Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Před zákonem neutečeš

Před zákonem neutečeš
foto: Zdeněk Krchák

Michal Frabša | 01.10.2008 | přečteno: 6800×

O právní problematice běžeckých klubů, trenérů či závodníků bychom mohli polemizovat dlouho, ale přesto mějte vždy na paměti, že i ten nejupřímnější úmysl se může zhatit a „vyklubat“ se z něj pořádná občansko-právní či trestně-právní „šlamastyka“. 

I v našem sportu jsou známy kauzy, kde došlo k těžkému zranění nebo dokonce smrti sportovce. Nikdo už pak nebere ohled na to, že v prvopočátku byl za vším dobrý úmysl něco zorganizovat a vyplnit třeba dětem volný čas. Za všechny uvedu případ s tragickým koncem, kdy se v jedné nejmenované škole pan ředitel rozhodl uspořádat v dobré víře lehkoatletické závody pro své žáky na pronajatém školním hřišti.

Při skoku do dálky se těžce zranil a následně zemřel mladík, který nešťastně dopadl na hranu doskočiště. To, že někdo neumí skákat do dálky, nebyl hlavní problém. Doskočiště nemělo správné parametry dle pravidel atletiky a správně se tedy neměl tento typ soutěže na daném stadionu vůbec pořádat. Měla být požádána krajská organizace ČAS (Český atletický svaz) o konzultaci či vyjádření odborníka.

Nestalo se. Odpovědný pedagogický pracovník jednal sice určitě v dobré víře, ale na druhou stranu neznalost zákona neomlouvá. Při tak závažném případu se vždy hledá viník či viníci, musíme si na to zvyknout. V popsaném případě se jednalo o nedbalostní delikt – ublížení na zdraví s následkem smrti.

Je to kruté, ale vždy se při lehkém, středně těžkém či těžkém zranění hledá viník a případy občansko-právního řešení záležitosti (náhrada škody apod.) či trestně-právní odpovědnosti se začínají množit. Vždy nemusí jít o zdraví, ale nastane-li materiální škoda, neřeší se trest, ale naprosto běžná věc, kdo uhradí škodu.

Týká se to nás všech, kdo u sportu působíme. Proto třeba já osobně nepořádám u žádného z běhů mimo dráhu (přespolní běhy, silnice) běhy dětí či mládeže (neplnoletých), protože mi chybí souhlas zákonného zástupce (rodiče), který nemusí být přítomen. Pokud dojde ke zranění, zákonný zástupce se bude „hojit“ na organizátorech, nebo to přinejmenším zkusí.

Možná to zní absurdně, ale kolaps desetiletého dítěte v běhu na 300 m v lesoparku při veřejném závodě může mít za následek zahájení soudní pře. Dítě nemusí vědět, že má například vrozenou srdeční vadu, popřípadě jiný handicap, organizátor soutěže mu umožní start, který by informovaný rodič jasně nedovolil. A malér je na cestě!

Řada lidí si v dnešní době zvykla řešit soudní cestou kolizní situace v podnikání, v zaměstnání, ve vztazích se sousedy. Později se možná rozhodnou řešit svůj konflikt se sportovním klubem, kam docházel jejich potomek. Ta tolikrát zatracovaná „papírová válka a byrokracie“ se pak může stát účinnou prevencí, která nás do budoucna může ochránit před spoustou starostí a nepříjemností.

A na závěr přání redakce: Ať se s Michalem raději potkáváme na závodní dráze než v soudní síni.

Komentáře (Celkem 5)

Nalezené položky: 6 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

PetrDen muž 01.10.2008 10:18:07

A nebylo by možné k této problematice přistupovat tak, že za dítě odpovídá rodič? Když se dítě utopí v řece, je to problém rodičů, kteří si jej mají hlídat. Nikdo asi nežaluje Povodí dotyčné řeky a.s.. Pokud dítě zkolabuje při běhu vinou srdeční vady či jiné, zdá se mi postavené na hlavu, aby rodič, který má vědět o každém jeho kroku, ještě úspěšně zažaloval pořadatele běhu. Pokud rodič o zdravotní komplikaci ví, je na něm, aby zabránil dítěti ve fyzické námaze. Pokud o srdeční vadě nikdo nevěděl, je to zkrátka vis major.

avatar

Pečky

Celkem 3518 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:33:05 (2005)
půlmaraton: 1:17:42 (2004)
maraton: 2:52:50 (2004)

Ttiimm muž 01.10.2008 10:51:12

Má nějakou váhu když za nezletilé podepíše souhlas s účastí na závodě například jeho teta nebo vedoucí oddílu?

