Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Přijde Radcliffeová o maratonský rekord?

Přijde Radcliffeová o maratonský rekord?
foto: www.nike.com

Daniela Havránková | 24.09.2011 | přečteno: 8007×

Navrhované změny v pravidlech IAAF by měly zrušit aktuální světový rekord Pauly Radcliffeové na maratonu. Londýnský maraton v roce 2003 totiž běžela s mužskými pacemakery, kteří jí k výkonu pomohli. Známe to i z domácích závodů, kde ve startovním poli jasně převažují muži. Výkonnostně zaměřené ženy si v takovém smíšeném závodě snadno najdou právě mužské spoluběžce. Jde pak o regulérní výkon žen?

Mezinárodní atletická federace IAAF přichází s návrhem od ledna příštího roku započítávat do tabulek světových rekordů jen výkony v čistě ženských závodech. Výkon Radcliffeové by se tak nazýval „jen“ jako nejlepší světový výkon.

Rozhodnutí se nelíbí představitelům největších světových maratonů. Většina závodů má totiž start elitních mužů a žen společný, jen v málokterém z nich se na trať vydávají muži a ženy zvlášť. „Nyní bychom měli uvádět dva světové rekordy – jeden čistě ženský a pak ten, který vzešel ze závodů s mužskou konkurencí,“ rozhořčeně reagují organizátoři závodů na rozhodnutí IAAF. Federace připouští, že se téma bude ještě diskutovat.

Britka Radcliffeová vytvořila maratonský rekord 2:15:25 v Londýně v roce 2003. Část tohoto závodu běžela se dvěma mužskými vodiči. I po změně ustanovení by jí však zůstalo prvenství na maratonské distanci jejím druhým nejrychlejším výkonem kariéry 2:17:42, který zaběhla v roce 2005 v čistě ženském závodě.

„Myslím, že bude těžké rozhodnutí skutečně prosadit. Vždyť doposud vzniklo tolik rekordů ve smíšených závodech! Taková dodatečná změna pravidel by byla nespravedlivá,“ míní maratonská rekordmanka na webu deníku The Sun.

„Zamýšlený krok nemá smysl a k jeho schválení nedojde,“ vyjádřil svůj nesouhlas Václav Fišer, vedoucí oddělení soutěží Českého atletického svazu. „Jsou pravidla atletiky a ta platí. Ženy podle nich mohou běhat v závodech s muži. Stejně tak jsou povoleni vodiči a to jak na dráze, tak mimo dráhu. Nesmyslná mi přijde i diskuse o rušení světových rekordů z minulosti. Návrh podle mě neprojde, zvítězí zdravý rozum,“ říká důrazně Fišer.

Prague International Marathon, organizátor největších českých běhů a člen Asociace mezinárodních maratonů a vytrvalostních běhů AIMS, diskusi na toto téma už zaregistroval: „O novém opatření se mluví dlouho. Je to samozřejmě diskutabilní, mužský vodič se najde snáz. Pro nás jako pro organizátory závodu by však oddělené starty znamenaly vážné komplikace, například delší uzavírky silnic či striktnější výběr elitních závodníků,“ vysvětluje Jana Moberly, manažerka elitních běžců PIMu.

„S návrhem zásadně nesouhlasím. S vodiči přece mohou běhat muži i ženy, takže pro přijetí opatření nevidím pádný důvod,“ říká k tématu zkušený trenér Jan Kervitcer. „Pravidla atletiky dřívě běh žen s muži zakazovala, ale nyní ho povolují, takže by šlo o naprosto protichůdné rozhodnutí,“ dodává Kervitcer, který vede řadu maratonců.

A proti je i naše přední maratonkyně Lenka Šibravová. „Rozhodnutí se mi nelíbí. Běžet s muži je pro mě příjemnější, přitom nejde o něco nepovoleného. Pořád to je můj výkon,“ prohlašuje Šibravová. Její kolegyně z AC Sokolov Ivana Sekyrová dokonce pravidelně spolupracuje s klubovým kolegou Janem Sokolem.

