Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Zakuste pocit lehkosti v minimalistických botách

Zakuste pocit lehkosti v minimalistických botách
foto: Radek Narovec

Radek Narovec | 09.08.2011 | přečteno: 78405×

Pokud jste dosud jen četli chvalozpěvy na povznášející pocity z běhu v lehké minimalistické obuvi, léto a dovolené jsou ideální dobou pro experimenty. Láska k tomuto novému druhu běžeckého obutí se šíří jako nákaza. Kdo zkusil, již se zpravidla nevrací ke klasickému pojetí bot s vysokou mírou tlumení a prvky řídícími dopad i přechod do odrazu.

Možná hned zkraje namítnete, že už se zase věnujeme této okrajové kategorii bot. Prvním důvodem je hlavně to, že je pro jejich vyzkoušení opravdu vhodná doba. A tím druhým jsou čísla, pohříchu zatím jen z USA – zatímco prodeje klasických modelů za poslední rok klesly o 18 procent, „nové“ typy bez technologických prvků doslova válcují konkurenci – podle statistik SportsOneSource vylétly za posledních 12 měsíců o neuvěřitelných 283 procent!

Musíme si v této souvislosti proto jen povzdechnout nad konzervativností domácích prodejců, kteří je odmítají zařadit do nabídky. Snad se to ale již brzy zlomí, respektive přibudou obchody nové.

Zájemce o vyzkoušení minimalistické obuvi ale předem varujeme, že tyto boty – nebo dokonce návleky pro bosý běh – nejsou pro každého a vyžadují zcela zásadní změnu stylu, kterým běžíme a dopadáme. Velký pozor by si proto měli dát zejména výkonnostní běžci a pak ti, kteří jsou v přípravě na významný běžecký závod. Přechod k minimalismu jim totiž může zcela zásadně rozhodit navyklé způsoby běhu, v extrémním případě je i na čas vyřadit z tréninku. Podrobně se o tom diskutuje na fóru.

Principem minimalismu je návrat k tomu, jak vypadala bota pro běhání ještě v 70.letech minulého století. Tyto boty jsou velice lehké, téměř nemají tlumení, pata není oproti špičce ve sklonu anebo jen nepatrném, prstová část je širší a povětšinou doléhá až na zem, obuv je mimořádně ohebná a zcela chybí prvky pro kontrolu kroku nebo oporu klenby. Vše tedy závisí na chodidle a jeho kondici.

Pokud říkáme, že chybí tlumení, je jasné, že dopadat na patu (a činí tak přes 80% běžců!) je téměř vyloučeno. Chodidlo pro to není uzpůsobeno. Naopak má vynikající aparát ve své přední části, který nejen perfektně tlumí, ale je i skvělým mechanismem pro odraz. Abychom tedy dopadali při běhu na přední část chodidla (nikoliv prsty, nejsme baletky!), je třeba krok výrazně zkrátit (rychlost časem doženeme vyšší frekvencí kroku) a tělo se při dopadu chová jako pružina. Tlumení nárazu tak řeší nejen chodidlo, ale v podstatě celé tělo.

Zprvu je dobré si tento styl vyzkoušet při chůzi nebo lehkém běhu naboso. Při cupitání budete vypadat legračně jako žabáci, ale odměnou vám bude až šokující pocit lehkosti a přirozenosti.


Které značky nabízejí minimalistickou obuv:

www.brooksrunning.com

www.inov-8.com

www.keenfootwear.com

www.merrell.com

www.newbalance.com

www.newtonrunning.com

www.nikerunning.cz

www.saucony.com

www.somniorunning.com

www.terraplana.com

www.vibramfivefingers.com


Oproti bosoběhu mají lehké boty s tvrdší podrážkou tu výhodu, že si v nich troufnete běžet rychleji a při delším běhu, kdy již slabší svalstvo neudrží čistý dopad pouze na přední či střední část chodidla, nedostane pata takový náraz. Pochopitelně se v nich dá lépe běhat i v mokru a blátu, o chladu a mrazu nemluvě.

