Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Jak vybrat obuv. Nebo běhat bosí?

Jak vybrat obuv. Nebo běhat bosí?
foto: archív behej.com

Dagmar Lisá (Mostecká) | 16.04.2012 | přečteno: 82891×

Trend vysoce odtlumených, masivních bot se vzduchovými nebo jinými polštáři pomalu, ale jistě ustupuje a stále více se prosazuje návrat k přirozenosti, a to k běhu naboso. Nebo alespoň skoro naboso. Opatrnější výrobci své nové modely ztenčují, ti odvážnější rovnou vyšli s botou-nebotou, nebo spíše gumovou ponožkou známou jako „pětiprsťáky“.

Chůze naboso je pro člověka přirozená a zajišťuje dostatečnou stimulaci chodidla. Stimulace receptorů zlepšuje vnímavost nohy, tím se zlepšuje komunikace nohy s mozkem, což ve svém důsledku vede k lepší aktivitě nejen drobných svalů nohy, ale i svalů celého těla. Naše otupělé a oploštělé nohy nejsou na takovou chůzi navyklé a nemusí se jim to zprvu líbit. Nošením pevných odtlumených bot tyto funkce nerozvineme.

Pokud budete opatrně a po troškách zkoušet chůzi nebo běh naboso, noha začne fungovat lépe, a lépe bude schopna běh naboso odpružit. Doporučuji začít opravdu postupně. Až bude tepleji, vyberte si místo, kde je jemná tráva a v rámci svého tréninku se na chvilku zujte a projděte se nebo se proběhněte bosky. Opravdu nezačínejte s během naboso na lesní cestě plné kořenů a kamínků, a už vůbec ne na úplně tvrdém povrchu. Také nemějte za cíl, pokud nejste zvyklí, že poběžíte celý trénink naboso. To by vám rozhodně neprospělo a navíc by vás to zcela odradilo.

Boty tedy – alespoň prozatím – rozhodně potřebujeme. Jejich výběr je velice individuální. Když si botu obujete, měla by vám být příjemná. Ne vždy je pocit příjemnosti ten rozhodující. Často nám totiž bude příjemná bota, která je hodně vyztužená a zpevněná právě proto, že v ní noha nemusí „nic dělat“. Takové ulehčení se vám pravděpodobně vůbec nevyplatí.

Můžeme to zobecnit: Co je nám příjemné, to nás zpravidla nijak nerozvíjí a nikam neposouvá. Stejně tak je to s botou. Bota, která vám dá plnou pasivní oporu, vyřadí všechny důležité funkce chodidla – funkci senzoru, úchopovou a odrazovou funkci. Proto pozor na boty, v kterých se vám chodí jakoby samo!

Zkoumejte, zda při chůzi cítíte prsty, a když prsty zatlačíte dolů, bota se alespoň trochu ohne. Nebo jde o botu, která má zvednutou špičku a bota se při chůzi jakoby sama odvaluje? To vám může dát právě ten pocit nenáročné chůze, je to ale na úkor vyřazení prstů, což má neblahý vliv na příčnou klenbu, lýtko, achilovku a práci svalů celého těla.

Velká polemika se vede nad botami neutrálními a pronačními. Pronační boty mají za cíl redukovat nadměrný pronační pohyb. Pronace je odborný termín pro pohyb, při kterém se vnitřní část nohy blíží k zemi. Tento pohyb je při došlapu do jisté míry fyziologický. Noha se má došlapem mírně oploštit. To je právě jeden z mechanismů odpružení.

Problém vznikne, je-li pronace nadměrná. Tzv. běžec s nadměrnou pronací je ten, kterému při došlapu příliš padá vnitřní strana nohy dolů, tedy padá podélná klenba a vbočuje se vnitřní kotník. Je to odchylka způsobená zpravidla svalově. Určité svaly nepracují, neudrží tedy nohu ve správném postavení a noha padá dovnitř. Pronační bota je tedy bota, která jedinci s padající vnitřní stranou nohy tuto část nohy podepře silným vyztužením. Otázka je, jestli je to dobře a opět je to velice individuální. Někomu toto podepření může prospět, někomu ne.

