Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Koloběžka skvěle doplní běžeckou zátěž

Koloběžka skvěle doplní běžeckou zátěž
foto: archív webu kolobka.cz

Jitka Stehlíková | 20.05.2011 | přečteno: 18485×

Když jsme před devíti roky pořizovali koloběžky, netušila jsem, k čemu mi za pár let bude tato věc dobrá. Bylo i období, kdy se na ní usazoval sklepní prach. Dnes ne, stále hlouběji se totiž přesvědčuji o výhodách koloběhu jako skvělé kompenzace běžeckého tréninku.

V poslední době se snažím pravidelně zařadit koloběžku do svého snažení a překonávat různé vzdálenosti, jak jinak, než vlastními silami. Výčet výhod začnu jednou, pro mě podstatnou. Vyrážím do půlhodiny po lehčí snídani, což u běhu není obvykle možné.

Začátek tréninku musí být v každém případě pomalejší, podobně jako rozklusání. Vzhledem k tomu, že při koloběhu pracujeme s podstatně větším rozsahem pohybu v kyčelním kloubu odrazové dolní končetiny (přednožení/za­nožení), chrání nás pomalý začátek před nadměrným protažením nebo zbytečným zraněním.

Větší rozsah pohybu odrazové nohy je velmi pozitivní. Jednoznačně přispívá k protažení délky kroku při běhu. Dopad chodidla se neděje přes patu, nedochází tedy k situaci, kdy nosné klouby dolní končetiny nebo páteře musí absorbovat další nárazy. Zatížení lýtkových svalů při následném odrazu je ale významné, druhé srdce musí pracovat naplno.

Při samotném odrazu je zpočátku, než se vypracuje stereotyp, nutné si dát pozor na zafixování pánve prostřednictvím spodních partií přímých břišních svalů, aby odraz nebyl spojen s neúměrným prohnutím dolní části zad.

Významná svalová aktivita probíhá i na stojné dolní končetině. Svaly v oblasti pletence pánevního pracují v poněkud jiném zapojení, než je tomu u klasického běhu. Z fyziologického hlediska dochází ke změně směru svalového tahu. A tato aktivace, pokud je pravidelná, opakovaná, s sebou nese výrazné zvýšení stability v dané oblasti. V tomto případě v oblasti pletence pánevního.

Kromě nestandardního zapojení svalů, které z pánve odcházejí směrem dolů, musíme zmínit i nepostradatelnou činnost všech čtyř hlav kvadricepsu, který stejně jako druhé srdce odrazové končetiny pracuje naplno.

Je nutné zmínit otázku dominance dolních končetin. Dominantní dolní končetina bude v naprosté většině případů ta, kterou se odrážíme. Může, ale nemusí stranově souhlasit s dominantní horní končetinou. Abychom předešli asymetrickému zatížení, je nutné nohy střídat. Pokud byste s koloběžkou začínali, nenechte se odradit jistou „nešikovností“ nedominantní dolní končetiny při odrazu. Tuto fázi je nutné překonat a v procesu motorického učení, kterým v tomto okamžiku procházíte, dejte druhé noze čas a prostor, abyste se později nemuseli zbytečně přeučovat nesprávný motorický stereotyp.

V začátcích se vyplatí střídat nohy po kratších úsecích a zvolit pomalejší tempo. Později nebude problém v klidu a pohodě nohy prohodit za jízdy po kilometrových úsecích. Aby bylo zatížení končetin opravdu „spravedlivé“, doporučuji z vlastní zkušenosti jednoznačně jízdu po rovině.

Nezapomeňte vhodně seřídit výšku řídítek, ať nepřijdete o kvalitní oporu horních končetin – především ramen a lopatek. Protože bez správného zapojení těchto partií budete stabilitu trupu hledat jen těžko. Trup nesmí být shrben, ramena držte zeširoka, lopatky lehce (!) stáhněte šikmo k sobě dolů a zlehka také přitiskněte k trupu.

Hrudní kost nepatrně posuňte dopředu a nahoru. Tímto způsobem, navíc s oporou periferie, se uzavírá tzv. kinematický řetězec a otvírá se cesta k ideálnímu zapojení dalších trupových svalů, které odcházejí z vnitřních hran lopatek na žebra a jejich pokračováním jsou zevní šikmé břišní svaly, které zase svou aktivitou dokážou společně s přímými břišními svaly regulovat postavení pánve.