Ani v obuvi však nelámejte rekordy, jakkoliv vás k tomu momentálně skvělý pocit bude svádět. Měli byste začít jen výběhy na pár kilometrů a podle míry bolesti následné dny přidávat nebo naopak ubírat. Minimalistické boty vám totiž v prvních dnech odhalí řadu svalů nohy a chodidla, o kterých jste dosud patrně neměli ani tušení. I přes typické obtíže to však za to stojí.

Minimalistické boty mají i své nevýhody. Náraz do kamene nebo kořene hodně bolí, stejně tak píchnutí větví do boků textilního svršku. To je rozhodně varování pro vyznavače orientačního běhu, aby při výběru hledali modely s ochrannými prvky. Podobně pro velmi dlouhé běhy na pevných površích je lepší volit alespoň mírnou vrstvu tlumení paty. Vhodnou volbou jsou silniční závodní speciály.

Běh v lehké obuvi však jednoznačně zvedne vaše vnímání terénu, budete doslova a do písmene blíže přírodě. Jen ten návrat do „normálních“ bot už jaksi nebude fungovat…

Pokud máte obavy nazout tento typ bot, že si ublížíte, ale rádi byste vyzkoušeli „co na tom je“, zvolte kategorii regeneračních bot (přesněji se jim v angličtině říká „transition shoes“). Jsou to boty vysoce ohebné s rozřezanou podrážkou, ta však sama o sobě velmi dobře tlumí, a můžete v ní tak experimentovat s různými styly došlapu.

Obava z vyhození kotníku (nemají stabilizační uchopení chodidla) je vysloveně lichá. Naopak se v těchto botách (stejně jako u minimalismu) rychle budete cítit neskonale bezpečněji. Jejich odpůrci však asi oprávněně namítnou, že správný běžecký styl (dopad) v nich nezískáte.

Z přechodových modelů v Česku najdete známou Nike Free a její následovníky Reebok Realflex, adidas Chill, Asics Blur 33 nebo jeden z modelů Hervis Kilimanjaro.

Příjemné hraní, příště si ukážeme jiné kategorie běžeckých bot.

Komentáře (Celkem 212)

Nalezené položky: 213 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Další Poslední
avatar

10 km: 0:39:31 (2011)
půlmaraton: 1:31:19 (2012)
maraton: 3:10:28 (2014)

Glacier muž 11.08.2011 15:20:40

>> Luboš Brabec, 11. 08. 2011 15:14:12

díky za upozornění, škoda že to nepřišlo na začátku…

měl jsme si to uvědomit, než se Vás „snažit zlomit“ abyste zkusili něco jiného, než je běh v tlumených botech protože mám pocit, že byste mi dali za pravdu a třeba si i zlepšili časy…čímž jsme si téměř jist…

Motto: if u run on the earth with the earth u can run forever
avatar

10 km: 0:39:31 (2011)
půlmaraton: 1:31:19 (2012)
maraton: 3:10:28 (2014)

Glacier muž 11.08.2011 15:24:04

>> Pavel S., 11. 08. 2011 15:18:49

;)

Motto: if u run on the earth with the earth u can run forever
avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 11.08.2011 15:55:44

>> Glacier, 11. 08. 2011 15:20:40 „abyste zkusili něco jiného, než je běh v tlumených botech protože mám pocit, že byste mi dali za pravdu a třeba si i zlepšili časy…čímž jsme si téměř jist…“

Dost odvazne tvrdenie. Ja som si zas skoro isty, ze by som sa nezlepsil ani o chlp, skor zhorsil. Kedze viem, co beh na boso obnasa, ake su jeho limity a ake su limity mojej telesnej konstrukcie, tak som si tym na 100% isty. Kebyze nezijem v strednej Europe, s nasou klimou, povrchom v civilizovanej oblasti, ale aj v horach, s nedisciplino­vanymi ludmi, co znecistuju chodniky a lesy a cely zivot nemal pristup k topankam, mozno by som bol nachylny tomu dat nejake percento. Takto som si na 100% isty, ze nemas pravdu – u mna a na 90% isty u ostatnych bezcov, co uz maju za sebou nejaky vykonnostny trening po dobu aspon par rokov.

