SERIÁL: Strava je jedním z klíčů k úspěchu
„Po českém obědě jest seděti a tupě zírati,“ říkával Karel Poláček. Na kolik jsou tato slova pravdivá, si musí ověřit každý sám. Je pravdou, že česká strava (taková ta častá a rozšířená, tedy rohlík, paštika, bůček, tuny salámů, levné cukrovinky a pivo) skutečně člověka zpohodlní a bude seděti a tupě zírati.
Nechci se nijak navážet do toho, jak kdo jí, ovšem to, co do těla dostáváme, má nepopiratelný vliv na výkonnost. Tuto skutečnost jsem si sám uvědomil, když jsem loni na Lavaredu vyhořel částečně proto, že mi špatnou skladbou jídla totálně došly síly.
Další poučení, které jsem z toho získal a v každé knížce o běhání je často zmiňované: Nikdy během závodů neexperimentujte. Experimentuji teď – v přípravě a v tréninkových objemech – a postupně získávám zkušenosti.
Každým delším a dlouhým během, pro mě tedy více než 30 kilometrů, zjišťuji, že výbornou, rychle stravitelnou a energeticky nabitou potravinou jsou datle, zejména ty sušené. Dodají množství důležité energie a jsou navíc nejsladším ovocem, které znám. Datle během tréninku či závodu střídám s jiným jídlem. Vzhledem k výraznému podílů sacharidů (až 70%) se může chuť rychle „zprotivit“.
Pokud je porovnám s jiným ovocem, které můžu ve větším množství mít při sobě (zejména během závodu), vychází mi, že jsou nejvýhodnější. Navíc obsahují množství hořčíku, jehož nedostatek se časem tak či onak projeví. Konzumací datlí tudíž zabíjím dvě mouchy jednou ranou – doplním energii a malou část hořčíku.
V souvislosti s jídlem jsem také často četl doporučení a názory, co je nejlepší jíst před během a po běhu. Některé z nich během přípravy dodržuji, jiné vůbec. Zásadou, kterou se vždy řídím, je konzumace kvalitních bílkovin a sacharidů. Jestli je to přesně půl hodiny po doběhnutí nebo více, to ani tak neřeším. Nezaznamenal jsem totiž žádné změny ani na úbytku váhy (vlivem toho, že po tréninku nejím na minutu přesně), ani na úbytku svalové hmoty.
Zjistil jsem ale, že rozhodně nikdy nesmím 2–3 hodiny před tréninkem konzumovat papriku. V jakékoliv podobě (žaludek mi to pak dává poznat). A úplně nejhorší je, když to jsou feferonky, ten den jsem vyřízený. Je asi dost nepravděpodobné, že by na občerstvovačce podávali feferonky ještě s něčím, ale pokud bych je tam i tak viděl, obloukem bych se jim vyhnul. Rozhodně nedoporučuji!
Často se mi také stávalo, že jsem do břicha dostával křeče. S pravidelnou přesností, závod co závod. Naposledy během tréninku na LH24. Hned po prvním seběhu přišly dosti silné křeče. Během „pozorování“ jsem zjistil, že to není nedostatkem tekutin, jídla nebo hořčíku, to vše jsem vždy doplňoval. Problém nejspíš souvisel s tím, co jsem konzumoval a v jakém poměru.
Stále se snažím přijít na tu ideální kombinaci a vyhnout se tomu, co mi nesedí. Každopádně jsem zjistil, že čajová lžička jedlé sody rozmíchaná ve vodě dělá zázraky. Stejně tak jsem vyzkoušel popíjet vodu se sodou během delšího výběhu, světe div se, nepřišly žádné křeče.
Je pravdou, že já jako vegetarián konzumuji daleko větší množství zeleniny a ovoce, a tím pádem přijímám daleko více vlákniny než ostatní. A mohlo by se zdát, že křeče s tím souvisí, ale není tomu tak. Přemíra vlákniny, u mě to znamená překročení 65 g za den, mi naopak rozpoutá válku ve střevech a běhám akorát tak na záchod.
Během dlouhých výběhů lze vyzkoušet různé kombinace tyčinek, ovoce, domácích snacků a pití. Zjistíte, co je pro vás optimální. Stejně postupuji i já. Brzy chci vyzkoušet něco podobného, co funguje u většiny velkých závodů – občerstvovací stanice. Udělám si okruh (15 km) vždy se zastávkou u vlastní občerstvovací stanice doma. Je to dobrý způsob, jak vychytat mouchy a zjistit, co mi opravdu sedí a vyhovuje.
