Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

POZNÁMKA: Je mi smutno

POZNÁMKA: Je mi smutno
foto: Hana Šlegrová

Radek Narovec | 29.03.2009 | přečteno: 8773×

Procházím stránky přemnoha českých médií a hledám, co kdo napsal o pražském půlmaratonu. Každý, kdo buď jako přímý účastník nebo jako divák v sobotu přišel k Vltavě, viděl masovou přehlídku lidského odhodlání a mimořádných výkonů, osudů, nadšení ale i osobních tragédií. Za ty tři sobotní půlmaratonské hodiny zdolaly v jediném městě běžecké nohy skoro sto tisíc kilometrů!!! Nepřipadá vám to jako mimořádná událost?

Bohužel v médiích nenacházím víc, než jen pár strohých zpráv, vesměs ukrytých pod tunou balastu o nevýznamném hašteření bezvýznamných českých politiků. Dvě největší televize přinesly v hlavních zprávách ani ne minutovou reportáž, dokonce v obrázcích ani nenechaly doběhnout první české běžce, natož aby ukázaly nekonečného hada bezejmenných hrdinů.

Vždyť to byl největší domácí běžecký závod, daleko překračující rámec sportu! V davu běžců byli doktoři, herci, známé tváře z politiky i businessu a tisíce dobrovolníků makalo nadoraz za nic. Jen tak, prostě je to lidské hemžení něčím přitáhlo a chtěli být přitom.

I pozávodní tisková konference měla trapný průběh. Bohužel tak typický pro českou žurnalistiku, a to nejen sportovní. Nikdo se na nic neptal, nikoho nic nezajímalo, každý už chtěl být doma… Moderátor se potil, jak musel sám vymýšlet dotazy na plejádu skvělých borců, kteří přicestovali, aby nám ukázali něco ze svého umění.

Copak sobotní událost nestojí za víc, než jen krátké televizní šoty o úspěchu borců z Keni? Copak je víc, když se desetitisíce lidí pasívně ládují pivem a cpou pizzou při sledování pár desítek fyzicky vyspělých borců mlátících se na kluzišti?

Česká novinařina je v krizi. Čím více médií u nás vstupuje na trh, tím více slepých a hluchých novinářů si věší na krk kartičku s označením „press“. Už necítí potřebu křičet do světa, že se děje něco zajímavého a obdivuhodného. Dobrovolně se degradovali do role zapisovačů toho, co jim kdo řekne, a vůbec o tom nepřemýšlejí. Jsou jako tupé ovce…

Jsem smutný z toho, že se již s malou přestávkou sám řadím skoro patnáct let mezi novináře. Přes svůj věk jsem asi staromilec. Pořád si ale myslím, že novinařina je ohromně zajímavý obor lidské činnosti.

Komentáře (Celkem 24)

Nalezené položky: 25 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

Pavel Frček muž 29.03.2009 12:04:46

Čtu Tvůj příspěvek jako čtvrtý v pořadí (takové „štěstí“ jsem ještě nikdy neměl) a dávám Ti, Rsdku, stoprocentně za pravdu. Jenže v té krizi se česká novinařina plácá už hezkou řádku let. Mrzí mě na ní zejména dvě věci. Tou první je všeobecný sklon k bulvárnímu způsobu sdělování většiny zpráv. Čas od času se mě některý sportovní novinář zeptá na něco z oblasti, kde se pohybuji(Velká kunratická, PIM,Běh Olympijského dne ap.) a velmi často se divím, co mi „vložili do pusy“, o bombastickém či zavádějícím titulku alias Blesk ani nemluvě . Na mé pozdější námitky následuje skoro vždy odpověď "mně by to jinak neuveřejnili…
Tou druhou je gramatická i stylistická úroveň textů těchto novinářů. Je stále horší, jazykoví korektoři, kdysi zcela běžní ve všech redakcích, zmizeli. Že se v O2 aréně představilI hvězdy atletického nebe, závodník ztuhNUL atd., to píší s naprostou samozřejmostí.
Obávám se však, že zlepšení je dost v nedohlednu.

