Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Propadající se klenba není důvod skončit s běháním

Propadající se klenba není důvod skončit s běháním
foto: Hana Šlegrová

Petr Kostovič | 17.10.2011 | přečteno: 91498×

Nebývá to okrajový problém. Řada lidí, opravdu se to netýká jen běžců, mívá s propadající se nožní klenbou potíže. U běžců, pokud zpočátku nad situací jen mávnou rukou, mohou vést až k tomu, že je donutí přestat běhat. A to je přece škoda. Co tedy s tím?

Fyzická kondice často není rozhodující. Při závodě dvojic 5 beskydských vrcholů, při němž je třeba překonat vzdálenost 130 kilometrů, stála propadající se klenba nohy ultraběžci Zdeňku Štěpánkovi v cestě k dokončení závodu. Nakonec přes velkou bolest Zdeněk s pomoci klacku sloužícího jako hůl závod dokončil, dvojice však klesla v pořadí na třetí místo.

Kdo by neznal moderátora řady závodů po celé republice, běžeckého nadšence, rádce a trenéra, znalce běžeckých závodů, letos třiasedmdesáti­letého Iva Domanského. Konec jeho běhání způsobila také propadající se nožní klenba.

„Zprvu to nebylo tak hrozné. Při běhu to bolet přestalo. Postupně bolest v chodidle rostla, až se stala nesnesitelnou. Po dvou až třech uběhnutých kilometrech nebylo možné pokračovat dál. Tenkrát mi bylo už přes šedesát let a nebyly takové možnosti jako dnes. Tak jsem to neřešil. Kdyby mi bylo pětačtyřicet, určitě bych si nechal zhotovit ortopedické vložky,“ vrací se k problému, který ukončil jeho běhání, Ivo Domanský. „Dnes mi vadí i rychlá chůze, můžu jen pomalu chodit,“ dodává.

Problém může nastat i tehdy, když neběháte stovky kilometrů měsíčně. „Příčinou spadlé nožní klenby nemusí být jen přetěžování chodidel sportovní činností, ale dlouhodobé používání nevhodné obuvi, chození naboso po površích, které nestimulují chodidlo, třeba po linu a plovoucích podlahách. Svou roli hrají i dědičné vlivy, obezita a v neposlední řadě rovněž hypermobilita, tedy povšechné povolení vaziva,“ říká Jitka Stehlíková, fyzioterapeutka ze zdravotnického zařízení Fyziosport. Jsou tedy řešením ortopedické vložky?

„Pokud se propadá příčná klenba, která je držena především vazy a hodně jí pomáhají flexory, tedy ohýbače prstů, je vhodné použít vložku s takzvaným srdíčkem uprostřed v přední části vložky. Vložka by vždy měla být dělána na míru, aby bylo srdíčko umístěno tam a v takové výšce, jak je potřeba! Srdíčko ale není vždy dostatečné, a to v tom případě, že je klenba spadlá už v její horní části. Je pak na místě daný stav konzultovat s fyzioterapeutem,“ říká fyzioterapeutka Dagmar Mostecká z fyziocentra Be Balanced.

„Dalším problémem je podélně plochá noha, která je často spojená se spadnutím, vbočením kotníku dovnitř. To je většinou svalová záležitost. Vložka zde může pomoci zvednout kotník do výhodnějšího postavení, hraje podpůrnou funkci. Doporučujeme ji nosit spíše jen při zátěži a současně se soustředit na vědomou korekci postavení kotníků,“ vysvětluje další problém nožní klenby.

„Nejčastěji se setkávám s podélně plochou nohou s vbočeným kotníkem dovnitř (takzvanou pronací). Pokud se takový člověk bude spoléhat jen na pasivní pomoc, z dlouhodobého hlediska se bude problém spíše prohlubovat. Takže mu zpočátku bude stačit bota s mírnou podporou pronace, pak začne mít problémy i v ní. Koupí si tedy boty s větší podporou nebo si do bot dá vložky, problém opět na chvíli ustoupí a v nejnevhodnější okamžik se znovu objeví.“

Podle terapeutů jsou vložky dobré na dlouhou, statickou zátěž. Tím je myšleno chození po městě, postávání, celodenní výlet nebo dlouhý vytrvalostní běh, ale problém dlouhodobě neřeší. Co tedy dělat dál a existuje nějaká prevence?

