ROZHOVOR: Za poklesem energie a únavou může být anémie
Kateřina Kašparová z Kladna na sobě zjistila anémii nešťastnou náhodou. Nedošlo jí, že když jí to „neběhá“, že je příčina v krvi. Sváděla to na špatné tréninky, syndrom vyhoření a „vyřešila“ to tím, že přestala závodit. Bolesti svalů přecházela, stejně tak jako nechutenství, pokles energie a velkou únavu. Co ji pak donutilo situaci opravdu řešit a jak probíhalo léčení?
Katko, jak jsi zjistila, že máš anémii?
„Po autonehodě. Jela jsem domů a na parkovišti mi nedal jiný řidič přednost zprava. Fyzicky jsem byla v pořádku, ale druhý den hodně jsem byla extrémně unavená a klepala jsem se. A tak mne v práci poslali domů a já šla k doktorovi s cílem zůstat den dva doma, odpočinout si. A pak budu zase fungovat jako dříve.“
A před autonehodou ses cítila jak? Vnímala si na sobě nějaké změny?
„Byla jsem hodně unavená a neběhalo mi to. Přestala jsem závodit, protože jsem tempově zhruba ze 4:20 min/km spadla na 5:45 min/km a níž. A ještě jsem se u toho strašně trápila. Což bylo pro mě nejhorší, když najednou sport, který miluješ, nejde. Zadýcháváš se, bolí celé tělo a musíš stále zastavovat. Ale spíš si všímalo mé nejbližší okolí, že nejsem ve své kůži. Já to sváděla na práci a sport. Ale zároveň jsem měla příznaky jako nechutenství, deprese, ale nedocházelo mi to.“
Co následovalo po návštěvě lékaře?
„Poslal mne ihned na krev a druhý den volali, že mám anémii, ať přijdu. Hodnoty hemoglobinu byly opravdu nizounké. Následovala řada vyšetření, další odběry, zjišťování příčiny anémie. Marodila jsem téměř dva týdny, které byly velmi náročné. Jakmile jsme si sedla, spala jsem. Chodila jsem na další a další odběry krve, na vyšetření včetně hadiček do žaludku apod. Do toho na mne doléhal stres od lékařů, kteří netušili, co mi je, a děsili mne a já tomuto „děšení“ podléhala. Takže jsem hubla, nechutenství bylo čím dál větší a já nevěděla nic.“
To nezní zrovna optimisticky!
„Nakonec se zjistilo, že železo absorbuji a předepsali mi sorbiferr, který užívám dvakrát denně. Také na gastroenterologii vyvrátili celiakii, nádory a další onemocnění. Ale to mi bylo řečeno až po šesti týdnech čekání.“
A víš tedy nějaký závěr? Co je příčinou?
"Zřejmě stres, přepracování, vysoká fyzická zátěž a především psychika, ta hrála obrovskou roli. Samozřejmě mnoho lidí vidí jako viníka maso, které nejím, jelikož jsem makrobiotik, a svádí nedostatek železa na mou stravu. I mne to napadlo. A tak jsem se lékařů ptala, ale anémie by prý nebyla tak velká. Ale bylo mi doporučeno jíst zeleninu odděleně od potravin obsahující železo.
Jak se dnes cítíš?
„Báječně! Zaběhla jsem si rychlou tréninkovou dvacítku, nejrychlejší kilometr za 4:08 a už dva týdny závodím. Každý den je lepší a hezčí než den předchozí. A to jsem si před měsícem nedovedla představit, že uběhnu v kuse dva kilometry.“
Co sis z toho všeho odnesla?