Motto: Když nemůžeš tak přidej.
avatar

Michal Frabša muž 01.10.2008 16:31:40

>> PetrDen, 1. 10. 2008 10:18:07

A o tom to právě je… organizátor musí vědět, že (je to trochu přitažené za vlasy, uznávám) nemůže bez souhlasného vyjádření rodiče nezletilce nikam přihlásit ani podle jeho uvážení k závodu, který je sebelehčí. Rybníky, luka, stráně apod. jsou jako soukromá či veřejná prostranství, záleží na vlastnictví. Ale i zde vše má svůj režim. Takže u fyzické (psychické) aktivity neobvyklého rázu, která není něčím jako běžná chůze, popoběhnutí na tramvaj apod., musí existovat právě souhlasné vyjádření rodiče zda-li ano či nikoliv, u řady závodů i po dospělých che organizátor podepsán prohlášení (revers). Můžeme polemizovat dlouho, není to meritem věci. Já osobně jsem měl velmi špatnou zkušenost, a mohl jsem si za to svým způsobem sám, když jsem si před lety v Gerlických alpách v Rakousku šel zaběhat volně po lese a nedával pozor na upozornění v němčině, že se pohybuji na soukromém (a ne oploceném) pozemku. Ačkoliv jsem běžel po cestičce, ze stavení na mne vyrazil pes, který mne držel v „šachu“ tak dlouho, než za pár minut přišel majitel… Pes neudělal nic, já jsem byl úplně vedle strachy ale musel jsem uznat, že jsem byl někde, kde jsem být neměl. A v tomto případě bych si nesl následky případného napadení psem sám. Běžel jsem po cestě, kde ty cedule byly ale já si jich nevšiml. Právo je klikaté a někdy nepředvídatelné ale trochu prevence nikomu neuškodí.

avatar

Michal Frabša muž 01.10.2008 16:38:23

>> Ttiimm, 1. 10. 2008 10:51:12

Již jsem o tom hovořil v předchozím komentáři na dotazy k první části článku asi před týdnem. Jednou větou – lepší souhlasné vyjádření tety nebo trenéra než nic. Pokud se nabízí obě možnosti, tak teta první varianta a trenér druhá. Je to trochu legrace… ale tak bych to viděl. To ale bychom mohli polemizovat, zda-li teta v přímé linii (jako např. sestra otce nezletilce) nebo teta z dvacátého kolena… sestřenice z babiččiny strany… uf to je právní propletenec.. ještě že dělám praxi a nemusím se zabývat teorii..
Pamatujte – nikdy není nic úplně stoprocentní, to je asi jako u lékaře konečná diagnoza… nesplete se jen u smrti… dál už nic není a je to finální…

avatar

Praha 12 - Modřany

Celkem 158670,76 km
Minulý měsíc 875 km
10 km: 0:40:21 (2006)
půlmaraton: 1:26:59 (2008)
maraton: 3:15:43 (2004)

Mirek Kostlivý muž 01.10.2008 21:21:59

>> Michal Frabša, 1. 10. 2008 16:31:40

Koukám, jak jsou v tom Rakousku pěkně vychovaní psi. Býti na soukromém pozemku, který hlídá pes, jež nekouše, to je věc! Tady u nás člověk běhající na prostranství veřejném se v případě kousnutí tak maximálně dozví: „Proč se diví, že ho pes kousne, když okolo něj běží a nezastaví se!“
A k právní problematice. Zrovna dneska jsem běhal na dráze na Chodově, kde na travnaté ploše trénují pod dozorem trenéra mladí (asi 6–8) kluci fotbal. Ti jsou doprovázeni rodiči a prarodiči, kteří často mají sebou i velmi malé děti, kteří si hrají na té běžecké dráze.
Bylo by zajímavé, jak by se řešilo to, kdybych nějaké dítě při běhu zranil. Vzhledem k tomu, že jsem to tam dneska obíhal asi 50×, příležitostí bylo více než dost. Těm rodičům to totiž bylo úplně jedno, že tam mezi nimi kličkuji!

Motto: Běhat bez ohledu na věk a okolí !

administrator 03.04.2010 13:32:35

O právní problematice běžeckých klubů, trenérů či závodníků bychom mohli polemizovat dlouho, ale přesto mějte vždy na paměti, že i ten nejupřímnější úmysl se může zhatit a „vyklubat“ se z něj pořádná občansko-právní či trestně-právní „šlamastyka“. 


Odkaz na článek
Nalezené položky: 6 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.