Kdy je ranní běh opravdu prospěšný
Ranní běh je považován za činnost, která nás dokonale nastartuje do nového dne. Jenomže přinutit se vstát do tmy a vyběhnout, to na podzim a v zimě vyžaduje doopravdy silnou vůli. Je ranní běh prospěšný za všech okolností?
Tělo se obvykle probouzí o něco pomaleji než hlava. Jsme-li tedy hodně rychlí a na svoji běžeckou trasu vyrážíme několik minut po probuzení, je nutné začít zvolna a opatrně. Svalům bude nějakou chvíli trvat, než se dostanou do normálního provozního stavu. Zařadit v té době nějakou extrémní zátěž nebo ostrý sprint není vhodné. To si můžeme dovolit až po důkladném rozklusání a rozcvičení. Jinak je riziko zranění značné.
Jsme-li zvyklí ráno se nastartovat kávou na lačno a hned potom vyrazit na běh, je to pro náš žaludek velká zátěž. Efekt ranní kávy je spíše psychologický a při běhu nemusíme mít strach, že usneme. I bez povzbuzujícího účinku, který by kofein mohl mít na náš výkon, se snad obejdeme. Navíc káva odvodňuje organismus, takže při delším běhu budeme zbytečně trpět dehydratací.
Mnohem lépe ráno poslouží sklenice naředěného džusu, která nejen doplní tekutiny, ale poskytne i trochu energie. Protože ale ráno často šetříme každou minutu, mnoho ranních běžců vyráží zcela bez snídaně a často i bez napití. Když připočteme, že máme za sebou často jen lehkou večeři, vyrážíme na svoji trasu ve stavu deficitu energie i tekutin.
Jde-li o krátký, maximálně třičtvrtěhodinový volnější běh, naše tělo se s ním vyrovná, zvlášť když si po doběhu dopřejeme pořádnou snídani. Jde-li ale o hodinu a více trvající zátěž, sáhneme si do energetických rezerv a budeme značně dehydratovaní. Kdo usiluje o zhubnutí, možná se zaraduje. Radost je to ale předčasná. Tělo si nevezme energii jen z tukových zásob, ale část jde i na úkor bílkovin, tedy svalové hmoty. Proto je dobré doplnit energii co nejdříve po návratu z běhu.
Velkou výhodou ranního běhu je to, že ráno býváme fyzicky i psychicky odpočatí a snáz se přinutíme i k náročnějším běžeckým aktivitám, na které už někdy večer nezbývá nálada ani energie. Podaří-li se nám vyrovnat se se všemi riziky, je ranní běh tím nejlepším startem do nového dne.
Anketa
Běháte ráno?
Komentáře (Celkem 40)
mirekk 15.11.2010 00:00:58
Ranní běh je považován za činnost, která nás dokonale nastartuje do
nového dne. Jenomže přinutit se vstát do tmy a vyběhnout, to na podzim a
v zimě vyžaduje doopravdy silnou vůli. Je ranní běh prospěšný za všech
okolností?
Odkaz na článek
Brno
hugo 15.11.2010 04:29:00
Ranní běh je super i díky malému provozu venku a čistšímu vzduchu. Já startuju bez snídaně, jen se napiju vody. Snídám většinou hodinu až dvě po doběhu.
Brno
mulisak 15.11.2010 09:02:49
Nejsem odborník, ale nesedí mi tam ta sklenice džusu, který obsahuje cukr a způsobí snížené spalování tuků. Myslím, že ve spojitosti s ranním během by chtělo nastínit teorii běhu na tukový metabolismus, protože jinak mi připadne článek celkem zbytečný.
Postrizin
SlavoK 15.11.2010 09:18:15
>> mulisak, 15. 11. 2010 09:02:49
Myslim, ze teorie nabehu na tukovy metabolizmus, je jenom jedna z teorii a jsou studie, ktere vyznam behu na lacno pro nejake nastartovani tukoveho metabolizmu – co to vlasne je? – popiraji. Krome toho sklenice redeneho dzusu muze obsahovat cca 10g cukru, co je z hlediska energetickeho vydeje pri behu zanedbatelne, ale pomuze po nocnim hladoveni srovnat hladinu cukru v krvy, ktera ja dulezita pro cinnosti nevove soustavy a zazivaci soustavy i pro dostatecne rychlou promenu tuku v energii. Vyzna ranniho behu jde ale mnohem dal, nez jenom spalit trosinku vic tuku nez beh odpoledne.
Kulíšek 15.11.2010 09:31:08
90% běhů absolvuji ráno, na lačno. Pravda je , že v pracovní dny běhám max. 5km, což pro tělo zřejmě nepředstavuje nijak velkou zátěž. O víkendu běhám také ráno obvykle ± 10 km, taktéž bez snídaně. Zatím nepozoruji žádné výrazné problémy.
