jaké kolo si koupit do začátku
Dobřichov
honzaherda 12.09.2007 16:28:20
advide – fitnessy author mívají např stejné rámy jako silničky. Jináč není problém dát na silničku pláště 25mm, nízké ráfky, kratší představec, dvojitou omotávku a dobré sedlo a pohodlí bude úplně jinde než na časovkářské „koze“. 3převodník – větší křížení řetězu a horší chod (obvykle), zbytečně moc převodů. Při nynější éře 2placek 50/34z je i kazeta 12/25 dostačující i pro rychlost okolo 8–10km/h a tak pomalu se stejně nejezdí. Kromě kochánova na Králi šumavy :)
kámen úrazu 13.09.2007 15:03:08
[quote=Advid]Takže vlastně jde jen o rám. Kola, převodníky a řidítka si můžu dát jaká chci. Jestli je pravda, že se záda namáhají stejně (ale co krk?), tak není důvod jít do fitness kola, ale jen si přizpůsobit (pneumatiky, převodníky a kazeta) silničku.[/quote] Pokud chceš jezdit jen po silnici, přikláním se z těchto možností spíš ke koupi silničky než fitness kola. Sice jsem fitness nejezdila, ale ze zkušeností z crosse a především MTB můžu říct, že na asfaltu je na silničce příjemnější posed. Na biku to jde taky, ale po pár hodinách mně přestanou rovná řidítka, byť s rohy, stačit. Možností úchopu je mnohem míň než na beranech a hlavně přinášejí menší změny polohy zad – méně odpočinku pro záda, posez je celkově méně variabilní. Na fitnessku to kvůli rovným rodlům bude stejný.
Píšeš, že jezdit budeš v kopcovitém terénu a tedy že preferuješ trojtác nebo kompakt kliky (menší počet zubů na obou převodnících oproti klasice). V tom případě se radši poohlížej po silničkách rovnou s těmito komponenty, pozdější výměna z klasických převodníků by žádala výměnu i dalších komponentů – přesmyku, v případě trojtácu i řazení. Neměl by to být problém, kompakty jsou dnes nejčastěji nabízenou variantou.
Jestli přemýšlíš, že bys rád zkusil i terén a nechceš si kupovat dvě kola, silnička řešením nebude.
Sedlčany, Praha 3 - Vinohrady
Oslík 17.09.2007 16:42:45
2 Advid: Tak přední tácy bych moc neřešil, jestli tam budeš mít moc velká kola, stačí nechat si tam dát jinou kazetu (zadní kolečka)…
A ještě jedna moudrá rada, co jsem pochytil od cyklistů: Když narazíš na výrazně zlevněná kola, která jsou „jen“ jednu sezónu odjety špičkovým týmem, tak nekupovat, údajně jsou většinou jž v takovém stavu, že jim karbonové rámy mohou kdykoliv prasknout, ale to je předávám dál bez jakéhokoliv názoru…
Pha Stodůlky, Rychlebské hory
žula 19.09.2007 11:38:20
zajímalo by mne, zda před koupí kola řešíte již délku a úhel představců nebo si tam necháte standartní od výrobce. Já jsem to teda neřešil a teď jsem se v moudré knize dočetl, že při mé výšce, objemu najetých km a mizerné flexi v kolenou bych měl mít rozdíl mezi sedlem a řidítky 4–8 cm. Já mám 11, přičemž nemám už prostor ke snížení sedla (kvůli úhlu v koleni v mrtvém bodě apod).
Další dotaz bych měl před koupí hrazdy (na jaře). Pokud používáte hrazdu, posouváte sedlo dopředu? Vyměnujete sedlovku i se sedlem? Neřešíte?
dík
Jecminek.Maselnik 19.09.2007 13:45:19
[quote=Oslík]Tak přední tácy bych moc neřešil, jestli tam budeš mít moc velká kola, stačí nechat si tam dát jinou kazetu (zadní kolečka)…[/quote] tak to úplně není, když chceš fakt lehké převody, tak i malá placka 39 je velká. Silniční přehazka má krátkou kladku, takže nějaké šílenosti jako třicítky a tak vzadu mít nemůžeš, pokud nemáš přehazku s delším ramínkem.
