Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Chodidla a běžecké boty si nerozumějí, tvrdí studie

Chodidla a běžecké boty si nerozumějí, tvrdí studie
foto: Zdenek Krchák

Radek Narovec | 08.09.2010 | přečteno: 130635×

O tom, že moderní běžecké boty spíše komplikují ideální práci chodidel, se hovoří již dlouho. Jedna z posledních studií však jde ještě dále. Tvrdí, že současné modely obuvi jsou vysloveným nepochopením, jak chodidlo pracuje, a v důsledku toho jsou po všech stránkách našemu zdraví nevyhovující. Doporučují buď jinou konstrukci, nebo boty raději zcela odložit.

Co je nejvíce trnem v oku odpůrců tlumivých bot „vycpaných“ technologickými prvky, které ovládly regály sportovních obchodů a o nichž slýcháváme od výrobců, ale i řady běžeckých poradců, jen to nejlepší?

Především to je vysoká míra tlumení v podrážce. Pěna a jiné materiály klamou senzory umístěné na chodidlech nohou. Nervových zakončení je na chodidle přes 200 000, zdaleka nejvíce ze všech částí těla. To tak dostává falešné impulsy a místo aby se zpevněním připravilo na tvrdý dopad, klesá k zemi v očekávání měkké peřinky.

Dalším nevhodným prvkem je údajně úzká špička, která brání prstům roztažením vytvořit širší a tím stabilnější základnu pro dopad. Zvednutá špička pak prstům neumožní zabrat při odraze.

Podle obhájců bosé nohy coby geniálního vynálezu, který netřeba „vylepšovat“ botou, je zdravá klenba tím nejlepším tlumením při dopadu. Jestliže ji však podložíme tvarovanou vložkou, v její práci ji tím bráníme a ta v důsledku ochabuje a propadá se. Podobně pronační opora na bocích limituje pohyb příčné klenby, který je přirozený a nemělo by se mu bránit!

Jestli vás v důsledku nadměrné pronace bolí jiné části těla, nehledejte opěrné berličky protipronačních bot, ale raději dané partie posilujte a snažte se zbavit nerovnováh v držení těla. Světový rekordman Haile Gebrselassie má pronaci jako hrom a jak vidno, nebrání mu to ve špičkových výkonech, uvádí bosí běžci.

Na mušku si berou i vysokou a tuhou patu (kvůli níž trpí achilovka) a její vyvýšení, které vytváří nadměrný sklon boty a nutí tělo rovnat se do vzpřímené polohy dlouhodobě namáhavým prohnutím zad.

Studie oponuje názorům, že dnešní člověk není připraven na bosý běh po tvrdých površích. Odkazuje se na domorodé kmeny v jižní Americe i na jiných kontinentech, které zdaleka nedisponují měkkými povrchy, ale nohy mají zdravé a funkční. Ani naši předci v blízkých zeměpisných šířkách si nevykračovali po mechových cestách, dodávají.

Jak by tedy ideální běžecká bota měla vypadat? Měla by být plochá, s minimální podrážkou, širokým předkem a vysoce ohebná.

Všechny jejich argumenty se opírají o tezi, že co není zatěžováno, to chátrá. Než se pustíme do komentářů relevantnosti těchto argumentů, udělejme si malý test zdraví našich chodidel: Dokážete bez velké námahy a dopomoci roztáhnout od sebe prsty na nohou? A svedete si jimi (bez pomoci rukou) navléknout ponožky?

Anketa

Máte zdravá chodidla?

ano
 
132 hl.
ne
 
153 hl.
Celkem hlasovalo 285 uživatelů.

Komentáře (Celkem 400)

Nalezené položky: 402 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Další Poslední
avatar

Sloviensko

rudo muž 02.09.2010 22:37:06

minimalisticke boty nie su rovnake. zaklad je to ze su lahke nemaju perovacie zariadenia, nemaju vysoke gumove opatky, a nemaju ziadne vyztuze zabranujuce bote sa rozne deformovat a ohybat v vo vsetkych smeroch. ale stale su to len boty kde su prsty stalcene dokopy a odstavene z prsto-cinnosti.5prstacky sa v tom odlsisuju ze obuju kazdy prst zvlast a navyse este nutia prsty od seba – to je navyse oproti naboso. kazdy indivindi prst nohy ma funkciu a napriklad pri odraze dava urcitu stabiltu a jemne korekcie ktorym smerom je. najdolezitejsi je velky paleccez ktory sa prenesie vacsina odrzavoeho momentu a palec musi byt volny aby mohol robit svoju robotu. pri 5 prstakoch a naboso sa zaroven ukaze kto ma palcovy klb v poriadku a kto ma silne a pruzne slachy spodu chodidla, palcovy klb je casto prvym znakom zacinajucich problem ktore dochtori nazyvaju napriklad artritida atd, a preto pevne boty maskuju skutocny stav ludskeho tela. 5 prstacky suvtomto teda unikatne, pri problemoch s palcovym klbom sa treba radikalne zamysliet nad stravovacim systemom a nad vsetkym co suvisi s nerovnovahou imunitneho systemu kedze autoimunne reakcie su zodpovedne za poskodenie klbov.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 06.09.2010 17:32:44