„Vhodná je stimulace chodidla chůzí v bezpečném terénu, v trávě, na písku a kamíncích. Například začít na začátku léta a postupně otužovat až do podzimu, kdy je ideální několikaminutové brouzdání v jinovatce, ranní rose, které by mělo být následováno teplou sprchou a vysušením. Důležitý je plynulý přechod, ne, že se vyběhne po zimě do studeného trávníku, mělo by to být opačně,“ říká Jitka Stehlíková.

Podle obou fyzioterapeutek jsou i další možnosti. U příčné klenby cvičení zaměřená na flexory (ohýbače prstů), u podélně ploché klenby cvičení na korekci postavení kotníků. Mezi ně patří cviky v lehké nestabilitě, na jedné noze, nestabilní ploše, vhodné jsou třeba takzvané půlmíče, u nichž pracují i svaly kolenou a kyčle. Návod naleznete například v dubnovém Běhej zaměřeném na kondici chodidel. Při nadváze je navíc třeba zapracovat na snížení tělesné hmotnosti.

„Jako doplněk jsou dobré také střídavé koupele, při nichž použijete dvě nádoby, jednu se studenou a druhou s horkou vodou. Střídavě pak přešlapujte na místě, 30 sekund v horké vodě, následně 10 sekund ve vodě ledové, prospívá to lepšímu prokrvení,“ doporučuje Stehlíková.

Podle ní jsou dobří i takzvaní ježci a podobné umělé pomůcky, a to v momentu, kdy není možnost jinak povzbudit svaly chodidla. Například v kanceláři můžete mít ježka pod stolem. Přiměřená aktivace by měla být doprovázena i regenerací, je tedy dobré nevyhýbat se odborným masážím chodidla.

Platí ale i to, že obecné doporučení platné pro všechny neexistuje, proto je dobré konzultovat problém individuálně s fyzioterapeutem, který může sestavit řešení „šité na míru“.


Jak je to s podélnou a příčnou klenbou?

Kostěné struktury jsou složeny do polokoule, která je běžně označována jako nožní klenba. Klenutí je dvojí – rozlišujeme podélnou a příčnou klenbu.

Za normálních okolností jsou na zdravém chodidle tři opěrné body: jedná se o patu, nártní kost palce a malíku. Mezi těmito body jsou klenby rozprostřeny: mezi patou a nártní kostí palce se nachází (vykrojená) vnitřní podélná klenba, mezi patou a nártní kostí malíku zevní (méně vykrojená) podélná klenba a vzájemně mezi nártními kostmi palce a malíku mluvíme o klenutí příčném.

Vlivem nevhodného obutí, přetížení, anebo naopak malé zátěže, úrazu (častých „vyvrtnutí“), dochází k tomu, že klenutí ztrácí svůj tvar a tedy i tlumící funkci. Svou úlohu zde mohou sehrát samozřejmě i dědičné vlivy, a v neposlední řadě rovněž hypermobilita (povšechné povolení vaziva).

Kam až to může vést?

Klenutí se propadá a přidávají se navíc další deformity chodidla, jako je vbočený kotník, vbočený palec, kladívkovité prsty apod. Proměny jsou postupné, propad klenby podélné i příčné jde většinou ruku v ruce společně. Zpočátku se nemusí dostavit ani bolest, spíše únava v oblasti chodidel. Prvním varováním může být i bolest v zádech, především v momentě, kdy je snížení chodidla asymetrické, jedna klenba je povolena více, než druhá a vzniká dojem rozdílných délek dolních končetin, což má za následek asymetrickou pozici pánve, na kterou reaguje páteř skoliotickým postavením.

Anketa

Týká se vás problém s tzv. plochou nohou? Jak jej řešíte?

 
84 hl.
Celkem hlasovalo 492 uživatelů.

Komentáře (Celkem 71)

Nalezené položky: 72 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 08.04.2010 09:34:39

>> Radnana, 08. 04. 2010 09:13:58

Na nartu je asi tak milion kosti a tri miliony slach a svalu, takze konkretni radu ti asi nedam.. odpocinek:-) A kdyz nepomuze odpocinek, tak asi doktor, klidne muzes mit neco nastipleho nebo zlomeneho

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Dolany

Celkem 65 km
Minulý měsíc 0 km

Radnana žena 16.04.2010 09:58:23

Uz to bylo docela i lepsi, po mazani Flectorem EP. Ale jelikoz mi to nedalo, behat jsem sla. Potom to bylo zase jako na zacatku…ztuhle a dost bolestive do rozchozeni. Napadlo me, koupila jsem si nedavno silnicni boty (do te doby jen krosy) a v tech je spicka vic odvetravana, jestli to nemam nachlazane svaly…