Ako doplnok na spestrenie s nemeratelnym prinosom – mozno. Ako hlavny stimul k zlepseniu si casov – velke nie.

avatar

Praha

Celkem 26381 km
Minulý měsíc 21 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 11.08.2011 16:01:10

>> Glacier, 11. 08. 2011 15:20:40

třeba si i zlepšili časy…čímž jsme si téměř jist…

Moc Tě prosím, nesnaž se nám vnutit „svoji pravdu“. Nemám to rád od náboženství, sekt, ideologií a nechtěl bych se dožít bot vycpaných semtexem. Jseš mladej a začal jsi běhat. Pochopitelně se zlepšuješ, ať běháš v tom či onom. Až začneš lízt, budou nejlepší tyhle lana a na vodě zase tohle pádlo Tě „určitě zrychlí“. Ostatní zde diskutující nejsou úplní blbci a řada z nich má za sebou dost sportovních zkušeností. Není třeba jim svoji zkušenost (byť kladnou) vnucovat horem dolem.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 11.08.2011 16:06:29

Článek v Instinktu je i na Internetu. Odstavec se mnou je tam bez mého prvotního přičinění, neboť mě redaktorka oslovila sama (a ani nevím, jak se o mě dozvěděla).

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 11.08.2011 16:14:18

>> Glacier, 11. 08. 2011 15:20:40

Na jednom místě tvrdíš, že bychom si při běhu naboso vylepšili časy. Jinde píšeš, že naboso se dá běhat rychle maximálně tak do 10–15 km.

Mám dojem, že si tyhle věty trochu protiřečí :-)

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 11.08.2011 16:34:15

>> Luboš Brabec, 11. 08. 2011 16:14:18

Myslím, že je to tak, že ke zlepšení někdy mohou pomoci různé impulsy, třeba už jen tím, že dojde ke zpestření mého tréninku, který mě pak začne více bavit.

Pamatuji si na dvě výrazné události: 19.8.2009 jsem skokově vylepšil osobák na desítku o více než tři minuty, po téměř dvouleté stagnaci na vzdálenostech 5–10 km. Bylo to krátce poté, co jsem si od Jardy Kocourka koupil první boty s větším odpružením, Mizuno Impulse. Do té doby jsem běhal jen v poměrně málo odpružených Seems (s velmi malou životností) a případně jiných obyčejných teniskách. Je jisté, že 3 minuty je až příliš na to, aby toto šlo přičítat botám, ale prostě věřil jsem, že v pořádných botách zaběhnu pořádně a ono to vyšlo (čas tenkrát byl 45:05).

Druhá událost je naopak poté, co jsem začal běhat v červnu 2010 bosý, díky tomu jsem opakovaně běhal testy na 250 metrech a zlepšil se o 8 sekund za dva a půl měsíce a tím doplnil vytrvalostní trénink o rychlostní složku, takže jsem následně poměrně slušně zlepšil i maraton (z 3:50 přes 3:35 na 3:18), byť ten jsem samozřejmě vždy běhal v botách. Pravdou je, že i nadále jsem na kratších vzdálenostech bosý o málo rychlejší než v botách, ale jisté je, že důležitější, než samotný bosoběh (resp. běh v odpružených botách před 2 lety) byl nový impuls s tím spojený.

Vedl tedy bosoběh ke zlepšení maratonu? Nepochybuji, že v mém případě ano, ale skutečná (vědecky ověřitelná) příčinná souvislost nemusí s bosoběhem vůbec existovat, nebo může být jen velmi nepřímá.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 11.08.2011 16:42:51

>> kanovsky, 11. 08. 2011 16:34:15

Důležité je umět posoudit, co přesně nám ke zlepšení pomohlo.