Takže dnes test dopadl takto, první údaj je v botech Seems, druhý z následného běhu naboso:

250 metrů: 54,7 / 48,6 (nový osobák)

500 metrů: 1:56,7 / 1:43,0 (nový osobák)

750 metrů: 3:01,4 / 2:43,5 (nový osobák)

1 km: 4:05,0 / 3:44,5 (2,3 sekundy za osobákem)

Delší testy jsem nedělal, v těchto týdnech mi chybí dostatečná aerobní vytrvalost. Bohužel tedy ani čtvrté boty nejsou tak rychlé, jako běh naboso.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 06.09.2010 17:39:04

>> kanovsky, 06. 09. 2010 17:32:44

A také je možné, že naboso běžíš podvědomě rychleji, protože si chceš dokázat, že je to rychlejší :-)

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 06.09.2010 17:47:41

>> Luboš Brabec, 06. 09. 2010 17:39:04

Já ale ve skutečnosti chci rychleji běžet v botech, abych toho mohl využít i mimo dráhu, v neletních měsících a na delších vzdálenostech! Do podvědomí ale nevidím a „slepý test“ bohužel provést nemohu, protože na první pohled vidím, zda běžím naboso nebo v botech.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 06.09.2010 17:54:25

>> kanovsky, 06. 09. 2010 17:47:41

Pokud člověk běží po sobě dva stejné úseky, z vrozené soutěživosti chce ten druhý běžet rychleji než první. Navíc pokud už ví, jak rychle ten první běžel.

Zkus nejdřív běžet bos a pak v botách, třeba se dostaneš k jiným číslům.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 06.09.2010 17:56:16

>> Luboš Brabec, 06. 09. 2010 17:54:25

Díky, zkusím. :-)

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 06.09.2010 17:59:55

>> kanovsky, 06. 09. 2010 17:56:16

A nebo zkus ještě jednu věc: ať ti oba úseky někdo změří, ale neinformuje tě o časech ani mezičasech, dokud ten druhý nedokončíš.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 06.09.2010 18:09:51

>> Luboš Brabec, 06. 09. 2010 17:59:55

To není špatné, pokud někoho seženu (všichni mí běžečtí přátelé jsou hodně časově vytíženi). Ostatně mám dojem, že mačkáním hodinek ztrácím pár desetinek na každé kolo, už jen tím, že ruce nemají optimální polohu a je potřeba koukat na hodinky, aby stisk tlačítka byl dostatečný pro zaznamenání mezičasu (Garmina zatím nemám).

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 07.09.2010 00:15:17

>> Luboš Brabec, 06. 09. 2010 17:59:55 mozno vies ako to kanovskyrobi pri testoch ale pre istotu – bezi len 1×, prve 250 kolo uplne naplno a potom sa snazi to udrzat co najlepsie tempo a nutne to postu[pne spomaluje, takze vsetky tie casy su len medzicasy jedneho behu. ked bezi 1km tak ho nebezi rovnomerne na co najlepsi vykon ale bezi na rekord na 250m. samo osebe to nemeni porovnanie medzi botami a naboso. len som chcel podotknut ze pri cielenom teste na 1km by sa uz mal naboso dostat pod 3:30, keby trafil presne medzicasy

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 07.09.2010 06:47:12

>> rudo, 07. 09. 2010 00:15:17

Ano, přesně tak to dělám, nicméně nejsem si jist, zda bych při rovnoměrném tempu 1 km za 3:30 zaběhl, i když dle regresní analýzy vychází odhad 3:31. Jiná situace by samozřejmě byla, kdybych testy dělal s partnerem, který poběží rovnoměrným tempem třeba na 3:32 a já bych se snažil tomuto přizpůsobit.

