Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Ve tmě nestačí jen vidět, musíte býti viděni

Ve tmě nestačí jen vidět, musíte býti viděni
foto: Asics

Radek Narovec | 24.10.2011 | přečteno: 34759×

Dny se krátí a práce spíše přibývá. Málokomu se chce si ráno přivstat do sychravého podzimu a večer za tmy je běh o zdraví. Každou chvíli noha vlítne do výmolu a pokud nemáme luxus osvětleného parku, musíme být neustále na pozoru, zda se neblíží auto nebo neosvětlený cyklista. Jak se na běh ve tmě vyzbrojit?

Základem klasického „vidět, ale býti viděn“ je výběr bundy. K čemu vám bude elegantní černá, když v ní absolutně splynete s černou tmou? Volte raději bílou, žlutou nebo oranžovou barvu. Výrobci bohužel čím dál více šetří na dražších reflexních prvcích, proto hodně opatrně při nákupu. Bezpečí je přednější než elegance! To platí ostatně i o botách. Ať se vám ostatní klidně smějou, když vás uvidí v zářivých barvách, je to rozhodně lepší než zablácené bílé nebo dokonce tmavé boty.

Reflexní vesta do aut je rovněž vhodným řešením zejména pro pomalejší výklusy. Za pár korun se dají pořídit i reflexní pásky na rukáv nebo nohavici. Nezapomeňte i na pokrývku hlavy. I kdyby měla čapka jen malý reflexní prvek, je to pořád lepší než tmavé kadeře vlasů.

Dobrou fintou je upevnit si na nohu blikačku, kterou obvykle používáme na kolo. Nebude ani tak plnit funkci osvětlování povrchu, jako spíše její pohyb už z dálky upozorní přijíždějící na „cosi jiného“, než je kolo. Řešením je také obyčejná baterka v ruce a v naprosté nouzi poslouží i plně rozsvícený mobil, kterým budete ve tmavých úsecích mávat.

Stále populárnější jsou čelovky, tedy silné lampy na čelo. První pocity při nasazení sice bývají nepříjemné – vypadáte jako horníci a cosi svírajícího hlavu je určitě rušivým prvkem. Rychle si však zvyknete na obojí a dnešní výrobky jsou již propracované jak co do stability na hlavě, tak do lehkosti a hlavně síly světelného paprsku a výdrže baterií.

Zajímavý je běh v partě s vícero čelovkami. Kužel světla je tak silný, že chodci uskakují ke krajnici v domnění, že se na ně řítí neslyšné auto. Jeden běžec přitom svítí pod nohy, druhý do dáli. Nevýhodou silných čelovek je kromě vyšší ceny i riziko oslnění kolemjdoucích či spoluběžců, když na ně stočíte pohled při rozhovoru.

Co vy? Jak řešíte vlastní bezpečnost při běhu ve tmě?

Komentáře (Celkem 449)

Nalezené položky: 450 První Předchozí | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Další Poslední
avatar

mike.solc muž 02.10.2020 13:53:21

XHP90 neexistuje je to je čínský výmysl ;) Mají i XHP100. Lumeny jsou celkový světelný tok. Candely pouze svítivost=dosvit ⇒ nevypovídá nic o výkonu svítilny ⇒ 0,1Watt LASER má miliony candel, obyč 100Watt žárovka jen desítky. Ale to je na jinou diskuzi a nerad bych to tu rozebíral https://www.kronium.cz/…info_23.html

Cena Spike je cca 3900Kč nyní, ale ještě to nemám fixní, uvidíme. Je to nejsilnější & nejmenší & nejfunkčnější čelovka na trhnu. PIKO a jiné podobné jsou předražený… Dát za čelovku přes 5000kč, co jen svítí bíle, má málo LED, žádné další funkce ani vychytávky či není něčím výjimečná, je blbost.

