatečně gratuluji k výbornému výkonu v Pardubickém vinařském půlmaratonu (třetí místo v kategorii, čas 1:21:07). Jaké máš dojmy z tohoto závodu?

Se svým časem i výkonem jsem velmi spokojena. Běželo se mi výborně, podle rady trenéra
jsem začala pomaleji a tempo se snažila stupňovat. Až do osmnáctého kilometru mi velmi pomohl kolega z Kerteamu Pavel „Zlaťas“ Zlatník. On potom trochu odpadl a já dobíhala Táňu Metelkovou, kterou jsem ve třetím kole celkem lehce předběhla, a dařilo se mi hospodařit se silami až do cíle. Byl to krásný závod, perfektně zorganizovaný s výbornou diváckou kulisou.

Vraťme se o pár let zpátky, k tvým běžeckým začátkům. Jak ses vlastně k běhu dostala?

Začala jsem se běhu cíleněji věnovat teprve před pěti šesti lety. Odjela jsem tehdy na pracovně-studijní stáž do Německa do města Solingen, kde se jednoho dne konal jakýsi městský běh, který jsem k překvapení svému i mnohých dalších vyhrála. Po skončení závodu mě v cíli odchytl trenér místního atletického oddílu a zeptal se mne, jestli bych s nimi nechtěla začít trénovat. Měla jsem tam tehdy celkem dost volného času, proto jsem to zkusila a vlastně od té doby u běhu zůstala.

Když jsem se pak vrátila zpátky do Čech, začala jsem trénovat v atletickém klubu Olymp. Nikdy jsem nebyla moc rychlostní typ, spíš se zaměřuji na delší vytrvalostní tratě.

V současnosti trénuješ pod vedením Jana Kervitcera v Kerteamu. Jak jsi tam spokojená?

Jan Kervitcer je velmi dobrý trenér. Má hodně zkušeností a dělá tuhle práci skoro zadarmo a od srdce. Jsem velmi ráda, že mám možnost spolupráce s ním. Máme tam taky výbornou partu lidí a častokrát se stává, že po tréninku jdeme ještě třeba posedět do hospody (maximálně na jedno pivo!). Tréninky jsou třikrát týdně, většinou běháme ve Stromovce. Trenér vytváří rámcové i individuální plány, které se odvíjejí od přípravy každého běžce na jednotlivé závody.

Chystáš se na svůj první maraton. Proč sis vybrala ten pražský, jak se na závod těšíš a jak se cítíš v přípravě?

Pražský maraton jsme s trenérem zvolili hlavně z důvodu toho, že to je mistrovství republiky a že bych tam chtěla uspět. Ještě jsem přemýšlela o nizozemském Hornu, ale nakonec zvítězil tento domácí. Z Kerteamu tam jde celkem dost lidí a často se hecujeme a děláme různé sázky na to, kdo jak doběhne. Když to dobře dopadne, vyhraju celkem dost zábavných věcí.
Na závod se samozřejmě těším, zároveň z něj mám ale velký respekt a dá se říci, že se i trochu bojím. V přípravě se cítím velmi dobře, jen jsem vynechala pár týdnů kvůli zánětu šlach, ale rychle jsem se dostala zpátky. Nedávno se mi vlastně taky stala velmi nepříjemná věc, kdy jsem při jednom náročnějším tréninku omdlela…

Od svých dvanácti let jsi vegetariánka. Nemělo tvé omdlení souvislost i třeba s tím, že tvému tělu chyběly látky, které jsou obsaženy v mase?

Tohle mi potom doktor říkal taky a na jeho popud jsem maso znovu po těch skoro patnácti letech začala jíst. Ani jsem nečekala, že to půjde tak hladce. Cítím se teď silnější a doufám, že už k podobnému kolapsu nedojde.

Můžeš prozradit něco o tvé strategii na závod?

Určitě bych chtěla běžet pod tři hodiny. První půlku volněji, pošetřit síly a snažit se zrychlit v závěru. Vodiče mi bude snad dělat Petr Jindra, možná poběžím i s Olgou Firsovou. Ještě jsme to úplně neřešili, uvidíme. Strategii probíráme i s Petrou Kamínkovou, jejíchž rad si velmi cením. Těžko taky předvídat, co se mnou udělá třeba počasí, které dva poslední roky bylo velmi teplé.