>> Luboš Brabec, 06. 09. 2010 17:54:25

Dnes ráno to vyšlo na 250 metrech takto (uvádím nejrychlejší kola): naboso 48,9 s ; v botech Mizuno 54,9 s; naboso 49,4 s; v botech Mizuno jen jsem doklusal. Tartan byl bohužel dost studený, ale i tak jsem měl při prvním pokusu dojem, že běžím rychleji než včera, avšak osobák odolal o 0,3 s.

Jinak ale vím, že tyto testy mi kondičně moc neprospívají a že aktuálni nechuť k delším tempovým aerobním běhům zhoršuje mé šance na 10 km, natož na maraton. I přesto je ale dělám, protože mě to baví aspoň takto …

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno-Bohunice

Celkem 212 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:37 (2010)
půlmaraton: 1:25:18 (2010)
maraton: 3:06:33 (2016)

MirekzBrna muž 14.09.2010 16:34:28

>> rudo, 07. 09. 2010 00:15:17

Rudo,zajimave pises,nectu te dnes poprve a uz driv jsem narazil v diskusich na tve prispevky,vzdy hutne a informativni.Ten­tokrat jsem si vzal z tvych doporuceni toto:rad bych si vyzkousel beh v nejakych tech botach typu Volley.Ale ty zminovane Dunlop KT26 jsou k mani zda se jen v Australii a cena se nyni splha kvuli „cool efektu“ z dveceti az pres padesat dolaru.Spolu s postovnym z te dalky uz to nebude vubec rentabilni.Je nejaka alternativa k temto botam dostupna zde v CR nebo okoli?Diky.

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 14.09.2010 20:07:02

behanie naboso je VZDY efektivnejsie, ako behanie v obuvi. obuv zabranuje plnemu vyuzitiu prirodzeneho pruzenia. ked behas bosy, usetris vela energie zapojenim elastickych „pruzin“, ktorymi nas priroda vyzbrojila. tento prirodzeny system pruzin je vplyvom izolacie a podlozenia paty u klasickej bezeckej obuvi vyblokovany. preto budes naboso vzdy lahsi, rychlejsi a uvolnenejsi… a hlavne, efektivnejsi ;)

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 14.09.2010 20:11:38

vyrob si bezecke sandale, ja mam osobne tuto variantu najradsej :-)

>> MirekzBrna, 14. 09. 2010 16:34:28

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 14.09.2010 21:17:32

>> PeterFabok, 14. 09. 2010 20:07:02

Trochu objektivity – pokud běžíš po kamenech nebo v blátě, tak jsi na tom líp v botách s tuhou, případně drsnou podrážkou. Pokud jsi zkoušel běžet na čas, napiš prosím svoje poznatky sem: http://www.behej.com/…j-beh-naboso

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Sloviensko

rudo muž 14.09.2010 23:58:13

>> MirekzBrna, 14. 09. 2010 16:34:28 Mirek, boty typu Volley su prakticky totozne s botamiktore pouzivala armada na telocvik a kazdy kto zazil kedysi povinnu VS vie presne o co sa jedna. Je to tvrda guma naspode a platno az po clenky navrchu, malo krasnu zelenu farbu ked sa to vyvarilo v odfarbovaci tak to bolo bledomodre. V australii sa to predava v bielej farbe ale su aj rozne ine nepodarene napodobeniny. volali sme to tiez trampky, kecky atd. V amerike sa to vraj predava ako obuv pracovna pre konstruction workers, snad v tom lozia po leseniach, mrakodrapoch… skus sa v CZE mrknut v obchodoch s pracovnou obuvou.

KT26 su velmi podobne tomu co sa za sociku vyrabalo v Partizanskom a volali sme to maratonky, starsi bezci urcite vsetci vedia. Funkcne snad este lepsie ale cenove niekolkonasobne predraszene su boty od vsetkych vyrobcov predavane ako model : racing flats : minimalna vaha, minimalna pata, ziadne stabilizacne technologie atd.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 15.09.2010 09:32:00

>> PeterFabok, 14. 09. 2010 20:07:02

Tak tomu nejak neverim. Petr Kanovsky tady sice na svem priklade ukazuje, ze naboso beha rychlej nez v botech. Ale moc bych to nezobecnoval. Kolik rekordu, olympijskych a svetovych sampionu bezelo za poslednich 20let bosky? A co se tyce financnich tlaku sponzoru – myslite, ze Haile pri svem pokusu o 3. olympijske zlato na 10k by se nezul, kdyby si myslel, ze mu to da lepsi sance nez bezet v adidasech? A co vsichni ti chrti na narodni urovni, kterym chybi treba 1 – 2 minuty k tomu aby byli na repre urovni. Prachy od sponzoru zadne nemaji. Proc ti se nezujou?

avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 15.09.2010 10:04:40

>> SlavoK, 15. 09. 2010 09:32:00

Tak zavodni boty, ve kterych tihle borci vetsinou behaji, vypadaji uplne jinak nez klasicky tlumeny z obchodu, takze se srovnavaji v zasade tri druhy a z toho dva se casto michaji dohromady.