2Žula: a vadí Ti ten rozdíl při jízdě? Ne všechno, co píšou knížky musí nutně fungovat na každého . On navíc úhel představce neurčuje jen výšku řídítek, ale i jejich vzdálenost od sedla, takže s tím opatrně. Ke hrazdě: sedlo jsem nechal na místě, při výměně sedla jsem sedlovku neměnil (proč taky?). Používám sedlo fízik arione tri, které je dost dlouhé, aby se dalo o pár centimetrů posunout vpřed i vzad.
Brno
vl001 19.09.2007 20:32:43
[quote=Jecminek.Maselnik][quote=Oslík]Tak přední tácy bych moc neřešil, jestli tam budeš mít moc velká kola, stačí nechat si tam dát jinou kazetu (zadní kolečka)…[/quote] tak to úplně není, když chceš fakt lehké převody, tak i malá placka 39 je velká. Silniční přehazka má krátkou kladku, takže nějaké šílenosti jako třicítky a tak vzadu mít nemůžeš, pokud nemáš přehazku s delším ramínkem.[/quote] Přesto i mně přijde nakonec jednodušší a efektivnější řešit převody kazetou vzadu a ne compactem. Prostě pravidlo 1 zub vzadu = 3 vepředu. V ČR není moc kopců, které nejdou vyjet na silničce s 39/25…
Dobřichov
honzaherda 19.09.2007 20:51:32
jsou i kopce, kde je 39/25 málo, ale při triatlonu se nejezdí. Rozdíl 11cm je už hodně, já mívám okolo 8cm – vrch beranů ku vrchu sedla. Představec je to nejmenší – záležitost pár stovek. Nejlépe řešit hned v krámě.
hrazdu nejezdím, ale většinou se to řeší druhou sedlovkou i sedlem, abys měl fakt trefený a nastavený posed a nemusel pořád hýbat se sedlem v zámku. Ale třeba s ním nikam chtít posouvat nebudeš. Je to hlavně o individuálních pocitech.
Havířov
roman1 19.09.2007 21:33:29
[quote=vl001][quote=Jecminek.Maselnik][quote=Oslík]Tak přední tácy bych moc neřešil, jestli tam budeš mít moc velká kola, stačí nechat si tam dát jinou kazetu (zadní kolečka)…[/quote] tak to úplně není, když chceš fakt lehké převody, tak i malá placka 39 je velká. Silniční přehazka má krátkou kladku, takže nějaké šílenosti jako třicítky a tak vzadu mít nemůžeš, pokud nemáš přehazku s delším ramínkem.[/quote] Přesto i mně přijde nakonec jednodušší a efektivnější řešit převody kazetou vzadu a ne compactem. Prostě pravidlo 1 zub vzadu = 3 vepředu. V ČR není moc kopců, které nejdou vyjet na silničce s 39/25…[/quote] Jezdím okolo Beskyd a tam těch kopcu je celkem dost (Lysa ,Javorovy,pustevny,Prašiva). Jelikož nejsem moc silový typ, přetvořil jsem si kazetu kde největší pastorek je 30ka. A přehazovačka si s típ poradila hravě, ale netvrdím že je to idealní řešení!
