Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Brání zahraniční běžci na českých závodech domácím v růstu?

Brání zahraniční běžci na českých závodech domácím v růstu?
foto: archív behej.com

Radek Narovec | 17.08.2011 | přečteno: 13159×

Není snad závodu s mezinárodní účastí, který by následně nerozproudil debatu o postupu pořadatelů. Má smysl platit start Keňanů či borců z východní Evropy, kteří o míle porazí domácí běžce, posbírají ceny a zmizí v nenávratnu? Někteří však kladou jinou otázku – má smysl platit trochu dýchavičnou domácí „elitu“, pokud časy zaostávají za historickými tabulkami?

Poslední takový případ nastal v malém středočeském městě Žebrák, kde se léta běhá tradiční pětadvacítka. I letos to všem nandali borci tmavé pleti, jejichž jména však nenajdete ve výsledcích renomovaných závodů. Reakce předních domácích závodníků, zejména mužů – raději se na start ani nepostavili.

Někdo vyzývá pořadatele k přesměrování penězovodů směrem k motivaci českých běžců. Jiný by nechal vše na libovůli pořadatelů, protože přece utrácejí vlastní peníze, respektive peníze od sponzorů, které k podpoře závodu získali. Střední názor by pak rozdělil peníze na přilákání kvality ze zahraničí i z domova.

„Chci dělat závody s patřičnou kvalitou. Jinak nedostanu podporu od města, nezaujmu novináře a tím ani sponzory. A když tu kvalitu prokazatelně český běžec nemá, kde ji mám brát?“ říká Jan Rýdlo, který se snaží hájit tradici Českého běžeckého poháru, jehož je závod v Žebráku součástí. Přitom zatímco ze Žebráku si vítězové odvážejí odměny, za umístění v poháru nedostanou kromě pocty nic. Zato černé expresy dostávají často i startovné.

„Loni v Nasavrkách jsem nezaplatil nikoho z ciziny a co se stalo? Stejně nikdo z domácí špičky nepřijel. Raději nechali ležet osm tisíc korun na silnici,“ dodává s povzdechem. „Naši běžci se přímým soubojům vyhýbají. To naprosto nechápu. Takový Kocourek nebo Tesáček nikdy neříkali "tam nejedeme, tam je někdo lepší“. Beru to jako neúctu běžců vůči pořadatelům, ale i divákům, mezi nimiž mohou zrovna být budoucí hvězdy. Jen si vezměte, jak mladí fandili Honzovi Kreisingerovi v Pardubicích, kde srdnatě bojoval s běžci tmavé pleti!"

Běžcům nyní až na výjimky chybí manažerské zázemí, neumí si vyjednat sponzory, kteří by jim umožnili trénovat a regenerovat profesionálně. Na dnešní byť jen evropskou špičku už není možné dělat běh po práci. Dřívější systém managementu skrz státem financované oddíly se víceméně rozpadl. Mezi těmi, které zbyly, se vede někdy až nechutná bitva plná závisti. Je v tom moc osobního, leckdy trenér na truc nepošle svěřence na závod, za kterým stojí konkurent, říkají – bohužel mimo záznam – někteří pozorovatelé.

Pravda je, že se už ani na vrcholných domácích kláních nesetkáme vždy povinně s těmi nejlepšími. Například Jan Kreisinger loni vynechal mistrovské Běchovice, aby dal přednost menšímu závodu v Německu, leč s lepší účastí co do dosažených časů. „Není to neúcta k Běchovicím, ale abych se posunul kupředu, musím běhat s někým lepším, a to nyní doma nemám,“ řekl tehdy závodník, kterého lze jen těžko vinit z arogance.

„V západní Evropě šlo před deseti lety téměř o invazi černých běžců. Ze zahraničních pramenů vím, že v současné době zde operuje až sto padesát afrických běžců, a to ještě v tomto počtu nejsou závodníci z Maroka, Alžírska a Tuniska, kteří závodí převážně ve Francii. Před ekonomickou krizí byly prý tyto počty až dvojnásobné,“ říká nestor českého běžeckého závodění a dlouholetý vydavatel populární termínovky závodů Ivo Domanský.

Upozorňuje tak na skutečnost, které se těžko vyhneme – po Evropě cestuje kvantum závodníků lepších, než nyní vidíme doma. Máme se před nimi uzavírat a hlavně – pomohlo by to posunout výkonnostně domácí naděje? Jejich úroveň je nejen o parník za evropskou špičkou, ale dokonce za i časy, kterých dosahovali čeští či českoslovenští vytrvalci let minulých.

„Je jistě zážitek, když mohu startovat v silně obsazeném závodě s mistry svého oboru a nejezdit je hledat někam po světě. "Pouták“ je však také zapotřebí na zazávodění si o lepší umístění. V současnosti je u nás tolik závodů, že si mohu soupeře téměř vybírat. Nehledě k tomu, že mohu kdykoli vycestovat na závody do zahraničí. Každý jsme jiný. Někdo potřebuje silné soupeře, jiný se zase cítí lépe mezi sobě rovnými," říká žijící legenda Vlastimil Zwiefelhofer.