Jídlo, tedy palivo, které do sebe dostávám, je minimálně pro mě alfou a omegou úspěšně zvládnutého závodu. Jestli jste již zjistili, co je pro vás optimální, buďte rádi, u mě to jsou již měsíce pozorování a zkoumání (a možná to bude trvat ještě déle), ale výsledky pak stojí za to. Běhejte vždy tak, abyste si to užili, a to se týká i jídla. Pokud mě chcete sledovat v aplikaci Strava, najdete mě pod MJ´s.
Autor článku po loňském neúspěšném startu na Lavaredo Ultra Trailu v italských Dolomitech chystá návrat v letošním roce. V seriálu sledujte jeho přípravu a pochopitelně i reportáž z červnového závodu.
Komentáře (Celkem 241)
MirekCek 01.03.2016 10:42:57
„Po českém obědě jest seděti a tupě zírati,“ říkával Karel
Poláček. Na kolik jsou tato slova pravdivá, si musí ověřit každý sám.
Je pravdou, že česká strava (taková ta častá a rozšířená, tedy
rohlík, paštika, bůček, tuny salámů, levné cukrovinky a pivo) skutečně
člověka zpohodlní a bude seděti a tupě zírati.
Odkaz
na článek
Tábor
otilrak 03.03.2016 08:44:11
Křeče jsem také míval. U mě za to mohl lepek. Od jeho vysazení klídek.
Tábor
otilrak 03.03.2016 09:03:37
>> MS82, 03. 03. 2016 08:59:02
Já si myslím, že je taky o stravě (kromě dýchání ovšem). Včera jsem šel delší běh pozdě odpoledne, přes den minimum jídla a po 16 km jsem trpěl jak zvíře na píchání v boku (předtím naposledy na Silvestra). Přišlo s poklesem energie. To je tedy u mě, každý je jiný.
MS82 03.03.2016 09:12:57
>> otilrak, 03. 03. 2016 09:03:37
Ja mam tezsi behy nebo zavody nejcasteji 2–3 hodiny po vydatne snidani (ovesna kase, orisky, ovoce). A pokles energie myslim muzu vyloucit. Naposled se mi to stalo v sobotu na desitce, kdy jsem trochu vice tlacil proti vetru a po mirnem zpomaleni a usilovnem rozdychavani jsem zbyvajicich 6km odbehl v pohode a rychleji. Na predchozi desitce v Bechovicich jsem ale musel dokonce zastavit, rozdychat to neslo.
Tábor
otilrak 03.03.2016 10:55:28
>> Desert, 03. 03. 2016 10:43:25
Já si myslel, že to budou játra včera. U mě tedy nedostatkem stravy a asi jejich vyčerpání. Fakt ode mě kravina…
MirekCek 03.03.2016 11:44:52
>> otilrak, 03. 03. 2016 08:44:11
Ahoj,
lepkem to neni, intoleranci nemam, to vim jiste.. Krece prichazely intenzivnivni a vevnitr v zaludku… Nicmene komentar o prave a leve strane je zajimavy
Mimochodem jsem si celkem jisty, ze telo cerpa energii ze stravy konzumovane den pred treninkem, behem zavodu je to trochu jine, zde je extremni vykon a obrovska zatez pro telo… tudiz k metabolizmu absorbci energie dochazi v daleko kratsim casovem horizontu…
Desert 03.03.2016 12:04:50
>> MS82, 03. 03. 2016 10:46:49
>> otilrak, 03. 03. 2016 10:55:28
když jsem začínal běhat delší úseky, ze začátku mě to chytalo tak kolem 4km, později se to zklidnilo, teoreticky jsem uvažoval, že je to návaznost na tzv. " druhý dech", metabolismus ještě není plně přeladěn na čisté oxidativní spalování tuků a cukrů, vzledem k zátěži je dost vysoký poměr pro anaerobní produt laktátu, a to je přesně ten moment, později by se to mělo zestabilizovat,
pokud jsem šel na rychlost, dával jsem si před treninkem čaj, někdy s trochou cukru a rýži -polysacharid,
nicméně příchodem jara by to mělo odeznít, to je jiná sekrece hormonů i vzhledem k vit.D, pokud se nebudete snažit za kařdou cenu dát 10km za 32:00, to nechejte až za rok,
MirekCek 03.03.2016 12:10:17
>> Desert, 03. 03. 2016 12:04:50
Souhlasím s Tebou, nedavno jsem mel zavod, krosovy a brutalne tezky a zase jsem chytl krece, asi po dvou kilometrech, ale dostal. Presly rychle, ale nevedel jsem proc…
A souvisi to s tim, co pises „ze je to návaznost na tzv. " druhý dech“, metabolismus ještě není plně přeladěn na čisté oxidativní spalování tuků a cukrů, vzledem k zátěži je dost vysoký poměr pro anaerobní produt laktátu"
Desert 03.03.2016 12:14:18
>> MirekCek, 03. 03. 2016 11:44:52
obecně to u každého může být trochu jinak, na každého potravinové alergeny působí jinak, pokud ty máš při běhání problémy se žaludkem, může to být i nedostatečná kyselost žaludečních šťáv nebo nevhodná stravitelnost,
MS82 03.03.2016 12:30:40
>> Desert, 03. 03. 2016 12:04:50
V pohode, v Peckach 32 min ode me nehrozi (ani 33 nebo 34) Navrhujes tedy dukladnejsi rozcviceni, vcetne rychlejsich behu, aby se predeslo problemu na prvnim useku? U klasickych intervalu (800–1200) se mi to navic nestava, je mozne, ze pauza je dostatecne brzo a pro druhy usek uz je vse naladeno spravne.