Pha Stodůlky, Rychlebské hory
žula 19.09.2007 22:13:20
to ječmínek: zatím stále hledám co a jak (zatím 1700 km). Rozdíl mezi řidítky a sedlem mi nevadí, ale překvapilo mě to, že je o dost větší než v odborné literatuře. Od Lipna mě bolí vnější šlacha pod kolenem jedné nohy a právě psali tamtéž, že to může být i tímto.
to honzaherda. Alespoň budu moudřejší až budu kupovat někdy další kolo, abych to vychytal. Já jsem původně ani nevěděl že pozice v hrazdě a bez hrazdy má jinde sedlo (zase literatura), ikdyž jsem tušil, že když lehnu do hrazdy tak budu „jakoby odstrčený dozadu“. Právě mě zajímalo, jestli to lidi řeší dvěma sadama sedla se sedlovkou nebo ne. Každopádně to vyzkouším až zjara. dík
Jecminek.Maselnik 20.09.2007 10:45:54
[quote=vl001]V ČR není moc kopců, které nejdou vyjet na silničce s 39/25…[/quote] Asi jsem máčka, ale já jsem za 36/26 rád jak rádio ledaskde. Ono to není jenom o tom, zda jdou vyjet, ale taky jak je jedeš, když chceš třeba jet frekvenční trénink a nechce se Ti plácat furt na rovině. Při mém skoro metráku se prostě lehčí převod v kopci hodí a když už je na kazetě deset pastorků, příjde mi prima mít nahoře 1–2 rezervu lehkých pro případ, že Ti dojde nebo tak. Je ale pravda, že já kupoval nové kolo, takže jsem to měl rozmyšleno předem, kdybych měl za peníze měnit, asi bych taky hledal co nejlevnější variantu.
Brno
vl001 20.09.2007 11:53:31
[quote=Jecminek.Maselnik][quote=vl001]V ČR není moc kopců, které nejdou vyjet na silničce s 39/25…[/quote] Asi jsem máčka, ale já jsem za 36/26 rád jak rádio ledaskde. Ono to není jenom o tom, zda jdou vyjet, ale taky jak je jedeš, když chceš třeba jet frekvenční trénink a nechce se Ti plácat furt na rovině. Při mém skoro metráku se prostě lehčí převod v kopci hodí a když už je na kazetě deset pastorků, příjde mi prima mít nahoře 1–2 rezervu lehkých pro případ, že Ti dojde nebo tak. Je ale pravda, že já kupoval nové kolo, takže jsem to měl rozmyšleno předem, kdybych měl za peníze měnit, asi bych taky hledal co nejlevnější variantu.[/quote] No, já zase neumím jet Pustevny frekvenčně, v takových kopcích dřu jak mezek převod nepřevod :) Ale vážněji – převody se tu loni probíraly v jiném vlákně. Já na trekingovém kole vepředu třítalíř samozřejmě mám, na silničku jsem to hodně zvažoval a jsem nakonec rád, že jsem compacty nebo trojpřevodník nezvolil. Přesvědčil jsem se, že na silničku takové věci nepatří, i v hobby pojetí je to sportovní záležitost. Dnes naopak stačí si vyjet třeba s rk a z kopců ho nejsem schopen udržet, neboť mých 53/14 se 120bpm už je na takové cyklisty málo :) Jinak compact s normální kazetou je zhruba totéž co moje kolo s kazetou 14/25. Ale jak psal Oslík já si můžu kazetu libovolně měnit. Asi toho budu příští rok i využívat…
Jecminek.Maselnik 20.09.2007 12:30:49
tak to já vlastně tahám i těžší převod než Ty Nejtěžší mám 50×12 Ty 53×14 a je dokonce těžší i než 53×13. Já nevidím výhodu compactů hlavně v lehkých převodech, ale spíše ve větším rozsahu pro mne použitelných převodů. Na starém kole jsem měl nejtěžší 53×12 a nepamatuju si , že bych jel někdy tak, aby mi nestačil i lehčí. Proto jsem taky volil compacty. Je ale pravda, že se ve sjezdech bojím, kolem 70-ti už mám fakt strach a šlapu tak do 55–60, což tak nějak chvíli utočím.