Třeba jen německé PUR (-40°C, nejde proříznout) kabely (10 miliónů ohnutí do 3,8cm) a konektory, co ke svítilnám dávám stojí přes 300Kč, podívejte na ostatní, úplně obyč za pár korun…

avatar

Desert muž 02.10.2020 14:24:13

>> mike.solc, 02. 10. 2020 13:53:21

" ⇒ 0,1Watt LASER má miliony candel, obyč 100Watt žárovka jen desítky" =to bude ten steradian, tedy prostorovy uhel dan rovnostrannym trojuhelnikem, kandela do 60 stupnu,

u te 90 si nejsem jisty jestli jsem videl datasheet, ale dost mozne ze to loni cree nedalo do produkce, nicmene na tom muj zajem nestoji,

zatim dik za info :-P

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 09.10.2020 15:47:35

>> mike.solc, 01. 10. 2020 21:23:15

Ahoj, mňa tá čelovka SPIKE celkom zaujala, hlavne kvôli hmotnosti. Mne aj menšia hmotnosť na hlave vadí, tak radšej volím menšiu svietivosť, aby som mal čo najnižšiu váhu. Skús navrhnúť optimálnu zostavu aj s tým ultraflexi silikonovým káblikom dostatočne dlhým, aby sa batéria dala dať do bežeckej vesty. A navrhnúť aj tú batériu tak, aby pri priemernej svietivosti cca 500lm vydržala svietiť 12 hodín (Pražská stovka v decembri) pri minimálnej váhe. Predpokladám, že keď to tak bude, osloví mnohých ultrabežcov, mňa určite by zaujala. A pre bežcov aj voliteľnú optimalizovanú čelenku aj s úchytom čelovky a úchytmi na vedenie káblika.

avatar

Desert muž 22.10.2020 16:37:10

>> AdCo, 09. 10. 2020 15:47:35

jak jsi dopadl??? :-)

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 07.12.2020 01:00:10

>> Desert, 22. 10. 2020 16:37:10

Doteraz žiadne info, žiadna odpoveď…:-(

avatar

Desert muž 07.12.2020 17:26:41

>> AdCo, 07. 12. 2020 01:00:10

to mas tezky, zrejme nas chtel jenom seznamit s timto typem svitilny, ale na druhe strane, kdyz jsem se o svitilnach dozvedel, samozrejme jsem se podival na dostupne informace, kde treba autor pise o nekolikaletem vyvoji, coz je mozne, tedy pokud budes potrebovat svitilnu spike na 500lm, potom nezbyva nez koupit kombinacky a kazdou druhou diodu vystipnout :-P

ma malo vyuzitelnych rezimu pro prakticky beh, mela by mit 100lm, 300lm do parku a na cestu, 600lm lesni cesticky, 1000lm teren , 1500lm, 3000lm obtiznejsi profil a zakufrovani, samozrejme jako druha adeptka je spider 24,

co se tyka napajeni, to je u techto svitilen samostane, tedy vaha na hlave je jen svitilna

podivej se na typ " radialni baterka" mensi jsou kolem 70gr, vetsi 100gr, napr. acebeam h 15, dalsi je imalent hr 20 plynula regulace svitu :-D