Jiní lakonicky doplňují, že odsuzovat běžecké kočovníky z Afriky nebo východu znamená i odsuzovat ty české vytrvalce, kteří se hodně podobně vydávají za penězi na méně známé závody v západní Evropě.

„Ideální by bylo vyhodnotit zvlášť české a zahraniční borce, ale kde na to mají pořadatelé brát peníze? Po roce 1990 byli v podobné situaci Rakušané, kam začali jezdit kvalitnější běžci z Československa, Maďarska a Polska a po otevření hranic v roce 1992 především vynikající vytrvalci z tehdejšího SSSR. Nějakou dobu to fungovalo tak, že dávali zvlášť peníze domácím a zahraničním, pak je to přestalo bavit,“ říká Domanský.

Běžecká veřejnost by si rovněž měla uvědomit, že ne každý závod má stejnou filozofii. Zcela jednoznačně se k otázce peněz pro cizozemce staví Radovan Šabata, šéf týmu zajišťujícího Počerady – Louny, pěkný závod na severu Čech, jehož se tradičně účastní i handicapovaní sportovci.

„Mnoho sponzorů se dívá na náš závod trošku jinýma očima. Je tam potlačena snaha co možná největšího sportovního výkonu a je vyzdvihována ta druhá stránka sportu, jako součást životního stylu, integrace a přátelství,“ říká Šabata a dodává: „Ale co diváku dá, když kolem něj proběhne pět černých závodníků a pak čeká dlouhé minuty na další pole závodníků? I my dostáváme mnoho nabídek ke startu u nás. Všem říkám, že je moc rádi u nás uvidíme, ale musejí přijet za své peníze a pak si případnou odměnu za kvalitní výkon vyběhat.“

Anketa

Mají pořadatelé závodů lákat finančně lepší cizí běžce nebo motivovat ke startu spíše ty domácí?

Celkem hlasovalo 106 uživatelů.

Komentáře (Celkem 65)

Nalezené položky: 66 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
avatar

Sloviensko

rudo muž 18.08.2011 12:19:44

pred rokmi v Melbourne zalozili novy beh v ramci akejsi svetovej serie, 15km velka reklama pozvali Haileho za velke prachy a vraj sa pojde na svetak. Media na to skocili a bezalo niekolktisic rekreacnych bezcov. Mali zaujem povedat – bezal som v 1 zavode s Hailem a bezalo sa na svetak.

Lenze Haile je Haile, 1 trieda

po zavode bola vacsina sklamana – stali na starte niekolkostometrov vzdadu a Haileho vobec nevideli ani pred startom ani v cieli a ani na trati, vacsina nazorov bola ze nabuduce sa neprihlasia na zavod ale postavia sa niekde na trati a Haileho si pozru ofotia a nafilmuju.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

academia muž 18.08.2011 14:11:49

v ČR aby nemohli běhat zahranicni bezci…zeptejte se Petra Havelky-„odborného konzultanta“ miřejovského půlmaratónu…ten by Vám fakt poradil jak nato

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 18.08.2011 16:08:06

myslim, ze je to prave naopak: ucast zahranicnych vykonnejsich borcov umoznuje domacej elite konfrontovat a inspirovat sa bez toho,aby museli minat peniaze na zahranicne cesty. z tohto pohladu mozete organizatorom podakovat. a ze pozbieraju premie? ved z tych sa u nas aj tak neda zit zivotom profibezca… domacim bezcom brani v raste mozno slaby marketing. elitny bezec europskeho formatu musi byt komplexny marketingovy produkt – pocnuc sponzormi a konciac timom. motivacia takehoto borca je pisat historiu a nie riesit 3000kc premie.

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Brno

Celkem 39675 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:29:52 (1994)
půlmaraton: 1:04:33 (1994)
maraton: 2:26:58 (2011)

dao muž 18.08.2011 18:23:37

>> PeterFabok, 18. 08. 2011 16:08:06 Když jsem byl mladej a nadějnej běžec, tak mi pomáhalo se konfrontovat s běžci, kteří byli sice lepší než já, ale ne o dvě třídy. Abych se zlepšil, tak musím s těma ostatníma běžet v kontaktu. Jestli někdo běží prakticky od začátku jiný závod než je moje výkonnost, tak jako by tam nebyl. A pokud na výběr jiný závod, tak si ho vyberu. (mluvím o době, kdy jsem byl mladej – dneska je to už asi jedno :-)).