Albert 20.09.2007 13:25:07
Taky se přikláním na stranu kompaktů – vzadu si dáš 11 – 23 a je to pěkně odstupňované po zubu. I když se tu řeší kola do začátku, takže se na hmotnost moc koukat nedá (je to drahá sranda)- je dobrý si uvědomit váhovej rozdíl kazety 14–26 (či dokonce 30 jak někdo psal) i těch převodníků oproti těm kompaktům. Samozřejmě dost záleží na tom v jakých profilech kdo jezdí, jak moc silově/švihově. Mě ty kompakty vyhovujou, což z nich ale určitě nedělá univerzální recept. Nicméně těch pár míst u nás v okolí kde bych dokázal roztočit 53×11 mi nestojí za snížený komfort v kopcích.
Dobřichov
honzaherda 20.09.2007 19:24:22
Já mám 53/39 a vzadu 11–27 na 8mi pastorcích, ale je fakt, že jako cyklista i s 26 000km za rok si dovolím vyjet Pustevny na 39/21 bez spadnutí pod nějakých 14–15km/h. Nejsem moc tempař a rovinkář. Do začátku bych pro TT volil nějakou „hotovku“ ve slevě po sezóně jako třebna teď, pak si pořídit druhá pěkná kola na závody a příp i hrazdu a druhou sedlovku se sedlem. Já neměním nikdy nic, páč na kole jezdím víceméně jen maratony a neřeším nějaké rozdíly ve vhodnosti toho či onoho pro nějaký druh závodu. Zase asi není moc z vás, co by dali 300km v kopcích s favoritem a keckama aniž by je to nějak zničilo :)
Sedlčany, Praha 3 - Vinohrady
Oslík 21.09.2007 11:47:44
[quote=honzaherda]…Zase asi není moc z vás, co by dali 300km v kopcích s favoritem a keckama aniž by je to nějak zničilo :)[/quote] Favorita jsem našel doma ve sklepě, nedal bych na něm ani 300m v kopcích – mezi plackama byla velká mezera, tak tam padal řetěz – když se to vyřešilo, začal zase skákat na pastorcích – nakonec jsem to vzdal a koupil si levnou silničku a jsem spokojen… Záleží na tom, co to je za favorita (stáří a komponenty), ale 300 najedu tak za rok… :)
running circus 21.09.2007 12:39:42
A čo hovoríte na triatlonové špeciály? Je tam nejaký zásadný rozdiel medzi ozajstnou silničkou a takýmto špeciálom, okrem toho, že to má hrazdu a v nej zabudované radenie? Odporúčato to ako kolo pre začiatočníka?
Praha
zombice 21.09.2007 12:56:07
no zacatecnikovi bych teda rozhodne triatlonovej special nedoporucil, pokud ho teda nebudes mit s brutalni slevou nebo skoro zadarmo, abys ho pak strelil dal :) sice ty kola vypadaj nadherne, ale nejsou moc univerzalni a proste se na tom normalne moc nesvezes.. uplne jinej posed, velky vyskovy rozdil mezi sedlem a riditky, razeni jen v hrazde je taky naprd, a dalsi a dalsi veci ktery kolo opravdu nedelaji pohodlnym strojem na normalni svihy.. jo a jak uz sem naznacil na zacatku je to uplne jina dimenze co se tyce penez..