Jaká je tvoje oblíbená trasa, běžecký závod, co značka bot a vybavení?

Velmi ráda běhám podél Vltavy v Tróji. Závodů mám oblíbených několik, teď si vzpomínám na závod Počerady – Louny. Mám ráda, když se běží z místa A do místa B, ne když je někde obrátka a běží se tou samou cestou zpátky. Taky mám ráda hromadné starty, muži a ženy dohromady. Co se týče bot, tak mi nejvíc sedí tréninkové Nike Vomero a na závod mám boty od firmy Brooks.

A na závěr trochu filozofie. Proč vlastně běháš? 

Na tomto místě je důležité zmínit, že jsem věřící a věřím, že člověk má plně rozvíjet dary, které od Boha dostal. Myslím, že mi běh jde, dělám ho ráda, takže se snažím na této cestě stoupat někam dál.

Díky moc za rozhovor a přeji hodně sil do pražských ulic při maratonu!

Komentáře (Celkem 25)

Nalezené položky: 26 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

Praha

Celkem 6561 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:19 (2010)
půlmaraton: 1:19:57 (2011)
maraton: 2:46:06 (2011)

zombice muž 05.05.2009 08:37:13

Lenka pod 3 nepobezi jen v pripade ze ji tezce nesedne pocasi. Verim tomu, ze pokud predvede to co v Pardubicich, tj. rozumne rozbehnuty zavod se zrychlovanou druhou pulkou tak se dostane pod 2:55, rozhodne na to ma..

avatar

Martinek muž 05.05.2009 08:48:47

Jednou jsem videl hodne dobry film – Ohnive vozy a tam jeden bezec pred startem na 400 m dostal od sveho kamarada, „bezce“, listecek – Izaias 40,31 – vyhral a stal se olympijskym vitezem…

avatar

Aura: 2920

Exploser muž 05.05.2009 09:20:18

>> Martinek, 5. 5. 2009 08:48:47

To byl Harold Abrahams v roce 1924. Ale ty také, doufám, poběžíš jako ohnivý šíp…

Motto: In God is our trust.
avatar

Otrokovice

Celkem 2214 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:46 (2007)
půlmaraton: 1:27:09 (2007)
maraton: 4:09:42 (2006)

Sef muž 05.05.2009 12:10:00

…jen jsem vynechala pár týdnů kvůli zánětu šlach…

Jen tak pro zajímavost, kolik je to pár? Dva? :-)
Loni Radcliffová taky vynechala „pár“ týdnů a v Pekingu nedopadla zrovna podle svých představ.

Motto: To finish first, first you have to finish.
avatar

hledající a
nalézající
muž
05.05.2009 12:43:45

… ano, ano, dívám se a vypadá sympaticky. Ale ta poslední odpověď je špatně. Nejsem sice člen církve, ale jaksi bych si nedovolil tvrdit, že vrcholový sport je rozvíjení daru od … . Že by někdo „nahoře“ fandil tomu či onomu a postrkoval ho „nebeským prstíčkem dopředu“ (hihi), zatímco jiní hladoví :(? Nenalhávejme si, prosím, přiznejme si, že to je jen naše volba či naše zábava, kterou jsme si vybrali..... přemýšlejme, kdyby to např. byla katolička, tak jde na zpověď a říká, pane faráři ať je mi odpuštěno, nechala jsem si rezervu a NEZMÁČKLA jsem polonahé ženské tělo a játra tak moc, že výkon nebyl na hranici lidských možností. odpověď? dcero, příště ti půjdu fandit.......­.............­..........
tyto 2 zprávy, ještě občas opakuji:
2. co se týká bolestí noh, objevil jsem jednu bylinářku a ta mi vyrobila mast z indic.konopí, arniky a kostivalu a neuvěřitelně to zabírá (doporučte i neběhajícím bližním)-nechal jsem ji oestovat léčitelem a prý úžasně vyzařuje :-)
3. dále jsem objevil takový malý kousek pružné černé hmoty a mám z toho podpatěnky, neuvěřitelně to funguje a šetří nohy, (hlavně takovým jako já s takto choulostivýma nohama), ta guma by všem tragédům pošetřila nohy, za pár cm2 bych byl ochoten dát i tisíce, nevím, pod co se to dávalo, pod psací stroje či nábytek? Sháním to, mám ještě zásobu. Díky této hmotě se dá běhat i ve starých bačkorách, dávám si ji do starých otřepaných bot než se úplně rozpadnou. Nové mám již zakoupené a připravené, dávám si je i do závodních asicsů, a i kdyby mě to mělo stát půl minuty na výkonu, nohy jsou přednější!