Domácích závodů, kde běží jen ženy, v současné době není mnoho. Patří mezi ně například adidas Běh pro ženy nebo Běchovice, kde ženy startují samostatně půl hodiny před první mužskou kategorií. Jde však o masové běhy, které přitáhnou i velké množství příslušnic něžného pohlaví. V elitní kategorii jich však stále běží málo. „Čistě ženský závod se mi tak dobře neběží, protože nás žen prostě závodí málo. Na trati pak není s kým spolupracovat,“ míní Šibravová a vyjadřuje tak nesouhlas s čistě ženským závoděním.

Jaký je váš názor? Omylem jsme smazali diskusi u prvního textu v rubrice jednou větou… Těšíme se na další.

Komentáře (Celkem 57)

Nalezené položky: 58 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední

daniela82 žena 22.09.2011 16:55:07

Navrhované změny v pravidlech IAAF by měly zrušit aktuální světový rekord Pauly Radcliffeové na maratonu. Londýnský maraton v roce 2003 totiž běžela s mužskými pacemakery, kteří jí k výkonu pomohli. Známe to i z domácích závodů, kde ve startovním poli jasně převažují muži. Výkonnostně zaměřené ženy si v takovém smíšeném závodě snadno najdou právě mužské spoluběžce. Jde pak o regulérní výkon žen?
Odkaz na článek

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21480,38 km
Minulý měsíc 131,76 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 22.09.2011 19:39:07

Kde je diskuze?

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Praha 4

10 km: 0:39:23 (2012)
půlmaraton: 1:28:34 (2012)
maraton: 3:08:00 (2012)

Zdeněk68 muž 22.09.2011 19:43:34

>> MartiNo, 22. 09. 2011 19:39:07

nejdřív smazali tu včerejší diskuzi a pak i tu dnešní?

Za tím musí být politické zájmy :-P

avatar

Sloviensko

rudo muž 22.09.2011 20:36:15

kde su MartiNo a Zdenek68 ? ;-)

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha 4

10 km: 0:39:23 (2012)
půlmaraton: 1:28:34 (2012)
maraton: 3:08:00 (2012)

Zdeněk68 muž 22.09.2011 21:05:32

>> rudo, 22. 09. 2011 20:36:15

naše zahraniční dopisovatele chceme upozornit, že diskuze již byla – to to, je „třetí“ část ;-)

PS: Rudo, ty mě vždycky dostaneš, určitě jsi taková veselá kopa. Dřív na Slovensku cca v 70 tých letech býval pořad „Ujo vtipkár“, nebo nějak, tak a vždy posílali 100 Kčs za nejlepší vtip.

Dnes posíláme stokorunačku do Austrálie :-P

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 22.09.2011 21:11:21

OT: nejak nevim…, diskutuje se tady dokola o „Nemoznem“ a jeho nebehani. Lidi sa hadaji sestli fotbalisti behaj naplno i pro desitku nebo jenom pro dvanastku. O neznamych sousedech co prekonavaji svetove rekordy denne pro radost. A kdyz se naskytne tema o zavodnim behani, tak se diskuse mazou? :(

avatar

Sloviensko

rudo muž 22.09.2011 22:30:08

>> Zdeněk68, 22. 09. 2011 21:05:32

v prvom diely Winetoua som vasnivo diskutoval, druhy diel som asi prespal, tento treti uz zrejme bude len v style kde je vojin Kotaz ?

nicmenj idem na 3 dni mimo netu tak som zvedavy co sa z toho vyvrbi

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha

Celkem 6561 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:19 (2010)
půlmaraton: 1:19:57 (2011)
maraton: 2:46:06 (2011)

zombice muž 22.09.2011 22:39:22

>> SlavoK, 22. 09. 2011 21:11:21

Slavo, urcite se diskuze nemazou schvalne, spis bych rek, ze to muze byt nejakou chybou v systemu. Tenhle clanek jestli se nepletu je trochu jiny nez ten puvodni a myslim ze i od jineho autora a treba mozna misto aby navazal tak premaznul ten puvodni i s diskuzi… Holt chybky se nekdy stat muzou, jsme jen lidi ;-)

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21480,38 km
Minulý měsíc 131,76 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 22.09.2011 22:43:34