Zkušených koloběžkářů není mezi běžci málo. Určitě doplní pohled fyzioterapeuta o své vlastní rady a zkušenosti v komentářích pod článkem. Pokud ještě nekoběžkaříte, zkuste to. Různých míst, kde se dají koloběžky půjčit, přibývá. Počasí přeje a dovoluji si tvrdit, že pokud si pořídíte koloběžku vlastní, taková investice se vyplatí. Trénink zpestříte, běžeckou zátěž rozumně vykompenzujete. Takže někde, někdy, na koloběžce!

Anketa

Považujete jízdu na koloběžce za vhodnou doplňkovou sportovní činnost k běhání?

ano
 
89 hl.
ne
 
6 hl.
Celkem hlasovalo 100 uživatelů.

Komentáře (Celkem 32)

Nalezené položky: 33 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední

jstehl 20.05.2011 16:05:34

Když jsme před devíti roky pořizovali koloběžky, netušila jsem, k čemu mi za pár let bude tato věc dobrá. Bylo i období, kdy se na ní usazoval sklepní prach. Dnes ne, stále hlouběji se totiž přesvědčuji o výhodách koloběhu jako skvělé kompenzace běžeckého tréninku.
Odkaz na článek

avatar

Bušovice

Celkem 144 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:09 (2011)

ghibulo muž 20.05.2011 17:06:48

Pěkně sepsáno … jen mě zarazila věta…

„Později nebude problém v klidu a pohodě nohy prohodit za jízdy po kilometrových úsecích.“

jestli tomu dobře rozumím, tak je to dost drsný – já osobně měním nohy tak po 8–12 dupnutích z kopce, 5–10 po rovince a 3–6 do kopce … jet kilometrovej úsek dupáním na jedné noze si neumím představit a myslím, že to ani ničemu dobrému nemůže posloužit … hezky je to popsáno třeba… tady

S pozdravem… Trhněte si :-)

Motto: dělej co chceš, dokud můžeš
avatar

Celkem 27619 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:41 (1999)
půlmaraton: 1:37:30 (1999)
maraton: 3:20:37 (2002)

ju muž 20.05.2011 19:19:55

Souhlasím s ghibulo. Na koloběžce jezdím poměrně často, mám za sebou i stokilometrové etapy, ale kilák na jedné noze bych opravdu nedal.

avatar

Teplice

10 km: 0:36:20
půlmaraton: 1:21:19 (2010)
maraton: 3:23:20 (2011)

borec007 muž 20.05.2011 19:40:28

Zdravím, koloběžka je dobrý doplněk, ale nic se nesmí přehánět… K těm úsekům, já střídám tak po 200–250 metrech, víc se fakt asi nedá…btw. co takhle si pořádně zazávodit? http://ukk.zde.cz/

Koloběžkářům zdar!

avatar

Kroměříž

Jita žena 20.05.2011 20:29:12

>> ghibulo, 20. 05. 2011 17:06:48

Každému, jak je libo, nemám s tímto úsekem problém, píšu to, co mám odzkoušeno. Výraz dupnout bych nepoužila, spíš odraz, nedupu, jednoznačně odrážím. Jitka St.

Motto: Dopředu vlastními silami. Každý krok se počítá.
avatar

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km

rRadek muž 20.05.2011 21:12:35

Zvláštní.. Před lety jsme s kamarádem objezdili několikrát kolem města na koloběžce po jedné noze. Ani nás nějak nenapadlo to střídat a vydrželi jsme.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 20.05.2011 21:19:21

Jak rychle se na tom jezdi v porovnani s behem?

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 20.05.2011 21:19:22

Jak rychle se na tom jezdi v porovnani s behem?

avatar

Kroměříž

Jita žena 20.05.2011 21:28:27

>> SlavoK, 20. 05. 2011 21:19:22

Jezdím pouze roviny, ne kopce, možná z toho vzniklo i to malé nedorozumění s délkou úseku, po kterém obvykle střídám oporu a odraz. Pokud náhodou zdolávám kopec, měním nohy po několika odrazech. Nejrychleji jezdím (rovinu) 3:20min/km, víc z mojí Mibovky (prozatím) nedostanu. Mám tuhle: http://www.mibo.cz/…t/mibo-crazy Jinou koloběžku nemám vyzkoušenou, závodní budou jistě rychlejší. JitkaSt.