avatar

Sloviensko

rudo muž 18.08.2011 21:51:55

>> dao, 18. 08. 2011 18:23:37

presne tak

napriklad ked Nick Bideau (ex everything to Cathy Freeman) privadza na svetovu scenu zacinajucich elitnych bezcov tak im specificky vybera zavody podla konkurencie tak, aby tam neboli o trioedu lepsi bezci ale prave taki na ich moimentalnej urovni a o chlp lepsi alebo horsi

aby mohli bezat v kontakte a ak vychytia dobry den mohli vyhrat ak vychytia zly den tak aby neprehrali o vela

a to platilo o strednotratiaroch na drahe az po vytrvalcov na ceste

a nepustil ich do vyssej konkurencie az kym na to nemali

to by bolo ako nechat hrat futbal malych chlapcov proti dospelym, nech im nohy polamu vsak ta sa naucia a zosilneju

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

DaliborB muž 18.08.2011 22:37:27

Díky za zajímavý článek a názory. U nás je přehršle závodních možností, každý si může svobodně vybrat. Jak ale trochu pomoci zlepšit výkonnost našich běžců ? Co třeba zkusit uspořádat Český běžecký pohár opravdu pro pro české běžce ? Co třeba nabídnout 10–15 nejlepším alespoň to, že se jim bude rentovat cestovné a startovné a někteří si i něco málo vydělají ? Myslím, že by to jednak pomohlo přitáhnout kvalitnější českou konkurenci na samotný podnik a jednak zlepšit výkonnost většiny jedinců, kteří by měli možnost bojovat mezi sebou a ne pouze osamoceně s tratí a časem. Drtivá většina českých výkonnostních běžců trénuje po zaměstnání, pokud by měli příležitost a hlavně motivaci pro alespoň částečnou podporu, možná by věnovali zlepšení své výkonnosti více úsilí. Takhle mě osobně přijde, že jsme stále v začarovaném kruhu, občas se někdo vynoří, ale jedná se o vyjímky. Dobrou noc Dalibor

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 19.08.2011 09:05:14

>> dao, 18. 08. 2011 18:23:37

v tom mas pravdu, neuvedomil som si, ze tie rozdiely su az take priepastne ;)

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 19.08.2011 09:16:05

napadla ma zaujimava otazka: myslite, ze globalizacia obera ludi o potrebu hladat lokalnych hrdinov?

meni sa to rychlo, ked si vezmem, ze trebars Stefko je svojim sposobom u nas vnimany ako legenda aj ked nema nijaku velku svetovu medailu.

bude u nas este nejaky dalsi Stefko? nemyslim vykonmi a casmi, ale parametrami, ktore mu prisudi spolocnost.

preco aj najmenej infomovani hobbici adorizuju Antona Krupicku, Ulricha a dalsich 10–15 zahranicnych celebrit a nevnimaju v tomto kontexte napr. Oralka?

pokial pripustime, ze je to o marketingu, nemalo by byt sucastou ochrany trhu aj nejake pravidlo pre velke znacky ohladom zapojenia lokalnych ludi do medialnych kampani atd. u nas? sedovanost lokalnych pretekov nezavisle na Kenanoch by predsa mala byt prioritou pre atleticke zvazy, ved cely sport v TV je pre divakov a ti potom roznymi cestami naplnaju kasicky.

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 19.08.2011 09:23:23

>> PeterFabok, 19. 08. 2011 09:16:05

nemyslím si. to, že u nás nemáme lokální hrdiny, je spíše naše vlastní slepota.

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 19.08.2011 09:31:24

>> PeterFabok, 19. 08. 2011 09:16:05

Opět teoretizuješ o něčem, o čem nemáš moc páru…

Ano, Štefko nemá velkou světovou medaili, ale byl 4. na ME na 10 000 m – a to je sakra úspěch. Zaběhal v Londýně maraton za 2:09:53, což se nikomu v Česku ani na Slovensku nepodařilo a asi ani jen tak nepodaří. Jinými slovy: uspěl i v globální konkurenci. Mj. také proto je u nás vnímaný jako legenda.

Opravdu bych se nechtěl dočkat toho, aby někdo někomu přikazoval, na koho má zaměřit reklamu nebo koho má pustit na závody. A už vůbec by to neměl být svaz, když drtivá většina běžeckých závodů se koná nezávisle na něm.

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 19.08.2011 11:05:58

>> Luboš Brabec, 19. 08. 2011 09:31:24

je pravda, ze v prostredi okolo behu ako sportu sa nepohybujem a nevyznam, ale to je na druhej strane dobra reflexia pre vas zaangazovanych – vidite, ako ten svet vnimame my „zvonku“.

odbornik povie – naivita, ale naivita je len dosledkom netransparentnosti.

my laici chceme vidiet nasich bezcov v telke, chceme ich vidiet trebars aj vyhravat a chceme ich vnimat ako osobnosti aj po inych strankach.

pracujem v oblasti obchodu a marketingu a niekedy je smiesne, ked vidim ako si ludia protirecia – na jednej strane hnusne peniaze ktore kazia podstatu sportu, na strane druhej sportovci neustale sa stazujuci na nedostatok zdrojov. kde je potom chyba?

ospravedlnujem sa vopred vsetkym za laicky naivny pohlad, v tomto vlakne diskutujem preto, lebo sa chcem dozvediet viac a nieco sa naucit.

to, ze je to naprd a nic sa neda, som sa uz dozvedel – ale to je len konstatovanie. aj to, ze za to mozu usporiadatelia, divaci a potazmo africki bezci behajuci len pre peniaze.

co teda bude odborna bezecka komunita s tym robit?