Téma je zajímavé, ale na můj vkus je v článku příliš mnoho hypotéz a málo faktů. Za sebe: kdyby chtěl tohle téma někdo víc rozebrat, velmi bych to uvítala (možná v téhle diskusi…?:)
Postrizin
SlavoK 15.11.2010 09:58:31
Minulou zimu jsem behaval rano dost casto. Bohuzel to znamenalo vstavat kolem 3:50, podle delky behu. Kuli ochrane svalu jsem vypil proteinovy napoj cca 10g s tim teda 2dcl vody, podle pocitu jsem se nekdy napil jeste vic. Behal jsem 10–17km nic rychleho, tempo asi o 20s/km pomalejsi nez maratonske. Po dobehu jsem se jste napil vody se sirupem, ale snidal jsem az asi o 2hodiny pozdeji. Celkove me to prijemne nastartovalo do dne, nekdy jsem k tomu jeste pridaval beh v poledne 15–25km a citil se dost dobre. Az na to, ze trenink a 6hodin spanku u me nejde dohromady, ne ze bych byl nejak unaveny, ale spis jsem byl nervozni a podrazdeny. Taky jsem nekolikkrat bezel jenom s temi 10g proteinu 36km, cestou vypil 7dcl iontaku s nizkym obsahem cukru – 2g/dcl. Tohle me uz ale vecsinou hodne vycerpalo, vecsi problem nez energie, ale myslim byla dehydratace. Nekdy trvalo cele dopoledne nez jsem se zmatoril.
pam65 15.11.2010 10:15:42
>> mulisak, 15. 11. 2010 09:02:49
Spalování tuků (aerobní mechanismus) má tuto rovnici:
tuky + sacharidy! + karnitin → energie.
Jde o to, na jaký běh stačí zásoby sachridů (glykogenu) na lačno po ránu. Pro udržení tohoto metabolismu je rozhodující intenzita běhu + sacharidy (+ karnitin ???), sádla máme dost.
Kulíšek 15.11.2010 12:44:09
>> SlavoK, 15. 11. 2010 09:58:31
Přesně, také nepociťuji při/po ranním běhu únavu, ale spíš podrážděnost…, což by ovšem také mohlo být způsobeno nedostatkem energie.
Možná tedy také zvážím před „startem“ nějakou tu lehkou „tekutou stravu“ (ioňták asi ne, to mi připadá jako totální chemický blivajs a mám k tomu odpor…). Díky za tip!
Postrizin
SlavoK 15.11.2010 13:40:26
>> Kulíšek, 15. 11. 2010 12:44:09
ja uz ted tak brzo rano nebeham, nedostatek spanku neni zrovna pritel treninkovych pokroku. Ale i tak dvakrat tydne beham rano pred snidani. Kdyz jdu neco lehciho tak se jenom napiju, vydrzel bych i bez piti. Ale kdyz je to tezsi trenink, tak si davam i banan, mam pak i po hodine behu celkem dost energie a celkove serychlej zregeneruji. No za nejdulezitejsi povazuji tekutiny, prave v poslednim obdobi, jak se ochladilo, tak jsme zacal pit mnohem mene bezne pres den. Nijak zvlastne se to neprojevovalo, ale po treninku jsem vzdy citil znamky dehydratace. Vlete stacilo pul litru vody a byl jsem OK, ale ted jak jsem si dlouhodobe zpusobil nizsi „hladinu vody v tele“ tak pitim po behu nestacilo a znamky dehydratace zustavali i nekolik hodin.
Kulíšek 15.11.2010 14:05:48
>> SlavoK, 15. 11. 2010 13:40:26
Ano, i ten pocit dehydratace v posledních dnech po běhu znám. Jsem ráda, že tyhle projevy nejsou čistě individuální a subjektivní, že je se mnou sdílí i někdo jiný.:-)
PeterFabok 15.11.2010 15:41:13
Ja ked beham rano, vacsinou len pohar vody po prebudeni a v priebehu polhodiny pred behom este jeden po troche. Rano behavam na tukovy motor – pomaly 15–20k.
PeterFabok 15.11.2010 15:43:18
Ja ked beham rano, vacsinou len pohar vody po prebudeni a v priebehu polhodiny pred behom este jeden po troche. Rano behavam na tukovy motor – pomaly 15–20k.
Řevnice
hofle 15.11.2010 16:32:34
Ranní výběhy jsou podle mě nejhezčí, zvlášť teď na podzim, když se vydaří počasí, jako v sobotu – to byla kromobyčejná nádhera. V létě zase ráno není takové vedro. Většinou mi stačí před výběhem mezi oblékáním postupně 2–4 deci vody a samozřejmě se řídím univerzálním heslem „Bez banánu ani ránu“.