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 08.12.2020 01:51:29

>> Desert, 07. 12. 2020 17:26:41

Ďakujem za info. Ako som písal, moja preferencia je minimálna váha na hlave (asi som „rozmaznaný“ ale na hlave mi vadí všetko, aj čelenku, čiapku som vyberal podľa toho, aby boli čo najviac pohodlné…). V súčasnosti používam Fénix HL50 s CR123A batériou, váži aj s batériou 70g. Na večerné tréningy na ceste a ľahkom teréne mi vyhovuje ale pre náročný terén je 170 lm je dosť málo, chýba mi priestorové videnie terénu. Behám úsporne (žena mi v kuse vyčíta, že v kuse „šúcham“ nohami…) takže potrebujem vidieť dobre vyčnievajúce kamene, korene, už som párkrát spadol… Takže vyberám. Jedným z adeptov je „Silva trail-runner-free-ultra“ ( https://silva.se/…-free-ultra/ ), tá váha 55g bez batérie by bola super, len či 400 lm bude pre náročný terén pre priestorové videnie dostatočné. Batériu by som dával pomocou predĺžovacieho kábla do bežeckej vesty alebo pri kratších tréningoch do zadného vrecka. Pre Ultratraily by som použil 4Ah nabíjateľnú batériu + batériový pack na 3 AA 1,5V články. Na tréning by stačil ten batériový pack – ten je ľahší. Tu by som mal dotaz, či by som mohol použiť kvalitné nabíjateľné tužkové články, ktoré ale majú napätie 1,2V (napr. Panasonic Eneloop Pro AA, HR06, 2500mAh, Ni-MH). Druhý adept je Lucifer S2X ( https://luciferlights.net/…-lucifer-s2x ), z hľadiska svietivosti vyššia trieda, pre mňa určite dostatočná. Jediná otázka je váha (164 g aj batériou). Je síce rozložená (batéria je vzadu) a má aj prepájací pás na hlavu, ale neviem, či by tá váha mi nevadila…Zase investovať 180€ (čelovka + 2 x batéria + nabíjačka) na skúšku, či mi váha bude vyhovovať, je na zamyslenie… Sorry za obšírny príspevok… Prosím o názor, ďakujem.

avatar

Bratislava

Brutto muž 08.12.2020 08:26:35

>> AdCo, 08. 12. 2020 01:51:29

400 lm je urcite uplne dostatocne, ja s takymto tokom beham aj tazke veci a velmi rychlo a uplne mi to staci. Ale skor si to pozistuj niekde na forach, ci to cislo je aj realne, alebo iba napisane na papieri, lebo poznam par ludi, ktori su taki maniaci, ze po kupe (pozicani) celovky to premeriavaju a su teda dost prekvapeni ako výrobcovia v týchto veciach zavadzaju. (ano aj tento vyrobca)

avatar

Desert muž 08.12.2020 09:07:17

>> Brutto, 08. 12. 2020 08:26:35

zdanlive mas pravdu, 400lm muze stacit, problem je v tom, ze orientace a zpracovani terenu je prace pro oci a pro hlavu, tedy cim ji mene zatezujes, tim vice setris energii, nemysli tim, ze po parku budes behat s lucernou o 3000lm, tam zase tu hlavu tak nepotrebujes, ale v terenu je dobre mit nekdy rezervu :-P

asi pred dvemi lety jsem si poridil imalent hr 70, slo mi hlevne o rezim 300lm –4,25h a tu rezervu, ktera je 700lm, ty ostatni nekdy pouziji take, aniz bych si to objednal tak prvni rezim na 30lm svitil hned od zacatku pomerne lepe asi 150lm –7h, ten mi na bezne behani staci take, s aku ma 100gr

nedostatek elektroniky je vybijeni baterie, za tyden si moc neposvitis, a jeste jeden,o kterm se moc nepise, ale je i u jinych vysoce vykonovych celovek: vypina pri napeti 3V, je tam rezerva 0,5V ale tu elektronika nepusti z duvodu ochrany pro podbiti aku, aku by se nenavratne znicil ( 2,5 –4,2V), prebir o 0,2V muzes, podbit nikdy :-P

avatar

Desert muž 08.12.2020 09:45:06

na silvu jsem odpovedel v predchozim prispevku, nicmene pohybujes se v cenove relaci petzl nao+

lucifer s2× si muzes na tyden zapujcit u vyrobce??? na zkousku, pouziti dvou reflektoru je lepsi pro prostorovou orientaci :-P

dobijeci AA, AAA lze samozrejme pouzivat, u kazde svitilny je dodre mit zalozni baterie ( 3ks AAA =cca 3W, pri 400lm asi 1–2h???), nekdy je vyzadovana zalozni svitina

u te propagovane svitilny solc by ted pouzitelne rezimy byly 90lm, 300lm, 900lm, a ten na zakufrovani 3000lm, zrovna ten jeden mezirezim chybi ( 600lm), 900lm je na bezne behani dost, ne ze by nebylo dobre si posvitit, ale " jak rikal muj deda": " co je moc,to je moc, cela koza v polevce, to je o nemoc", bohuzel vyssi osvit dava vyssi odraz -oslnuje :-P