Sedlčany, Praha 3 - Vinohrady
Oslík 21.09.2007 16:50:53
2 zombice: Naprostý souhlas, ale na zkoušku by to nemuselo být špatný… Ležet si při výletním tempu na hrazdičce a přitom si řadit… :)
Jecminek.Maselnik 21.09.2007 17:50:41
potíž je v tom, že ležet ve výletním tempu moc nejde, to by Tě nebavilo
Sedlčany, Praha 3 - Vinohrady
Oslík 21.09.2007 18:28:03
2 Ječmínek: Já měl jednou půjčenou hrazdu na časovky, byla to taková „hobby“ hrazdička – dlouhá, kde nešetřili molitanem v místech, kde opíráš lokty – den před závodem jsem byl jen na takové vyjížďce, kde jsem si zkoušel, jestli mi bude vyhovovat nastavení a byla to jen taková extra krátká vyjížďka, vůbec se mi to nezdálo jako 45 minut… Takže řekněme ne ležet, ale odpočívat na hrazdě? :)
Jecminek.Maselnik 21.09.2007 20:49:37
já to myslel tak, že když zalehneš, je potřeba se hodně kontrolovat, abys do toho nebušil jako blázen, když to tak pěkně jede. O sloveso, jestli ležíš nebo odpočíváš, nejde
Dobřichov
honzaherda 22.09.2007 17:21:24
pořádná koza na TT stojí tak 60 a víc, přičemž esa jezdí tak kola za 60:) samotný přední a zadní jsem tím myslel … řazení v hrazdě je super věc, ale jen na časovky a TT kde se hraje na vteřiny. Navíc takový stroj je stavěný na max tuhost a přenos síly, tzn značně nepohodlný pro naše děravé silnice. Do začátku stačí kolo z druhé ruky okolo 20tisíc Kč.
Oslík – na fáčku do kopce zaříznu dost lidí, ale je fakt, že už to taky není co to bejvalo. Nicméně přes 200km jsem dal letos už mnohokrát. Hold cyklista má trošku jiná měřítka – viz mé naběhané km :)
Sedlčany, Praha 3 - Vinohrady
Oslík 22.09.2007 17:46:07
2 honzaherda: Jj, slyšel jsem, že čas 40:00 na 10 km odděluje běžce od cyklistů, takže za rok už budeš možná běžec :) Jen nevím – Ty běháš kopce? Se sílou z kola bys tam měl mít velkou šanci… A kolo za 20 tisíc? To je podle mě moc peněz – před 3 roky, když jsem si kupoval silničku, jsem měl možnost mít novou za 6 tisíc, MO cena by byla tak 5000, možná i míň. Jasně, byl tam ocelový rám a nejlevnější sada od shimana, ale na nějaký hobby výlety stačí…
m.thums 22.09.2007 18:48:11
Hm, tak to budu muset skončit…" ani běžec a už vůbec cyklista a to nemluvím o plavču…"…[quote=Oslík]2 honzaherda: Jj, slyšel jsem, že čas 40:00 na 10 km odděluje běžce od cyklistů, takže za rok už budeš možná běžec :) Jen nevím – Ty běháš kopce? Se sílou z kola bys tam měl mít velkou šanci… A kolo za 20 tisíc? To je podle mě moc peněz – před 3 roky, když jsem si kupoval silničku, jsem měl možnost mít novou za 6 tisíc, MO cena by byla tak 5000, možná i míň. Jasně, byl tam ocelový rám a nejlevnější sada od shimana, ale na nějaký hobby výlety stačí…[/quote]
Dobřichov
honzaherda 22.09.2007 20:05:49
Oslík – má silnička má nyní prodejní cenu taky asi 10–11tisíc Kč, ale po 30000km se už zaplatila. Já to myslel tak, že pokud si nechceš dělat ostudu a chceš, aby to kolo taky trošku jelo! Já jezdím do práce na fáčku a taky to jde, jenže na ironmanu se blbě jezdí na crossu z hypernovy :) no a kámoš jezdí super kolo, dobře plave a má osobák pod 40 … To je jako superman nebo co? A vrchy díky mé váze (která je teda už 67kg a ne nějakých 63–65 co bejvávalo) mám výhodu a hlavně mám větší motivaci běžet či jet do kopce, rovin z mého rodného Polabí mám až nad hlavu. Takový běh na černou horu je přesně pro mě! A nejlíp 3× po sobě :)