avatar

Jesenice

Celkem 12330 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:56 (2010)
půlmaraton: 1:24:08 (2010)
maraton: 2:59:48 (2010)

johny muž 05.05.2009 13:48:27

>> hledající a nalézající, 5. 5. 2009 12:43:45

Co je na tom špatně? Rozvíjet dál své schopnosti (dary od boha) a jít za svým cílem ?
Vždyť to je přeci to nejhezčí co člověk může v tom „našem krátkém pozemském životě“ udělat …
Lenko držím palce !

avatar

vipera muž 05.05.2009 14:12:22

Pocybuji, že se cítíš lépe díky masu. To bude spíš tou vírou :-)

Motto: Why walk when you can run
avatar

Aura: 2920

Exploser muž 05.05.2009 14:20:28

>> hledající a nalézající, 5. 5. 2009 12:43:45

… hledající a nalézající, tvá odpověď je spíš špatně… Z čeho vychází tvá víra, že ta mast prý úžasně vyzařuje?

Motto: In God is our trust.
avatar

Martinek muž 05.05.2009 15:38:39

Polemizovat na tema Buh versus lecitel na bezeckem webu neni asi to prave orechove, ale snad nase spolecnost uz je trochu vyspela v tom, ze kdyz uz nekdo napise jen to sluvko „Buh“, tak to nebude na nekoho pusobit jak cerveny hadr na byka. Jen sileny verici bude potrebovat Boha jako berlicku ke svym vykonum. Vira v Boha a rozvijeni jeho daru je o necem jinem, ale to clovek muze posoudit jen „srdcem“, jak by rekl Maly princ.

avatar

hledající a
nalézající
muž
05.05.2009 18:26:46

>> vipera, 5. 5. 2009 14:12:22

ne, ne je to opravdu TAKY tím masem, dnes není doba na ZCELA bezmasou stravu, zvlášť pro sportovce, soukromě by se to dalo rozebrat nebo v jiném článku.

avatar

hledající a
nalézající
muž
05.05.2009 18:43:32

>> Exploser, 5. 5. 2009 14:20:28

ad johny: rozvíjení svých schopností a jít za svým cílem můžou být 2 rozdílné věci.:-) je rozdíl rozvíjení skutečných schopností (užitečné pro celek) a schopnosti, co umíme předvést, ale nejsou vůbec pro celek užitečné, jen doplivneme dál než druzí, vždy v daném vzorku lidí někdo něco někam výš dál, rychleji, (už mlčím 5× týdně běhám :-) )
ad L: to, že běhá rychleji, ještě neznamená, že je to dar, ve smyslu ano, tady máš dar, rozvíjej jej přesně tak jak si to představuješ = nemusí to být vůle dárce, ale pouze něčí ješitnost nebo momentální zábava. Pokud by to totálně přehnala(asi by musela ještě něco hrozného přidat nebo si to dobrovolně vybrat!, tak by se opravdu mohla v dalším životě narodit postižená nebo v mužském těle)
ad explozer mast přímo exploduje vyzařování, to není víra, to můžu klidně odvolat, protože alespoň trochu nějakou energii vyzařuje vše :-)

mě mrzí spíš malý zájem o podpatěnky, ta hmota je přímo úžasná, zachrání mě pro běh až do 80 tky!!!

avatar

Úpice

Celkem 53109 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:27 (1995)
půlmaraton: 1:17:43 (1994)
maraton: 2:58:36 (1997)

Čahoun muž 05.05.2009 22:11:23

Měl jsem tu čest běžet s Lenkou ve skupince v Pečkách na desítce letos na jaře (asi čtyři kilometry,pak mi utekla :-) )a po této zkušenosti věřím Lence,že to v Praze dá pod 2:55 hod.,pokud se nic nepřihodí.Lenko držím pěstičky ahojda Martin