Motto: Lidé zapomenou, co jste řekli. Lidé zapomenou, co jste udělali, ale nikdy nezapomenou, jak se vedle vás cítili. Je lepší shořet než vyhasnout. (Kurt Cobain) Co záleží na strachu z odmítnutí, na odkládání nějakého činu na jindy, když nejdůležitější ze všeh
avatar

Celkem 8788 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:22 (2017)
půlmaraton: 1:28:12 (2016)
maraton: 3:29:15 (2012)

tomasek muž 25.09.2011 19:18:50

Ahoj, dnes jsem bohužel nedokončil svůj první závod, v Běchovicích mě cca na 2,5.km chytla taková bolest na nártu, že jsem to nebyl schopen ani dojít…

Co se stalo: asi 3 měsíce běhám ve VFF, je to fakt super, před 6dny jsem se byl opravdu lehce proklusnout a začal mě bolet nárt. Nechal jsem to v klidu, bohužel to nedopadlo dobře… V Motole na traumačce mi řekli, že to není úraz, ale ortopedická vada – příčně plochá noha (vysvětlil mi, že se mi propadá zejména nártní kost ukazováku a ta skřípe nervy). Teď po asi 7 hodinách to pěkně bolí, ani lehký nášlap není možný.

Běhám relativně dlouho, ve VFF za 3měsíce cca 200km, od malička kde můžu, tam chodím bos. Nepochybuju, že mi k tomu pomohly VFF, i když se všude píše, že by to naopak měly „léčit“.

Máte prosím radu/zkušenosti, co s tím? Díky,T.

p.s. Při čekání na sběrnou sanitku jsem se snažil aspoň povzbuzovat ostatní, tak jsem si odvoz aspoň odpracoval :-)

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 25.09.2011 19:49:01

>> tomasek, 25. 09. 2011 19:18:50

ahoj, asi jsi mi ušetřil návštěvu na ortopedii. Běhám taky celé léto s VFF a mám také diagnozovanou příčně plochou klenbu. Docela jsem si pochvaloval jak mi došlap v VFF šetří klouby v kolenech a kyčlích a toto mě nedošlo. Mám asi stejný problém bolest v oblasti nártu, kterou jsem přičítal špatnému došlapu. Po měsíci to už není tak silné ale cítit je to stále. Přejde to snad samo pokud se to dál nebude přetěžovat. Boty různě střídám tak jsem to asi tak nepřehnal. Řešením by mohlo být nalepení podpůrné vložky (srdíčka) která by klenbu podepřela, určitě to vyzkouším.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Celkem 8788 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:22 (2017)
půlmaraton: 1:28:12 (2016)
maraton: 3:29:15 (2012)

tomasek muž 25.09.2011 20:05:53

>> RoobertG, 25. 09. 2011 19:49:01

Rádo se stalo :-)

Sice je ještě brzo dělat závěry, ale obávám se, že VFF jsou pro mě nevhodné a budu je moct nosit (pokud vůbec) jen na běžecká cvičení… :-( A to mě to v nich tak bavilo i pěkně běhalo…

Před chvilkou jsem mluvil s kámošem ortopedem a ten mi potvrdil, že příčně plochá noha se má spíš podporovat (vložka) než že by ji pomohly nějaké cviky či zatěžování.

Uvidíme…

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 25.09.2011 20:51:52

>> tomasek, 25. 09. 2011 20:05:53

Mě doporučily 2 ruzní podiatři totéž. Klenbu podpořit vložkou. Ovšem běh na boso a ve VFF mi upravuje postavení tak, že už to využívám pro srovnání stylu a celkové uvolnění po náročnějším běhu, nebo jen tak pro radost. Možná pomůže jen běhat volněji, v měkém terénu a dopadat z menší výšky. Pokud se běží rychle a po tvrdém, nárazy jsou silnější, častější a asi není šance to odtlumit postavením nohy. Nalepit do toho polštářek do místa klenby by taky neměl být problém.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha-Kunratice

Celkem 11110,35 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:48:07 (2012)
půlmaraton: 1:48:22 (2012)
maraton: 3:53:36 (2012)

HaGa žena 25.09.2011 20:52:58

Příčně plochá noha, navíc kombinovaná s vbočenými palci, je i můj problém. Nárty zlobí při a hlavně po bězích delších než 25km. Boty se různě snažím střídat podle povrchu a délky běhu. Ve VFF neběhám po silnici, jen v lese nebo někde po polňačkách, lehce a pomalu. Pořídila jsem si nedávno do normálních běžeckých bot ortopedické vložky na běh „upečené“ mně na míru, které mi po měsíci ještě podle toho, kde byly nejvíc otlačené upravili. Běžela jsem v nich Baroko maraton a můžu říct, že nohy paráda – druhý den nebolelo vůbec nic.