Taky hádám to bude technická chybka, ale škoda že zrovna tu. I když k tématu nemám jako čistý hobík co říci, bylo zajímavé to číst. Třeba to ještě admin vyloví ze zálohy…

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 23.09.2011 08:34:22

>> zombice, 22. 09. 2011 22:39:22

Coz o to, ja si taky myslim, ze je to technicka zavada. Jenom me to tak zamrzelo, ze z teto diskuse jsem nic nevidel, zato ty nesmysly co se probiraji v nekterych vlaknech ne a ne nejakou technickou chybou zmyzet. :)

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 23.09.2011 09:55:35

Pamatuji si, jak Mizuki Nogučiová v Berlíně 2005 zaběhla asijský rekord (2:19:12).

Měla před sebou zeď čtyř mužských vodičů, za kterými byla po celou dobu nejen v závětří, ale ještě jí na občerstvovačkách podávali pití, aby nemusela udělat jediný krok navíc.

Nepřišlo mi to jako ideál běžeckého závodění.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 23.09.2011 10:26:00

Atlet nesmi prijmout pomoc od nekoho kdo neni ucasnikem stejneho zavodu. Muzi nesmeji mit jako vodice motorkare, cyklistu ani jezdce na koni. Proto mi prijde celkem rozumne, ze ani zeny by nemeli mit vodice mimo svoji zavodni kategorii. Oddelit zavody uplne by byla skoda, ale pro pripady kdy se ma jednat o oficialni zapis do historickych tabulek, kvalifikaci na OH a podobne, mi to zmysel dava.

Krome toho jak jsem se vyjadril predtim, divakum to umozni videt i skutecny zavod zen. Ve smyslu fair play me treba zamrzelo kdyz jsem videl najare na pulmaratonu souboj dvou poprednich bezkyn, pricem jedna z nich mela muzskeho vodice – nedomluveneho, proste se ji ze simpatii ujal v prubehu zavodu. Zatim co druha si to odtahla sama a skoncila o par metru dal. Fair souboj by mi prisel, kdyby ta vepredu s vodicem, bud nechala vodice jit, nebo na svoji souperku pockala at maji stejne podminky. Ale tohle je otazka pohledu na vec, nechci tento nazor na fair play nekomu nanucovat. A taky uz trosku vim jak je to kdyz se clovek v zavode snazi o co nejlepsi vykon, snazi se vramci pravidel ziskat kazdou moznou vyhodu…

Micmene pravidla by mela byt delana tak aby fair play co nejvic “vynucovala”

A ze je to “jeji vykon” i kdyz bezi s vodicem? V cyklistice jsou dva nejlepsi vykony v dosazene maximalni rychlosti. Jeden kdyz jede cyklista sam a druhy kdyz pred nim jelo specialne upravene auto co delalo aerodinamicky tunel. V obou pripadech se jedna o samostatny vykon cyklistu, ale snad je nechcete porovnavat…

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 23.09.2011 10:30:54

>> SlavoK, 23. 09. 2011 10:26:00

Navíc třeba pro PIM nebyl předloni z hlediska délky uzavírek silnic problém zvýšit limit z 6 na 7 hodin, tak jistě by zvládli i start závodu ženské elity o půl hodiny dříve (v případě půlmaratonu o 15 minut).

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 23.09.2011 10:42:09

Nejtezsi by bylo odlisit ty elitni zeny. Ze by se jich zeptali, ktera chce startovat v oficialnim zenskym zavode a ktera mimo poradi v neoficialnim, to by bylo asi hodne narocne. Hlavne by se to neslucovalo s filozofii nekterych poradatelu, kteri se ze zasady o nazor ucasniku zavodu nezajimaji.

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 23.09.2011 11:23:40

Nicméně jsem nové pravidlo IAAF nepochopil tak, že mají být zrušené smíšené závody se shodným startem. Jen prostě nebudou uznávané ženské rekordy, pokud na nich případně padnou – podobně jako nejsou uznávané rekordy na závodech z bodu A do bodu B.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 23.09.2011 11:37:14

>> Luboš Brabec, 23. 09. 2011 11:23:40

nemas nehodou presne zneni toho pravidla? Pokud to dobre chapu, je to zatim jenom navrh, ze?