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 15.09.2010 10:05:23

>> SlavoK, 15. 09. 2010 09:32:00

Samozřejmě souhlasím. Problém také je, že pokud by běh naboso někdo zkoušel jednorázově, tak by byl pravděpodobně pomalejší než v botech a ještě by si mohl přivodit různé problémy počínaje puchýři, takže aby bylo možné provést seriozní vědeckou studii, tak by se někdo musel věnovat běhu oběma způsoby vždy několik měsíců a do toho málokdo půjde. Stejně tak bych nic nevyvozoval ani z toho, že domorodci běhající naboso vyhodili po pár desítkách minut boty, tam je to úplně stejné, akorát naopak. Když jsem zvyklý jen na boty, tak mi pravděpodobně bude činit problém běhat rychleji bosky a když budu zvyklý jen bosky, pak se mi nebude dobře běhat v botách.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 15.09.2010 10:16:32

>> SlavoK, 15. 09. 2010 09:32:00

No, prakticky nikdo. V 80. letech slavila úspěchy bosá Zola Budd, později sem tam bez bot běžela i Tegla Loroupe. Při evropských mítincích jsem občas viděl keňské steeplery, ale byly to opravdu jen výjimky.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 15.09.2010 10:47:02

>> kanovsky, 15. 09. 2010 10:05:23

Ano, to je platny argument – kdyz nekdo roky trenuje v botech, tak na adaptaci naboso bude potrebovat mesice, spis roky. A je dost mozne, ze se uz nikdy ke sve vrcholni forme nevrati. Jestli mluvim o sampionech behajicich na hranici lidskych moznosti. Proto moje tvrzeni, ze v botech je clovek rychlejsi nez bez bot, asi taky nebude dokazano. Stejne tak ale nebude dokazano ani tvrzeni, ze rychlejsi je to bez bot.

avatar

Sloviensko

rudo muž 15.09.2010 11:29:10

otazka je nepresna, pre kazdeho je ina odpoved a v roznych podmienkach je ina odpoved. ak chceme nejaku univerzalnu odpoved – nuz vsetky svetove rekordy na drahe boli zabehnute v tretrach – to je spicificka kategoria, ma nulove perovanie nulove stabilizacne technologie je to len drziak ma klince predna cast podrazky je tvrda aby klince nevbehli do nohy.

tretry sa blizsie behu naboso ako behu v botach – nutia bezat po prednej casti, pata sa takmer nepouziva, vsetko treba ustat v clenkoch a odtlmit lytkami.

cestny ekvivalent tretier su 5-prstacky

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 15.09.2010 12:26:34

>> rudo, 15. 09. 2010 11:29:10

Aktualny svetovy rekord v maratone je zabehnuty v Adizero adios od Adisadu. Myslim, ze polmaratonsky rekord je zabehnuty v comsi podobnom. Co sa tyka tretier a drahy – moderne drahy maju specialny povrch z materialu pravdepodobne drahsieho a lepsie premysleneho nez su podrazky tlmiacich bezeckych topanok. Povrch atletickych drah ma presnu tuhost a pruznost aby co najlepsie zodpovedal pruzeniu ludskych svalov. Dokonca sa uvazuje aj o drahach specialne vyladenych pre konkretneho zavodnika – to by mohlo mat zmysel napriklad pre Bolta aby stiahol dasiu stotinku. A ano, tretry maju hroty a preto su zrejme rychlejsie nez beh naboso – otazka bola jasna Je beh naboso efektivnejsi nez v botach? Tretry su boty. Inak nie som odbornik, ale sprinterske tretry maju podrazku dost tuhu, takmer neohybnu, alebo ma zase napalili v obchode?

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 15.09.2010 12:39:39

>> rudo, 15. 09. 2010 11:29:10

Gebrselassie zaběhl světový rekord v hodinovce v maratonkách.