avatar

Ústí nad Labem

Peggy žena 29.03.2009 12:10:36

Chtěla bych trochu oponovat. Novináři se budou zajímat jen o to, co jim zajímavě podáte. Běh je u nás stále okrajovým sportem a veřejnost příliš nezajímá. Čechům, kteří se o běh nezajímají, je totiž šumafuk, že vyhráli nějací Keňané. Novináři to vědí a proto o tom nepíší. Domnívám se, že propagace půlmaratonu se soustředila příliš na běžce a už méně na ty, kteří o běhu nic nevědí. Mnohem více bych stavěla na tom, že je to největší závod a také třeba na příbězích běžců. Chtělo to spojit se se slavnými osobnostmi. Už dva měsíce dopředu mohli vyprávět, jak trénují a bulvár by je sledoval, zda to zvládnou.
Pracovala jsem jako novinářka a v současné době se živím jako PR poradce. Přiznávám, že má specializace, ale není sport. Na druhou stranu mám za sebou vedení PR propagace Mistrovství Evropy v jednom okrajovém sportu a myslím, že se nám ho podařilo provařit celkem dobře (i když do hlavních zpráv jsme se samozřejmě nedostali a s půlmaratonem se to nedá srovnávat).

avatar

10 km: 0:55:52 (2007)
půlmaraton: 1:49:33 (2007)

tomhary muž 29.03.2009 12:33:17

…krasny a smutny text. bohuzial to neplati len o Cechach a behu :(

avatar

Sokolov

Celkem 13617 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:52 (2004)
půlmaraton: 1:31:48 (2004)
maraton: 3:37:28 (2004)

koyama muž 29.03.2009 13:08:17

Možná by, Radku, zabralo, kdyby se běžci rozhodli proběhnout namísto kolem Strakovy akademie, skrze ní. :o)

Jinak článek je, bohužel, hodně pravdivý.

Motto: Kdo se odváží, zvítězí.
avatar

Praha

10 km: 0:41:25 (2010)

Bran muž 29.03.2009 14:27:11

>> koyama, 29. 3. 2009 13:08:17

Už to zde někde padlo, ale při běhu jsem si toho všiml také; velká většina lidí kolem trati, kteří povzbuzovali nebo se jen dívali byli cizinci. Ti si to ale pořádně užili ;-)

Češi jsou národ „válendových sportovců“ – všichni sedí doma u TV a křičí na čutací primadóny nebo na jejich obdoby na bruslích… to je bohužel také to jediné, co ze sportu na ČT neustále dávají…

avatar

Hradec Králové

půlmaraton: 2:05:14 (2010)

Macek žena 29.03.2009 14:39:00

Dívala jsem se na PIM v televizi a také jsem byla zklamaná. Divák, který se nazajímá o běhání mohl nabýt dojmu, že se jedná o závod jen registrovaných atletů, o účasti další „obyčejný“ lidí a jejich odvaze téměř ani slovo. Česká televize zabírala celou dobu jen vedoucí skupinku Keňanů.
Rozhovor s první češkou v cíli Petrou Kamínkovou ani neudělali.

Motto: Sapere aude!
avatar

makys žena 29.03.2009 14:51:23

jj…já bych si třeba hrozně ráda přečetla rozhovor s někym ,,normálnim,,kdo doběh pěkně někde uprostřed, nebo klidně ke konci..prostě jak to prožíval, jaký to bylo..Ale je pravda, že lidi neběžce, co zapnou zprávy a přečtou noviny zajímá tak možná kdo vyhrál, to o běžných běžcích:) odceníme my nadšenci tady…

avatar

Celkem 6856 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:59 (2007)
půlmaraton: 1:46:39 (2010)
maraton: 3:53:44 (2012)