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 19.08.2011 11:11:40

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 19.08.2011 11:41:52

>> PeterFabok, 19. 08. 2011 11:05:58

Neviem to posudit z hladiska nezainteresovanych divakov. Respektive si myslim, na zaklade vlasnych skusenosti, ze ziadny nezainteresovany divaci v behu nie su. Myslim taky ako su na futbale – chodia na zapasy, citaju si noviky kdo kde prestupil, aku ma formu a pod.

V behu mas proste bezcov a ich pribuznych a znamych, ktori su viac ci menej zainteresovany. Zda sa mi preto smiesny argument, ze niekto zaplatil start zahranicneho zavodnika aby prilakal divakov.

Ale lokalnych hrdinov ci vzory samozrejme mame. Zatial co Krupicka mi je uplne ukradnuty a som si isty, ze keby ste ho tu dokola nevytahovali koli bosobehu, tak skoro ziadny hobybezec o nom nevie. Ako vykonnosny bezec, ktori sa snazi drat dopredu ich proste sledujem, obcas sa mi niektoreho z nich podari porazit (vdaka tomu, ze ako spravne vzory uz maju za sebou peknych par rokov viac nez ja, takze svojej niekdajsej vykonnosti sa uz neblizia) a mam z toho radost. Pozeram kdo je na starte a vo vysledovke prezeram kolko mi zase dali minut. Ti vseci su pre man podstatny. A motivuju ma k zlepsovaniu. A to som si vedomy, ze v mojom veku uz nemam narok rozmyslat o nejakom presadeni sa aspon na narodnej urovni. Zlepsujem sa len koli sebe, bez ambicii niekde reprezentovat alebo co… Keby som mal o 10 rokov menej, tak by ma to hnalo asi aj tymto smerom.

To ze vpredu bezal nejaky Cheruviot Kebede a vsetkym nam nadelil je mi na druhej strane ukradnute. Ale nie tak uplne, cim viac sa zlepsujem, tym viac mi takyto bezci vcele vadia. Z jednoducheho dovodu. Ked idem na maly lokalny zavod, tak mozem dufat v nejake slusne umiestnenie, s niekym si zazavodit. Na svete je miliony bezcov a to ze som na bedni v Hornej Dolnej, nic z globalneho hladiska neznamena. Ale preco sa mam v Hornej Dolnej porovnavat s profikom, ktory nema na to aby behal diamantovu ligu, ale staci tak akurat na to aby o dve triedy porazil vsetkych tych co byvaju v Hornej Dolnej?

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 19.08.2011 12:31:37

>> PeterFabok, 19. 08. 2011 11:05:58

Běžci nejsou brambory, aby bylo třeba na ně uplatňovat nějakou „ochranu trhu“.

A běhání je natolik spravedlivý sport, že tam žádné marketingové kličky nepomáhají. Podáš takový výkon, na jaký máš natrénováno. Marketingové triky platí možná u herců a zpěvaček, aby prodali CD nebo dostali roli. Když běžíš na 40. kilometru maratonu, nepomůže ti, jakého máš manažera, jak chodíš oblékaný a jestli jsi byl na tom správném večírku. Je to jenom na tobě. Běžci jsou zkrátka sportovci, ne „marketingový produkt“.

A co se týče Krupicky, nemaloval bych si to zase tak růžově. Myslím, že ani průměrně informovaní hobíci ho neznají. Zkus se zeptat někoho, kdo nečte diskusní vlákna o bosoběhu. I tak by asi většina z těch, kdo ho znají, jeho jméno dávno zapomněla, kdyby neznělo česky.

avatar

Ústí nad Labem

Celkem 30811 km
Minulý měsíc 217 km
10 km: 0:39:10 (2015)
půlmaraton: 1:28:27 (2011)
maraton: 3:13:01 (2015)

1bubo.bubo muž 19.08.2011 12:42:21

>> Šar, 18. 08. 2011 10:27:54 Chtěl bych poděkovat organizátorům Ž25 za perfektní práci. Co se týče počtu diváků versus účast zahraničních běžců na regionálních závodech tak si myslím, že se počet diváků nijak nezvýší. Z velké většiny jsou to rodinní příslušníci a známí běžců. Je pouze pár akcí, kam se „nezainteresovaní“ diváci přijdou podívat a fandit bez toho, že by fandili manželce, dceři, synovy nebo otci, který se na trati „pere“ s časem :-) Pokud sponzory lákají Afričani, tak to opravdu nechápu, protože velká většina prodává hlavně doma v Čechách.