Každý máme nohu trochu jinak postavenou, ale tato odlišnost je do značné míry dána různými drobnými poruchami funkce chodidla, které lze ve většině případů odstranit. Není tedy úplně efektivním řešením volit botu dle své odchylky. Taková bota vás pak nenavádí k nápravě odchylky, pouze ji úspěšně či neúspěšně kompenzuje. Vbočený kotník se dá totiž velice dobře vycvičit a vy si můžete velice přirozeně nohu napravit a zpevnit ve správném postavení. Správná funkce nohy je zásadní pro fungování celého těla a pasivní opora správnou funkci nohy nezajistí. Pozor tedy na nadužívání pojmu pronace a s pronačními botami obezřetně!

Dagmar Mostecká, www.bebalanced.cz


RADY PRO NÁPRAVU CHODIDEL VČETNĚ DOPORUČENÝCH CVIČENÍ NALEZNETE V NOVÉM BĚHEJ, KTERÉ VYCHÁZÍ 22. DUBNA

Anketa

Myslíte si, že zdraví chodidel může ovlivnit i výkon běžce při závodech?

ano
 
258 hl.
ne
 
6 hl.
Celkem hlasovalo 264 uživatelů.

Komentáře (Celkem 224)

Nalezené položky: 225 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Další Poslední

dmostecka žena 17.04.2011 23:19:15

Trend vysoce odtlumených, masivních bot se vzduchovými nebo jinými polštáři pomalu, ale jistě ustupuje a stále více se prosazuje návrat k přirozenosti, a to k běhu naboso. Nebo alespoň skoro naboso. Opatrnější výrobci své nové modely ztenčují, ti odvážnější rovnou vyšli s botou-nebotou, nebo spíše gumovou ponožkou známou jako „pětiprsťáky“.
Odkaz na článek

avatar

Sloviensko

rudo muž 17.04.2011 23:51:19

clanok ma niektore dobre myslienky. ako vacsina uvah na temu od autorov co zrejme sami naboso nebehaju nejake solidne objemy a preteky, ma zasadnu chybu :

nahovara na ucenie sa naboso na makkej trave a strasi pred tvrdymi povrchmi.

Pritom vacsina ludi co sa o temu zaujima uz vie, ze ucit naboso je najlepsie prave na betone a ze trava nedava dostatocne informacie nohe a nenuti do spravnej techniky.

naboso na makuckej trave sa da behat s rovnako zlou technikou ako napriklad v Nimbusoch alebo roznych gelovych a bublinovych pruziacich vysokopatovych kopytach

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 18.04.2011 06:55:52

>> rudo, 17. 04. 2011 23:51:19

Navádí na postupné přivykání. Píše, že se nemá začít celým tréninkem, tedy počítá s tím, že se skončí u povrchů, které běžec používá.

Motto: No toto!
avatar

Alice Drábková žena 18.04.2011 07:47:59

Nevím, jak ostatní začátečníci, ale já byla schopná běžet přes patu i v tenkých keckách. K dopadu na přední část chodidla mi pomohl až seminář s Peterem Fabokem (díky, díky) a pak to, co píše Rudo – asfalt naboso. Po trávě jsem bosky běhala celé minulé léto a dopadala jsem přitom na patu, stejně jako v botech.

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 18.04.2011 08:10:49

Podle mého názoru je běh naboso popř. v minimalistické obuvi vhodný jen pro osoby s normální klenbou nohy a nízkou, nebo střední hmotností. Před zahájením svojí běžecké dráhy jsem podstoupil vyšetření u ortopeda na statické a dynamické zatížení chodidla. Výsledkem bylo doporučení používat obuv kompenzující nedostatky ve stavbě chodidla (vysoká klenba ztrácí schopnost tlumit dopad, plochá příčná klenba zvyšuje námahu u lýtkových svalů) Rady jsem přijal a běhám v pohodě bez zdravotních problémů. Naboso rád chodím v létě u vody, ovšem na běh si netroufám

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha 9 - Vysocany

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 18.04.2011 08:38:00

>> RoobertG, 18. 04. 2011 08:10:49

Bohuzel je to porad tak. Mezi lekari je vecsina takovych, kteri jako postup lecby doporucuji nic nedelat, oslabene casti tela podepirat a nechavat dal degenerovat. :(