„Nechápu, že mi nedošlo, jak málo energie mám. Každý den s anémií byl ohromně náročný. Ihned po probuzení jsem byla unavená, myslela na to, co mne za celý den čeká, a nevěřila jsem, že to zvládnu. Ale zároveň jsem si nedokázala s těmito myšlenkami odpočinout. Je to absurdní, ale autonehoda mě zachránila. Donutila mě jít k lékaři a řešit únavu, která rozhodně nebyla jarního charakteru. Pokud má někdo podobné příznaky, ať se nebojí zajít k lékaři a nepřehlíží varování těla, jako jsem to dělala já.“
Pozn. red.: Tématu výživy a anémie se bude věnovat dubnové číslo časopisu Běhej.com
Komentáře (Celkem 33)
Radek Narovec 22.03.2015 18:30:52
Katka Kašparová z Kladna na sobě zjistila anémii nešťastnou náhodou.
Nedošlo jí, že když jí to „neběhá“, že je příčina v krvi.
Sváděla to na špatné tréninky, syndrom vyhoření a „vyřešila“ to
tím, že přestala závodit. Bolesti svalů přecházela, stejně tak jako
nechutenství, pokles energie a velkou únavu. Co ji pak donutilo situaci
opravdu řešit a jak probíhalo léčení?
Odkaz
na článek
Praha 3
intensity 22.03.2015 20:03:37
V r. 2005 jsem běžela půlmaraton a nebylo to zrovna nej. Následoval odběr krve a hemoglobin na hodnotě 54. Nejsem vege, jen těch km bylo tehdy vic než příjem stravy. Po nasazení trojmocného železa a injekčních B12 byl hemoglobin za 14dni na hodnotě 94. Vůbec me nepřekvapuje ze se to stane:-)
rudo 22.03.2015 22:33:03
to tyranie doktormi a mnozstvo zbytocncych testov to je absolutna klasika
pritom info a anemii moze clovek dostat za par minut a aj prostriedky na napravu
a bez toho aby clovek siel ku doktorom
a odporucit zeleznate pripravky takisto moze hockto bez bieleho plasta
takze toto bolo tyranie medicinou nie vyliecenie medicinou
Brno
tv 23.03.2015 00:21:03
>> rudo, 22. 03. 2015 22:33:03
Obávám se, že v tomto případě bylo podrobné vyšetření a vyloučení vředové choroby žaludku a dvanácterníku, nádoru střeva či jiného závažnějšího onemocnění krvetvorby zcela na místě. Naštěstí to dopadlo dobře, ale léčit chudokrevnost bez pátrání po její příčině by bylo dost riskantní (jinak řečeno absolutně nezodpovědné).
Fajn, že to dobře dopadlo, ať to běhá!
rudo 23.03.2015 01:10:21
>> tv, 23. 03. 2015 00:21:03
jo to je nazor ked sa veri tomu ze medicina je vsemocna a ze vie co robi
vysetrit celeho cloveka tak ze vies ze co je zle a co neni zle ide velmi rychlo a lahko bez lekarskych procedur
zapadna medicina je znama tym ze 90% testov a vysetreni je uplne zbytocnych az skodlivych
Kateřina
Kašparová
23.03.2015 10:06:39
>> jm1, 22. 03. 2015 22:15:54
Tréninkové tempo nebylo po celou dobu 4:08 :D nejrychlejší km ano, jinak byly časy jako 4:17, 4:18, zpočátku po sídlišti 4:50 atd… celkově byla tréninková desítka za 45min. Půlmaraton ostrý teď v So neběžím :)
Brutto 23.03.2015 10:11:37
>> rudo, 23. 03. 2015 01:10:21
Bohuzial, po skusenostiach s diagnostikovanim a liecenim mojho otca nemozem nic ine len plne suhlasit.
Este ma tam zaujala veta, ze jej bolo odporucene jest potraviny obsahujuce zelezo oddelene od zeleniny. Zezelina nejako vplyva na absorbovaie zeleza v tele?
Skritek Hugo 23.03.2015 14:21:59
Rudo, muzes tedy nam, kteri se v tom tak nevyzname, povedet, jak a nebo jakeho odbornika at uz na cokoliv, mame vyhledat, pokud mame podezreni na podobny problem?