Motto: ...let the river flow...
avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 25.09.2011 21:08:11

Docela dobře je to popsáno tady . Souhlasím s tím, že podpora je důležitá u delších a také rychlejších běhů, ovšem příznivé účinky běhu na boso nebo v minimální obuvi jsou nesporné i při nízké nebo ploché klenbě. Je třeba jen nalézt správný přístup. Osobně k běhu přidávám cvičení na balančních pomůckách BOSU a různé protahovací cviky.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Celkem 8788 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:22 (2017)
půlmaraton: 1:28:12 (2016)
maraton: 3:29:15 (2012)

tomasek muž 25.09.2011 21:09:30

>> HaGa, 25. 09. 2011 20:52:58

Dík za názor.

Kde sis ty vložky nechala dělat? Já se dočetl, že ortopedická vložka musí být přesně na míru, jinak to udělá víc nepořádku než prospěchu…

Předpokládám, že ty vložky do VFF není možné použít, že? No jo – nějak se nemůžu smířit s tím, že půjdou do popelnice ;-)

avatar

Praha-Kunratice

Celkem 11110,35 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:48:07 (2012)
půlmaraton: 1:48:22 (2012)
maraton: 3:53:36 (2012)

HaGa žena 25.09.2011 21:29:55

>> tomasek, 25. 09. 2011 21:09:30

Byla jsem v ORP centru pod Juliskou, nejprve u ortopeda a pak mi rehabilitační terapeutka během dvou dalších návštěv upravila vložky. Byly celkem drahé :-(, vyšly skoro na 2 tisíce. Je pravdou, že každá vložka je upravená jinak (nášlap na pravou nohu, kde mám plastiku vazu a přišitý meniskus je i po letech jiný). Proto jsem si nechtěla kupovat vložky někde sama v obchodě, abych neudělala něco špatně, ale nechala si je „udělat na míru“. Možná, že někde jinde vyjdou ve stejné kvalitě levněji. Plánuji s nimi běhat jen opravdu dlouhé běhy nebo závody na asfaltu či dlažbě. Taky si myslím, že neradno nohy příliš rozmazlovat.

Motto: ...let the river flow...
avatar

Bušovice

Celkem 144 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:09 (2011)

ghibulo muž 26.09.2011 12:10:33

>> tomasek, 25. 09. 2011 19:18:50 >> RoobertG, 25. 09. 2011 19:49:01

Přesně tohle mě kluci potkalo taky … běhám necelej rok, od počátku s mini-přístupem a mám tlapy taky příčně plochý. Někdy na přelomu jara-léta mě miCoach vyhecoval k trochu vyššímu zrychlení a zrovna jsem běžel bos po asfaltu. Byla to chvilka… a bolest v nártu mě pak provázela skoro 2 měsíce. Na ortopedii – prej je to jen nějak namožený, žádná zlomenina. Zhruba od poloviny té doby jsem už byl schopnej jezdit na koloběžce/kole… ale stejně to ještě trochu otejkalo.

Od té doby se snažím bejt dost konzervativní v nabírání objemů a rychlosti… a je to v poho. Přičítám to TMTS. Věřím, že s postupem času (jak se mi budou tlapy otužovat) bude riziko takovéhoto úrazu stále nižší.

Motto: dělej co chceš, dokud můžeš
avatar

Celkem 8788 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:22 (2017)
půlmaraton: 1:28:12 (2016)
maraton: 3:29:15 (2012)

tomasek muž 26.09.2011 12:51:04

>> ghibulo, 26. 09. 2011 12:10:33

2 měsíce??? No potěš koště, to je podzimní sezóna v háji… :-(

No jo, aspoň vím, na čem jsem a možná poučení pro ostatní, že VFF nemají jen samá pozitiva a sociální jistoty…

Díky.