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 18.04.2011 08:59:26

>> SlavoK, 18. 04. 2011 08:38:00

nepresne jsem to napsal, vysetreni jsem podstoupil u ortopedickeho technika ve firme na vyrobu ortopedickych pomucek. Ovsem zavery se schoduji i s funkcnimi vysetrnimi ve sportovni laboratori. Presto beh v minimalisticke obuvi vyzkousim, alespon pro srovnani s bezne pouzivanou obuvi z hlediska varianty došlapu.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 18.04.2011 09:11:36

>> RoobertG, 18. 04. 2011 08:10:49

Mám zřejmě podobně stavěné chodidlo jako ty a bosoběh, v zimě a na horších površích běh v minimalistické obuvi, je to nejlepší, co moje nohy za posledních 20 let poznaly. Podobné vyšetření jsem absolvoval asi před 10 lety (ovšem jen jako sekundární). Od té doby jsem začal vážně pochybovat, zdali tito tzv. ortopedové vůbec něco o dané problematice vědí. Mé tehdy bolavé úpony nohy se podle nich daly léčit pouze: injekcemi, léky s doplatky přesahujícími 1000Kč balení a otevřením kolena a prohlídkou, resp. operací. V čekárnách ortopedů jsem tehdy potkával opravdu velmi smutné lidi, jejichž – podle mého soudu – největším problémem byla nadváha spojená s nulovým pohybem, u starších lidí dokonce s naprostým zákazem pohybu jako takového; cosi jako nařízená invalidita: Teď jsi nepohyblivý, penzisto, a tvůj pohyb (roz. život) je v mé moci. Rudo: souhlasím, nepoddajnější povrchy jsou pro návrat k běhání naboso ideální. U lidí, které jsem ovlivnil, tvoří zpočátku tak 70% běhů v časovém horizontu asi 1 měsíce.

Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 18.04.2011 09:11:54

…nějak jsem v tom článku neobjevil nic, co by jinde nebylo už mnohokrát řečeno :-?

Motto: ...kam až?
avatar

Celkem 5314,57 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:22 (2016)
půlmaraton: 1:47:01 (2016)
maraton: 4:12:05 (2014)

LemonaidLucy žena 18.04.2011 09:19:28

>> Alice Drábková, 18. 04. 2011 07:47:59

Mam stejnou zkusenost. Boty (jakekoliv) me proste prepnou do modu ‚pata‘, prinejlepsim ‚cela noha‘ a na to, abych sla pres spicku, musim stale jeste myslet.

Naboso na asfaltu si to clovek nedovoli. rudovi proto vyrovnavam podle me nezaslouzenou minusku.

Motto: "When things are tough, you get tougher.” Chrissie Wellington
avatar

Kamhajek

Celkem 10023 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:29 (2003)
půlmaraton: 1:39:09 (2013)

Kajmann muž 18.04.2011 09:21:30

>> Komsomolec, 18. 04. 2011 09:11:36

No, asi by ses podivil, kolik lidí u tzv.ortopedů v ordinaci se urazí a naštve (i se chtějí soudit), když slyší pravdu. :-(

Motto: Proč vlastně běhám, když mě nikdo nehoní?!
avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 18.04.2011 09:34:53