ipeterka muž 29.03.2009 16:18:06

>> Peggy, 29. 3. 2009 12:10:36

Nesouhlasím s tím, že by šlo o okrajový sport. Běh je součástí atletiky a myslím si, že atletické meetingy mají i v televizi vysokou sledovanost. Ani nejde o to, jestli ten sport je oblíbený, spíše o to, jestli si novináři myslí, že ten sport je oblíbený. Pro srovnání uvedu jiný sport a to rally, kde Češi mají dlouhodobou tradici a i v současné době jde o sport dosti oblíbený, o čemž svědčí např. více než 180 000 přístupů za týden na jednu z fanouškovských stránek tohoto sportu. Přitom jediná televize, která o tomto sportu aspoň v nějakém rozsahu informuje, je ČT. Nova si na něj vzpomene jen když dojde ke smrtelné nehodě. Buďme rádi, že na půlmaratonu nikdo nedostal infarkt, to by Nova ve večerních zprávách nádherně rozmázla … . Prostě jak to není fotbal nebo hokej, tak to nemá v českých mediích šanci.

avatar

Orin muž 29.03.2009 16:47:09

>> ipeterka, 29. 3. 2009 16:18:06

Souhlasím s Peggy. Je tu totiž ještě jeden zásadní rozdíl: fotbal nebo hokej sledují ve velké míře fanoušci, kteří se těmto sportům aktivně nevěnují. Zatímco Pražský půlmaraton mimo běžeckou komunitu zajímá jen málokoho. Je to možná smutné, ale je to tak.

Pokud se oprostím od pohledu běžce a podívám se na akci „normálníma“ očima: co zajímavého se včera vlastně stalo? Několik tisíc lidí se proběhlo centrem Prahy, vyhrál Keňan, jehož jméno do včerejška nikdo neslyšel, a Češi nezaběhli žádné mimořádné časy (závod ani nebyl mistrovstvím ČR). Proč by okolo toho měl být nějaký mediální poprask?

Argumentace se sledovaností světových mítinků je trochu vedle. Tam startují nejlepší atleti a padají rekordy. Kdyby v Praze běžel třeba Gebrselassie, určitě se o tom bude psát víc. Zlatá tretra v Ostravě má lepší propagaci, umí získat zajímavé atlety, a proto má v novinách a TV zaslouženě větší ohlas. Stejně jako Peggy vidím na straně organizátorů PIM dost velkou mezeru v PR.

avatar

Celkem 115 km
Minulý měsíc 0 km
maraton: 4:16:19 (2008)

charibda žena 29.03.2009 18:32:48

>> Orin, 29. 3. 2009 16:47:09

Já nevím, ale pokud závodilo tolik lidí, tak už mi to nepřijde uzavřená komunita…kolem trati byla velká spousta lidí a troufám si říci, že závodníci a okolostojící dali dohromady pěkně nabitou hokejovou halu…možná tak nejde ani o ty novináře, ale toho, kdo skládá program sportovní části televizních novin. A vzhledem k tomu, že jich valná část má pocit, že lidi zajímá jenom hrůza a kriminalita, tak se hned tak nedočkáme něčeho veselejšího.

Motto: Non omnia possumus omnes...ale můžeme to aspoň zkusit
avatar

Praha 3

Celkem 15202,9 km
Minulý měsíc 81 km
10 km: 0:47:11 (2010)
půlmaraton: 1:46:00 (2010)

seal muž 29.03.2009 18:49:17

>> Orin, 29. 3. 2009 16:47:09

Souhlas s Peggy i Orinem. Závod jsem sledoval v televizi v přímém přenosu, ale co tam bylo zajímavého, jaký příběh ? Jen výborné místo slepého běžce a Trojan a spol. Pro „normální lidi“ (tedy většinu) nuda. Na druhou stranu , když srovnám čas věnovaný TV golfu ( který je zase nuda pro mě) je ten čas opravdu neadekvátní !