Motto: Dopředu vlastními silami. Každý krok se počítá.
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 20.05.2011 21:30:26

>> SlavoK, 20. 05. 2011 21:19:21

No zcela netrenovany a po jedne noze jsem naplno jel cca. 4 kilometry roviny 12 minut.. Takze tech nejlepsich maratoncu bych se udrzel o neco dele nez behem:-))

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Sloviensko

rudo muž 20.05.2011 23:00:37

kazdy si nejak mysli ze mozne je len to co sam dokaze alebo kam siahaju jeho vnutorne limity, to je k dlzke usekjov striedania noh.

Slavo – rychlost jazdy ?, silne zavisi od penazi na stroj, je to trochu jak kolo.

ake velke kolesa, ake hrube kolesa, ake loziska, atd…

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Bušovice

Celkem 144 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:09 (2011)

ghibulo muž 21.05.2011 00:44:17

naučit se dá lecos, ale měl by dle mého k tomu být důvod… proč usilovat o delší tratě tak jednosměrným zatížením levé (resp.pravé) části těla? Někde jsem tu četl (nevím už, kdo to poznamenával), že pro běžce může být problém třeba jen běžet po sešikmené krajnici… a že problém s disbalancí nevyřeší ani přibližně stejně dlouhý běh obráceně orientovaný … a tohle mi přijde dost podobný.

Pokud člověk zvládne dobře techniku přešlapu, není dle mého důvod nestřídat nohy pravidelně s vyšší frekvencí.

Motto: dělej co chceš, dokud můžeš
avatar

Sloviensko

rudo muž 21.05.2011 01:03:10

>> ghibulo, 21. 05. 2011 00:44:17

ci striedas sikmu krajnicu po 10 metroch alebo 10km je to zajedno, nikdy nebezis na rovnom

kolobezka je nieco ine, nebdues si predsa kyvat panvu do strany aby si dociahol nohou na zem, ale pokrcis nohu do podrepu tak hlbokeho aby panva mohla zostat vodorovne

zalezi na tom ci chces trenovat svalovu silua rychlost a budes striedat casto

alebo chces trenovat svalovu vytrvalost a budes robit dlhe useky.

tak ma napadlo ze by som mohol skusit jazdit 1H len jednou nohou a druhy den zas 1H druhou nohou

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 21.05.2011 09:26:54

rudo: „tak ma napadlo ze by som mohol skusit jazdit 1H len jednou nohou a druhy den zas 1H druhou nohou“

…podobný efekt by mělo posilovat činkou jeden den pouze levou a druhý den pouze pravou ruku…, vlastně bychom nemuseli ani běhat, ale jen skákat jeden den po jedné a druhý den po druhé noze…, obdivuji rudo šíři tvého záběru, ať už je téma jakékoli, vždy se tam najde tvé velmi fundované stanovisko…

Motto: ...kam až?
avatar

Sloviensko

rudo muž 21.05.2011 10:29:50

>> Dav, 21. 05. 2011 09:26:54

mas pravdu malo by to podobny efekt.

kolobezkovanie jednou nohopu je kolobezkovanie

skakanie po jednej nohe nie je beh, nechapem co si chcel povedat

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Čuťas žena 21.05.2011 11:47:35

Koloběkuji pravidelně a nohy střídám na rovině co 8 odrazů, v těžším terénu co 5 a do kopce co 3. Přehazování nohou se dá lehce naučit, ale chce to kolobku s dlouhou nášlapnou plochu. Jezdím na Mibo Express.

Jinak výborný trénink na kyčle a posílení lýtek, takže pro ty co se učí běhat přes špičku – ideální.

avatar

Praha

Celkem 21393 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:06 (2015)
půlmaraton: 1:18:50 (2016)
maraton: 2:50:47 (2013)

jsyrovat muž 21.05.2011 20:00:18

>> SlavoK, 20. 05. 2011 21:19:21

Cau Slavo, ja mam takovou malou (Mibo-Courage, maly prumer kol se sirokymi plasti), takze to moc nejede (musim porad dofoukavat kola), ale odhaduju, ze bych na ni i tak kenany na maratonu porazil. Presne jsem to nemeril, jizda po rovine muze byt tak 1.5–2× rychlejsi nez Tvoje maratonske tempo, na zavodni kolobezce s galuskami se to bude blizit uz spis kolu. Ja ji mam zatim jen na cestu do prace misto auta, ale mozna to zkusim i jako doplnek k behani. Po zkusenostech bych bral spis neco s vetsimi koly.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 21.05.2011 22:46:19