Desert 03.03.2016 12:31:02
>> MirekCek, 03. 03. 2016 12:18:15
pokud je to kysané zelí syrové, potom přímo jeho mikroflora může mít u tebe přesně tento vliv, ( pokud víš jak se vyrábí),
jiná varianta je zrovna ten lepek, tedy bílé pečivo a vše v čem je obsažen – sekundárně překyseluje, zde může pomoci ta soda a Mg, v organismu jinak působí metabolicky tak, že degraduje oxidativní pochody ( na zpracování gluteninu nemá člověk enzymy a organismus se jej snaží detoxikovat), tedy VO2max. jde dost dolů,
PS: myslím si že Afričtí běžci, pokud jsou na " Pasta párty" většinou tu pastu nejí, potom si dají svoji kukuřici,
Berenique 03.03.2016 12:40:56
Ježiš, dneska už píše články fakt každej. A to nejenom tady. Nejsou od toho náhodou blogy?
Jinak s na jednu stranu souhlasím, že každý by si měl najít co mu vyhovuje a zkoušet v tréninku, na druhou stranu i myslím že to je přeceňovaný Už jsem někde četla i to, že někdo nejí 2–3 hodiny ani před normálním tréninkem nebo během- to mi přijde přehnaný. Já se klidně najím a do hodiny vyběhnu- samozřejmě se nepřecpu a nedávám pak nic rychlýho, ale před dlouhým během je to ideální- člověk pak nemusí brát ani na 2hod+ běh žádný jídlo.
Desert 03.03.2016 12:42:04
>> MS82, 03. 03. 2016 12:30:40
rozcvičení v každém případě, říká se, že ti co stojí u M na stupních vítězů tomu věnují cca 3hod., většinou je vidíš někde u startu až tepve, když ladí rychlost pro start, u tebe je důležité i to, aby jsi nepřepálil začátek, tedy se nenechal strhnout,
PS: taky se mi kdysi stalo, že jsem to s rozcvičením přehnal a ke konci jsem se divil,
Nelahozeves
filipoinzagi 03.03.2016 13:13:08
>> MS82, 03. 03. 2016 08:59:02
mám vyzkoušené, že píchání v boku je způsobeno tím, že se najíš a brzy jdeš běhat, u mě je nutné jíst naposledy 3–4 hodiny před během. Dřív se mi to stávalo často, když jsem do sebe před závodem narval nějakou tyčinku atd. Samozřejmě je také nutné dobře dýchat ale to jídlo cca 70%.
MS82 03.03.2016 13:19:21
>> Desert, 03. 03. 2016 12:42:04
Pri tom poslednim zavode jsem se rozklusaval cca 5 km a dal par sprintiku (asi dva, plus abeceda). Ale nic k LT tam nebylo, zkusim to pridat. U desitky se tolik nebojim, ze to s rozcvicenim prezenu, ale pred pulmaratonem bych nerad. Loni jsem se rozklusal 3 minutky a v koridoru behal dokolecka 10 minut a bez problemu. Starty vetsinou moc neprepaluji(10k: prvni kilak 3:26, prumer 3:34, PM: prvni kilak 3:50, prumer 3:43, Bechovice trochu horsi: 3:20 a prumer 3:39, ale zacatek je z kopce a konec do kopce).