>> Kajmann, 18. 04. 2011 09:21:30

Nevím sice, jakou „pravdu“ máš na mysli, ale jediné, pro co by se snad mohli tito pacienti (oběti) cítit dotčeni je „pravda o obezitě“. Osobně jsem tehdy byl u jednoho z nejlepších ortopedů u nás. Do ordinace se chodilo po pěti lidech a léčba celého pohybového aparátu se odehrávala v jednom rytmu: „Sestro, opich, léky, pán si připlatí za pilule ze žraločích ploutví, nehýbat se, nic nedělat, berle, jinak vám všem (lidé od 20 do 90 let) hrozí invalidita. Jen bych odlehčil: když si vezmu, kolik se dejme tomu za posledních 20 let objevilo tzv. "dokonalých bot, se kterými jedině lze běhat a které jsou hyper-giga-super-mega cool“, tak mě z toho nakonec ty bosé nohy vycházejí prostě nejlépe :-? Jakýkoliv scan nohy ukáže, že ta která noha je originální, jedinečná. Obouvat ji potom do textilně-gumové cihly, která tuhle originalitu ruší, je zvláštní. Nehoruji pro bosoběh po kameních, sám jsem tu kdysi psal, že právě bosoběh nebo běh v huaraches dává člověku limity, kudy a kam běžet, a kudy a kam ne. Ale představa, že si stovky milionů běžců na planetě nechávají scanovat nohy a pak vyrábět individuální boty či vložky, když se postupem času a v různých podmínkách mění (třebaže o trochu) došlap, postavení těla, váha běžce, styl běhu, tahle představa mě přinejmenším děsí. A jak tu kdosi psal: výrobce bot a jejich asijské lidské stroje pracující za hrst rýže děsí bosoběžci. To je realita, která „naštve, urazí a pro kterou by bylo dobré se soudit“.

Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 18.04.2011 09:43:42

>> RoobertG, 18. 04. 2011 08:59:26

Aha tak vysetreni u vyrobcu ortopedickych vlozek se shoduji se sportovni laboratori, ktere taky uz leta propaguji tlumive boty s pronancni podporou a ortopedickymi vlozkami.

Toz to jsem v soku, ze ti doporucili ortoboty s ortovlozkou. ;)

Promin, vim ze to trochu zjednudusuji a jsem ironickej, ale v teto dokola se opakujici situaci je tolik ironie, ze mi to jinak nejde.

avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 18.04.2011 09:46:35

>> Komsomolec, 18. 04. 2011 09:11:36

Podobné zkušenosti také mám. Dokonce mi jeden lékař potom co jsem mu oznámil, že díky pravidelnému pohybu moje obtíže ustoupily, sdělil že o pozitivním účinku sportu se samozřejmě ví, ale že nemůže pohyb předepisovat.
Obavy mám zejména z přetěžování kloubů, mám stále přes 95 kg. Snad pomůže zlepšení techniky došlapu a postupná adaptace na zátěž. Potřebuji nyní doplnit OV tak by to mohlo jít spojit.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 18.04.2011 10:01:04

>> RoobertG, 18. 04. 2011 09:46:35

Ano, stejná zkušenost. A takových lidí bychom našli nespočet. Jen předesílám, že jsem u toho ortopeda byl někdy kolem r. 2000, kdy sice reklamní tlaky na lidi byly silné, ale naprosto nesrovnatelné s tím, co existuje dnes. Vždyť až na úplné výjimky snad nelze nalézt odborný a zajímavý článek, který by v sobě, skrytě nebo otevřeně, nenesl odkaz na reklamu či přímo byznys. Kam jsme to doběhli, přátelé? 95kg není málo, ale lze zvolit dvojí přístup:

  1. odpružené boty dovolí těžšímu člověku krátkodobě – do zranění -absolvovat delší běhy na horších površích. Bohužel si ale člověk čistě objektivně nevybere tu „správnou botu“, neboť by musel zkoušet stovky modelů se stovkami vložek a jiných podpůrných prostředků. Začarovaný kruh.
  2. zkusit běh naboso nebo v minimalistické obuvi, s menšími distancemi a s větším důrazem na zhubnutí. Pokud se nic neuspěchá, je to podle mých zkušeností dobrá varianta.
Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 18.04.2011 10:03:40

>> SlavoK, 18. 04. 2011 09:43:42

zjednodušení nevadí v podstatě to tak je. dnes už na to koukám s nadhledem, ale začátečníkům, kteří vyšetření podstupují před zahájením přípravy, by se mohly nabídnout i další alternativy, nebo alespon upozornit na dostupné informace.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Celkem 100,07 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:59 (2010)
půlmaraton: 2:08:32 (2014)

Kulíšek žena 18.04.2011 10:04:23

Částečně s Rudou taky souhlasím, na betoně si člověk skutečně běh přes patu nedovolí (pokud není sadomasochista). Na druhou stranu ale nesouhlasím s tím, že běh po trávě nenutí do správné techniky, osobně při takovém běhu cítím na rozdíl od běhu v botech perfektně práci nohou (svalů a šlach), a to je podle mě naopak ideální „vstup“ (uvědomění) pro cílenou změnu techniky.