Odvolavam se na tve „pritom info a anemii moze clovek dostat za par minut a aj prostriedky na napravu a bez toho aby clovek siel ku doktorom“ a „vysetrit celeho cloveka tak ze vies ze co je zle a co neni zle ide velmi rychlo a lahko bez lekarskych procedur“.
Podotykam, ze to nerozporuji, jen si myslim, ze kdyz toto napises, bylo by prinosem takoveho tvrzeni napsat i to jak eventuelne s kym ke spravne diagnoze dojit, aniz bych sla k beznemu lekari.
Diky za info, snad to nebude jen nejake odvolani se na duchovni stranky, i ve stare Cine, Indii.. byli ruzni lecitele a ne kazdy mel schopnost lecit, tak at vime, jaky je ten puvodni postup. V nasich zemich se za poslednich 20 let vyrojilo tolik vylupku, ze urcite kazdy rad precte radu, na co se da spolehat bez toho, aby rval penize ruznym podvodnikum.
Postrizin
SlavoK 24.03.2015 15:20:44
>> skritek Hugo, 23. 03. 2015 14:21:59
To zminene testovani ve vlaknu postezujme si mi pripomelo tvoji otazku. Ono totiz obecne je to s testovanim u lekaru narocne, zabira to spousty casu a az prilis casto vede do slepe ulicky. Pripadne spatne testovani a spatna lecba muzou jeste problem zhorsit.
Tak by me taky zajimalo, jestli je na tvoji otazku i odpoved.
rudo 24.03.2015 21:33:54
>> skritek Hugo, 23. 03. 2015 14:21:59
hahaha
nemam osobne v cechach ludi oskusanych takze ti nepomozem
ale ak neikto studoval na univerzite medicinu tak je zarucene ze nevie nic o zdravi a ako byt zdravi, pretoze tam sa to proste neuci
ja viem o niektorcyh ludoch, ku ktorym posielam znamich ak sa obratia na radu
ale urcite nebudem ich mena a kontakty zverejnovat
povedzme si priblizna lokalita je juhozapadne slovensko
ale ak je to niekomu daleko tak mi ti ludia vedia zase poslat cloveka za niekym komu oni veria v inych mestach, pripadne aj do Prahy.
Cloevek by ale mal pouzit naprde svoju vlastnu logiku:
ked ma niekto zaludocny vred, tak to vie velmi dobre
tie bolesti zaludku a traviace problemy kazdy kto zaludocny vred ma alebo mal by vedel vysvetlit a da sa lahko najst popis
ak niekto tieto utrpenua nema a lekar navrhne pchanie sond do zaludku tak ho mozes poslat doprdele. a podobne treba mat len odvahu
doktor si zas vacsinou nedovoli uplne volovony ked sa clovek vie branit ono to je jak na blsom trhu v Indii, ked nieco nechcem kupit tak nekupim.
A dalej treba pouzit rozum aj so stravou
ta makrobiotika – co poznam ludi z makrobiotiky ktori to maju ako nabozenstvo, tak su vacsinou chori a su taki chcipaci, tiez siom to roky skusal
a ked doktor povie ze makrobiotika nie je na vine (a potom sa stravovacim doplnkom vsetkom rychlo upravi) tak zjavne kecal a pravdepodobne umyselne
pretoze fanatockemu makrobiotikovi ak doktor ku strave nieco povie tak pacos si najde ineho doktora, tak doktor makrobiobotiku odsuhlasim ziska si pacosa na vecne veky a nikdy inak a potom mu bude predpisovat doplnky stravy kedze makrobiotika stravu proste nezvlada,…
ale ak je sadista alebo chce dat najprv dobre zarobit sebe aj inym specialistom
tak sa udeje to co sme si v clanku mohli precitat.
je to pekny zaver:
doktori jej potvrdili ze jej NIC NENI
len ma nedostatocne ziviny z jej makrobiotickej stravy
takze staci rozmyslat a byt naozaj kriticky ku vsetkym faktom a suvislostiam
Praha - Vršovice
Chrosel 25.03.2015 10:39:41
Mě asi před rokem zjistili anemii v rámci preventivky, vzali mi krev, to trvalo asi minutu, no nepřišlo mi to nijak časově náročné nebo obtěžující.