V květnu 2004 jsem zaběhl svůj první maraton za 3:55. V červnu 2004 jsem si koupil první hodinky se stopkami. V říjnu 2004 jsem svůj druhý maraton zaběhl za 3:12.

Samozřejmě bych teď mohl rozvíjet teorii, že o ten výrazný skok se zasloužily stopky a trénink s nimi. Ale spíš si myslím, že to bylo díky zvýšeným objemům a díky tomu, že podobné skoky jsou u začátečníků celkem obvyklé :-)

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 11.08.2011 16:51:01

>> Luboš Brabec, 11. 08. 2011 16:42:51

Luboši, pro mě to důležité není. I kdyby mi pomohlo jen placebo, tak je to úplně jedno. :-)

Já také nikomu nikdy neříkám, že když se vyzuje, tak bude rychlejší, protože to prostě nevím. Je mi dokonce dost jedno, jak a v čem druzí běhají, protože je to jejich volba související s jejich potřebami a zkušenostmi.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 11.08.2011 20:09:12

nejaky beh na boso posilni ine svaly podobne ako beh v kanadach v konskcyh hovnach pomohol Emilovi posilnit ine svaly podobne ako nejake jazdy na kole pomozu posilnit ine svaly podobne ako beh v hlbokej vode, ako beh v hlbokom snehu podobne ako trening CORE atd atd

beh na boso je dalsi treningovy prostriedok a bezec by po ich aplikacii mal byt silnejsi a vsetsrannejsi

co by teda malo zlepsit nasledn po adaptacii aj casy na zavodoch

na tom je zalozeny kazdy treningovy system

pokial sa nejaky bezec rozhodne beh na boso ignorovat ake jeden z treningovych prostriedkov, je to osobna volba len dufam ze to nie je zo strachu, ze sa toho neboji jak cert svatenej vody

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 11.08.2011 21:52:46

>> Glacier, 11. 08. 2011 12:41:21

Jseš boží, mladý, příspěvkovně mimořádně plodný.

Kdybych měl tolik času na běh, kolik strávíš „argumentací“ zde na foru, to by mě to běhalo.

V botách i bez nich…

avatar

10 km: 0:39:31 (2011)
půlmaraton: 1:31:19 (2012)
maraton: 3:10:28 (2014)

Glacier muž 12.08.2011 09:35:09

>> EvženGe, 11. 08. 2011 16:01:10

„Nemám to rád od náboženství, sekt, ideologií a nechtěl bych se dožít bot vycpaných semtexem. Jseš mladej a začal jsi běhat. Pochopitelně se zlepšuješ, ať běháš v tom či onom“ – sektu, nábozenstvi a ideologii z toho delas ty a rada ostatnich – coz me mrzi, ale skutecne mi je ejdno jestli behas v botach,uplne nahatej, nebo s min. botama za to ja nemohu…to, proč se zlepsuju mohu dle meho nazoru neobjektivneji zhodnotit jenom já, nebo se pletu?

>> milan, 11. 08. 2011 21:52:46

až budeš mít dovolenou a chytrý telefon s androidem, tak mě možná pochopíš…

>> Luboš Brabec, 11. 08. 2011 16:14:18 napsal jsem to nevhodne…kloním se k tomu co napsal Kanovsky…jako tréninková metoda je to ideální ke zlepseni techniky a posílení svalu…v jisty moment uz je to dokonce horsi, nez behat s tlumenyma botama, protoze noha je tak unavena, ze ty otresy a impact force, je mnohem vetsi…

>> Mato, 11. 08. 2011 15:55:44

nedovedu si predstavit ze bych se nekdy priblizl k tvym časum, takze pred tebou SMEKAM! Bezet 10km za 32 je pro me jako dostat se na Mars…

Motto: if u run on the earth with the earth u can run forever
avatar

10 km: 0:39:31 (2011)
půlmaraton: 1:31:19 (2012)
maraton: 3:10:28 (2014)