Sedlčany, Praha 3 - Vinohrady
Oslík 22.09.2007 20:14:27
Ono to bylo myšleno tak, že cyklista, který chodí do práce a občas běhá, ale jen tak dplňkově, nezaběhne 10 km pod 40 minut… asi Ale taky znám borce, co loni od jara loni neběhal (ale o to více jezdil na kole), na podzim obul své reeboky, v prvním závodě těsně prohrál, v druhém těsně vyhrál a pak už to bylo v jeho režii… Sice úroveň místního poháru je spíše „hobby“, ale i tak, je to talent… A triatlonisti, Honzo, to jsou jinačí borci – to je asi bez debat :) A s tím kolem jsme to mysleli asi každý trochu jinak – i když to moje kolo za necelou desítku je docela hazký an pohled, tak se za něj nestydím :D
Praha
zombice 26.09.2007 11:23:37
ahoj, vim ze je to trochu pozde (asi o 2 tydny) ale objevil sem doma slevovy kupon na 1000Kc na jakekoliv kolo v Praze u Sterby.. vim ze to u nej neni zrovna nejlevnejsi, ale nekdy ma dobry slevy a s tema se to da kombinovat.. tak kdyby mel nekdo zajem rad prenecham, me by doma s dalsim kolem vyhodili :)
Praha 2
Serža 27.09.2007 15:46:19
zkusil bych se podívat na triatlonový servery, jestli někdo neprodává něco jetýho – já jsem takhle prodával Felt F75 s trojplackou a hrazdou, na Shimano 105 za 12000,–Kč (byl v perfektním stavu)
Praha 2
Serža 27.09.2007 15:52:16
co se týče rozdílu mezi silničním a triatlonovým kolem, tak zásadní rozdíl je v geometrii rámu – triatlonové speciály mají víc kolmo podsedlovou trubku
Šnek 12.11.2007 10:08:09
[quote=Pavel]No, k tomu krosovému kolu – já nevím, názor že na asfaltu je lepší než horák a v terénu je lepší než silnička má něco do sebe, ale taky by šlo tvrdit, že na silnici je to horší než silnička a v terénu se na něm jezdí výrazně hůř než na MTB :) Ale zas mě neber tak vážně, silniční kolo jsem nikdy neměl a na krosu jsem jel akorát na půjčeným. Na IM určitě silničku. Doufám, že neexistuje terénní Ironman, to by byl masakr. :)[/quote] Ztožňuji se z druhou částí tvého příspěvku a sice v tom, že pokud chce někdo jezdit závody na kole (je jedno jestli triatlonové, nebo jen cyklistické), tak je trekové kolo téměř k ničemu. Sám jsem na něm začínal a musím říci, že při silničních závodech je příliš pomalé a v terénu se na něm dají jezdit jen závody, kde je velmi „přívětivý“ povrch a takových mnoho není. Na treku jsem jel silničního Krále Šumavy. Sice to nebylo špatné, ale když jsem si na další ročník koupil silničku (obyčejný Author 3305 za 15 000), tak ten pocit z jízdy byl o třídu lepší. Na trekovi jsem jezdil i závody horských kol, ale jak říkám, musel jsem si pečlivě vybírat, kam jsem s ním mohl. Po posledním závodě letos v září na Daikinu v Plzni jsem ale řekl dost. Už žádný závod na Treku nepojedu a koupil jsem si horáka (Author Traction za 14 000). Mám tak teď 3 kola a nevím, které z nich dřív osedlat. Treka prostě v terénu jezdit nenaučíš a podobné je to i na silnici. Pokud však někdo nemá ambice jezdit závody, tak je podle mě trek ideální volba, protože na něm můžeš jezdit po jakékoliv silnici (v mém okolí jsou silnice dost rozbité a tak když jedu na silničce, tak si musím velmi pečlivě vybírat trasu) a ve všech běžných terénech. Shrnul bych to asi takto: trek může všude, jen ne na závody.
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.