Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Ve tmě nestačí jen vidět, musíte býti viděni

Ve tmě nestačí jen vidět, musíte býti viděni
foto: Asics

Radek Narovec | 24.10.2011 | přečteno: 34741×

Dny se krátí a práce spíše přibývá. Málokomu se chce si ráno přivstat do sychravého podzimu a večer za tmy je běh o zdraví. Každou chvíli noha vlítne do výmolu a pokud nemáme luxus osvětleného parku, musíme být neustále na pozoru, zda se neblíží auto nebo neosvětlený cyklista. Jak se na běh ve tmě vyzbrojit?

Základem klasického „vidět, ale býti viděn“ je výběr bundy. K čemu vám bude elegantní černá, když v ní absolutně splynete s černou tmou? Volte raději bílou, žlutou nebo oranžovou barvu. Výrobci bohužel čím dál více šetří na dražších reflexních prvcích, proto hodně opatrně při nákupu. Bezpečí je přednější než elegance! To platí ostatně i o botách. Ať se vám ostatní klidně smějou, když vás uvidí v zářivých barvách, je to rozhodně lepší než zablácené bílé nebo dokonce tmavé boty.

Reflexní vesta do aut je rovněž vhodným řešením zejména pro pomalejší výklusy. Za pár korun se dají pořídit i reflexní pásky na rukáv nebo nohavici. Nezapomeňte i na pokrývku hlavy. I kdyby měla čapka jen malý reflexní prvek, je to pořád lepší než tmavé kadeře vlasů.

Dobrou fintou je upevnit si na nohu blikačku, kterou obvykle používáme na kolo. Nebude ani tak plnit funkci osvětlování povrchu, jako spíše její pohyb už z dálky upozorní přijíždějící na „cosi jiného“, než je kolo. Řešením je také obyčejná baterka v ruce a v naprosté nouzi poslouží i plně rozsvícený mobil, kterým budete ve tmavých úsecích mávat.

Stále populárnější jsou čelovky, tedy silné lampy na čelo. První pocity při nasazení sice bývají nepříjemné – vypadáte jako horníci a cosi svírajícího hlavu je určitě rušivým prvkem. Rychle si však zvyknete na obojí a dnešní výrobky jsou již propracované jak co do stability na hlavě, tak do lehkosti a hlavně síly světelného paprsku a výdrže baterií.

Zajímavý je běh v partě s vícero čelovkami. Kužel světla je tak silný, že chodci uskakují ke krajnici v domnění, že se na ně řítí neslyšné auto. Jeden běžec přitom svítí pod nohy, druhý do dáli. Nevýhodou silných čelovek je kromě vyšší ceny i riziko oslnění kolemjdoucích či spoluběžců, když na ně stočíte pohled při rozhovoru.

Co vy? Jak řešíte vlastní bezpečnost při běhu ve tmě?

Komentáře (Celkem 449)

Nalezené položky: 450 První Předchozí | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | Další Poslední
avatar

Olomouc

Celkem 10048 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:44:10 (2013)
půlmaraton: 1:40:40 (2012)
maraton: 3:58:26 (2009)

tomaz muž 01.11.2012 12:52:54

>> jans, 01. 11. 2012 08:43:05

jak píše Sam je to subjektivní. Já třeba s novýma bateriema v H7 naplno nesvítím, je to na mě až moc světla, takže pohasínání není problém až do doby, kdy jsou baterie už fakt slabé. Navíc stejně mám tendence „co chvíli“ světlo regulovat a ta páčka je na to fajn. Hlavní je aby si každý našel světlo co mu vyhovuje :-)

Motto: Only those who risk going too far, can possibly find out how far they can go...
avatar

Bratislava, Ruzinov

Celkem 6727,4 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:25 (2012)
půlmaraton: 1:17:34 (2014)

PALOsvk muž 01.11.2012 18:10:15

Tak dnes mi H7 prisla. Velmi milo ma prekvapila rozmermi a vsetkym okolo. Puzdro a 6× Duracel AAA som necakal…Spolu s balikom mi prisla aj sada 4×AAA Eneloop s nabijackou takze mam teraz bateriek dost a dost. Zajtra to oskusam, kedze dnes som uz nabehal doobeda dost…ale tesim sa.