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 08.12.2020 13:23:55

>> Brutto, 08. 12. 2020 08:26:35

Ďakujem za info, snažím sa pátrať po fórach a recenziach, tá Silva je relatívne nový model, veľa o nej nie je.

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 08.12.2020 13:29:08

>> Desert, 08. 12. 2020 09:45:06

Ďakujem za názor a skúsenosti, ešte poštudujem, kým sa rozhodnem. Nie je to teraz akútne, v podstate tú novú čelovku chcem použiť hlavne na Ultratraily a zatiaľ tie u nás sú v nedohľadne…(a cestovať vlakom ku Vám na Loučení a Pražskú stovku je asi riziko…).

avatar

Bratislava

Brutto muž 08.12.2020 13:39:30

>> AdCo, 08. 12. 2020 13:29:08

Inak, pokial ti ide o ultra, tak myslim, ze 700 lumenov a podobne tam fakt NIKTO nepouziva :) 700 budes potrebovat na preteky typu, pustim to 3:30 dolu kopcom a nech sa deje co sa ma stat :)

avatar

Desert muž 08.12.2020 13:43:26

>> AdCo, 08. 12. 2020 13:29:08

dalkoplazi -riziko, podivej se jeste do odkazu i na jine celovky, pokud budes mit dotaz, napis :-P

silva je jedna z tech, kde se plati znacka

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 08.12.2020 13:45:23

>> Desert, 08. 12. 2020 13:43:26

OK, dík, ako som písal, zatiaľ mám čas hľadať.

avatar

Desert muž 08.12.2020 13:48:45

>> Brutto, 08. 12. 2020 13:39:30

souhlas, ale mas tu moznost to pustit :-P

ale ano da se to behat klidne s 150 –250lm

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 08.12.2020 13:50:20

>> Brutto, 08. 12. 2020 13:39:30

Ja viem, mne doteraz postačilo aj tých 170 lm, ale sú miesta, kde v noci by sa zišlo viac (napr. zbeh zo Žibrice na P100, Ty to dávaš ešte za svetla, závidím tým na čele, čo väčšinu Ultratrailov zvládnu za svetla…).

avatar

Bratislava

Brutto muž 08.12.2020 14:20:32

>> AdCo, 08. 12. 2020 13:50:20

Hahaha, tak som to nemyslel, ja uz tiez vela toho nabeham po tme aj na ultra. Len vravim, ze tam maju borci vacsinou pozioadavky naminimalne rozmery a hmotnost. O svietivost az tolko nejde, lebo tie tempa fakt nie su vrazedne (a dole zo Zibrice ide aj za svetla Mato Oravec chôdzou a nie behom, ver mi).

avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 08.12.2020 16:05:02

>> AdCo, 08. 12. 2020 13:45:23

Ja mam tuto uz 3. rok: https://www.lupine.de/…nlampen/piko S dvoma aku 14Wh a 25Wh. Bluetooth ovladanie uz nepouzivam (vybila sa mala baterka v dialkovom ovladaci v druhom roku pouzivania a nepotreboval som to az tak). Na beh v lahsom terene je cokolvek nad najslabsi rezim (mozes si nastavit/napro­gramovat od 2 do 6tich roznych svietivosti) uplny overkill, ale v momente, ked sa dostanes na skaly, ci do neznameho terenu, aj 1900lm sa zide, najma ak musis hladat cestu, ci si na velmi nebezpecnych usekoch. O skialpoch – najma zjazdy dolu, ci mtb ani nehovorim, aj ked na bike pouzivam este fixnu na rajdy, kvoli plastickosti videnia. Dolezite pre mna je, ze vydrzi 25Wh aku na jedno nabitie kludne viacdenny trek s 20plus hodinami slapania v tme vo viacerych dnoch (koniec novembra na horach to preveril), plus pouzitie v kempe v stane, pri ohni, atd. A pri slapani to bol tazky teren s tazkym nakladom, takze casto som prepinal do 1900lm – na maximum vydrzi svietit cez 3h vkuse. Sice sa zahrieva az do horuca, ale stale funguje. Po 4 dnoch som mal stale 40%. Na mensi a lahsi aku (14Wh) presvietis kludne celu noc aj v decembri.

Na hlave vobec neprekaza – samotna lampa je lahucka, aku vzadu vobec necitis a nenadskakuje (mam outdoorovu „celenku“, ktora je hruba a pouzivam na lezenie, ci skialp, ak nemam helmu a mam aj bezecku lahunku, ktora je tiez dobra). Nie je to 40g lidlacka lampa, ale ak chces trvacnost, vydrz, kvalitu spracovania, nemozem povedat krive slovo. Len si za to zaplatis a dost.

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 08.12.2020 17:52:11

>> Mato, 08. 12. 2020 16:05:02

Ďakujem Mato, určite sa na ňu alebo novší model pozriem.

avatar

Desert muž 08.12.2020 20:35:19

>> AdCo, 08. 12. 2020 17:52:11

trochu jiny prehled lampicek ;-)

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 09.12.2020 10:34:37

>> Desert, 08. 12. 2020 20:35:19

Ďakujem, asi najširší prehľad čeloviek na jednom mieste, môžem študovať…;-)

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 10.12.2020 01:15:22

>> Mato, 08. 12. 2020 16:05:02

Tak som trochu poštudoval značku LUPINE, je to BMW medzi čelovkami a svietidlami… (žiaľ, ako píšeš aj cenovo…). Na druhej strane kvalita a výdrž, na ktorú je spoľahnutie, niekedy môže v divočine a v nepriazni počasia zachrániť človeka.

avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 10.12.2020 09:22:29

>> AdCo, 10. 12. 2020 01:15:22

Ja som sa na to pozrel tak, ze bezne som pri castom pouzivani – minimalne 6m v roku 5× tyzdenne a zvysok roka v priemere 1–2× tyzdenne, nicil celovku kazdych 1 a pol roka a stale som robil kompromisy, nebol spokojny s vykonom, atd. Pri tych cenach 80–120 eur, to boli 3–4 celovky, ergo 4,5 – 6 rokov = cena tej, ktoru teraz mam. Minimalne tolko cakam od tej sucasnej, a co poznam majitelov tejto znacky, su to drziaky a maju poctive reklamacne oddelenie, ak by aj nieco nedrzalo, ako malo.

Na zaver: nie som nijako prepojeny s Lupine, nic okrem tovaru vymenou za mastnu cenu, som od nich nikdy nedostal :-D . Ale keby mi ponukli, hned po tom skocim.

avatar

Desert muž 10.12.2020 14:09:41

>> Mato, 10. 12. 2020 09:22:29

kdysi jsem mel taky vysnenou lupinku betty, ale tak trochu me odesly vazy v koleni tak jsem ustoupil z veskerych ambici na nejake soutezeni,

kompromisem byla cattara ( typ stejny, dle nazvu jina), do terenu jsem pouzival nastavce typu 7×cree xml t6, jen na polovicni vykon, ten plny mi zlikvidoval 2 aku packy, pozdeji vymenil za cyklisticky nastavec, tato kombinace mi do terenu vyhovovala, celkem max.1800lm, nez mi odesel kablicek, ta vaha je vzdy o zvyku, nejsem sice v africe, abych mohl na hlave tahat cihly, ale nejakych 20+km se s tim v terenu klidne behat da :-)