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 23.09.2011 12:20:03

>> SlavoK, 23. 09. 2011 11:37:14

Myslím, že to schválila IAAF během MS v Tegu a v platnost pravidlo vstoupí 1. ledna 2012.

Impulsem ke změně byl letošní svěťák Mary Keitany v půlmaratonu (1:05:50), kdy běžela s mužskými vodiči a vylepšila ten předchozí o 35 vteřin.

Nikde jsem ani nenašel, jestli se to bude týkat i národních rekordů a limitů na MS či OH.

avatar

Sloviensko

rudo muž 23.09.2011 13:48:09

Note: World Records for women to be recognised in women only races. IAAF shall keep a separate list of “World Best Performances” in mixed Road Races.

Pacing of women by men in mixed road races is indeed a problem but creating two World Record lists would create confusion!

je to v technickej sekcii, snad tento link :

http://iaaf.org/…s/index.html

je to druhy PDF od vrchu

Proposed Amendments to IAAF Competition Rules Chapter 5

http://iaaf.org/…_English.pdf

tento by mal byt priamy link na file a je to na konci odstavec 28

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 23.09.2011 13:56:51

>> rudo, 23. 09. 2011 13:48:09

Tím pádem se to tedy týká pouze uznávání světových rekordů, ničeho jiného.

A vzhledem k tomu, že čas pod 2:19 kromě Radcliffové zaběhla pouze Nderebaová (rovněž ročník 1973) a i časy pod 2:20 jsou vzácné (za poslední tři sezony jediný, paradoxně při závodě women only), je to debata více méně jen akademická :-)

Svěťák prostě dál patří Radcliffové, pouze má o něco nižší hodnotu, ale pro současnou generaci maratonkyň je stejně i tak prakticky nedosažitelný.

avatar

Lysá nad Labem

Celkem 2843 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:26 (2011)
půlmaraton: 1:35:39 (2012)
maraton: 3:35:39 (2012)

Mikis4318 muž 23.09.2011 14:49:30

>> Luboš Brabec, 23. 09. 2011 13:56:51 Souhlas.

Jestli to vejde v platnost, staví to pořadatele a závodnice před nová dilemata, ale myslím že se s tím lehce srovnají. Jediné, co mě mrzí, je zpětné neuznání dříve platného rekordu.

S tím zmatkem dvou tabulek to podle mě není nějak žhavé. Dvojí statistiky dávno existují, viz Boston. Ale tam to je férovější – závodníci dopředu vědí, že když zaběhnou nejlepší čas, nebude to ofiko světový rekord. Takhle zpětně to mrzí.

Motto: Hra na vlčí dech, gazelí nohy a Švejkova játra.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 23.09.2011 15:06:58

>> Mikis4318, 23. 09. 2011 14:49:30

Zase má Paula nový unikát: je první světovou rekordmankou, která si při světovém rekordu stihla ulevit :-) Tenkrát v Londýně 2005 ji totiž na trati zastihla slabá chvilka

avatar

Brno

Celkem 19190 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:32:28 (2008)
maraton: 3:23:45 (2008)

Pavel S. muž 23.09.2011 15:39:34

>> Luboš Brabec, 23. 09. 2011 13:56:51

„Tím pádem se to tedy týká pouze uznávání světových rekordů, ničeho jiného.“

No to jsem rád, že to zůstane jen v této rovině. Kdyby to pravidlo o oddělených závodech mužů a žen spadlo až mezi nás hobíky, moc by mě to nepotěšilo. Spoustu dobrých časů jsem na závodech zaběhl jen díky tomu, že jsem se hned na startu očima zavěsil za nějakou sličnou soupeřku a držel se jí zuby nehty, dokud to šlo. V čistě mužském závodě nemyslitelné… :-D

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 23.09.2011 15:44:05

>> Luboš Brabec, 23. 09. 2011 15:06:58

Tak tohle Bolt neprekona, to se vsadim o bezecke boty.