Jiná věc je hledání příčiny, to mi přijde že doktoři střelí od boku nějakou nejpravděpodobnější příčinu, zkusíme s tím něco udělat a když to není ono, je to něco jiného.
Ale tak to dělá i Dr. House a ten to dělá nejlíp takže to tak asi musí být.
Praha
brisindel 25.03.2015 16:59:28
Ahoj Kateřino, mám podobnou zkušenost, na podzim železo 3,6 ferritin 6,2 a byla jsem úplně vyřízená. Nasadili mi 2× denně Sorbifer se zákazem běhání, postupně se to zlepšilo, od nového roku jsem se vrátila do tréninku, zaběhla si několik osobáčků, ale teď mi zase vyšly testy železo 4.6 a ferritin 24,6. Stravuji se myslím celkem slušně, maso jím. Z vyšetření už mi chybí jenom gastro, a pak prý nějaké konzultace s hematology. No jsem zvědavá co bude dál, ale čím dál víc žen běžkyň kolem mě má ten samý problém… kdybys měla nějaký osobní tip co Ti ještě fungovalo, napiš mi email, budu ráda !
rudo 25.03.2015 21:14:35
je zaujimave sledovat bezecku techniku
pretoze zla technika, kde su narazy do zeme napriklad cez patu ale do predslapu sposubuju neustalu mikrotramu a mikrovyrony krve v nohach, nied=ked tie narzay sa prenasaju az do panve a celou chrbticou co je zvycajne vtedy ked sa beha v makkych odpoperovacnyhch botach pretoze bezec trva na tom ze chce behat zlej technike a bez bezeckcyh svalov a led dupat do zeme cez hrube opatky
tymito mikro otrasmi a vyronmi sa straca dlhodobo dost vela krve a telo nestiha
takyto bezci potom moze vysledovat zavostlost od celkoveho mnozstva nabehanych km a od mnozstva dlhych behov ked uz technika ide uplne uplne k sipku
Praha
brisindel 26.03.2015 07:02:20
>> rudo, 25. 03. 2015 21:14:35 To souhlasím, ale neměl by to byt uplne můj případ. Beham přes střední/přední část chodidla, mam svého trenéra a chodim i na tréninky běžeckých technik.
rudo 26.03.2015 07:35:33
>> brisindel, 26. 03. 2015 07:02:20
ale ked behas dlhe behy trener neni s tebou
pride unava a technika iude prec a nejako sa to snazis uz doplacat
ja by som ti navrthoval uplne zabudnut na maraton a na behy dlhsie ako 60–90 minut aj trenink aj zavody
ked bezis na boso na betone mas bolesti alebo to v pohode odperujes cez kolena stehnovymi a zadkovymi svalmi ?
a medzi nami dievcatami, nie kazdy trener naozaj vie co robi
Praha
brisindel 26.03.2015 10:31:02
>> rudo, 26. 03. 2015 07:35:33
o tom ze ke konci tréninku jde technika do kopru nepochybuji. Aktuálně mam tréninky do 120 min a maratony jsem letos hodila přes palubu (btw.kdyby chtěl někdo startovne do Paříže, nabizim). Prestat behat zatim nechci, treninky me bavi, tak se tim nejak prokousavam, nekdy lip, nekdy hur a nekdy jsem uplne nacucky. Bosa po betone nebeham, ale mam nízke boty s minimálním dropem a v pohodě. Jj, s trenéry to muze byt těžké, ja tem svým věřim :).