Motto: no stres
avatar

Kamhajek

Celkem 10023 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:29 (2003)
půlmaraton: 1:39:09 (2013)

Kajmann muž 18.04.2011 10:07:22

>> Komsomolec, 18. 04. 2011 09:34:53

Neber to ve zlém, jen jsem nechtěl aby se paušalizovalo, a to z obou stran.

Pravdu o obezitě, ale i pohybu, změně životního stylu, vertikalizaci, zbytečné operaci, nutné operaci, o pooperačním chování, o lécích ze Švýcarska, i o tom, že na tom nejsem s paní Vopičkovou nastejno, i když mám stejný problém… je to prostě nejen v ortopedech, ale i v lidech. I při závažných obtížích, nejen ortopedických, drtivá většina pacientů poruší minimálně jedno z pěti důrazných nařízení…protože se domnívá, protože nevěří, protože paní Vopičková povídala!

A mimochodem, chápu, že je někdo nejlepší u nás v maratonu, ale jak funguje žebříček něčeho jako je medicína?

Motto: Proč vlastně běhám, když mě nikdo nehoní?!
avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 18.04.2011 10:19:49

>> Komsomolec, 18. 04. 2011 10:01:04

redukce váhy u mě bude nutná, zatím se projevuje známý jojo efekt. Zkusím úpravu složení stravy a zejména snížení intenzity běhu při zachování celkového času u mě 60–90 min. Běh v min obuvi si zkusim až po redukci váhy, zatím by to mohlo být riziko.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Bratislava

Celkem 26050,2 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:21 (2014)
půlmaraton: 1:51:40 (2011)
maraton: 3:57:32 (2011)

andyxx7 muž 18.04.2011 10:28:36

Mam tu dve otazky pre skusenejsich:

  1. Da sa nahradit VFF napriklad minimalistickou botou, resp. zavodnou?
  2. Je potom vlastne nutne menit boty po cca. 1000km, ked nas uz vlastne nezaujimaju tlmiace ucinky boty?
avatar

Štěpánovice

Celkem 11490 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:13 (2011)
půlmaraton: 1:39:49 (2010)
maraton: 3:43:18 (2007)

VanaXXL muž 18.04.2011 10:32:05

>> Dav, 18. 04. 2011 09:11:54

Paní Mostecká je vynikající praktik. Je dobré, když se takový odborník vyjádří k tématu.

Motto: Life is too short to remove USB safely
avatar

Bušovice

Celkem 144 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:09 (2011)

ghibulo muž 18.04.2011 11:10:35

>> RoobertG, 18. 04. 2011 10:19:49

já s váhou zatočil o 10kg dolů za půl roku cca 80km/týdně jízdama na kole … na tvém místě bych na pár měsíců běh silně zredukoval na úkor kola a pak by ses už poměrně bez nebezpečí mohl pomalu vracet k běhu a váhu si jen udržovat 8-)

Motto: dělej co chceš, dokud můžeš
avatar

Sloviensko

rudo muž 18.04.2011 11:40:22

>> ghibulo, 18. 04. 2011 11:10:35

ano to jen najlepsia strategia, zlepsit stravu (ale nie podla dietologov) a zacat jazdit na kole co najviac a doplnat to turistikou v kopcoch a vsetkymi inymi cinnostami, vela energie sa da spalit aj svalmi chrbta…

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 18.04.2011 12:08:07

>> RoobertG, 18. 04. 2011 10:19:49

Doporučil bych veganskou nebo vegetariánskou stravu, ale jsem si vědom, že v zemi, kde se ročně spotřebuje asi 90kg masa na osobu a zhruba 50kg bílého cukru, to je složité ;-) Tuším, že to někde říkal Salazar svým svěřencům: jezte málo, jako byste byli chudí. Ohledně minimalistické obuvi: mohu opět pro začátek (!) doporučit kratší výběhy v obyčejných nízkých plátěnkách, hodně volných, bez vložky, pokud nějakou mají. Tzn. výběh v botách, ve kterých jsme jako děti a dospívající naběhali při hrách desetitisíce kilometrů vlastně nevědomky. Hodně štěstí, ono to půjde! ;-)

Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

10 km: 1:02:30 (2010)
půlmaraton: 2:35:50 (2010)

xPablos muž 18.04.2011 12:26:34

>> RoobertG, 18. 04. 2011 10:19:49

Ohledne snizeni vahy ti neporadim. S tim se peru obdobne jako ty, s tim, ze vazim jeste vic.