Glacier muž 12.08.2011 09:37:00

>> kanovsky, 11. 08. 2011 16:06:29

našla tě tady ;) – včera jsem od kámoše slyšel story, která mě FAKT pobavila, prý jsi nějakýmu kamarádovi spočítal, za kolik dá pětku – 19:30 a běžel jí 19:31 – HODNE me to POBAVILO :D..btw id makoshark s tebou chodil na školu ;)

Motto: if u run on the earth with the earth u can run forever
avatar

Praha

Celkem 26381 km
Minulý měsíc 21 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 12.08.2011 10:09:13

>> Glacier, 12. 08. 2011 09:35:09

Martine, ty dokážeš z cizích příspěvků vytáhnout věty, které vytržené z kontextu dají úplně jiný význam a pak na tyto věty odpovídáš.

Ty jsi se nás v příspěvku snažil přesvědčit, že pokud začneme běhat bosí, budeme rychlejší a vyjádřil jsi se, že jsi s tím téměř jist. S tím nesouhlasím, protože mám jiné zkušenosti. Abys nemyslel, že nevím o čem mluvím. Řada lidí ve Stromovce občas zírá na staršího pána, který drží boty v ruce a běží bos. Ale moje zkušenosti jsou ZATÍM tak malé a rozporné, že se k tomuto tématu nechci vyjadřovat. Přesto už toho vím tolik, že ASPOŇ U MNE běh na boso mě určitě nezrychlí. A mám z něj už dvě zranění. Ale to jsou pouze moje zkušenosti a natolik malé, že s nimi nehodlám kohokoliv ovlivňovat. Z uvedeného doufám chápeš, že z lidí, kteří běhají bosí nechci dělat sektu. A jestli se domníváš, že za Tvým zrychlením je POUZE běh na boso, NIKDY Ti to nebudu vyvracet. S tím, že se mladý člověk tréninkem zlepšuje je POUZE MůJ názor, který Ti nehodlám vnucovat. Ostatně nejlépe to tu napsal Petr Kaňovský. Za zlepšením může stát i náhoda, která Ti to v hlavě „přepne“ a ty si zlepšíš čas a leckdy ani nevíš jak.

avatar

10 km: 0:39:31 (2011)
půlmaraton: 1:31:19 (2012)
maraton: 3:10:28 (2014)

Glacier muž 12.08.2011 10:21:26

>> EvženGe, 12. 08. 2011 10:09:13

neberu ti je, respektuju tvoji osobní zkušenost…včera mám dalšího člověka, který je důkazem a potvrzení toho, co píšu:

„prvni 3km barefoot! luxus!asfalt trava oboje super. jdu do toho zas az me prestanou bolet lytka :)“

je už to čtvrtý/vlastně patý člověk v mém okolí…

za mě mluví dva roky tetsování na sobě samém a několik lidí okolo, kteří s tím začali také…

„S tím, že se mladý člověk tréninkem zlepšuje je POUZE MůJ názor“ – věřím, že kdybych neběhal bos/v min botech těch osobáků, co teď mám bych nikdy nedosáhl…sem lehčí, mám pocit, že mě nohy lépe poslouchají, mám z toho vetší radost, zdá se mi, že běhat 4min/km je už pomalu a to jsem s botama NIKDY NECITIL! Vzal jsem si je jentak ze sradny pred pul rokem s koncily hned zase nazpátek ve sklepě…už bych si je v ZIVOTE NEVZAL..znova osobní zkušenost..NIKOMU to NEVNUCUJU…

Motto: if u run on the earth with the earth u can run forever
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 12.08.2011 10:37:39

najvacsim umenim pri diskusii je byt ticho

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 12.08.2011 11:11:59

>> PeterFabok, 12. 08. 2011 10:37:39

Myslím, že v téhle diskuzi bylo už všechno řečeno (několikrát). Stejně se to tu motá a cyklí dokola. Pak tu jen někdo exhibuje, někdo v dobré víře chce přesvědčit, případně umírnit. Možná je lepší, jak Petr naznačuje přestat tu přispívat a bude klid :). Jinak když přijde někdo neznalí poměrů, tak se akorát zděsí a bude zavalen a zmaten.