Motto: The only easy day was yesterday
avatar

Celkem 5414 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:48:27 (2008)
půlmaraton: 1:44:14 (2009)
maraton: 4:55:57 (2007)

Jecminek.Maselnik muž 29.03.2009 19:03:19

Ach jo, tak další smutný příspěvek o tom, jak se o běhu nepíše. Realita je taková, že běh prostě je u nás naprosto okrajovým sportem a vyznačuje se jedním zásadním rozdílem oproti mainstreamovým disciplínám. Klíčových událostí v silničním běhu se totiž může zúčastnit každý fanoušek tohoto sportu, není odkázán na tribunu. Těch, které výsledky zajímají, tedy kromě závodníků, je třeba 2×, možná 3× tolik, co účastníků, to je pořád zoufale málo pro masová média.
Zvykněme si na skutečné místo běhu s jeho malou základnou a na to, že případná větší popularizace je běh na dlouhou trať a žádné mesiášství tomu rychle nepomůže.

avatar

Skoky muž 29.03.2009 19:43:53

Máš úplnou pravdu Radku a tvůj příspěvek mi mluví úplně z duše a je to nejen o běhu jak píšeš, ale má to širší souvislost.
Hlavně v denících jako je MF Dnes nebo Lidovky si pletou komentáře se zpravodajstvím.
Připadá mi, že ti novináři trpí nějakou myšlenkovou setrvačností, ustrnuli jako tupé ovce se svou mapou vidění světa na začátku devadesátých let a zapoměli na to, že svět se od té doby změnil. Tu svou utkvělou představu však musí neustále vnucovat svým čtenářům. Samozřejmě vyjimky existují i v těchto novinách.
Takže když jsem dřív otevřel u našich noviny, tak jsem se pravidelně rozčílil, teď už se jen směju a příslušné noviny radši nekupuju.

avatar

carlos.con muž 29.03.2009 20:37:15

>> seal, 29. 3. 2009 18:49:17

Golf v ČT s komentářem M.Bosáka je naprosto famózní záležitost! Chce to jen trochu klidu a času, po chvíli mě ten sport zcela vtáhnul. Golfovou hůl jsem v životě v ruce nedržel, ale pokud je v televizi přenos, dám mu přednost před 98% pořadů!

avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 29.03.2009 21:15:26

>> carlos.con, 29. 3. 2009 20:37:15

Já podobně smekám před tím, jak dokázal Robert Záruba zbláznit národ pro hokej. Dost dobře si pamatuju, že začínal jako elév v první polovině devadesátých let, kdy se liga tonula v šedi a nároďák šel od porážky k porážce. Tehdy byl za snaživého blázna a dneska jeho tým, či spíše následovníci odvádějí super práci. Myslím si, že tehdy také slýchával hlasy, že to nemá smysl…

avatar

apowell muž 29.03.2009 21:54:03

Já se televizím vůbec nedivím… v Praze se proběhlo pár tisícovek lidí, ovšem…naprosto drtivé většině diváků těchto TV jména nejlepších zahraničních i nejlepších českých bežců vůbec nic neříká a celá událost je pro ně nezajímavou… proč tedy o ni nějak více referovat než cca minutovým šotem? Domnívám se, že my běžci bychom u našich akcí neměli moc přeceňovat jejich význam a veřejný zájem o ně.

avatar

Praha, Stodůlky

Celkem 18380 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:33 (2012)
půlmaraton: 1:28:37 (2012)
maraton: 3:11:23 (2012)