Motto: There is no failure, only feedback. (Mark Allen)
avatar

Ústí nad Labem

Celkem 30811 km
Minulý měsíc 217 km
10 km: 0:39:10 (2015)
půlmaraton: 1:28:27 (2011)
maraton: 3:13:01 (2015)

1bubo.bubo muž 19.08.2011 13:11:47

>> dao, 18. 08. 2011 18:23:37 Dane, máš úplnou pravdu v tom, že pokud se chce člověk zlepšovat (a nevadí zda v mladém věku nebo ve středním věku), tak nemůže závody běhat sám, ale potřebuje kolem jen o něco lepší běžce, nebo běžce přibližně stejné výkonnosti. V tom případě získává i motivaci se s nimi v dalších závodech „poprat“ a případně porazit. Od toho se odvíjí i motivace k tréninku. Myslím si, že to funguje u všech běžců od profesionálů přes poloprofesionály, až po nás kteří běháme pro radost :-)

Motto: There is no failure, only feedback. (Mark Allen)
avatar

old dog muž 19.08.2011 15:42:32

V prvé řadě, že za 30 let se díky výborné práci organizátorů ze Žebrácké 25 stala legenda. Sehnat v současné době poměrně značné finanční prostředky je jistě velmi složitý úkol, zcela jistě bych toto co oni nikdy nedokázal a tak nemám ani představu co si případní sponzoři kladou za podmínky. Jedno však vím jistě, pokud „zajistí“ účast tolika černošských běžců kolik je finančních cen, tak na jakoukoliv účast domácích kvalitních běžců můžou zapomenout. Žebrácká 25 je velmi náročný závod, kdy jeho zdolání v nějakém dobrém čase stojí obrovské úsilí a při představě, že v nejlepším případě budu bojovat o umístění v druhé polovině první desítky běžců mě bude, pokud bych patřil k předním českým běžcům, zcela jistě motivovat tak, že si řeknu jest-li se náhodou někde jinde neběží něco jiného. Je to možná tvrdě řečeno, ale je to tak. Pro mě osobně a myslím, že i řadu dalších běžců, je Žebrák srdeční záležitostí. Pokud jsem dříve jezdil pravidelně na závody do zahraničí a měl cestu kolem Žebráku, vždy jsem se tam zastavil na kafe, oběd, nakoupit anebo si pozdě v noci chvíli pospat v parku pod širákem. Mám obavu, že pro všechny, sebe lépe zaplacené africké běžce běžce, bude Žebrák jen a jen mlhavá vzpomínka na jeden pouťák kdesi. A co horší, že se může stát, že paradoxně bude tento závod postupně ztrácet ze své legendárnosti u českých běžců tak jako postupně strácejí na sví výjimečnosti Nasavrky. Chtěl bych, pokud si to vůbec mohu dovolit, říci pár svých poznámek, které se mohou zdát asi šílené. 1) Termín závodu je výborný (pouť, málo jiných závodů). 2) Trať bych ponechal na 25 km, ale udělal bych jej jako městské kritérium na 5×5 km se startem ve 20:00 hodin. 3) Neinvestoval bych značně velké finanční prostředky do pozvaných zahraničních běžců (pouze formou chcete přijet – přijeďte, budeme se těšit, ceny jsou takové.) Pokud bych sehnal finanční prostředky tak bych je investoval do daleko většího počtu míst (nemusí prakticky všechny prach shrábnout vítěz) a to včetně veteránských kategorií (ti mohou tvořit hlavní složku závodníků a víme, že i mezi nimi je celá řada kvalitních běžců). Jako speciální věc pro celkového vítěze bych dal nějakou pamětní minci ze stříbra (zlata), tak jak tomu bylo na Běhu Safary Předpokládám. že pokud má organizátor kolem 100 tisíc korun, tak určitě může takovou částkou motivovat velkou část dobrých domácích běžců 4) A to asi je vše – a teď mě rozcupujte: Jiří Čivrný – starší.

avatar

Dobřichov

Celkem 7103 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:16:31 (2012)
maraton: 2:50:29 (2016)