MS82 03.03.2016 13:21:46
>> filipoinzagi, 03. 03. 2016 13:13:08
Ted pred Hamrem jsem dosnidal v 8, pak uz jsem mel jen kafe a vodu. Startovalo se v 11, zadnou tycku nebo ovoce uz jsem pred zavodem nemel. Takze v tomhle pripade asi spis ne. Pred Bechovicema to bylo sice s podobnym odstupem, ale to jsem se trosku prejedl k snidani, takze tam mozna
runtachykard72 03.03.2016 13:23:03
Deteriorated running economy at a higher lactate also emphasizes the importance of a high VO2max for aerobic endurance athletes to prevent increased lactate concentrations during start up or high intensities during parts of a dominantly aerobic performance…
Ked nemas slušnu genet.podmienenu vo2 max,s ktorou už tréningom vela nenarobis(čiastočne navyšenie VO2max -redukciou váhy)(dokonala rozcvicka pred zavodom=dočasna pomoc)pokus o slusnejsi cas furt stroskota na hranici 5mmol,ktora definitivne deterioruje styl i ekonomiku.Už to nezrovnáš ani na M,,netož na 1/2-ke ,alebo 10-ke.Maš svoj strop.Anp prah mozes posuvat rooky(po troške),no z VO2max vela nenarobis.Máš,alebo nemáš.
- Kvalitnu 10-ku mas bezat viacmenej konstantne,,nie posledne 3km na krv astylom koledujucim si o zranenie.
runtachykard72 03.03.2016 13:42:25
If the intensity in the competition is around lactate threshold, i.e. marathon race or a soccer match, you are not able to reduce lactate level, and a high intensity start might easily give you 5 mmol lactate
..este toto pripominam .Treba respektovat.
MS82 03.03.2016 13:52:30
>> runtachykard72, 03. 03. 2016 13:42:25
Ja se nad tim vcera zamyslel dukladne. Tudiz si pamatuji. Ale z nejakeho research paperu si pamatuji, ze optimalni strategie na 10k byla mirne rychlejsi prvni kilak, pak steady a zrychlit az na poslednim kilaku. Oduvodneno (ten zacatek) tim, ze je treba naplno vyuzit odpocateho stavu. Kazdopadne, bud to jde proti sobe, nebo je tam hodne tenka hrana mezi optimalni strategii a prepalenim.
Zatim ale na tom nejsem tak, ze bych musel honit kazdou sekundu, tudiz konzervativnejsi zacatek bude jistejsi.
runtachykard72 03.03.2016 14:37:30
MS82
Kazdopadne, bud to jde proti sobe, nebo je tam hodne tenka hrana mezi optimalni strategii a prepalenim.
Zatim ale na tom nejsem tak, ze bych musel honit kazdou sekundu, tudiz konzervativnejsi zacatek bude jistejsi.
Určite istejšiu-vzhladom na nedostatok skúsenosti i doposial obmedzeny počet absolv závodov. Vhodna dlhodobejšia stratégia-kontinualny progres.
Desert 03.03.2016 16:03:01
>> MS82, 03. 03. 2016 13:52:30
začátek přepaluje většina, není to tím že by chtěli, ale nechají se strhnout, když to přepálí do laktátu, tak se zahltí a zbrzdí, lepší je znát své tempo a jít, rozcvičení znamená dostat organismus do stavu spalování tuků,
Desert 03.03.2016 16:10:05
>> runtachykard72, 03. 03. 2016 14:37:30
klasicky se tomu říká " zeptej se Jarmily",
v té jedné práci na kterou odkazuješ je toho určitě napsáno dost, ale není tam všechno, tzn. Dánsko má sice lepší VO2max. než ve střední Evropě, tedy je ekvivalentem špičkových Afričanů, ale v tabulkách nějakých 10top tj. VO2max. kolem 80 je i kromě Norů, i naše sprinterka,
takže pokud to chceš zvýšit, stačí vědět co měla dobrého na jídlo,
runtachykard72 03.03.2016 16:16:17
MirekCek
Fyziológia svalstva má rozhodujuci vplyv na úroveň LT ktorý je podmienený v prvom rade podielom pomalých svalových vlákien, hustotou kapilár, počtom a veľkosťou mitochondrií a aktivitou oxidatívnych enzýmov (Grasgruber, Cacek, 2008). Výkonnosť a kapacita rôznych zdrojov energetického zabezpečenia výkonu je v značnej miere podmienená distribúciou svalových vlákien – pomerom pomalých a rýchlych svalových vlákien, u ktorých sa možnosti oxidačného metabolizmu podstatne líšia (Platonov, 1986). Tento pomer je geneticky daný.Da sa ovplyvnit v minimalnej miere upravou a čiastočným..konvertovanim typu vlakien do atributov a funkcnosti cielených a požadovanych..
- takze pomaly
runtachykard72 03.03.2016 16:21:58
>> Desert, 03. 03. 2016 16:10:05
Parelen grip ??
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.