Praha
kaariik 15.11.2010 17:41:19
K ranním běhům jsem se vypravovala hlavně v letních měsících a to hlavně kvůli vyšším teplotám, které panovaly odpoledne a večer…nějak mi vysoké teploty na běhání nedělají dobře(a tím myslím teploty 25 a výš). Obnáší to ovšem v mém případě vstávat kolem 3:45– 4 hodiny ráno, ale i na to se dá zvyknout:-) Teď na podzim a v zimě je to pohoda a ranní běhy v takto časných hodinách raději nahradím spánkem(každá hodina dobrá), do práce jezdím 3/4hodiny na kole a večer hurá na trasu:-)
pam65 15.11.2010 21:05:21
Koupil jsem si malý odolný foťák, abych doma vysvětlil, proč vstávám (v létě): ráno od Šlakhamrů
rudo 15.11.2010 22:58:38
beh rano ma vela vyhod ale otazka by nemala byt : rano alebo vecer ? Otazka by mala byt : rano aj vecer, a ako sa maju trenigy list a co je pre kazdyspecificke.
Pokial beh rano ma za ciel tukovy metabolizmus tak je beh pomaly, takze uvahy v clanku su bezpredmetne, beh neunavy netreba nic jest-pit a clovek je do dna prebudeny a naladeny a lahsie sa mu cez den zije. Pohar dzusu v tom pripade je nezmysel pretoze akaolvek 1 molekula cukru je regostrovana recpetormi tela zacne to uz chutovymi bunkami v ustach a tela zacne nabiehat na cukrovy metabolizmus, provokuje sa inzulin a riedeny dzus znamena tak rychly prisun cukru do krvi ze u mnohych to sposobi hystericku reakciu inzulinu a kym si zasnuruju boty a vyrazia vbon, krvny cukor uz moze byt znizeny a bezi sa tazko, Pokila je beh dlhsi, tak sa odporuca prisun cukru pocas tukoveho bvehu ale prvy cukor sa nesmie prijat pred behom ani v prvych km, odporuca sa pockat 1H odhadujem ze minimum by malo byt aspon 45 pomaleho behu, ked sa tukovy metabolizmus stabilizuje a potom sa da prijimat cukro v malych davkach aby si vyzivovala pecen a mozog, nie bezecke svaly.
Ranajsi beh sa da nahraditv pripade podmienok nevhodnych napriklad rychlou chodzou alebo intenzivnou jogou a podobne.
Ako bolo v diskuii spomenute najdolezitejsia otazka je dlzka spanku. Najprv treba zabezpecit dlzku spanku teda vliez do podtele skor ako zacne vecernicek a nie az po hymne.
Co ma privadza k filozfiam biorytmus denneho cyklu a vychodnych filozofii a praktik,
Den zacina o 4 hodine rano a o 4 rano sa vstava vklastoroch asramoch, v trenigovych strediskach jogy martial arts atd…
Nielen koli behu. Samozrejme podla toho sa chodi spat, TV neexistuje.
Ta sexica, odbornicka na zhnile a spalene kosti to vyriesi aj bezo mna, kym to riesi , ja si spim
Ostrava
lenkaclenka 15.11.2010 23:09:12
Ranní běh je úplně nejlepší. A moje zkušenost? Pokud je to tak do 45 minut-vstanu, napiju se, cca 5 minut se doma rozvičuji a pak běžím (tak to vypadalo, pokud jsme běhala ráno před odchodem do práce). Ranní běh o víkendu je „jiná čokoláda“-když to vyjde, vstanu kolem 6.30, lehounká snídaně (jogurt,trocha musli, ovoce),slabý čaj,chvíli trávím nikoli v klidu (tzn. chystám snídani zbývajícím členům rodiny, nezbytné domácí práce, blbnu s batoletem apod…:-P) a cca po hodině vybíhám na 1,5 až 2 hodiny. Na tu delší variantu bych si bez jídla netroufla…
Kulíšek 16.11.2010 11:50:34
>> rudo, 15. 11. 2010 22:58:38
Souhlasím minimálně částečně (ostatní nemám odzkoušeno)…
Absolvovala jsem několik dnů v jednom z tréninkových jógových center – s podobným vstávacím režimem, který popisuješ a přestože tělo v počátcích nesouhlasilo, zvyklo si až neuvěřitelně rychle. Po pobytu jsem se cítila tak lehce, uvolněně a v pohodě jako již dlouho ne (vlastně až do teď ne…a to už je to x let:-). Takže něco na tom brzkém usínání a brzkém vstávání možná bude (samozřejmě pravidelné cvičení taky udělalo své)…:-)
Touhle poznámkou jsem vlastně chtěla vykompenzovat i tu mínusku, kterou Ti opět někdo bez udání důvodu uštědřil…Tahle praxe mě totiž dlouhodobě nebaví.