honzaherda muž 19.08.2011 15:48:06

stačilo by si přiznat, že běhu chybí miliony Kč i zájem médií, diváků a běžců. Žijeme v komerční době a běh podle mě „zaspal“, výkonnostní není „in“. Kdo se dá na lední metanou? Chápe ten sport víc než hrstka zapálenců? Naproti tomu fotbal se řeší v každé hospodě a táhnout bude pořád! Proč jsou cyklisté ochotni vrazit do sezóny 50.000Kč, odletět na soustředění na Mallorcu, dát 500Kč startovného za závod, kde se zničí materiál za další tisíc? Co dostanou? Nic, jídlo v cíli a budou třistadvacátí, možná s modřinami, ale prostě frčí jet Kolo pro život! Kvalitní závodníci mají vlastní tým, fasují materiál a mají sponzory. Davy „hobby“ + sponzoři to zacálují, na fotbal se taky peníze najdou. Nedělejme si iluze o tom, kdo ocení Žebrák za 1:17h – hrstka lidí, mnoho fandících ani neví, kdo to je Kreisinger! Jestli chce sponzor traťák nevím, podle mě je důležitější dalších 100lidí navíc, co si u něj koupí vybavení a přivede příště ke startu své známé. Je na čase dostat peníze z těch, co jsou ochotni platit. Pořadatelé jsou moc konzervativní. K čemu mi je triko – už je rozdávám, medaile skončí ve sklepě, ale někdo by dal i 400Kč za takovou akci a tričko si přikoupil, fotku ze závodu za pade, jen to správně „vnutit“. Jenže 25km běh v horkém létě se nutí dost obtížně … Propast mezi masovými běhy a regionálními závody podle mě stále poroste – některé akce jsou takříkajíc „pro fajnšmekry“ a ti těžko zaplatí všechno z padesátikoruny. Pořadatel musí zvážit, co chce a co dokáže zabezpečit. Výkonnostním běžcům se nedivím, že se chovají ekonomicky, když je nikdo nedotuje nebo pouze částečně.

avatar

old dog muž 19.08.2011 17:22:05

o fotbale se diskutuje v každé hospodě, protože kopnout do mergle a pak stát 5 minut u lajny umí každý trulo, ale uběhnout 25 km ve vyčerpávajícím vedru to neumí ani jeden český fotbalista, natož pak za 1:17 – to opravdu neví pořádně nikdo co je to za výkon. Taky kamaráde nevím kolik zlatých mincí už jsi hodil někam do sklapa. J.Čivrný – starší

avatar

Praha 10 - Strašnice

Celkem 2251 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 2:14:43 (2011)
maraton: 5:30:52 (2010)

šlčka7 žena 19.08.2011 17:34:57

>> old dog, 19. 08. 2011 17:22:05

Každý sport má své! Těžko lze hodnotit, co je větší výkon u naprosto nesrovnatelných věcí! Je to každé o něčem jiném… Opravdu nechápu nač ta zbytečná kritika?! :-o

Motto: NIKDY NEŘÍKEJ NIKDY
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 19.08.2011 18:30:46

>> old dog, 19. 08. 2011 17:22:05

:) já si sám občas proti „kopačkám“ taky přisadím. Ale hlavně proto, že jsem tak trochu fotbal hrál a hlavně vím, o co jde.

Jen mi prosím řekněte, kolik běžců třeba dokáže z 25 metrů trefit alespoň předem specifikovanou 1/4 fotbalové brány? Kolik běžců je schopných v průběhu 60m sprintu vést míč, několikrát změnit směr a poté ještě přesně přihrát? Mám strach, že drtivá většina by si u toho zranila vazy v kotníku nebo koleni. Nehledě na to, že každý běžec by po fotbalovém zápase druhý den nevstal z postele :).

Ale jo, drtivá většina fotbalistů by zase neuběhla 25 km. Jenže to z nich nedělá „podsportovce“. Čili bych se tohohle tématu prosím nedotýkal.

A abych nebyl úplně off topic. Jak už tu bylo řečeno, ať si pořadatel dělá co chce. Jenže to neznamená, že to dělá dobře :). Možná pořadatele závodu podceňuji, ale zkoušeli si dělat alespoň amatérský průzkum trhu, případně rozsáhlejší zpětnou vazbu? Pokud chtějí přilákat místní diváky, musí nabídnout podle mne něco mnohem jiného, než zahraniční běžce. Proč na to nejdete „po americku“? Dejte lidem zábavu a „show“ a je jedno jakou. Pravda, nepřijdou třeba primárně kvůli běhu, ale však je to jedno. Místo investice do zahraničních běžců raději přesvědčte nějakou českou celebritu, aby u Vás startovala (to, co dáte keňanům a maďarům můžete dát jí), pokud to bude zpěvák nebo nějaký bavič, může tam mít i vystoupení pro mne za mne. Pro obě strany prospěšné. Zviditelní se celebrita, zviditelní se závod. Tohle je jen jeden z příkladů. Hlavní je být kreativní. To v dnešní době přináší peníze. Ne nakoupit „kvalitu“ a čekat, že zbytek se udělá sám :).

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Litvínov

Celkem 4289 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:40 (2011)
půlmaraton: 1:51:45 (2011)
maraton: 4:32:22 (2011)

mira.bery muž 19.08.2011 19:44:09

>> old dog, 19. 08. 2011 17:22:05

mno, taky názor 8-O

avatar

Praha

Celkem 26381 km
Minulý měsíc 21 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 19.08.2011 20:02:33

pro Old dog a honzu herdu i luckyboye

Moc si cením toho, že navrhujete jiné možnosti. A doufám, že to čtou i pořadatelé různých závodů.S některými bych i sám moc souhlasil. Ale z jiného závodu vím, že sponzoři leckdy si stanovují své podmínky. Kamarádce jsem taky navrhoval některé změny a mírně podrážděně mi odpověděla, že sponzoři si to představují jinak a pak má smůlu nebo nemá peníze.