jako nouzovku jsem mel obycejnou za par korun, predelanou na 1W/160lm, jen jsi na ni nasmel sednout, na bezne behani ok :-P

cattaru uz mam zase novou, a k tomu imalent hr 70, pristi rok se asi podivam po necem novem, ale betty ani cobra to asi nebude :-D

avatar

Desert muž 10.12.2020 19:40:19

>> AdCo, 09. 12. 2020 10:34:37

prodejna je to asi dobra, ale nejlepe si to overit i porovnanim jestli to, co se ti libi, resp. chces u nas nenajdes za levnejsi peniz :-)

jeste jedna alternativa: koupit popruh na hlavu a k nemu baterku ???, nic lehciho jsem nenasel (typove) :-P

avatar

Celkem 18447,4 km
Minulý měsíc 76,89 km

AdCo muž 11.12.2020 01:57:31

>> Desert, 10. 12. 2020 19:40:19

Ahoj, tá predajňa sa mi páči širokým sortimentom na jednom mieste. Ak si vyberiem, tak samozrejme pozriem najlepšiu možnosť nákupu (cena, dostupnosť, overenie predajcu, dodanie..). Tá alternatíva, na ktorú odkazuješ, je váhovo aj cenovo super, ako záložná čelovka určite je na zváženie (niektoré ultrapreteky vyžadujú 2 čelovky). Výber hlavnej čelovky pre dlhé ultratraily ešte zvažujem, zatiaľ k adeptom patria LUPINE PIKO, LUCIFER S2X. Samozrejme musím zvážiť reálnosť ich využitia pre mňa do budúcnosti…(dokedy mi ešte zdravie umožní absolvovať preteky, kde ich reálne využijem, keď 1. stovku som si venoval k mojej 60-ke (odvtedy som ich úspešne dokončil 10))…(-:.

avatar

Desert muž 12.12.2020 10:20:54

>> AdCo, 11. 12. 2020 01:57:31

pro lupine je prodejna i v cesku, zaujala me i jejich blika, luciferus je jejich levnejsi verze a mas moznost vyzkouseni, co u nich povazuji za vyhodu je, ze maji vic rezimu mezi 100 a 1000lm, a k tomu potom tu rezervu,

u tech mensich bude nevyhodou mensi vydrz, aku ma asi 2,5W, a na to jde i velmi dobra led pri 150lm asi 2 hodiny takze na noc krabicku aku 16350,

pro me pak uz je lepsi 100gr svitilna na aku 18650 (12W), +zalozni aku taky, drive jsem byl zvykly „tahat“ i baterku (250gr) za uchem

avatar

Desert muž 12.12.2020 10:23:50

>> Brutto, 08. 12. 2020 13:39:30

lepsi bude 2:30, nicmene pro hladke ceste z kopce i 1:30, sice se tak beha maximalne stovka ale z kopce je to o necem jinem :-P

avatar

Desert muž 12.12.2020 14:38:23

>> Brutto, 08. 12. 2020 13:39:30

s tou celovkou je to asi nasledovne:

prijde pan na recepci hotelu zaplatit ucet, recepcni rika: tak to mame nocleh za 1000 dolaru, plus 100 dolaru za saunu a bazen, host se ohradi: ale ja jsem v zadnem bazenu nebyl, :-(

recepcni: to nevadi, ale mel jste tu moznost, dalsich 100 dolaru mame za fitness centrum, host: ale tam jsem taky nebyl, :-(

recepcni: to nevadi, ale mel jste tu moznost, dalsich 100 dolaru mame za nocni klub s programem, host: ale tam jsem take nebyl, :-(

recepcni: to nevadi, le mel jste tu moznost,

host: nedostanete ani dolar, obtezoval jste moji zenu, recepcni se ohradi: to neni pravda,

host: ale mel jste tu moznost :-P

Nalezené položky: 450 První Předchozí | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.