Dakujem vsetkym za cenne rady pri vybere, velmi mi to pomohlo a zatial..hoci som s nou nebezal…som nadmieru spokojny.

Motto: http://connect.garmin.com/profile/palosvk
avatar

Celkem 10832 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:21 (2012)
půlmaraton: 1:33:53 (2012)
maraton: 3:24:55 (2011)

belpe muž 01.11.2012 18:51:31

H7 – s používaním a výkonom spokojnosť. Teda po malej úprave ako som spomínal v tomto vlákne už na strane 2. – aby pri manipulácii nevypadával remienok z pracky čelovky – to bola otrava hlavne v zime. Ale po čase (tri roky?) sa mi urval napájací káblik. Opravil som, ale už preferujem čelovku bez káblov Minulú zimu som dostal Petzl Tikka XP2 a zistil som, že mi na asfalt úplne stačí.

Motto: No pain, no gain? No pain, thank you :-)
avatar

10 km: 0:51:00 (2009)
půlmaraton: 1:39:22 (2010)
maraton: 4:11:44 (2010)

jans muž 01.11.2012 19:16:51

>> sam, 01. 11. 2012 09:33:42 Jojo, každému vyhovuje něco jiného. Třeba se potkáme na P100 a budem to moci porovnat.:-)

>> tomaz, 01. 11. 2012 12:52:54 Já s tím Petzlem taky ze začátku nesvítil naplno, ale pak už to nesvítilo naplno ani tolik co ze začátku na střední režim. Ta páčka může být dobrá, zreguluješ si to přesně jak potřebuješ a máš pravdu, je to subjektivní. Já se do té debaty pouštěl stejně jenom proto, že si ji chce kamarád koupit a mě překvapilo, že nemá ten regulátor, tak že bych ho případně varoval.:-)

avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 01.11.2012 20:55:28

>> jans, 01. 11. 2012 19:16:51

Díky Honzo za upozornění, že čelovka svítí pořád stejně mně přijde jako celkem významná vlastnost, že se využije celá kapacita baterií. Moje petzl (Tikka plus 2) má regulaci, ale využívám jí minimálně, mám takový dojem, že tím přepínáním přicházím taky o část energie. Takže až budu potřebovat novou, lepší čelovku, budu vybírat uvážlivě a dám na tvoje zkušenosti.

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Olomouc

Celkem 10048 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:44:10 (2013)
půlmaraton: 1:40:40 (2012)
maraton: 3:58:26 (2009)

tomaz muž 02.11.2012 09:19:38

>> jans, 01. 11. 2012 19:16:51

jj, to ho určitě varuj :-) Možná bych mu světlo i na vyzkoušení půjčil. Osobně u čelovky spíš bojuju s tím, že když ji mám na hlavě, tak světlo dopadá na zem pod stejným úhlem pod jakým se dívám, takže nevnímám terén před sebou dostatečně 3D. Když mám světlo v ruce, hnedle vyskočí stíny za kdejakým šutrem nebo větví, jenže zas tahat čelovku v ruce se mi nechce. :-) Ale to už jsem tu, myslím, kdysi i zmiňoval.

Motto: Only those who risk going too far, can possibly find out how far they can go...
avatar

10 km: 0:51:00 (2009)
půlmaraton: 1:39:22 (2010)
maraton: 4:11:44 (2010)

jans muž 02.11.2012 10:08:22

>> mapo, 01. 11. 2012 20:55:28 no zrovna tikka plus 2 podle mě napěťovou ragulaci nemá viz třeba tenhle odkaz: http://www.backcountry.com/…tg37305.html „voltage regulation – no“

>> tomaz, 02. 11. 2012 09:19:38 Jo, to jsme tu už řešili, zajímavej problém. Možná je to ale jenom o počtu nočních běhů přes kameny, že si mozek musí zvyknout vnímat ty stíny z jiného úhlu. Taky to může být barvou světla čelovky, že se to tak nevykreslí. Osobně se ale asi neorientuji podle stínů, nebo možná jo, ale nevědomky. Ono vlastně když je tam víc lidí a víc čelovek, tak pak už to podle stínů ani moc nejde. :-)

avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 02.11.2012 10:21:11

>> jans, 02. 11. 2012 10:08:22 Honzo už jsme to řešili na facebooku někdy před časem, ale já už měla tu tikku koupenou.