A srovnávat výkony různých sportovců je asi dost nesmysl. Jednak ze zimy znám fotbalisty, kteří umí běhat a pokud fotbalisty, běžce a cyklisty šoupnu na divokou vodu, budeme mít pouze rozsáhlý hřbitov. A přitom nemyslím, že by i výborní vodáci byli lepší sportovci, pouze jejich sport je jiný.

avatar

Dobřichov

Celkem 7103 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:16:31 (2012)
maraton: 2:50:29 (2016)

honzaherda muž 19.08.2011 21:00:19

Já chtěl jen podotknout, že lidi jsou ochotní makat na sobě, cestovat i utrácet prachy, jen musí mít motivaci to dělat. A běh prostě není úplně v popředí zájmu. Se sponzory to je těžké, mají určitou představu, která nemusí vždy odpovídat potřebám běžců. Jako se já nepohrnu na PIM, tak se na žebrák nesejdou stovky nadšenců co půjdou od 10ky pěšky, ale budou ochotni za neděli utratit 3000Kč.

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 19.08.2011 21:04:52

>> Luboš Brabec, 19. 08. 2011 12:31:37 dovolim si trochu oponovat – keby bezci neboli brambory, neobjavovali by sa u nas predplateni africania tretieho rangu a neboli by ani dopingove afery.

OT poznamka: Krupicka nema s bosobehom nic spolocne

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 19.08.2011 21:49:06

>> PeterFabok, 19. 08. 2011 21:04:52

OT připomínka: Netvrdil jsem, že Krupicka má něco společného s bosoběhem. Napsal jsem, že ho jen sotva bude znát někdo, kdo nečte diskusní vlákna o bosoběhu. A tam se o něm píše. Dokonce tam o něm píšeš i ty.

avatar

Čelákovice

Celkem 22125,06 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:50 (2011)
půlmaraton: 1:32:39 (2011)
maraton: 3:23:50 (2011)

Láďa S. muž 19.08.2011 22:06:46

>> PeterFabok, 19. 08. 2011 09:16:05

„preco aj najmenej infomovani hobbici adorizuju Antona Krupicku, Ulricha a dalsich 10–15 zahranicnych celebrit a nevnimaju v tomto kontexte napr. Oralka?“

Prosím? Já se nechci zařazovat do kategorie „hobby“, ale zřejmě tam patřím, přesto: kdo je to Anton Krupicka a kdo Ulrich fakt nemám potuchy. Dana Orálka znají domnívám se téměř všichni z alespoň občasných účastníků závodů o návštěvnících tohoto fóra ani nemluvě, o jeho potenciálu pro sponzory svědčí jejich zájem …

Abych to odlehčil: jestliže platí, že diváckou kulisu tvoří hlavně rodinní příslušníci závodníků, jsou tu tuším značné rezervy právě u běžců z Afriky, jejichž rodiny bývají namnoze početné, nemluvě o komunitě (známých). Tady by mohli pořadatelé sáhnout hlouběji do kapsy :-D

Jinak mně osobně je divácká kulisa úplně jedno, proto taky netíhnu k velkým závodům ve městech a znám takových lidí víc. Diváci mohou zajímat jen sponzora, který není „z oboru“ a necílí na samotné sportovce. Ovšem právě oborová reklama má asi největší šanci na „dopadnutí na úrodnou půdu“.

No nic, těším se na zítřek na Králičák, na ty horní partie kopce, kde při předpokládaném pěkném počasí bude dost nechtěných diváků na cestě, které bude třeba obíhat a naslouchat jejich občasnému spílání :-(

Motto: Teprve se zabíhám...
avatar

Sloviensko

rudo muž 19.08.2011 22:54:31

suhlasim s tym co napisal Slavo a tiez JirkaCivrny

par poznamok k vysvetleniu rozporov ak sa mi to podari :

Ked OldDog porovnal futbal s behom bolo to z hladiska divakov. na beh sa pridu pzoriet len bezci alecovarodina a kamarati, bezci pripadne minuli alebo ti co by chceli v buducnosti zavodit

kto sam nema s behom nic spolocne ten nepride poistavat popri trati v hociajkom pocasi a kukat na spotene tricka

na rozdiel od tuhu na futbal (hokej, F1 atd) pride drviva vacsina divakov ktori v skutocnosti ten sport nerobia a casto tam nepridu ani koli tomu sportu samotnemu ide im o zhromazdovanie v masach nasilie organizovane bitky alebo len o tie parky a pivo. Priznam ze v puberte som chodil pozerat zensku hadzanu zensky basketbal a zensky violejbal jednoducho som chodil pozerat na polovyzlecene vysportovane baby, v zime do haly ( vlete som samozrejme chodil na kupaliska)