>> jsyrovat, 21. 05. 2011 20:00:18

Ja jsem houby cyklista, pri stejne namaze jedu na silnicke jenom 2× rychleji nez bezim. ;)

Ale diky za odpovedi vsem.

avatar

Sloviensko

rudo muž 22.05.2011 08:59:00

nepatri to sice presne sem ale sand to zaujme hlvne kolobezkarov, zda sa mi to zatia priserne drahe, dufam ze zacnu dalsi vyrobcovia,,, je to akoby koloebzka ktora ma zadne kolo pohanane zo slpakaov z eliptickehpo trenazera, musi to byt zvlastny poocit vonku v prirode akoby skokovy beh bez narazov a plynula jazda na kolach :

http://www.elliptigo.com/

ma tam byt aj hodnotenie od Karanazessa

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Bratislava

Celkem 26082,8 km
Minulý měsíc 23,2 km
10 km: 0:47:21 (2014)
půlmaraton: 1:51:40 (2011)
maraton: 3:57:32 (2011)

andyxx7 muž 22.05.2011 11:26:45

>> rudo, 22. 05. 2011 08:59:00

paradna vecicka, ale ta cena???

avatar

Sloviensko

rudo muž 22.05.2011 11:46:41

>> andyxx7, 22. 05. 2011 11:26:45

ved to, preto dufam ze sa do toho pusti viacej vyrobcov, vratane lacnych azijskych kopii

urcite by sa to dalo spravit doma amatersky

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Bratislava

Celkem 26082,8 km
Minulý měsíc 23,2 km
10 km: 0:47:21 (2014)
půlmaraton: 1:51:40 (2011)
maraton: 3:57:32 (2011)

andyxx7 muž 22.05.2011 11:52:43

len ci nato nebude nejaky patent…

avatar

Praha

Celkem 21393 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:06 (2015)
půlmaraton: 1:18:50 (2016)
maraton: 2:50:47 (2013)

jsyrovat muž 22.05.2011 18:21:31

>> SlavoK, 21. 05. 2011 22:46:19

Tak jsem dnes tu kolobezku poprve prohnal po cyklostezce u Vltavy (Branik-Modrany, celkem 13km). Prvni pulku tam jsem ji celkem prohnal, ale – nedofouknuta kola (je to dost citit, ze maji docela velky odpor) a trosicku utahany po vikendovych 61km, z toho v sobotu 18 temer zavod). Tempo tam bylo 2:51, tepovka do 160, kdyz to prevedu na muj beh, tak by to bylo tempo tak 4:45. Zpet jsem se tolik nehnal, tepovka do 150, tempo 3:04, porovnal bych to temer k vyklusovemu tempu, kdyz by to bylo jeste pomalejsi.

„pri stejne namaze jedu na silnicke jenom 2× rychleji nez bezim.“ – no jo, ale Ty bezis sakra rychle, kdyz uz bezis :-) To uz to pak na tom kole o dost vic nejde :-)

avatar

dneckar muž 22.05.2011 20:41:45

>> rudo, 22. 05. 2011 08:59:00 No tak jsem se na to podival a nevim. Na pohled je to velke, pravdepodobne i celkem tezke a v porovnani a kolobkou v tom nevidim zadnou vyhodu – pohyb na kolobce je taky plynuly a bez narazu, navic neni clovek pul metru nad zemi a nema na stroji x veci navic, ktere se mohou pokazit. Kdyz pominu, ze cenu toho eliptigo by se dalo sehnat i pojizdne auto, tak preddtava dopravy na tomto stroji me ani nelaka – predstavte si, jak blbe se na tom musi prejizdet obrubniky, sjizdet z chodniku na silnici, na rozjezd je to pomale a neobratne… Praktickym vuzitim mi to pripada asi neco jako trikke (taky to byl boom asi dvou let a pak to ustalo protoze prakticka vyuzitelnost je minimalni) nebo skakaci „sedmimilove“ boty, to je taky na pohled sranda ale prakticky tak nekam do funparku, ne na ulici nebo cyklostezku.