avatar

Dobřichov

Celkem 7103 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:16:31 (2012)
maraton: 2:50:29 (2016)

honzaherda muž 23.09.2011 17:37:42

Myslím, že je správné uznat jako světový rekord pouze výkon v čistě ženském závodě, u běhu sice není „hák“ tolik platný jako třeba v cyklistice/ly­žování, ale výhoda tam prostě je. Oddělit starty alespoň na MČR by se možná dalo, ale vzhledem k počtu běžkyň by to nebyla kdejaká podívaná, když by v pěti minutách doběhlo třeba pět žen (půlmaraton)

avatar

Čelákovice

Celkem 22125,06 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:50 (2011)
půlmaraton: 1:32:39 (2011)
maraton: 3:23:50 (2011)

Láďa S. muž 23.09.2011 21:28:13

>> SlavoK, 23. 09. 2011 15:44:05

ehm… 8-O

Motto: Teprve se zabíhám...
avatar

Sloviensko

rudo muž 23.09.2011 21:31:26

zatial je to len navrh zmeny pravidiel a zatial to nie je zaradene medzi uznane zmeny.

Ovsem akonahle sa to ozna ako pravdilo pre svetove rekordy, tak to povedie – dalej teda nizsie a bude to pravidlo aj pre narodne rekordy a rekordy kontinentov

myslim ze etse dlhy cas budu ako kvalifikacne limity na MS, OH uznavat aj casy zo zmiesanych zavodov a tato dvojsituacia bude rozhodovat o tom co budu robit organizatori a ako budu pozyvat a platit bezkyne

zacne sa to delit na ciste zenske maratony koli svetakom a dlhodobym tabulkam a na maratony kde sa da lahsie splnit kvalifikacny limit.

Mam pocit ze v nasich krajoch sa bude este dlho robit system zmiesanych aj pre elitne zeny.

Bolt to dokaze posrat uz na starte, ale nie je vitaz posrateho zavodu

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha 9 - Prosek

Celkem 64224,47 km
Minulý měsíc 151,3 km
10 km: 0:35:57 (2001)
půlmaraton: 1:24:16 (2011)
maraton: 3:13:59 (2013)

hf muž 24.09.2011 07:50:11

Abych ještě navázal na úvodní článek. Několikrát se tam zmiňuje jméno Lenka Šibravová. Tak s touhle slečnou mám negativní osobní zkušenost z letošního pražského Hervis pulmaratonu. Nejméně dvakrát mě předběhla a po předběhnutí to přede mnou zasekla, takže jsem musel uskočit do pomyslné druhé dráhy, abych nemusel zastavit a mohl pokračovat ve svém tempu. Doufám, že tímto stylem nejezdí autem pokud má řidičák. Takže jsem nadával jak špaček. Jistou satisfakcí bylo pro mě, když jsem jí v závěrečných 100 metrech předběhl. Takže z výše uvedených důvodů navrhuji oddělit mužské a ženské běhy, tedy aspoň tam, kde poběží Lenka Šibravová.

Motto: KEEP SMILING
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 24.09.2011 17:58:33

A ještě jedna souvislost: když vlastně Paula v Londýně 2003 zaběhla 2:15:25, byl to jen nejlepší světový výkon (world best), protože oficiální světové rekordy (world record) na maratonských tratích se začaly uznávat až od 1. ledna 2004.

Ostatně až do roku 2003 maratonské výkony vůbec neprocházely ratifikací IAAF.

Dá se tedy říct, že jedním administrativním rozhodnutím IAAF získala Paula světový rekord a dalším administrativním rozhodnutím IAAF o něj přišla.

avatar

Brno

Celkem 34782 km
Minulý měsíc 178 km
10 km: 0:39:02 (2015)
půlmaraton: 1:23:18 (2011)
maraton: 2:58:43 (2012)

Pavlis muž 27.09.2011 15:54:17

Obávám se, že se budou muset přehodnotit i výsledky mužů. Když platí pro ženy, že se neuznávají zaběhnuté rekordy s muži, tak by to mělo platit i naopak!!

avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 27.09.2011 22:01:18

>> Pavlis, 27. 09. 2011 15:54:17

Veliký PLUS!

Motto: ...kam až?
Nalezené položky: 58 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.