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Praha 4

skalka žena 12.08.2011 12:46:19

Přidávám se, tohle vlákno pro mě už není podnětné a přínosné – a to mě téma zajímá ( ale s nadhledem!). Chvíli to vypadalo nadějně, ale je to zase „klubová“ záležitost :-x

Motto: Běh je jen jeden, ale když se začne hejbat, je jich moc...
avatar

Čelákovice

Celkem 22125,06 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:50 (2011)
půlmaraton: 1:32:39 (2011)
maraton: 3:23:50 (2011)

Láďa S. muž 12.08.2011 15:12:43

>> Michael D., 05. 08. 2011 17:52:55

Ahoj Michale, díky za včerejší konzultaci a výběr botek. Včera jsem ty INOV-8 230ky hned otestoval – asi 10 km večer skoro za tmy. Je fakt, že neskutečně vedou nohu na přední část chodidla, ale naštěstí mi odpustily i běh méně stylový dokonce polopatiký – bál jsem se totiž, že to vůbec nepůjde. 10km by přece jen bylo na poprvé moc. Vlastně jsem se z těchto bot rovnou málem pos..l, na třetím km mě začalo bolet břicho a musel jsem do lesa 8-O

Takže s botami jsem spokojen, ale rozhodně kvůli nim nedám svá stará Mizuna Elixiry a Precisiony do sklepa, naopak, tyto dvě (tři) se budou dobře doplňovat!

Motto: Teprve se zabíhám...
avatar

Sloviensko

rudo muž 12.08.2011 21:42:37

100nozka keby nebehala na boso – musela by kupit 50 parov bot ?

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Černé Voděrady

Celkem 21713,08 km
Minulý měsíc 66,85 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 12.08.2011 22:03:59

>> Láďa S., 12. 08. 2011 15:12:43

Že my jsme se u Michaela včera potkali? Odbíhal jsi pak s novýma botama v rukách… :-)

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Čelákovice

Celkem 22125,06 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:50 (2011)
půlmaraton: 1:32:39 (2011)
maraton: 3:23:50 (2011)

Láďa S. muž 12.08.2011 23:28:52

>> MartiNo, 12. 08. 2011 22:03:59

jo jo a vykali jsme si :-D tak super, rád jsem tě poznal

Motto: Teprve se zabíhám...
avatar

10 km: 0:32:31 (2009)
půlmaraton: 1:17:19 (2008)

Matěj muž 13.08.2011 10:43:06

>> Glacier, 12. 08. 2011 10:21:26 „Zdá se mi že běžet 4min/km je pomalu“…a přesto máš osobák 41… no dobrá :-) S botama by to bylo pod čtyřicet :-)

avatar

10 km: 0:39:31 (2011)
půlmaraton: 1:31:19 (2012)
maraton: 3:10:28 (2014)

Glacier muž 13.08.2011 16:45:56

>> Matěj, 13. 08. 2011 10:43:06

mám v treninku zabehnutou jak desitku pod 40, tak 1/2M pod 1:30 na tyhle časy se nedívej…

Jinak máš pro mě TAKY časy z Marsu ;)

Motto: if u run on the earth with the earth u can run forever
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 14.08.2011 08:39:09

>> kanovsky, 11. 08. 2011 16:06:29 clanok som cital ;)

skusal si na drahe aj potencial zlepsenia naboso trebars na 10k? tam podla mna uz nerozhoduje hmotnost topanok, ale udrzatelnost techniky

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Praha 4

10 km: 0:39:23 (2012)
půlmaraton: 1:28:34 (2012)
maraton: 3:08:00 (2012)