Motto: Nikdy není tak špatně, aby nemohlo být hůře.
avatar

ČTBK Iscarex Česká Třebová

10 km: 0:34:14 (2006)
půlmaraton: 1:17:25 (2009)
maraton: 2:54:48 (2008)

klasta muž 06.05.2009 10:42:37

>> vipera, 5. 5. 2009 14:12:22

souhlasím, je nesmysl hledat zdravotní problémy za vysazením masa, doktorovi se tento důvod prostě hodil a Lenka tomu uvěřila, čímž pádem se teď cítí lépe. Když člověk uvěří, že do roka zemře, když nebude jíst např. rajčata a přestane je jíst, tak opravdu zemře..:) (stejně tak by se daly veškeré zdravotní problémy lidí, kteří maso jedí svalovat na to, že jedí maso…)

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 06.05.2009 12:03:16

>> klasta, 6. 5. 2009 10:42:37

člověk potřebuje jíst maso, a sportovec ještě víc. Takže ty problémy tím způsobený být mohli. Stejný problém by mohl být i pokud by člověk přestal jíst veškerou zeleninu. Srovnání s tím, že by člověk přestal jíst rajčata je poněkud nepřesný.
A věta v závorce je podle mě blbost… :-)

avatar

vipera muž 06.05.2009 12:29:51

>> peca_p, 6. 5. 2009 12:03:16

Myslím, že ta věta v závorce nejvýstižnější přirovnání.

Motto: Why walk when you can run
avatar

ČTBK Iscarex Česká Třebová

10 km: 0:34:14 (2006)
půlmaraton: 1:17:25 (2009)
maraton: 2:54:48 (2008)

klasta muž 06.05.2009 12:34:43

>> peca_p, 6. 5. 2009 12:03:16

to je samozřejmě vyvrácený nesmysl, který snadno vyvrátí příklady vrcholových sportovců – vegetariánů (např. Paavo Nurmi)člověk maso nepotřebuje nehledě k tomu, jak fyzicky náročnou činnost vykonává, naopak jeho výkonnost se vysazením masa zvyšuje. (samozřejmě výjimky potvrzují pravidlo) 

avatar

Praha

Celkem 6561 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:19 (2010)
půlmaraton: 1:19:57 (2011)
maraton: 2:46:06 (2011)

zombice muž 06.05.2009 14:36:33

>> klasta, 6. 5. 2009 12:34:43

hmm a co ty protichudny priklady sportovcu jakymi jsou Ladka Cisarovska nebo Radka Vodickova? U tech se evidentne vykonnost zarazenim masa do jidelnicku snizila :) Kdyby to bylo tak jednoduchy tak jsou vsichni vrcholovi sportovci vegetariani, ale ja bych si tipnul ze ten pomer nemaso:maso nebude ani 1:1 :P

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 06.05.2009 16:21:49

>> klasta, 6. 5. 2009 12:34:43

Podle mě člověk maso potřebuje, alespoň potraviny živočišného původu. Člověk je všežravec…
Třeba relativně dost používaný doplněk kreatin je v čem? Nebo znám pár běžců(běžkyň) co jim chybělo železo a to se přirozenou cestou doplňuje jak?
Když to shrnu, tak je podle mě nejlepší, když člověk jí všechno a od káždýho typu potravy něco.

avatar

Otrokovice

Celkem 2214 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:46 (2007)
půlmaraton: 1:27:09 (2007)
maraton: 4:09:42 (2006)

Sef muž 06.05.2009 18:04:21

>> peca_p, 6. 5. 2009 16:21:49

No já tomu moc nerozumím, ale ty argumenty jsou dost divné. Na planetě žije 8 mld. lidí a kolik z nich si chodí kupovat kreatin, když je tak běžný? Vím že železo se vyskytuje v krvi, ale kupodivu do mě od malička hustili ať jím špenát a né ať ostatním řežu tepny a chlemtám jejich krev.

Neříkám že nemáš pravdu, jen bych se příště zamyslel nad formou.