Kazdopadne bosobeh uz jsem zkousel (souvisle cca 3 km po asflatu) a mel jsem z toho dobry pocit a nic me po nem nebolelo.

avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 18.04.2011 13:15:24

>> VanaXXL, 18. 04. 2011 10:32:05

Nechci nikoho napadat, ani zpochybňovat jeho odbornost, jen opakuji, nic, co by nebylo již mnohokrát řečeno, jsem tu neobjevil. Pokud si budeme dokola sdělovat obecné pravdy, zaujmeme alibistický postoj ani ryba, ani rak, aniž bychom se nějak konkrétně vyslovovali, nikam se nepohneme. Nepopírám, že jsou situace, kdy je stagnace nejlepším možným řešením. Možná byl příspěvek tak myšlen a já ho prostě jen nepochopil, nebo v něm nenalezl cosi pro sebe přínosného.

Motto: ...kam až?
avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 18.04.2011 13:19:45

>> ghibulo, 18. 04. 2011 11:10:35

kolo mám v plánu, také inline brusle a plavání. úprava stravování pro mě spočívá v tom, že omezím tuky, zařadím více zeleniny na úkor příloh a přejdu u masa na drůbež a ryby. Přidám k tomu dostatek tekutin po celý den a mělo by to stačit. Běh budu provozovat dál v mírnější intenzitě.

>> Komsomolec, 18. 04. 2011 12:08:07

plátěnky jsem zrovna včera vytahoval s tím, že to v nich zkusím. zamlada jsme nic jiného neměli a běhalo se nám v tom dobře a to i po asfaltu, prakticky jsem v nic vyrůstal.

>> xPablos, 18. 04. 2011 12:26:34

snižování váhy je od určité hranice trochu věda. Musí se najít ta správná úroven v prijmech a vydejich a to byva zpravidla slozite. Vsazím na úpravu skladby jídelníčku pri zachování množství a zařazení vice pohybových aktivit. Verim ze to v kratke dobe zabere.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 18.04.2011 13:19:46

>> Dav, 18. 04. 2011 13:15:24

Souhlasím, ale je možné, že v tištěném časopisu toho bude mnohem víc a článek je jen upoutávka.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Kynšperk nad Ohří

Celkem 5267 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:40:09 (2010)
maraton: 3:41:43 (2011)

schonfeld muž 18.04.2011 13:22:08

Ach jo… lidi, neblázněte. Běhat bez technologických vymožeností je sice přirozené, ale také je to módní záležitost, a těžká masáž výrobců kteří se na to zaměřují. Stejně jako nás předchozích dvacet let masírovali v zájmu byznysu o skvělých technologických botách. A jako vždy to podpírali názorem stovek lékařů, i běžců… a titéž lidé dnes často tvrdí pravý opak. Pořád mějte na mysli, že výroba sportovní obuvi je byznys s miliardovými obraty, steně jak na ni navázaný PR.

Osobně neodsuzuji apriori ani jedno, ani druhé. Nicméně jednu poznámku k tomu jak je běh naboso přirozený: zkuste se někdy podívat na kosterní pozůstatky našich přirozeně se pohybujících předků, a nebo si aspoň kupte nějakou odbornější antropologickou příručku. Třeba přijdete na to, že ono to sice přirozené je, ale mělo to také pěknou řádku negativních vlivů…

Prostě ono všeho s mírou. Návrat k přirozenosti určitě ano, na druhou stranu, neodsuzujte slepě všechny výdobytky moderní civilizace. Kdyby jich nebylo, všichni ještě dnes umíráme ve třiceti na banality.

Motto: Nur tote Fische schwimmen mit dem Strom!
Nalezené položky: 225 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.