12HonzaDe muž 29.03.2009 22:29:04

Me se libilo jak hezky jsi to popsal, ale asi by stalo za to clanek rozepsat (nebo jej jed dat)jako blog na MF Dnes, Ihned nebo nekde, kde si toho mohou vsimnout lide mimo specialni bezeckou komunitu.
Ja bezel poprve 1/2 maraton a desne jsem si to uzil:). Nesrovnatelne s cimkoliv jinym:) a pokud to jen trochu pujde, urcite pujdu i v kvetnu. Atmosfera zavodu a vodici (super!) to vse si zaslouzi lepsi povedomi u verejnosti. Kdyby to tak uz bylo, mozna bych i zacal znova behat driv:).

avatar

Praha

eliskah žena 30.03.2009 06:09:58

Dnes je v Blesku jejich redaktorka která běžela půlmaraton. Má tam skoro dvoustranu fotek a vůbec „komentář“ o tom, jak je to bezva… Tak enjoy:o)

Motto: Není důležité vyhrát, ale dobře u toho vypadat!
avatar

Praha 3

Celkem 38273,15 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:43:29 (2015)
půlmaraton: 1:32:22 (2016)
maraton: 3:24:57 (2008)

intensity žena 30.03.2009 13:52:20

Co bych k tomu tak…asi takhle…letos jsem bohužel běžet kvůli zranění nemohla a tak jsem stála na chodníku a že budu fandit, no a pokud tam stojí víc lidí, fandí, křičí, ječí (já ne, stejně by mě nebylo slyšet)…pokud tam stojí pár lidí, neječí, nekřičí, nefandí (já ano, protože mě bude slyšet!!! a já chci, aby mě bylo slyšet-a to jsem introvert:-) ), Péťo makééééj, Veroniko supéééér…dospěla jsem k názoru, že jako SKUPINĚ, by to křičelo, jooo to je silná, ale jako jedinec? To ten člověk najednou neví, co sám se sebou, „nééé to je blbý, nebudu křičet, vždyť to bude trapnýýý“, to se radši za běžci otáčí a blbě komentují, přebíhají z jedné strany na druhou, bezmyšlenkovitě a je jim jedno, jestli vlezou někomu pod nohy, protože přeci nemůžou těch pár minut počkat a trochu povzbudit, no to by byl trapas, přeci….z toho jsem byla vážně zklamaná a naštvaná…z té lacinosti, z toho, že se může dobrovolnice ukřičet, aby stáli, že někdo běží a klidně pokračují v pomalém přechodu ulice, musela už jsem taky zařvat , ještě se tomu smějí a čumí ve smyslu toho „nežer to tak“, vrrrrr… takže, utvrdila jsem si to, co si myslím o české nátuře už dlouho a to jsem stála u Národního divadla, kde se to ještě mísilo s cizinci, ale dovedu si představit, že pod „nuselákem“ byl úplný klid… no a nejlepší byl dotaz na pana presidenta, která sportovní událost ho v poslední době dostala, po tom, co odstartoval …“Víte paní redaktorko, nemohl jsem se odtrhnout od play-off, to bylo tak něco úžasného…“ , vrrrr…neříkám, každý má to svoje, ale tak jsem si tak říkala, jestli by tedy nemohl startovat příště někdo jiný:-)

avatar

Praha 3

Celkem 15202,9 km
Minulý měsíc 81 km
10 km: 0:47:11 (2010)
půlmaraton: 1:46:00 (2010)

seal muž 30.03.2009 14:12:04

>> intensity, 30. 3. 2009 13:52:20

Ač nerad tady musím s hlavou státu souhlasit. To se opravdu nedá srovnávat. Pro většinu (i mě) se bude vždy líbit více české play-off. Ve srovnání s tím, běžící cizinci po ulici nikterak neuchvátí. Něco jiného je startovat či povzbuzovat kamarády nebo příbuzenstvo- to už je o ničem jiném :-)

Motto: The only easy day was yesterday
avatar

Valašské Meziříčí

10 km: 0:39:47 (2011)
půlmaraton: 1:30:56 (2009)
maraton: 3:21:59 (2008)