Motto: To finish first, first you have to finish.
avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 06.05.2009 20:12:04

>> Sef, 6. 5. 2009 18:04:21

Uznávám, že jsem to možná přehnal, co se formy reakce týká.
Chtěl jsem tím jenom vyjádřit, že pro sportovce a pro běžce je maso a potraviny živočišnýho původu důležitá součást výživy. A že to může i sportovcům pomáhat a že podle mě to je pro
„závodního“ sportovce nutnost jíst maso nebo potraviny živočišnýho původu.

avatar

Praha, Ďábličák

Celkem 19097 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:55 (2009)
půlmaraton: 1:20:36 (2010)
maraton: 2:56:52 (2009)

dvorka muž 06.05.2009 21:52:19

Moc hezký rozhovor! I já bych chtěl Lence popřát, aby jí to v neděli hezky běželo – jsem si jistý, že pokud se nestane nic nepředpokláda­telného, tak to pod tři hodiny vyjde, zaručeně! … doufám, že se někdy potkáme, až zase poběžím ve svých Vomerech podél Vltavy v Tróji :)

Motto: Nike Lunaracer '08/Nike Vomero 2/Mizuno WaveRider 13/Newton Sir Isaac ~ tryskáče/výlety/pás/zábava
avatar

Plískov

10 km: 0:31:12 (1987)
půlmaraton: 1:26:42 (2009)

Geo muž 06.05.2009 22:41:20

>> dvorka, 6. 5. 2009 21:52:19

Přeju Ti Lenko , Ať Ti to v neděli letí. A protože jsem s Tebou letos párkrát běžel a i vzhledem k tvým předpokladům si myslím , že je při optimálním průběhu možné uvažovat o času okolo 2:48 ( nebo i lehce lepším ) Velmi podobně to vidím u Peci tj. myslím si , že musí myslet na čas minimálně 1 minutu pod 2:20 ! No vypadá to , že jste moji favorité ! Tak se s tím v druhé půlce nepárejte , máte na TO ! A přeju Vám TO!

avatar

ČTBK Iscarex Česká Třebová

10 km: 0:34:14 (2006)
půlmaraton: 1:17:25 (2009)
maraton: 2:54:48 (2008)

klasta muž 07.05.2009 10:46:08

>> zombice, 6. 5. 2009 14:36:33

to určitě nebude..:) ale je to proto, jaké stereotypy jsou zažity v této společnosti…

avatar

ČTBK Iscarex Česká Třebová

10 km: 0:34:14 (2006)
půlmaraton: 1:17:25 (2009)
maraton: 2:54:48 (2008)

klasta muž 07.05.2009 10:51:34

>> peca_p, 6. 5. 2009 20:12:04

v masu není nic, co by se nedalo nahradit jinými věcmi, běžně dostupnými. a navíc je v masu spousta jedů, které do sebe zvíře absorbuje během celého procesu živočišné výroby. ty už ale nahrazovat netřeba..:)
kdyby se uplatňoval v praxi argument, že v masu jsou věci, které v ničem jiném nejsou, muselo by se kontrovat tím, že např. v jáhlách také. a čím jáhly nahrazujete, když je vůbec nejíte? to chcete vrcholově sportovat, když nejíte jáhly? a máte zdravotní problémy? vidíte, to je tím, že nejíte jáhly, já vám to říkal..:)

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 07.05.2009 14:27:23

>> klasta, 7. 5. 2009 10:51:34

Maso(živočišné produkty) je možné nejíst, ale pak si je nutné hlídat dostečný příjem bílkovin a esenciálních aminokiselin.
Tady je vysvětleno myslím dobře: http://www.ordinace.cz/…i-ano-ci-ne/
Můj názor je takový, že je lepší jíst maso nebo živočišné produkty. Je to pro člověka přirozené, než doplňovat obsažené látky v mase jinak.

administrator 03.04.2010 13:32:53

Lenka Šibravová, sympatická mladá žena a nepřehlédnutelná postava na mnoha startech vytrvalostních běhů, zaujala výborným výkonem a třetím místem na nedávném mistrovství republiky v půlmaratonu v Pardubicích. V rozhovoru se vrací ke svým běžeckým začátkům a zamýšlí se nad svými možnostmi při premiérovém startu při pražském maratonu.


Odkaz na článek
Nalezené položky: 26 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.