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 26.09.2011 13:02:45

>> ghibulo, 26. 09. 2011 12:10:33

asi to bude dané rychlostí a vzdálenostma, do 6 km jsem žádné obtíže neměl. Později při bězích pod 5:30/km a vzdálenostech >10 km mě začali brnět chodidla a ozývali se bolesti na vnějších hranách a pak na nártu. Sice jsem tyto běhy zrušil, ovšem potíže nějaký čas trvají nadále. VFF jsem odložil do léta na běhy po měkkých podkladech a NB minimus vybavil vložkou s vrstvou pro pohlcení nárazů (budu testovat tento týden)

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha

jaja7958 žena 26.09.2011 13:06:26

Ja se take chystam zainvestovat do VFF a tak pevne verim, ze pozitiva nad negativy prevazuji. Beh mam jako doplnkovou aktivitu hlavne k cyklistice, hodne rada beham na boso po trave (kdyz je kde ..) a take mam problemy se spadlou klenbou. Jinak jak jsem se zde docetla, ze vam nekde na diagnostickem zarizeni nekomu „zmerili“ ze mate klenbu dobrou ..tak vas muzu ubezpecit, ze jsem toto vysetreni absolovala taky a vse bylo ok a podle fyzioterpeuta mam klenbu spadlou a to dost… takze nekdy pozor na tyhle vysetreni pro sirokou verejnost … a nejaky problem s klenbou urcite mam… protoze cviky jako sbirani rucniku ze zeme prsty u nohou mi problemy delaji … Osobne si myslim a pevne verim, ze prave VFF rozume pouzivane mohou pomoci tenhle problem nejak vyresit (vlozky dle meho nazoru naprosto neresi pricinu ale prispivaji k jeste vetsimu ochabovani svalu…) …

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 26.09.2011 18:27:53

>> jaja7958, 26. 09. 2011 13:06:26 úvaha je správná jenom je potřeba najít individuálně správný přístup. při běhu na boso i v VFF se chodidlo automaticky přizpůsobuje, ovšem jen do určité rychlosti a stylu nášlapu zeshora na špičku, po zrychlení a prodloužení kroku efekt mizí. Korekce plosky je možná také jen do určitého věku, pak je už efekt jen minimální (osobní zkušenosti po 3 měsících s VFF cca 250 km, + odborné konzultace s podiatrem)

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 26.09.2011 19:53:49

*>> RoobertG, Korekce plosky je možná také jen do určitého věku, pak je už efekt jen minimální…

…sím, můžeš hodit nějaké konkrétní údaje, nebo link na nějakou studii.., dík

Motto: ...kam až?
avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 26.09.2011 22:22:33

>> Dav, 26. 09. 2011 19:53:49

Já vycházel z toho co mi sdělil zkušený podiatr v ergon a.s. a před tím i praktická lékařka. Nicméně někde jsem to četl i na webu např.tady, nebo zde Nezanedbatelné je jakým způsobem k oploštění dochází (genetická dipozice, nadváha ochablé svaly, šlachy, přetěžování) Cvičení a chůze na boso, ale má i tak opodstatnění (zpevnění šlach a svalů, snižování hmotnosti, zatížení) proti zhoršování obtíží

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha

jaja7958 žena 27.09.2011 08:00:41

>> RoobertG, 26. 09. 2011 22:22:33

No u me je zvlastni ze subjektivne temer zadne potize/bolesti pri zatezi s chodidlem nemam, muzu ujit treba 50 km a nic (na vadu mi prisel fyzioterapeut pri problemech s koleny). Ale zase treba kdyz nekdy cvicim a chodidlo hodne zatnu (treba pri cviku medvedi tlapa, jestli znate), tak me dost casto chytne do chodidla krec, coz asi o necem svedci .. Prave proto se myslim, ze tahle moje vada se da vhodne zkorigovat, kdyz uz ne uplne odstranit. Hodne se mi osvedcuje treba i masirovani chodidla takovymi temi masaznimi micky … postavit se na micek a masirovat nim plosku .. chodidla pak nadherne pali, jsou uvolnena a prokrvena …

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 27.09.2011 09:07:45

>> jaja7958, 27. 09. 2011 08:00:41

Zatim jsem podobná cvičení neprováděl, ale co nejdříve vyzkouším. Už jenom zmíněný efekt uvolnění může hodně pomáhat. S podporou vložkami se názory různí, někteří je doporučují pro zabránění dalšímu přetěžování chodidla v oblasti nízké klenby, jiní naopak z důvodu dalšího ochabování svalů a šlach považují za zbytečné a doporučují redukci zatížení (optimální váha, nižší zatěžování-kratší doba práce nohou) Osobně mám letos odběhnuto okolo 1000 km bez speciálně tvarované stélky a obtíže jsem neměl. Bylo to ale v nízké intenzitě i když objemech 150–200 km měsíčně.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha

Celkem 8004,86 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:31 (2012)

Pavla T. žena 27.09.2011 09:34:17

Ahoj, před časem jsem narazila na tohle cvičení a zjistila jsem, že mi na moje, taky mírně příčně ploché, nohy dělá moc dobře (hlavně to první). Tak to sem hodím.

http://www.youtube.com/watch?…

http://www.youtube.com/watch?…

Motto: "Vím, že když si dobře zaběhám - nebo ani ne dobře, ale když si prostě jen zaběhám - budu mít lepší den." A. K.
avatar

Celkem 8788 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:22 (2017)
půlmaraton: 1:28:12 (2016)
maraton: 3:29:15 (2012)

tomasek muž 27.09.2011 13:31:48

Tak teď jsem zde objevil zde článek, kde dole je část popisující únavové zlomeniny metatarsů v důsledku poruchy příčné klenby. Bohužel pro mě – popis příčin a příznaků 100% odpovídají tomu, co se mě stalo :-(

avatar

Brno

Celkem 2422 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 1:12:00 (2012)

pms muž 27.09.2011 15:47:46

>> Dav, 26. 09. 2011 19:53:49

Ten věk nebude asi tak kritický. I po 60 jsem zaznamenal znatelné pozitivní změny na chodidle po cca 6 měsících rozumného snažení o běh naboso. V šestém měsíci jsem uběhl asi 130 km, z toho 70 naboso.

avatar

Praha

jaja7958 žena 27.09.2011 16:15:14

Já si taky myslím, že s tělem , se dají dělat pokroky v jakýmkoliv věku … Běh na boso je určitě minimálně vhodný regenerační prostředek .. akorát se s ním musí trochu postupně .. jinak hrozí zranění chodidla a přetížení lýtkového svalu .. zkrátka … když přijdete poprvé do posilovny k benchi taky se tam taky nenaložíte hned metrák … ;-)

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 27.09.2011 16:47:06

>> jaja7958, 27. 09. 2011 16:15:14

souhlasím, v příspěvcích jsem jen chtěl upozornit na vlastní zkušenosti, plochou nohu mám patrně vrozenou a s tím už toho moc dělat nelze. I tak jsou regenerační a kompenzační cviky a běhy naboso přínosné, pouze však s ohledem na stav chodidla. Možná zranění z nadměrného přetěžování mi přijde zbytečné, když mám poměrně přesnou analýzu zatížení od podiatra, kterou jsem podstoupil a mohl se podle ní zařídit

Motto: spěchej pomalu
avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 16.12.2011 21:28:55

>> Dav, 26. 09. 2011 19:53:49

tak odvolávám svoje tvrzení. Dnes jsem po bazénu zkoumal svoje šlápoty a o poznání se mi klenba po půlroce cvičení a běhání s VFF trochu zvedla, doma jsem to zkoušel znova a potvrdilo se to. Zkusím si to ověřit i u podiatra a pak zde popíšu co jsem všechno pro to udělal.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 17.12.2011 10:17:46

>> RoobertG, 16. 12. 2011 21:28:55

Gratulace veliká, těším se na zprávu:-)

Motto: ...kam až?
avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 17.12.2011 10:47:24

>> Dav, 17. 12. 2011 10:17:46

díky, dám k tomu pak i obrázky s rozložením váhy na chodidle, pro dokreslení stavu před a po cvičeních.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha

jaja7958 žena 18.12.2011 14:03:46

>> RoobertG, 17. 12. 2011 10:47:24

Super, určitě sem dej ty obrázky, myslím, že to bude zajímat hodně lidí … Konečně něco průkaznýho o pozitivního vlivu běhání na boso/v minimál. obutí .. :-) Já to teda na sebe pozoruju taky, uvidím, co na to řekne můj fyzioterapeut až mě uvidí po delší době … jestli se mi to zdá správně .. :-)

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 18.12.2011 17:17:48

>> jaja7958, 18. 12. 2011 14:03:46 vypadá to aý po Novém Roku. Nyní jsem na horách a pak budou svátky. Nicméně celý rok jsem využíval v létě VFF a na podzim NB minimus s důrazem na správný došlap převážně na pevném terénu+ další cvičení, podrobněji to popíšu až budu mít csan chodidla.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 30.03.2012 23:05:07

>> RoobertG, 18. 12. 2011 17:17:48

Ahoj,

slibil v novem roce popis sveho stavu po rocnim cviceni, jak to vypada? Nebo jsem to nekde prehledl?

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
Nalezené položky: 72 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.