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 15.09.2010 12:48:04

A ještě připadám jeden argument ;-)

osobák Abebe Bikily bez bot – 2:15:16

osobák Abebe Bikily s botami – 2:12:12

avatar

Sloviensko

rudo muž 15.09.2010 12:49:19

>> SlavoK, 15. 09. 2010 12:26:34

tretry su boty ? zaujimave. tretry boli na drahe vzdy rychlejsie aj v casoch ked drahy boli antuka a skvara.

podstata je v tom ze naboso, v 5-prstackach a v tretrach sa da bezat len po spickach a nepadat na paty.

pre porovnavanie preto treba rozlisit minimalne 2 kategorie pretekov : draha 100m-10,000m ale snad aj hodinovky, 2H a behy na 20,000m a podobne.

cesta je ina kategoria a treba vnej porovnavat alebo spekulovat nezavisle od drahovej otazky,

maraton je snad specificky aj tym, z3e aj najtrenovanejsi bezec sa dostane do stavu unavy, ked uz nie je schpopny udrzat techniku a v nudzi zacne aj padat na paty, rpipadne preventivne maratonci doslapuju na cele chodidlo naraz, teda nie je to ani neb po spickach ani beh na paty ale nieco medzi – tu je otazne ci sa to da naboso, zrejme maraton na max vykon bude preferovvat specialne lahucke cestne racing flats. kedysi maratonci vyrastli na drahe v tretrach a mali vyvinute svaly a techniku, v sucastnosti behaju maratony bezci co nikdy nemali tretry ma nohach a nemaju ani bezecke svaly ani techniku. takym by prospelo najprv behat 2 roky pomalsie a naboso aby boli pripraveni bezat v racing flats spravnou technikou

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 15.09.2010 14:00:40

Nechapem o com sa tu bavime Rudo? Ze tretry nie su boty? No pre mna, za mna si ich vyclen jak chces. Ja som to bral ako rozlisenie naboso vs v nejakom obuti. A tvrdim, ze obuti bezci su rychlejsi. To, ze maju obutie specificke pre danu disciplinu je snad samozrejme. Lyziarkam sa tiez hovori lyziarske topanky/boty a nikoho nenapadne, ze vnich zabehne rychlejsie nez naboso.

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 16.09.2010 23:16:41

>> mulisak, 14. 09. 2010 21:17:32

Ja nebehavam na cas… a preto aj neriesim „kedy rychlejsie“ ale „kedy zdravsie“. Beh po narocnych povrchoch je otazkou treningu aj pre obutych bezcov…

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 17.09.2010 21:48:10

Dnes ráno jsem pokračoval v testech, při 250 metrech na maximum vždy po řádném rozklusání z letmého startu jsem dal v botech 51,5 sekund, což je o hodně lepší než dosud v botech (54,7), ale následně naboso dal nový osobák za 47 sekund (dosud 48,6). Běhal jsem více intervalů, takže před tím osobákem na 250 metrů jsem naboso dal i osobák na 500 metrů za 1:40 (dosud 1:43) a ve stejném běhu z toho doběhl osobák na 1 km za 3:37 (dosud 3:43) a 1500 metrů za 5:36 (dosud 5:37).

Při obou zmíněných rekordních bězích naboso jsem dosáhl TFmax 193/min a podle odhadů bych při rovnoměrnějším tempu mohl někdy zaběhnout 1500 metrů za 5:20–5:25, což někdy zkusím, pokud ještě budu mít chuť a sílu.

Každopádně věřím, že na těchto krátkých vzdálenostech mě běh naboso posunul výrazně dál a jsem za to rád.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

makoshark muž 19.09.2010 23:32:08

>> Luboš Brabec, 15. 09. 2010 10:16:32

http://en.wikipedia.org/…Bruce_Tulloh http://runningbarefoot.org/…711_EL_L.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Ron_Hill http://athletics2005.tripod.com/ron_hill.htm http://www.runnersworld.co.uk/…ron-hill.jpg

http://en.wikipedia.org/…opher_Koskei (mám tušení, že je v nějakém příbuzenském vztahu s Shaheenem) http://www.sporting-heroes.net/…playhero.asp?…

Christina Kambua Muyangová a Elizabeth Mueniová (první a druhá na MS juniorů 2008 na steeplu) http://commons.wikimedia.org/…lver_KEN.JPG

na MS v krosu hlavně u juniorů jsou tyhle fotky typické: http://www.letsrun.com/…P1010842.JPG

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 21.09.2010 20:46:02

Motto: the best runner leaves no trace
Nalezené položky: 402 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.