Kateřina
Kašparová
26.03.2015 19:43:37
>> brisindel, 25. 03. 2015 16:59:28
ahoj, ja mela ferritin < 5 :) zatim nevim,jak je na tom ted,ale usuzuji z energie, ze se to lepsi… zbytek ti jdu napsat do mailu :D
rudla 26.03.2015 21:03:13
to brisindel: Já na tom byl stejně, najednou to nešlo, výkony se vrátily hodně zpátky. Odběr krve ukázal málo zásobního železa a málo červených krvinek. Nasazen Sorbifer. Běhl jsem dál a postupně se to vrátilo do normálu. Poté se Sorbiferem přestávka, opět odběry a zase stejné. Vyšetření celého trávícího traktu i ledvin – bez nálezu. Beru Sorbifer a dál to neřeším. Jinak jím všechno, běhám poměrně velkou kilometráž.
Praha 3
intensity 27.03.2015 15:29:44
>> Kateřina Kašparová, 23. 03. 2015 10:06:39 Zdravím, četla jsem i reakce na facebooku, ale nemám fcb profil. Každopádně jsem se s železem dostala nahoru jedine s přípravkem Maltofer na předpis. Je to jediné trojmocné železo, které právě nezpůsobuje vedlejší účinky, jakože blbě od žaludku a tak…jsou to čokoládové tabletky obsahující 100mg železa jedna tbl. Brala jsem 3 denně a prý jsem měla ještě olizovat zábradlí:-D Každopádně nic jiného bych už nevzala! zdravím. Eva
rudo 27.03.2015 20:43:31
dost uspesna podporna strava je vsetko co ma tmave farbiva: cervene cierne fialove
cervena repa-cvikla
vsetky lesne a zahradne plodiny co farbia, ribezle cierne i cervene, moruse, cernice, boruvky.....
Ústí nad Labem
Verda1973 02.04.2015 13:58:17
Souhlasim s rudo, medicina nehleda priciny. Vyleceni = ztrata prijmu, dlouhodobe leceny pacient je zlaty dul! A jak je videt, v clanku na zadnou pricinu neprisli! Vetsinou po vysazeni velkych davek zeleza se anemie vraci. Nemusim chodit daleko, je to caste u bezkyn v okoli. Je to stale dokola, udelaji jen testy na vstrebavani zeleza, celiakii a jiny kraviny a pricinu nehledaji ani nenajdou. Ano, rudo pise spravne, oni nevedi nic o zdravi. Uci se diagnozy a indikovani leku, nic vic. System je tak nastaveny a snad se ho podari zmenit. Je dobre konecne pochopit, ze za svuj stav si muze kazdy sam a sam se musi lecit.
Mýval 02.04.2015 15:50:24
Rudo, Verda,
možná jsem to nechytla, ale jak zjistit příčinu opakující se anemie? Je to můj případ – před pár lety jsem nemohla chodit, natož běhat. V té době jsem ale moc neběhala, ale jezdila na kole. Určitě v tom mělo prsty totální vyčerpání, stresy všude kam se podíváš – a ještě navrch řešeno stresem fyzickým (většinou jsem se snažila problémy vyjezdit, občas vyběhat). Jak jsem psala výše, pak už jsem neměla energii ani na chůzi. U mě to byla makrocytárni anemie z nedostatku B12 – absolvovala jsem xx vyšetření po problémech s imunitou – opakovaných zápalech plic a bronchitid, kde doktoři nemohli na nic přijít. Jen nízká saturace transferinu a dostala jsem taktéž Maltofer. Přišla na to doktorka, ke které jsem se dostala po 4 letech úplnou náhodou, když jsem jí přinesla kartu, kde jsem měla zaznamenaný vývoj krevního obrazu.. Dostala jsem injekčně každý den B12, pakt týdně, pak jednou za půl roku. Teď již druhým rokem běhám, a pomalu ztrácím kila, která jsem nabrala v čase „nehýbání se“.. Nicméně v poslední době se zase potýkám s únavou a hůře regeneruji, menší infekce (ústa- koutky , rýma, apod). Tak jsem si naordinovala b12 pod jazyk, k doktorům se mi nechce…