Ide teda o tych divakov, nebahajuci potencialny dival v novinach ani necita clanky o bezeckcyh zabvodoch a teda vobec nevie ze na akysi beh je pozvanych 6 kenanov 3 etiopky a nejaky rychly bezci z madarska ukrainy a ci pride domaca spicka alebo nie a vobec nevie ake reklamne tabule mali po trati a v cieli vystavene reklamajuci sponzori

a pokial aj budu v TV kratke zabery z nejakeho behu napriklad v ramci branky body sekundy (ak taka relacia este existuje), tak si pocas zaberov z behu nebehaci divak odskoci do ladnicky po dlasie pivo, ved zabery z futbalovej ligy uz vsetky boli a teraz zahcvilu zacne zacne poezie tak si to chce v klude s pivom vnimavo uzit

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Sloviensko

rudo muž 19.08.2011 23:00:39

KRUPICKA ked uz sa o tom toklo

Antom je znamy kazdemu ultrabezcovi a najma kazdenu horskemu ultrabezcovi

Antom je tiez zaujima postava z hladiska teorie treningu a posuva nase poredstavy o tom co je mozne vydrazt kombinacie objemu a intenzity a ako sa bori pri tom s opakovanymi zraneniami a inymi zdravotnymi dosledkami

jeho system kde beha kazde rano napriklad 4H a je to intenzita kedze ide na plne gule do strmych kopcov horskych konciarov a vecer prida este 1H akopze rege behu ( a toto je ten moment kde je to naboso)

Antove objemy su vacsie ako objemey najfanatickejsich zeleznakov triatlonistov v dobrych tyzdnoch cez 30 hodin do tyzdna

a je tiez zaujimavy tym ze co je alebo neje a ako obcerstvuje alebo neobcesrtvuje pocas tychto treningov a pocas zavodov na 100 mil v horach

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

old dog muž 20.08.2011 10:07:41

Ve svém příspěvku jsem nechtěl ani v nejmenším rozvést nějako diskusi o fotbale. To je kapitola sama pro sebe. Nekonečných článků, recenzí, diskusí a všeho možného je všude kolem nekonečně. Pokud jde o samotný fotbal tak je naprosto jasné že se zde jedná o jednoznačnou diskriminaci všech ostatních sportů ještě kromě hokeje. V únoru, kdy probíhali dva světové šampionáty v lyžování, několik světových pohárů, sálové sporty a Bůh ví co ještě, bylo v deníku Sport z 20. stran věnováno 7 stránek fotbalu, 4 hokeji, 3 přímé reklamě 2 obecným informacím (program TV, křížovky …), 1 komentářům o různých sportech (opět hlavně o fotbalu a hokeji) a 3 strany ostatním sportům !!! Fotbal jsem samozřejmě také hrával, jako většina kluků a celkem i na slušné úrovni, ale trénink fotbalistů je mi naprosto lhostejný a neinspirující (z 25 metrů trefit alespoň předem specifikovanou 1/4 fotbalové brány … v průběhu 60m sprintu vést míč, několikrát změnit směr a poté ještě přesně přihrát? – pokud se dívám na výkony našeho současného národního mužstva, tak mám pocit, že to nedokáže ani jeden). V příspěvku jsem chtěl hlavně říci, že si myslí, že přeplácet africké běžce k účasti na závodech v Čechách je asi kontraproduktivní. Pokud organizátor s nadšením v médiích oznámí, že se mu podařilo zajisti kvalitní účast Keňanů či Etiopanů tak na účast dobrých domácích běžců, pokud se nejedná o mistrovství republiky, může zapomenout. Jsem přesvědčen o tom, že pokud by pořadatel, mající rozpočet v řádu desítek až stovek tisíc korun investoval tyto prostředky místo do zajištění účasti, pobytu a velkých finančních odměn pro pár běžců z Afriky a jejich doprovodu, do zajištění účasti českých běžců byla by domácí účast u tak legendárních závodů jako je Žebrák či Nasavrky veliká .A jsem přesvědčen, že by organizátor ani nemusel dávat žádné cestovné a startovné – stačilo by tak 15 až 20 slušných finančních odměn a nezapomínal bych ani na veterány, kteří vždy tvoří významnou část běžců. Asi před 2 či 3 lety jsem stál na startovní čáře vedle organizátora docela velkého závodu a ten se mi svěřil, že kdyby se mu před třemi dny nepodařilo sehnat 300 tisíc, tak tady ti dva Afričani ani neběželi. Vím, že sponzoři si za své peníze mohou samozřejmě diktovat co chtějí, ale pak zase se až tak nedivme, že kluci, kteří běhají při svém zaměstnání radši pojedou někam jinam, než aby si zase přečetli jak je nějací černoši, které kromě běhání nic jiného nedělají, zase přejeli. J.Čivrný -starší.

Nalezené položky: 66 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.