Měj pěkný den.:-)
Sokolov
Amater 16.11.2010 13:40:03
Já jsem asi z jiný planety:-)…tvrzení v posledním odstavci tohoto článku, že ranní běh jde lépe, a že se potom cítíme v průběhu dopoledne svěží, pro mě teda rozhodně neplatí. U mě je to přímo naopak, již od mládí bylo pro mě vyběhnout hned po ránu utrpení. Ale co, nezoufám…hlavně že se přemluvím k tomu běhání alespoň odpoledne:-)
Peggy 16.11.2010 16:30:27
Ranní běh? Jedině za těchto podmínek: pokud ráno je po sedmé hodině, pokud nemám zbytí, pokud jsem naprosto v pohodě, vyspalá a nestresovaná, pokud je běh fakt pomalý a pro mě je pomalé, to co se pro běžce zdá být skoro chůzí.
Jinak ani náhodou. Mé probouzení je pomalé, je mi obvykle zima a dokud do sebe nedostanu první teplý hrnek čaje nebo ještě lépe kafe, nefunguji. Obvykle mám i po probuzení hlad. Je pravda, že sem tam ráno běhám. Hlavně o víkendech, kdy ráno znamená osmou hodinu a dál. Když jsem nucena okolnostmi běhávala od šesti, den pak byl svěžejší, hodně jsem toho stihla už dopoledne, to je pravda, ale v osm večer mi ale padala víčka
smiley 17.11.2010 23:23:17
Také přispěji svou trochou do mlýna…
Mám knihu Sportovní výživa, kde Nancy Clark píše, že snídaně je nejdůležitější část dne. Jistě všichni znáte přísloví „Snídej jako král, o oběd se rozděl s přítelem a večeři nech nepříteli“.
Vzhledem k tomu, že večeře by měla být cca 3 hodiny před spánkem a spát bychom měli cca 8 hodin, tak je tělo 11 hodin bez příjmu potravy. Ano, když spíme, fungujeme jen na bazální metabolismus. Nicméně ráno mívá tělo hlad (aspoň já tedy mám ráno hlad vždycky), a proto vybíhat bez jídla by mě ani nenapadlo, protože bych musel pořád myslet na to, jak se těším domů, až se nasnídám .
Sacharidy jsou pro spalování tuků tím, čím jsou zapalovací svíčky v autě pro zažehnutí benzinu případně nafty.
Ráno sice bez jídla zvládnu, ale o to víc jsem pak hladovej po zbytek dne a nejsem schopnej se „dožrat“ . Nevidím tedy důvod, proč vybíhat nalačno.
smiley 17.11.2010 23:32:47
>> kaariik, 15. 11. 2010 17:41:19
Mě vysoké teploty také nedělají příliš dobře, ale lze si na to zvyknout. A vlastně člověku ani nic jiného nezbývá, pokud někde chce poměřit síly nebo zažít i společenský rozměr běhu a zároveň se necítit jako ryba na Sahaře a podat nějaký výkon.
rudo 18.11.2010 00:01:02
>> smiley, 17. 11. 2010 23:23:17
kral neranajkuje o 4 rano, ani o 6 rano. Traviaci system velmi pred 9 rano nefunguje, kto je velmi hladny pred touto hodinou je to len znak ze jeho strava je velmi chudobna na dolezite ziviny pravdepodobne aj preto ze ranajkuje kaloricke bomby ktore ziadne dolezite ziviny neobsahuju.
Ked kral ranajkuje o 9 rano, tak ma 2 moznosti : zit ako vladca, aspon vladca sam nad sebou, vstat s vychodom slnka a spevom vtakov a ist von do parku do zahrady do lesa a v tej prebudzajucej sa prirode hybat svojim telom, rozdychat pluca a prehanat krvou kyslik, ci pri tom beha alebo chodi nie je dolezite, ci robi jogu alebo tai-chi, Chi-Qong alebo len poskakuje, pripadane beha za vnucatmi alebo ich tlaci na trojkolke.
Kral si moze vybrat zit ako poddany teda nemat pravo o sebe rozhodovat, a zostat uvezneny vo svojej posteli az do casu ranajok a ist ku stolu s neprebudenym nefungujucim telom. Aby sa mu lahsie vo vazeni vlastnej posteli zostavalo az do ranajok tak pouziva taky trik – vecer nejde spat s prirodou ale dovoli aby ho otravovali spolocnici alebo media a nejde spat
Bezecki krali – teda elitni ETH+KEN bgezci behaju rano po zobudeni, po prvom trenigu si daju kralovske ranajky
Ostrava
hanix 18.11.2010 19:35:33
nikdy, jsem rad, ze vubec dojedu autem do prace :)
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.