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 02.11.2012 13:24:13

>> tomaz, 02. 11. 2012 09:19:38

Bohužel moje vidění v noci je dost mizerné, tak jsem si s Tikkou na hlavě raději pomáhám druhou čelovkou v ruce. Dost mě překvapilo, že noname čelovka ze supermarketu svítila po několika hodinách intenzivněji než násobně drahý Petzl. Vysvětluji si to snad jen tím, že Tikka mrzla na hlavě, kdežto druhou jsem celou dobu zahříval v dlani. Tím spíš doufám, že s H7 budu mít celou noc slušné světlo.

avatar

Bratislava, Ruzinov

Celkem 6727,4 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:25 (2012)
půlmaraton: 1:17:34 (2014)

PALOsvk muž 02.11.2012 18:39:26

>> PALOsvk, 01. 11. 2012 18:10:15

Dnes prvy beh s H7 a je to naozaj parada este raz dakujem vsektym za nazory, vdaka ktorym som si vybral naozaj najlepsie tomou co ja potrebujem. Prva skuska rovno zostra v hustom dazdi a tme :-) kedze som mal celenku, H7 som na hlave ani necitil…

Motto: http://connect.garmin.com/profile/palosvk
avatar

Praha

Celkem 1058 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:41 (2012)

JuroR muž 02.11.2012 22:43:15

Tak jsem dnes také zakoupil H7R. Budu muset pořešit aretaci naklápění (opravdu to moc nedrží), ale jinak spokojenost. No a hned jsem dostal nápad. Vejdou se do ní 2ks LiPol Aku s kapacitou 2×1Ah a je tam i místo na novou elektroniku pro zvýšení a stabilizaci napětí. Dvojnásobná kapacita a vyšší svítivost při stejné hmotnosti. To by pak nemělo chybu, že? Teď jen na to najít čas…

avatar

Bratislava, Ruzinov

Celkem 6727,4 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:25 (2012)
půlmaraton: 1:17:34 (2014)

PALOsvk muž 13.11.2012 08:21:29

Pripadavm dalsiu skusenost s H7. Vcera prvy krat rychlejsi beh, tj 10km za 39:17 (3:56/km), bez celenky a celovka v pohode drzala na holej hlave, drzala sa „za usi“. Bol to novy pocit, ale rychlo som si zvykol a nebude to problem. Mal som povodne obavy, ze ci pri tak „rychlom“ tempe to bude OK…a bolo :-)

>> JuroR, 02. 11. 2012 22:43:15

S aretaciou nebol problem ani pri tak „rychlom“ behu. Mal som to hned na 1. polohe (ak 0.poloha je uplne zakladna). Celych 39min + rozklus/vyklus plus rozcvicka, docvicenie, dokopy teda asi hodinu a stvrt bez ziadnej zmeny polohy.

Motto: http://connect.garmin.com/profile/palosvk
avatar

Olomouc

Celkem 10048 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:44:10 (2013)
půlmaraton: 1:40:40 (2012)
maraton: 3:58:26 (2009)

tomaz muž 07.12.2012 18:46:44

nemáte někdo zkušenost s tímhle Petzlem (NAO) http://www.petzlshop.cz/…na-petzl-nao

ta automatická regulace svítivosti vypadá zajímavě. Na youtube sice jsou i nějaká videa, ale stejně není nad reálnou zkušenost, zda to opravdu funguje tak dobře, jak se zdá.

Motto: Only those who risk going too far, can possibly find out how far they can go...
avatar

Olomouc

Celkem 10048 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:44:10 (2013)
půlmaraton: 1:40:40 (2012)
maraton: 3:58:26 (2009)

tomaz muž 10.12.2012 19:47:12

>> milan, 02. 11. 2012 13:24:13

tak jaké jsou zkušenosti s H7 po Pražské stovce? :-)

Motto: Only those who risk going too far, can possibly find out how far they can go...
avatar