Tečko muž 31.03.2009 07:13:36

Původně jsem na tento článek nechtěl vůbec reagovat, ale nakonec mi to nedalo. Možná s křížkem po funuse, ale přece.
Trochu mi tento přízpěvek připomíná ono rčení:„Zloděj křičí, chyťte zloděje“. V čem ? Autorovi vadí absolutní nezájem médií o proběhnuvší 1/2 maraton v Praze, s mezinárodní účastí, s tisícovkani běžců, s …
Ale na v druhou, stranu v poslední době, na tomto servru čtu převážně a právě o tomto závodě. A jiné nebyly, nejsou ? Řekl bych, že Pražskému 1/2 maratonu je v našich médiích věnováno tolik prostoru, asi jako na tomto běžeckém servru třeba „Běhu Lužánkami“ nebo jinému závodu.

Motto: ... kdo se vyhne klíči, vyhne se i míči ...
avatar

Celkem 1550 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:33 (2009)
půlmaraton: 1:45:19 (2009)
maraton: 4:22:32 (2010)

Bufka žena 31.03.2009 09:44:09

>> seal, 30. 3. 2009 14:12:04

Libit, nelibit, mohl by mit trochu soudnosti a cekajicimu davu bezcu na startu nevypravet, jak se 3 hodiny nemohl odtrhnout od hokeje…

avatar

Aura: 2920

Exploser muž 31.03.2009 16:12:35

Proč tolik smutku? Dnešní doba je dobou víceméně neomezených možností, kdy si každý obor činnosti může a musí hledat své místo pod sluncem. Je jasné, že lehká atletika a v tom speciálně masové vytrvalostní běhy nemohou mediálně soupeřit s jinými mnohem populárnějšími sporty nebo i s dalšími činnostmi. Na fotbal, hokej a politiku je expert v podstatě každý, jinak je to ovšem podstatně slabší.

Pak je také zásadní rozdíl dívat se na věc zevnitř a zvenku. Pro pozorovatele zvenku je nejspíš naprosto nudné sledovat nekonečného hada pomalu se posunujících běžců, zvláště když v takovém závodě nemáme žádné želízko v ohni, dokonce ani žádný Evropan nejspíš není schopný vyhrát. Koho by to zvlášť nadchlo? Kdybych nikdy neběžel a nevěděl, co za tím spočívá, považoval bych třeba časy v maratonu 3:00 nebo v půlmaratonu 1:30 za absolutně směšné a bezvýznamné.

Zcela jiný je však podhled zevnitř běžecké komunity, která rozumí atmosféře a dokáže ocenit příběhy jednotlivých, jinak téměř bezejmenných hrdinů startovního pole, jako jsou například Leona, Buldok, Lenka, Toro, Katka a mnozí další. Redakce Behej.com dělá už po 3 roky dobrou a záslužnou práci v rozšiřování této komunity. Myslím, že se dílo daří a není třeba zoufat!

Motto: In God is our trust.
avatar

Praha 3

Celkem 15202,9 km
Minulý měsíc 81 km
10 km: 0:47:11 (2010)
půlmaraton: 1:46:00 (2010)

seal muž 31.03.2009 19:46:53

>> Exploser, 31. 3. 2009 16:12:35

100% souhlas

Motto: The only easy day was yesterday

administrator 03.04.2010 13:32:50

Procházím stránky přemnoha českých médií a hledám, co kdo napsal o pražském půlmaratonu. Každý, kdo buď jako přímý účastník nebo jako divák v sobotu přišel k Vltavě, viděl masovou přehlídku lidského odhodlání a mimořádných výkonů, osudů, nadšení ale i osobních tragédií. Za ty tři sobotní půlmaratonské hodiny zdolaly v jediném městě běžecké nohy skoro sto tisíc kilometrů!!! Nepřipadá vám to jako mimořádná událost?


Odkaz na článek
Nalezené položky: 25 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.