Zdeněk68 muž 14.08.2011 20:18:33

>> Glacier, 12. 08. 2011 09:37:00 prý jsi nějakýmu kamarádovi spočítal, za kolik dá pětku

Ten kámoš jsem byl já. Když jdu do nějakého závodu , tak mám většinou spočítáno za kolik ho poběžím a snažím se být o něco lepší – to jsi viděl na vlastní oči (ta desítka byla spočítána na 40:30, trochu jsem se bál toho tepla) :-P

avatar

Sloviensko

rudo muž 14.08.2011 21:40:36

>> PeterFabok, 14. 08. 2011 08:39:09

Petr je monetalne mimo netu, co si pamatam z jeho komentarov, tak na syntetickej drahe – draplavy povrch, uz je problem pre neho nezodrat kozu do pluzgierov pri behoch nad 5 km

ja som pri svojich bosych pokusoch na syntetickej drahe maval rovnake problemy aj beh aj chodza, kedze moj styl je v odrazovej faze o dost agresivnejsi ako Petrov, tak som nezvladal na boso ani tych 5km

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 15.08.2011 22:43:14

>> rudo, 14. 08. 2011 21:40:36

hehe, ako pisem – pri dlhsom behu na drahe je logicky nevyhnutne mozne bezat naboso rychlejsie(-hmotnost topanok, ked nic ine), je to ale podmienene dodrzanim techniky(vychad­zajuc z prirodzenej biomechaniky)… pricom to prve pride az po tom druhom

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Sloviensko

rudo muž 15.08.2011 23:45:52

>> PeterFabok, 15. 08. 2011 22:43:14

mne pirde synteticka draha ako zakerny smirgel pre bosobeh

tie gumove vybezky su dost ostre-tvrde koza medzi ne zapada a medzi tym je kopu piesku a prachu

na starej antuke alebo skvare to muselo byt omnoho jednoduchsie

neviem aky material a technologia su pouzivane v EU ale tu sa draha strieka nejakymi toxickymi chemiklaiam ktore sa vyparuju este aj po roku a sustvene ten smrad citit

a ked som behal-chodil bosy

tal mi ta farma vsiakla do koze nedalo sa to len tak umyt

takze tie toxicke cervene farby sa cez kozu vstrebavali, tak s tym skoncil z tohoto dovodu

prakrat som skusil ist preteky v ponoizkach

ta farba sa tiez nedala nijako vyprat

na synteticku drahu patria klincove tretry, fajka zhasla

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 16.08.2011 10:13:11

>> PeterFabok, 15. 08. 2011 22:43:14

Peter, naboso na dráze může být rychlejší, ale při delším závodě ža to zaplatíš daň v podobě puchýřů. Znám to z osobní zkušenosti při závodě na 5 km a stává se to i elitním běžcům s dokonalou biomechanikou už po pouhých 3 km, viz. nedávný případ zde: http://racingnews.runnersworld.com/…emeskel.html

V podstatě se to stalo i Hailemu na olympiádě v Atlantě, kde běžel v tenkých tretrách, tedy skoro jako naboso. Můžeš namítat, že příčinou není nedokonalá biomechanika, ale fajnová kůžička na chodidlech, protože uvedení běžci už hezkých pár let běhají v botách. Aby mohli závodit naboso, museli by naboso i trénovat (a riskovat mechanické zranění) a zároveň by se mohli rozloučit s tučnými příspěvky od sponzorů – výrobců běžeckých bot. Jedinou odměnou by jim byla nejistá vidina zlepšení se o pár sekund, které nemusí u vytrvalců rozhodovat a je sportné, jestli tretra s hřeby není pro běh na dráze stejně dobrá nebo lepší. Při silničních bězích by byli také v nevýhodě – kostky, štěrk, mokrý nebo rozpálený asfalt.

Sám věřím, že běh naboso je přirozený. Je však přirozené běžet maratón tempem pod 3min/km nebo 10 km pod 2:40?

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
Nalezené položky: 213 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.