Hostivař

hudra muž 04.01.2013 11:55:52

chtěl jsem zakoupit Led Lenser H7, ale trochu mě odradilo to, že v některých recenzích bylo, že má horší stabilizaci a nedrží při běhu polohu. Nakonec jsem zakoupil Fenix HL30 R5, včera jsem jí otestoval v lese a na polních cestách. Běh 10km tempem 6min, kopcovitý terén a zatím velká spokojenost, nyní už můžu po tmě kam chci, i psy vidím na dálku :-)

avatar

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km

Vozataj muž 04.01.2013 16:02:48

Včera jsem poprvé zkusil běh s čelovkou (LL H7) a spokojenost. Do té doby jsem běhal s malou svítilnou. Chvíli jsem si musel zvykat na kužel světla, který trochu překáží očím, to se znásobuje, pokud do toho začne pršet. Jinak výkon dostatečný na výdrž jsem zvědav.

Motto: Gonna fly now!
avatar

xnovak muž 25.01.2013 14:07:09

>> tomaz, 07. 12. 2012 18:46:44

s NAO bohuzel zkusenost nemam, nicmene zalezi na ucelu pouziti – docela se mi libi, ale ma LiIon nabijeci baterku, coz je troche omezujici „kdyz se neco po…“ – nevim, zda jde vymenit. Mozna s prislusenstvim a adapterem na AA baterky ..

Nicmene mam MYO RXP a ta je vyborna. Nema autoregulaci, ale manualni programovatelnou tlacitkem – ne plynule packou. Nicmene sedi aspon na me hlave vyborne. Beham radeji se sklopenym difuzorem, nez se spot svetlem. Vydrz je proztim pro me potreby vyborna. Sada baterek ted v zime vydrzi mesic a pul se 4mi treningy za tmy. nicmene baterky hykaji, ze dochazi, ale jeste to nezhaslo – nejspis jen tou zimou.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 26.02.2013 18:32:29

>> tomaz, 07. 12. 2012 18:46:44

Tak jsem neodolal a ke své Led Lenser H7 jsem teď objednal Petzl NAO, která mi má přijít zítra. Objednal jsem ji i s jedním náhradním akumulátorem. S tím, že je možné do pouzdra dát v případě nouze místo akumulátoru dvě AAA baterie, mohlo by mi to snad vydržet i na 100 mílové závody s možností dvou nocí na trati. Jakmile budu mít nějakou zkušenost nebo praktický poznatek, dám vědět.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Olomouc

Celkem 10048 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:44:10 (2013)
půlmaraton: 1:40:40 (2012)
maraton: 3:58:26 (2009)

tomaz muž 26.02.2013 19:41:39

>> sam, 26. 02. 2013 18:32:29

super! to seš pro mě ideální tester neb taky prozatím svítím LL H7 (první řada se svítivostí 140 lumenů). Zrovna včera večer jsem si v mlze „vyráběl“ bílý kužel čehosi před sebou, až jsem nakonec běžel po tmě (naštěstí po asfaltce) a jen místy zkoušel přisvětlovat z ruky víc u země, kdy byla vidět nejen mlha :-)

Motto: Only those who risk going too far, can possibly find out how far they can go...
avatar

Wrum134 muž 05.03.2013 07:35:05

Taky jsem přemýlšlel, že vietnamce, který podobné kužely vyrábí i bez mlhy vyměním za něco onačejšího. Koukal jsem na Petzly, jak vidím, tady nejsou blbé reference. Já ale přemýšlel o tomhle kousku http://www.eurolamp.cz/…plus-2-adapt. Co vy na to?

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 05.03.2013 09:56:10

>> Wrum134, 05. 03. 2013 07:35:05

Docela zásadní nevýhoda například oproti Petzl Tikka XP je nepřítomnost difuseru. A vzhledem k tomu, že je ta čelovka na trhu minimálně od roku 2009, tak se nedá předpokládat žádný nejnovější „výkřik“ LED. Jestli chceš o čelovkách dost podrobné recenze, lze je najít na http://www.light-test.info/

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Wrum134 muž 06.03.2013 13:42:59

>> sam, 05. 03. 2013 09:56:10

Dík, kouknu, pročtu a tedy mrknu se určitě na něco, co má difusér.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 06.03.2013 18:37:08