rudo 02.04.2015 22:26:06
>> Mýval, 02. 04. 2015 15:50:24
najst skutocnu pricinu sa da napriklad cez intuitivnu doagnostiku obdarenymi jedincami ale je v tom vela podvodnikov
ale konzultacne to vzdy vychadza zo stravy
napriklad ti chyba listova zelenina a mas v starve cukry a obilne sacharidy, to je take jednoduche hadanie pretoze cukrovo obilna strava rozvazi kazdy organizmus sice inym sposobom kazdemu ale nejak sa to prejavi
naprikald ten stres : je to psychicke nastavenie ktore si clovek moze zvolit a da sa spravit zmena k postojom a v hodnoptovom systeme
zazitok co je pre niekoho stres je pre ineho nieco co si ani bevsimne a pre ineho nieco co je pozitovna alebo uzitocna skusenost
stres je len nasa odozva
a dalej stres casto ludia riesia zjedenim alebo vypitim nevhodnej stravy
najme existuje taky uzavrety kolotoc stres-cukor kde je vyvolava a umoznuje to druhe
Mýval 03.04.2015 09:55:22
>> Desert, 03. 04. 2015 07:16:34 Konečně dobrá rada, nic jiného než hamburgery jsem totiž ještě nepoznala .
PS vlastně ještě mražená pizza, knedlíky atp..
Rudo,
o cukrech a pšenici jsme diskutovali v jiném vláknu. Určitě to byla jedna z dietetických chyb. Ale ke stresu : s tímto názorem více méně souhlasím. Jen každý jsme jiný a každý máme jiné tempo a osobní nastavení, než se srovnáme. Někdo dříve, někdo později, někdo nikdy a někdo třeba právě díky svému nastavení „stresy“ ani nepoznal. Je to obdobné, jako diskuze jak zlepšit ten či onen čas, každý potřebuje trochu něco jiného. Nemůžu nabídnout nic než svojí zkušenost – já jsem od podlahy překopala svůj život (poměr práce/kariéra : rodina/osobní volno) , s tím souvisí i okruh lidí, se kterými se potkávám a s tím jde ruku v ruce to, jak se cítím. Poté přišlo chození, běhání a úprava stravy. To je tedy moje léčba kromě zmiňované B12. Nicméně v poslední době cítím to co jsem psala – na druhou stranu je konec zimy, ještě málo sluníčka a tak počkáme na skutečné jaro .. Jen pořád jsem nechytla to s tím špatným během a otřesy, proto jsem psala, že jsem jezdila na kole ( tady teda více na otřesy trpěly ruce?) Když to shrnu, nemám nic proti tomu co píše Rudo i Verda o medicíně, ale mám pocit, že díky tomu, jak jsme rozmanití , nikdo zatím nenabídl něco lepšího pro masy než je tolik opovrhovaná medicína. Celostní přístup je bezva, nelze aplikovat hromadně a dle mého to ani zatím nejde – víc je to o nás samotných. A vůbec to je zapeklité téma…
rudo 03.04.2015 21:33:34
>> Mýval, 03. 04. 2015 09:55:22
mas pravdu a preto ani sa nesnazim dat univerzalny postup
vzdy riesim kazdeho cloveka individualne ale to musim citit jeho energiu a dostat informaciu o pricinach,
99% pripadov ma prvotnu pricinu z predoslyh inkarnacii to je jedna vec
nastavenie cloveka sa casto pokazi vychovou skolou spoocnostou a na to su teoz metody ako to vynulovat, je to antivirus proigram na pocitac najde virusy a vymaze ich a potom sa prehdntia vsetky aspekty hodnotoveho systemu
ja len mozem upozrnit na tuto vseobecnu schemu a naskerov at na hladanie
ale konkretne na dialku nikomu nemozem povedat ze toto takto
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.