At zije kolobezka!

avatar

maraton: 3:07:35 (2008)

Jarda_x muž 26.05.2011 14:42:52

ad střídání – Ať si každý střídá jak chce, je ale nesporné, že závodníci, tedy ti, co už nějaký pátek na koloběžkách jezdí, střídají nohy poměrně často a pravidelně. Běžný průměr je kolem 10 odrazů jednou nohou, do kopce častěji i třeba po 3 odrazech. Krom vlivu na únavu a zakyselení svalů (víc trpí stojná noha) se při častější střídání snáz odrazy počítají (po čase to je podvědomá činnost, aniž by se na to jezdec soustředil)

ad rychlost (SalvoK)- k jízdě na kole to má blíž než k běhu jak rychlostí, tak limitem, kam se dá dojet

avatar

ultimaleadr muž 09.06.2011 13:48:54

Přátelé, koloběžka a běh to je jedna rodina:)

Koukněte na www.e-kolobezka.cz . Všichni jsme bývalí atleti, kolega Odvárka stále aktivní extraligový závodník a loni vymlátil v Itálii na MS v koloběhu 4 placky:) Pokud chcete občas zkusit něco jiného, pak se ozvěte a přijďte si zazávodit. Letos je vrcholem sezony Mistrovství Evropy v Holandsku: http://www.autoped.nl/EC2011/

Sportu zdar a KOLO BĚHU zvláště:) Honza

avatar

JaromirO muž 09.06.2011 14:37:59

Zdravím běžkyně a běžce:-),
Ano!Koleběžka je ideální doplňek k běhu,atletice a k běžeckým tréninkům.Samoz­řejmě to platí i naopak:-)Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit,že se tyto dva sporty dají kombinovat dá se říci na vrcholvé úrovni.Několik medailí z mčr v atletice a například několik umístění v první pětce na Velké Kunratické(letos jsem se připravoval téměř výhradně na koloběžce)a zárověn úspěchy na ME a MS v koloběhu hovoří za vše.:-)koloběžku používají v přípravě i moji svěrenci-od sprinterů po vyrtvalce…duležité je hlavně to,že odraz na koloběžce je šetrnější ke kloubům než běh,odrazy,běžecké odpichy adt..
Takže pokud bude někdo uvažovat o koupi koloběžky,o vyběru vhodné koloběžky,případně o radu(jak v článku,tak v komentářích vidím z mého pohledu spoustu nepřesností..) jak na ní trénovat a kombinovat to s běžeckým tréninkem,může se na mě obrátit s případným dotazem-odvarka.jaromir@seznam.cz

jinak z kopce se dá jet i 100km/h.,v zá­vodech se běžně jezdí distance okolo 15km-průměrem kolem 30km/h. 800m na ovále se nechá ujet za 1:36,0(mám odskoušeno)

Sportu Zdar,zkuste koloběh
Jarda Odvárka

avatar

Kroměříž

Jita žena 09.06.2011 14:52:11

>> JaromirO, 09. 06. 2011 14:37:59

Velmi zajímavý odkaz, dík. Prostuduji. Jitka

Motto: Dopředu vlastními silami. Každý krok se počítá.
avatar

Bušovice

Celkem 144 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:09 (2011)

ghibulo muž 10.07.2011 19:43:19

>> rudo, 21. 05. 2011 01:03:10

teď jsem rudo viděl právě v televizi reportáž, kde varovali rodiče, aby dohlíželi na své děti při jízdě na koloběžkách … některé už musí navštěvovat rehabilitace, jak soustavně zatěžovali jen jednu nohu … k tomu naklánění pánve u nich prostě docházelo. Je fakt, že by se tomu asi mohlo zabránit větším soustředěním se na pohyb a důsledným střídáním (byť s delší periodou) … ale střídání do 15–20 odrazů, mi prostě přijde bezpečnější – pro dospělé … a pro lehkomyslná děcka tím spíš.

Motto: dělej co chceš, dokud můžeš
avatar

Rakovník

lassie žena 01.09.2011 21:37:22

Oprašuji toto vlákno. Už jeden čas jsem uvažovala si to zkusit, te´d jsem myšlenku oprášila. Není nějaká akce kolem Prahy asi nejlíp, či Střed. kraj, kde by si mohl člověk tím nepolíbený popovídat, vyzkoušet? Nechystáte se někdo na vyjížďku ve zmiň. lokalitách? Nabízí se mi od jedné musherky kolobrnda od Svena, ale není to poblíž a ráda bych nejdříve vyzkoušela.

Nalezené položky: 33 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.