>> Wrum134, 06. 03. 2013 13:42:59 Ono to není žádnou podmínkou, aby čelovka měla difuser. Moje starší LED LENSER H7 i nová Petzl NAO difuser nemají a je to bez problému. Ten nedostatek jsem ti psal proto, že Anka má z minulosti právě ten model Petzl, který má posuvný difuser. Rozdíl mezi tím, když ta čelovka svítí BEZ a S je obrovský. Bez toho difuseru ti to pouští docela úzký kužel světla, který není nic moc na běh v terénu, když se máš koukat víc pod nohy.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Wrum134 muž 07.03.2013 19:40:46

>> sam, 06. 03. 2013 18:37:08

Tak jsem se kouknul na cenu té NAO – a teda, docela mne polilo. Jasně, chápu že jsou lidi co to využijou ale teda tři tisíce se mi za baterku dávat nechtějí. Upřímně řečeno, přemýšlel jsem o něčem tak okolo litru – ale tam se asi difuséru nedočkám, leda že bych koupil nějakou noname baterčičku bez záruky u vietnamských přátel, chápu to správně?

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 07.03.2013 21:47:11

>> Wrum134, 07. 03. 2013 19:40:46

Máš pravdu, není to nic levného. Na druhou stranu, od podzimu do jara se ve všední dny nedostanu k běhání jindy než za tmy. Mám rád dlouhé Ultra v horách, kde jsem na trati jednu a dvě noci. To je jeden rád, když má čím si dobře posvítit. A nakonec, člověk si občas chce udělat radost něčím takovým :) Takže tak. Zatím ještě nechci psát žádná doporučení nebo poznámky k té čelovce. Ale pozitiva podle prvních dojmů jasně převažují. Počítám, že možná během příštího týdne bych pár poznámek dal dohromady. Něco přes tebou uváděný litr stojí právě ta Led Lenser H7 a ta je dobrá.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Desert muž 10.03.2013 10:29:32

>> sam, 06. 03. 2013 18:37:08

každá z těch čelovek má jiné vyzařovací charakteristiky, pokud má dvě ledky, je jedna na dálku a druhá pod nohy,

proti těm profesionálním je i ta tvoje celkem levná, ale ani u nich nejsou specificky řešeny boční a dolní vyzařovací charakteristiky, jen se předpokládá, že u výkonu cca 3000lm svítí dost i pod nohy,

souhlasím, LLH7 pro běžné běhání je dost dobrá,

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 19.03.2013 10:06:30

>> Desert, 10. 03. 2013 10:29:32

Zítra, tedy 20.3.2013 dám na http://skyrunning.cz nějaké mé dojmy z čelovky Petzl NAO. Nebude to žádná klasická recenze nebo opakování parametrů, které se dají přečíst kdekoli ve firemních materiálech. Snažil jsme se spíš o praktické poznámky a zhodnocení z pohledu běžce.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

balbal muž 21.03.2013 10:14:24

Zdravím, dúfam že píšem dosprávneho vlákna. Rozmýšľam nad kúpou tejto čelovky Silva Trail Runner Plus: http://www.sport-outdoor.sk/…-p-1686.html

Máte s ňou niekto skúsenosti? Ďakujem za vaše názory.

avatar

Celkem 630 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:28:04 (2013)
maraton: 3:14:22 (2012)

tatakona muž 21.03.2013 10:36:42

>> robos, 21. 03. 2013 10:14:24

Zdravim, pouzivam cca rok a pul a jsem spokojeny. Maximalni mod je i na traily v lese dostatecny (na max mod jsem ji mel zaplou nejdele 1,5h v kuse), na mene rozbity teren staci v pohode slabsi mody. Je to jedina celovka, kterou na behani pouzivam, takze nemam srovnani…

Motto: I just felt like runnin'
avatar

kobalto muž 25.03.2013 21:28:42

zdravím pánové, o pár příspěvků výše jsem četl poměrně pozitivní informace na čelovku led lenser H7 – rád přispěji dobré věci, pokud by jste měl někdo zájem můžu vám nabídnout koupi za ještě lepší ceny než mám uvedeny na webu čelovky led lenser v případě zájmu pošlete prosím mail či vzkaz přes můj web a uveďte v předmětu behej.com – zkusím vám udělat nabídku

Nalezené položky: 450 První Předchozí | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.